Transformator aansluiten, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.931 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-03 02:44

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Ok, misschien niet helemaal een computer gerelateerde vraag, maar met zoveel electriciens in de buurt moest ik het even vragen.

Ik heb hier een een 400Watt transformator om een natriumlamp (goh wat moet je daar nou mee?) van prik te voorzien en nu weet ik niet helemaal hoe ik die moet aansluiten.

Er zitten 3 "ingangen" op: een voor aarde en 2 voor de stroom (F en N)
Maakt het uit als ik de blauwe draad op F zet en de bruine op N of maakt dat niks uit ivm. wisselspanning?

Hoe de lamp zelf aangesloten moet worden weet ik denk ik wel (wow..er staat een plaatje bij)

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00
Als het vanuit de meterskast goed is aangesloten is Bruin L1 (fase) en blauw de nul-draad(N). Voor de zekerheid nog ff na-meten of het ook goed in de meterskast is aangesloten.
Enne als jij de fase dus op de verkeerde kant aansluit doet of de lamp het niet, maar als het bijv. bij een gloeilamp is (dan maakt het dus niet uit) maar als jij dan de fase verkeerd aansluit dan heb je kans als je de rand van de fitting aanraakt dat je een schok krijgt, daarom altijd aan de onderkant de fase doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Ik neem aan dat het in de meterkast wel goed is aangesloten, daar heb ik niet naar gekeken.
Een multimeter heb ik ook niet, dus ik zal het zonder moeten stellen.
maar zoals jij het zegt moet ik dus blauw op N zetten en bruin op F neem ik aan (had ik toch al iets fout gedaan).

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 15:56
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:07 schreef RooT het volgende:
Als het vanuit de meterskast goed is aangesloten is Bruin L1 (fase) en blauw de nul-draad(N). Voor de zekerheid nog ff na-meten of het ook goed in de meterskast is aangesloten.
Enne als jij de fase dus op de verkeerde kant aansluit doet of de lamp het niet, maar als het bijv. bij een gloeilamp is (dan maakt het dus niet uit) maar als jij dan de fase verkeerd aansluit dan heb je kans als je de rand van de fitting aanraakt dat je een schok krijgt, daarom altijd aan de onderkant de fase doen!
slaat natuurlijk nergens op, wisselspanning is wisselspanning, op fase en neutraal staan allebei spanning.
Hij had het trouwens over de ingangsspanning, en daar maakt het al helemaal niets uit aan welke kant je de draadjes doet (denk er maar eens aan als je de stekker er andersom indoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De N is voor neutraal (blauwe draad), de F is voor je fase(bruin, zwart als ie geschakeld is) daar staat je spanning op. Ik weet niet hoe je het wil gaan aansluiten, maar in principe maakt het niet uit hoe je het aansluit. Maak je een aansluiting zonder stekker dan kun je het beste alles netjes op de juiste plek aansluiten. Met een stekker maakt het helemaal niets uit want als je je stekker omdraait zit het toch zoals je het dan misschien niet zou willen.
Wisselspanning heeft de leuke eigenschap dat het niet uitmaakt hoe je je fase en neutraal aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:15 schreef -OverSoft- het volgende:

[..]

slaat natuurlijk nergens op, wisselspanning is wisselspanning, op fase en neutraal staan allebei spanning.
Hij had het trouwens over de ingangsspanning, en daar maakt het al helemaal niets uit aan welke kant je de draadjes doet (denk er maar eens aan als je de stekker er andersom indoet)
Whahahah waar heb je dat gehoord?? Ik weet niet wie je dat verteld heeft maar DAT slaat dus nergens op. Op de FASE zit spanning, op de nuldraad zit GEEN spanning! Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen maar die ga ik hier ff niet vertellen want die zijn niet van belang, maar iig als de nuldraad VOOR het apparaat is, staat daar GEEN spanning op. NA het apparaat staat er wel spanning op want de stroom die via de fase binnenkomt vloeit via de nuldraad weg.
Oja ik was nog vergeten te zeggen dat zwart schakeldraad is (hier staat dus ook spanning op). Maar in jouw geval heb je alleen een bruine en blauwe zei je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
jah die uitspraak ga ik aan mijn pa vertellen(gecertificeerd elektrisch ingenieur ofzo) dat er op een null draad spanning staat, hoe gaan we dat dan met een 3-fasen aansluiting doen tegenwoordig(3 fasen = krachtstroom) want dat kan dan ook niet meer, en hoe wil je een lopende stroomkring maken met twee spanningen tegenelkaar in, dat is dus onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:24 schreef lama het volgende:
jah die uitspraak ga ik aan mijn pa vertellen(gecertificeerd elektrisch ingenieur ofzo) dat er op een null draad spanning staat, hoe gaan we dat dan met een 3-fasen aansluiting doen tegenwoordig(3 fasen = krachtstroom) want dat kan dan ook niet meer, en hoe wil je een lopende stroomkring maken met twee spanningen tegenelkaar in, dat is dus onmogelijk
misschien mierenneuk ik nu wel, maargoed :)
Krachtstroom is toch 2 fasen? 2 Fasen naarbinnen, 2 nul's naar buiten en nog een aarde. Dus 5 pinnen in totaal, en dat is net wat krachtstroomstekkers hebben. Correct me if I'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Op dinsdag 16 oktober 2001 13:22 schreef RooT het volgende:

[..]

