SCSI-HD + Card voor TB 950

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Situatie:

Thunderbird 950 met 2 IBM Deskstar 75 GXP 30 GB disks.

Nu wil ik helemaal over naar SCSI. Maar welke card + disks kan ik het beste nemen? Ik weer dus NIKS van SCSI...

Eisen die ik stel:

- Stille schijven. Is 10.000 rpm tegenwoordig nog zo lawaaig als vroeger, of zitten ze op 72000 rpm IDE-niveau qua geluid? en die 15.000 rpm's? Hoe moet ik die koelen? Of hoeft dat niet?
- Capaciteit: ongeveer 20 GB (minimaal 15, maximaal 30 ongeveer).
- Betrouwbaar
- SNEL, vooral voor videocapturing en OS.
- Budget: ongeveer 1500 gulden (dit is ECHT het maximum!)
- Moet werken onder Windows 2000 (drivers dus)

Graag advies van deskundigen! Als het kan wil ik alles op de HCC aanschaffen...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dit setje lijkt me wel wat:

Quantum Atlas 10K 18,4GB 10.000rpm 799
Tekram 390U3W Ultra 3 / 160 / LVD 659

Totaal FL 1458,-- , dat is mooi binnen je budget.

Gezien bij Comptechworld.

• wildhagen
  • Niet online
Dank je voor je antwoord.

En is die schijf een beetje snel en stil?

Virussen? Scan ze hier!

• Femme
  • Laatst online: 17:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Pricewatch:

Maxtor Atlas 10K III 18,4GB (10.000rpm) FL 610,-

Die is al een stuk sneller dan de oude 10K en bovendien veel stiller (volgens Storage Review).

Ik heb zelf een Cheetah X15 en die is behoorlijk luidruchtig. Volgens Storage Review is de nieuwe, snellere X15-36LP veel stiller dan de oude X15. Het voordeel van de X15-36LP is dat-ie met afstand de snelste harddisk van dit moment is. De Maxtor 10K III is wat goedkoper. Voor minder dan 1200 gulden heb je de 36GB versie. Aangezien je budget beperkt is tot 1500 gulden en een controller minimaal 600 gulden kost (incl. kabels) is je keuze beperkt tot de 18,4GB Atlas 10K III. 900 piek is net te weinig om een 36GB 10K rpm schijf te krijgen.

Als controller kun je de Adaptec 19160 (32-bit PCI), 29160 (64-bit PCI maar backwards compatible) of zo'n Tekram kunnen nemen. Tekram heeft ook een dual channel kaart die goedkoper is dan de 29160 van Adaptec.

• wildhagen
  • Niet online
Als controller wou ik toch al voor de Adaptec 19160 (Kit-versie) gaan. Dit omdat die maar 7 tientjes boven de Tekram zit, en ik vanuit het verleden goede ervaringen met Adaptec (op mijn werk) heb.

Misschien ga ik dan toch voor die Maxtor/Quantum Atlas 10K-III 18.4 GB 10k rpm. Qua grootte is het iig voldoende (ik laat die 2 IBM 75GXP's er toch inzitten zolang ze het doen, hoewel één van die 2 wel het beruchte circelzaag-imitatieverhaal gaat vertonen).

Kan ik die qua geluidsniveau ongeveer met een IDE-Maxtor vergelijken (een beschaafd geratel dus), of meer een startende F16? Hij word namelijk ingebouwd in een kast (een AOpen HQ08A) die in de woonkamer staat...

En koeling, moet zo'n 10000 rpm ding actief gekoeld worden (via een simpele fan die erop blaast) of is het voldoende als je hem in een 3.5-bay hangt met boven en onder wat vrije ruimte?

Virussen? Scan ze hier!

• Femme
  • Laatst online: 17:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb nog nooit een Atlas 10K III gehoord, maar volgens Storage Review is het geluidsniveau veel beter geworden dan voorheen het geval was bij 10K rpm schijven.

Koeling moet je zeker doen. Je kunt een harddisk cooler nemen voor in een 5,25" drive bay. Het nadeel daarvan is dat er veel herrie door het koelgat van de fan uit de kast komt. Bovendien maken die kleine fannetjes vaak een irritant snerpend geluid. Je zou ook gewoon een interne 3,5" drive bay kunnen gebruiken en daar een 8cm tegenaan knutselen. De 8cm (evt. op 7 volt) maakt minder herrie en het geluid van schijf is minder goed hoorbaar buiten de kast. Ook zou je de kast met geluidsabsorberend materiaal kunnen isoleren (voor 20 piek verkrijgbaar bij de Gamma/Praxis/Karwei enz.).

• wildhagen
  • Niet online
Oké, nu heb ik het volgende boodschappenlijstje samengesteld:
Maxtor Atlas 10K-III 18Gb, 10Krpm, U320-SCSI, 68p 639.00
Adaptec ASC-19160 Ultra160 SCSI Adapter Kit 709.00
JustCooler 5.25" Harddisk Cooling Kit 2xFan 39.00
Dit alles bij Informatique, mijn vaste leverancier.

Het enige waar ik nog over twijfel is die '68 pins'. Ze hebben hem ook in 80 pins (6 piek duurder). Welke van de 2 moet ik nu hebben?

En de SCSI-kabels zitten toch bij de adapter bij, omdat dit de Kit-versie is?

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
80 pins = SCA connector, zowel scsi signaal als stroomvoorziening gaan door deze connector, (is ideaal als hotswapple disk dus)

gewoon 68 polig nemen, kabels horen erbij ze zitten als je een kit hebt

A wise man's life is based around fuck you

• wildhagen
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 15:32 schreef zwelgje2 het volgende:
80 pins = SCA connector, zowel scsi signaal als stroomvoorziening gaan door deze connector, (is ideaal als hotswapple disk dus)

gewoon 68 polig nemen, kabels horen erbij ze zitten als je een kit hebt
Tnx, dan weet ik ook weer wat ik moet kopen op de HCC :P

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Veel succes!

• wildhagen
  • Niet online
Nou, ik was zo ongeduldig dat ik maar niet tot de HCC gewacht heb en gisteren maar ff bij Informatique ben binnengewipt :P

Door een onverwacht mazzeltje heb ik nog eens 500 gulden extra budget erbij kunnen krijgen, en ben ik dus voor de 36 GB-versie van de Maxtor Atlas 10K-III 10.000 tpm schijf gegaan met de Adaptec 19160 als controller.

Jeetje, wat is dat SCSI snel zeg, en ik dacht dat IDE-RAID met een 3ware-controller al rap was, nou, één SCSI schijf is al 10-tallen procenten sneller :P

En qua herrie valt het wel mee, hij komt slechts met héél veel moeite boven mijn 2 IBM 75GXP's uit... alleen bij op en downspinnen hoor je het typische fluitende SCSI-geluid heel goed.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1