Toon posts:

[Linux] Foutmelding cdrecord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Debian 2.2r2 en cdrecord 1.8. Nu heb ik volgens de CD-Writing-HowTo een nieuwe kernel gecompileerd, en de nodige aanpassingen gemaakt, en hoera binnen iets meer dan half uur kan ik cd's branden. Super stabiel, nog geen cd's verknalt, errug prettig allemaal. Echter, de eerste poging die ik doe resulteert na +- 60 sec in de volgende foutmelding :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Oct 16 13:32:04 testbak kernel: scsi : aborting command due to timeout : pid 100, scsi0, channel 0, id 0,
 --> lun 0 Write (10) 00 00 00 00 00 00 00 10 00 
Oct 16 13:32:04 testbak kernel: hdc: timeout waiting for DMA
Oct 16 13:32:04 testbak kernel: hdc: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Oct 16 13:32:04 testbak kernel: hdc: DMA disabled
Oct 16 13:32:04 testbak kernel: hdc: ATAPI reset complete
Oct 16 13:32:04 testbak kernel: hdc: irq timeout: status=0x80 { Busy }
Oct 16 13:32:05 testbak kernel: hdc: ATAPI reset complete
Oct 16 13:32:05 testbak kernel: hdc: irq timeout: status=0x80 { Busy }
Oct 16 13:32:05 testbak kernel: hdc: status timeout: status=0x80 { Busy }
Oct 16 13:32:05 testbak kernel: hdc: drive not ready for command
Oct 16 13:32:05 testbak kernel: hdc: ATAPI reset complete

Ik maak hier uit op dat er geprobeerd wordt om de cd-brander via DMA te benaderen, maar hoe voorkom ik dit ? Ik heb in het BIOS DMA al uitgeschakelt, maar zonder resultaat. Iemand enig idee waar ik dit kan configureren ? Hij brand verder prima, ik vind het alleen zo idioot dat 'ie eerst de foutmelding geeft voordat ik daadwerkelijk kan gaan branden. Als ik dezelfde opdracht namelijk nogmaals geef lukt 't wel :?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01

Sjonny

Fratser

dit probleem heb ik ook wel es gehad. ik mountte (verledentijd van to mount :? :)) dan meestal eerst een normale cd, die geeft dan een time-out op de dma kanaal, en daarna geen last meer van. misschien dat je bij lilo een commando kan meegeven om dma al gelijk uit te zetten. iets van hdd=... ff zoeken in een ide howto in de kernel dir.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
misschien met hdparm ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het zoeken geweest en vond inderdaad op Google een verwijzing naar hdparm. Maar nou komt het vreemde : dma staat helemaal niet aan voor de secundaire IDE-controller, en de harddisk die aan de primaire controller hangt is dusdanig antiek, dat ik me niet kan voorstellen dat die wel dma gebruikt :) . Uit voorzorg had ik dma met het oog op de brander al uit gezet. Volgens mij kun je hdparm alleen gebruiken, wanneer dma daadwerkelijk ingesteld staat voor het desbetreffende IDE-kanaal. Met betrekking tot het mounten : Wanneer ik bijvoorbeeld de opdracht
code:
1
 cdrecord dev=0,0,0 -eject

geef, dan is 'ie wel zonder meer in staat om de brander gelijk aan te spreken, zonder dat ik een timeout krijg. Wordt dma soms alleen voor lees/schrijf-commando's ingezet :? Zou het kunnen zijn dat ik een foutje gemaakt heb met het compileren ? Het was per slot van rekening pas de eerste keer .... *D

• _-= Erikje =-_
ehm, je stelt dma in met hdparm... tiep hdparm /dev/hdX voor de mode waar ie op dit moment in staat...

Verwijderd

Topicstarter
de oplossing was eenvoudig, vandaar hierbij toch even voor de liefhebbers onder u :
code:
1
 hdparm -d0 /dev/hdc

Resultaat : dma uitgeschakeld, en branden als een speer, zonder timeouts of zoiets :) Bovenstaande regel in een shell-scriptje gezet, symlinkje gemaakt in /etc/rc2.d/ en klaar :+

• _-= Erikje =-_
hdparm heeft een save optie, ff tjekke met man hdparm dan onthoud ie je instellingen...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 18 oktober 2001 21:08 schreef Sprits het volgende:
de oplossing was eenvoudig, vandaar hierbij toch even voor de liefhebbers onder u :
code:
1
 hdparm -d0 /dev/hdc

Resultaat : dma uitgeschakeld, en branden als een speer, zonder timeouts of zoiets :) Bovenstaande regel in een shell-scriptje gezet, symlinkje gemaakt in /etc/rc2.d/ en klaar :+
Weird. Ik heb DMA aanstaan, en hij fikt als een tierelier. (Philips CDRW1610A)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 oktober 2001 23:10 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Weird. Ik heb DMA aanstaan, en hij fikt als een tierelier. (Philips CDRW1610A)
Kan ook aan de IDE controller liggen.
Pagina: 1