Toon posts:

[phase change] 'vorderingen' en vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, zoals veel van jullie wel weten ben ik een poging aan het doen om een phase-change systeempje in elkaar te brouwen. Het doel is de CPU @ -50, stressed.

Gisteren heb ik een simpele verdamper in elkaar gesoldeerd en een vulnippel gemaakt die op een bus koudespray past, om eens gewoon te kunnen testen of de compressor tegen koudespray kan, en of die rommel een beetje koelt.

Nu, de resultaten zijn tot nu toe slecht. Ik voel inderdaad dat de verdamper kouder word, maar daar houd het ook mee op :( Nu was dit nog geen volledige poging, want het systeem vacumeren kan ik nog niet. Zou opzich geen ramp moeten zijn, want er kan niet veel lucht in het systeem zitten. Er zit nu dus een mengseltje in van R12 en koudespray.

Dan de vragen:
Er zitten 3 nippels/ventielen op het systeem. 2 op de leiding richting capillair, eentje op de dampretourleiding. Weet iemand welk ventiel waarvoor is, en hoe die dingen werken?

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 02:11
pin me er niet op vast, maar zover ik weet kun je bij de eerste twee alleen vullen met een vloeistof (gas onder zo'n hoge druk dat het vloeibaar is) en in de laatse kun je vullen met een gas/vloeistof mengsel of alleen gas omdat dit toch naar de compressor gaat waar het weer wordt samengedrukt tot vloeistof, terwijl in de eerste twee een vloeistof naar een capilair gaat waar je dus liever geen gas hebt.
Met andere woorden, als je je spulletje waarmee je gaat vullen niet geheel vertrouwd dat het volledig vloeistof is kun je beter bij de laatste vullen.

P.S. Dit is hele oude kennis, dus weet niet zeker of ik het bij het goede eind heb.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14

Whuzz

Dodgeball!

Spijt me dat ik je niet kan helpen, maar wil toch ff melden dat ik dit hele gebeuren met interesse volg :)
Als ik nog op brilliante ideeën kom (yeah, right... :P ) zal ik het laten horen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Topicstarter
Een van die nippels op de aansluiting richting capillair lijkt wel gewoon een gat te zijn. Als er gasdruk op 't systeem staat, dan begint het ook goed te sissen op het moment dat ik de afsluitmoer losdraai. Deze nippel heb ik ook gebruikt om wat gas in 't systeem te brengen.

De andere 2 nippels zien er anders uit, en daarmee is 't me nog niet gelukt om gas in het systeem te brengen. De vloeistof blijft gewoon in de vulnippel zitten, en loopt niet het systeem in. 't is dus niet zomaar een ventiel. Deze nippels hebben een konische vorm met een vrij groot gat in het midden.

een plaatje schieten was misschien makkelijker geweest.

Iemand overigens nog een idee hoeveel koelmiddel er ongeveer in een koelsysteem zit van een grote RVS horecakoelkast?

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 02:11
Zijn die twee niet vulbare ventielen dan misschien geen overdruk ventielen? :?

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
als je iets gefreest wilt hebben meel me maar. je het mijn meeladress als het goed is

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Topicstarter
Een piccie van de nippel waarvan ik maar niet kan achterhalen hoe 't werkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhoeven.nu/dabit/misc_images/ventiel.jpg

Een spijker erin steken werkt niet, er druk op zetten werkt niet, vacuum zuigen werkt niet. Zucht....
Pagina: 1