Wat zou er gebeuren als er geen olie meer is

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 17:04
Ik ben druk bezig met een profielwerkstuk over shell oil.

nu ben ik al een goed stuk op weg, maar deze deelvraag "wat zou er gebeuren als er plotseling geen olie meer zou zijn" vind ik toch wel heel moeilijk

Ik heb nu een eigen theorie bedacht maar die is verre van af en aangezien het toch een soort van gokwerk blijft heb ik liever dat jullie ook nog even je idee daarover geven zodat ik die er weer in kan integreren

bedankt alvast

PS: nee het is niet de bedoeling dat ik d.m.v. copy en paste werk een werkstuk in elkaar maak, maar slechts een andere visie leer te bekijken en die erin verwerken, NAAST mijn eigen visie

Verwijderd

Dan neemt men de fiets, zeilboot en paard & wagen om op de plaats van bestemming te komen. En alles gaat dan in papieren zakken, in plaats van plastic zakjes :P.

Maar goed, even serieus: ik neem aan dat er al wel allerlei 'back-up' systemen ontwikkeld zijn, voor het moment dat de olie op zou raken. Zoals dus voertuigen die werken op een alternatieve brandstof.

Verwijderd

Dan kan het niemand meer schelen wat ze elkaar daar in het Midden-Oosten aandoen...

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan komen er auto's op de markt die op waterstof werken.
Het is nu al mogelijk maar commercieel niet interessant omdat olie veel goedkoper is.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:33 schreef Slashdotter het volgende:
Dan komen er auto's op de markt die op waterstof werken.
Het is nu al mogelijk maar commercieel niet interessant omdat olie veel goedkoper is.
En waar komt de waterstof vandaan? wou je die uit de lucht zuigen? Je hebt er energie voor nodig om te maken, en gezien een groot deel van de energiecentrales olie gebruiken, moeten er heel snel een boel kerncentrales bijgebouwt worden, want met windmolentjes gaat het niet lukken denk ik :7

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

In Brazilie kan/kon men op suikerbieten rijden dus als men heel Australie daarmee vol zet kun je best in Nederland in een aangepaste auto door blijven tuffen hoor :)

Verwijderd

Dan komen er elektrische auot's die je moet opladen. Die zijn er nu al maar die ontwikkeling wordt tegengehouden door bedrijven als Shell. Stel je voor dat die ontwikkeling erdoor komt dan is shell faillier.

Beter milieu begint bij jezelf toch? Dat moet Shell maar eens lezen :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 16 oktober 2001 13:42 schreef Gnoom het volgende:

[..]

En waar komt de waterstof vandaan? wou je die uit de lucht zuigen? Je hebt er energie voor nodig om te maken, en gezien een groot deel van de energiecentrales olie gebruiken, moeten er heel snel een boel kerncentrales bijgebouwt worden, want met windmolentjes gaat het niet lukken denk ik :7
Wat dacht je van teerhoudend zand? We hebben nog voldoende voor iets van 500 jaar. Steenkolen? Ongeveer net zoveel. Methaanhydraten? ook ongeveer zoveel. Het is wel duurder, maar dat is niet van belang. Zodra de olieprijs $100 per vat is kan je een heleboel doen hoor. En waterstof is met electolyse aardig te maken. Daar kan je ongeveer de hele Sahara voor gebruiken als zonnecollector. Gelijkspanning is daar ideaal voor en dat is nu net wat er uit zonnecellen komt.

Energie kan ook veel efficienter worden gebruikt dan we nu doen. En dingen als het verbranden van huisvuil zijn aanzienlijk efficienter dan het storten. In principe heeft een Nederlands huis, mits goed gebouwd, geen externe energie aansluiting nodig. Kernenergie is niet echt nodig. Zeker niet als je rekent wat de energie kosten zijn van een centrale over de hele levensduur van bouw tot sloop. Met een beetje pech kom je negatief uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 16 oktober 2001 13:49 schreef sjorsie het volgende:
Dan komen er elektrische auot's die je moet opladen. Die zijn er nu al maar die ontwikkeling wordt tegengehouden door bedrijven als Shell. Stel je voor dat die ontwikkeling erdoor komt dan is shell faillier.
Waarom zou Shell dat tegenhouden? Dacht je echt dat ze van de benzine leefden? Dat is maar een fractie van de winst. Ze krijgen maar een paar centen per liter, de rest is voor de overheid. Ze verdienen veel meer aan fine chemicals. Daar verdienen ze soms een paar honderd piek per gram.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 17:04
ik lees hier zeker zinnige dingen, dat midden oosten kwam ook al in mij op, dat daar veel minder rekening mee werd gehouden omdat ze dan hun monopolyie kwijt zijn op belangrijke brandstoffen

maar als je verder kijkt dan directe mobiliteit, bijvoorbeeld naar de wereldeconomie, de bedrijven die zich met olie bezig houden.....volgens mij stort dat helemaal in, of denken jullie dat dat ook zo opgelost kan zijn?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Het is niet echt wetenschap of levensbeschouwing en het is een huiswerk topic. Die zijn niet toegestaan op got.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.