Whahahah waar heb je dat gehoord?? Ik weet niet wie je dat verteld heeft maar DAT slaat dus nergens op. Op de FASE zit spanning, op de nuldraad zit GEEN spanning! Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen maar die ga ik hier ff niet vertellen want die zijn niet van belang, maar iig als de nuldraad VOOR het apparaat is, staat daar GEEN spanning op. NA het apparaat staat er wel spanning op want de stroom die via de fase binnenkomt vloeit via de nuldraad weg.
Oja ik was nog vergeten te zeggen dat zwart schakeldraad is (hier staat dus ook spanning op). Maar in jouw geval heb je alleen een bruine en blauwe zei je.
En da's ook niet waar... Daar gaan we weer.

De nuldraad heeft een weerstand van 0 ohm (iets meer, maar dat telt nIET) alle spanning valt dus over het apparaat. er staat geen spaning op de nuldraad. De nuldraad is gelijk aan aarde.

Wel waar:
Wisselspanning wil niet zeggen dat het steeds van draad wisselt, hij wisselt van richting om het even eenvoudig te stellen. het is een sinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:30 schreef Masta-T het volgende:

[..]

En da's ook niet waar... Daar gaan we weer.

De nuldraad heeft een weerstand van 0 ohm (iets meer, maar dat telt nIET) alle spanning valt dus over het apparaat. er staat geen spaning op de nuldraad. De nuldraad is gelijk aan aarde.

Wel waar:
Wisselspanning wil niet zeggen dat het steeds van draad wisselt, hij wisselt van richting om het even eenvoudig te stellen. het is een sinus.
ik bedoel zo. ALs je gewoon 2 draden hebt, een fase en een nul (dus nergens op aangesloten ofzo) kan je zonder problemen de nul-draad aanraken, zonder dat je een schok krijgt. De fase niet.
Sluit je het op een apparaat oid aan, dan staat wel spanning op de nuldraad, want 50x per seconde gaat stroom via de nul weg en komt er stroom binnen via de nul.
Duidelijker, als de amplitude van de fase positief is dan gaat stroom van de fase door het apparaat naar de nul. Als de amplitude negatief is dan haalt het uit de 0 draad stroom die naar de fase toe vloeit (omdat het dus stroom nodig heeft)

Ik zeg nu precies wat mijn Installatietechniek leraar tegen mij zei :)

Maarja we gaan erg offtopic, hier ging het eigenlijk niet om :) Dus kort en krachtig antwoord op topic openener, sluit bruin op de L1 aan en de blauwe op de N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swipe
  • Niet online
*zucht*

wat een electrisch genien hier allemaal

RooT: je hebt gelijk, nix aan toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Naja, mij maakt 't allemaal niet meer uit..m'n lamp werkt gelukkig :)
Nu nog ff lampekap ophangen en de plantjes eronder :7

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swipe
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:47 schreef SiGNe het volgende:
Nu nog ff lampekap ophangen en de plantjes eronder :7
>:)

hehe goed dat het nu werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 13:48 schreef swipe het volgende:

[..]

>:)

hehe goed dat het nu werkt
Vond ik ook al, ik ben niet zo'n technisch wonder (afgezien van PC's dan) dus ik dacht ik vraag het maar even voor de zekerheid.
Voor hetzelfde geldt had ik 4,5Kvolt door m'n flikker gehad

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 14:39

Diamon

The Weird One

[..]

Dan moet de schakelaar wel aanstaan (toch :?)

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Op dinsdag 16 oktober 2001 17:01 schreef Diamon het volgende:

[..]

Dan moet de schakelaar wel aanstaan (toch :?)
jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[..]

Whahahah waar heb je dat gehoord?? Ik weet niet wie je dat verteld heeft maar DAT slaat dus nergens op. Op de FASE zit spanning, op de nuldraad zit GEEN spanning!
edit:

Woeps... * WFvN moet eerst lezen |:( ... Masta-T heeft het ook al gezegd

[flauw-mode]
Wahahaha waar heb je dat gehoord?? Ik weet niet wie je dat verteld heeft maar DAT slaat dus OOK nergens op.
[/flauw-mode]
Nja... wel een beetje...
Maar laat ik je 1 ding toch ook even proberen duidelijk te maken. Zowel op de nul-draad als op de fase-draad staat een spanning. Op de fase-draad wisselt de spanning dus van 230 volt onder en boven de spanning van de nul-draad. De spanning van de nul-draad, wat is dat dan? Die spanning is gelijk aan de spanning van de aarde (in principe).
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen maar die ga ik hier ff niet vertellen want die zijn niet van belang, maar iig als de nuldraad VOOR het apparaat is, staat daar GEEN spanning op. NA het apparaat staat er wel spanning op want de stroom die via de fase binnenkomt vloeit via de nuldraad weg.
Dit is dan ook de reden dat het soms WEL uitmaakt hoe je de boel aansluit; ook al gaat het om wisselspanning.
Heb je een schakelaar van een TL-buis aan de verkeerde draad (=nul-draad) aangesloten, dan kan je in het donker de TL lichtelijk zien oplichten (beetje spookachtige verschijning volgens sommige mensen) terwijl de TL niet ingeschakeld is.
Pagina: 1