Ik heb een Vinyl naar MP3 tutorial gemaakt...

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
zie topictitel :)

Het is bedoeld voor de iets minder ontwikkelde computergebruiker (:P) onder ons, en ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Eventuele fouten of onduidelijkheden zou ik graag horen.

Ik heb nu in de tutorial Soundforge gebruikt, maar ik ben van plan om er ook nog 1 te maken voor Cool Edit, helaas heb ik die CD uitgeleend waar het op staat... ;(

Link: click me! :)

edit: spel/taal/html fouten daargelaten, gaat ff om de beschrijving ;)
dit is geen definitieve website zo, menu's enzo komen later nog... net als layout...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:49
soundforge is veeeel beter dan cooledit, dus dat is wel goed :)

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Netjes, maar mischien moet je ff urls neer zetten waar ze de software kunnen halen, ik neem aan dat de iets minder ontwikkelde computergebruiker nooit van razorlame gehoort heeft :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 09:53 schreef Hyperbird het volgende:
Netjes, maar mischien moet je ff urls neer zetten waar ze de software kunnen halen, ik neem aan dat de iets minder ontwikkelde computergebruiker nooit van razorlame gehoort heeft :)
Komt nog... De Soundforge die ik daar gebruik is niet zo heel erg legaal, dus links zet ik er later wel in :)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Steeds een nieuw window bij een volgende step hoeft van mij niet. En de nederlandstalige screenshots... sja.. wat moet je daar nou van zeggen :*

Verder vind ik je letters wat groot, en de zinnetjes zijn wat kort. Het geeft een nogal onrustig beeld. De zwarte randen om de plaatjes vind ik niet mooi. Misschien kan je de text naast de plaatjes zetten, zodat het duidelijker is wat bij wat hoort.

In plaats van een opsomming met minnetjes (of 1. 2. 3.) ervoor kan je zo leuk html gebruiken.

(jaja.. mekker mekker.. maar ik vind het in ieder geval een goed idee om mensen te helpen hun vinyl over te zetten :))

Siditamentis astuentis pactum.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
alle gemekker is welkom, het moet tenslotte een duidelijke tutorial worden.

hij is eigenlijk bedoeld voor een mp3 release group, daarom istie ook in het engels.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:48 schreef dennisdotcom het volgende:
soundforge is veeeel beter dan cooledit, dus dat is wel goed :)
Ik neem aan dat je Cool Edit 2000 bedoeld :? Want als je Pro bedoeld moet je nog maar eens de gebruiksaanwijzing doorlezen ;)

edit:
Leuk idee dreeke ;)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Ik heb dit laatst allemaal zelf moeten ontdekken :)

een vriend van me heeft een minidiskje volgemixed en die moest naar cd gefikt worden.
Mn eerste fout was dat ik de mic dus niet uitgezet had (70 minuten opnieuw recorden :\)
De 2e poging sloeg de 750 mb grote track hier en daar over, de opname daarna had ik er geen last meer van. De minidisk had daar geen last van ik vermoed dat die harddisk het niet bij heeft kunnen benen.
Ook heb ik 1 opname verknalt door "direct" op de wav te editen, dit omdat saven ontzettend lang duurde, maar ik denk dat je je wav moet opslaan op dezelfde drive als waar je TMP file staat (zie preferences).
Toen dat eindelijk opgelost was hadden we wat moeite om de wav op te splitsen. Uiteindelijk is het gelukt mbv 'regions' maar ook hier ging wat fout. Na het plaatsen van regions had ik de eerste 10 seconden gedelete maar de regions/markers bleven gewoon op dezelfde tijd staan. Als je ook een mix wil opsplitsen vergeet dan niet om ook op 0 secs en helemaal aan het einde een marker te plaatsen! Daarna kun je opgesplitste wav's extracten dmv de optie "extract regions ..."

Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze newbie-soundforge ervaringen :)

Ik heb trouwens geen normalizing gedaan, leek me het best om zo weinig mogelijk bewerkingen op de wav los te laten?

Je tutorial is wel prettig, jammer dat ie voor mij te laat kwam ;) alleen ik zou liever een knoppenbalk aan de linkerkant zien met de 'hoofdstukken' en niet steeds een nieuw schermpje.

• Dennis
  • Laatst online: 09:49
Op dinsdag 16 oktober 2001 10:36 schreef Baklap het volgende:
Ik neem aan dat je Cool Edit 2000 bedoeld :? Want als je Pro bedoeld moet je nog maar eens de gebruiksaanwijzing doorlezen ;)

edit:
Leuk idee dreeke ;)
En als ik nou eens beide bedoel? :7
Maar dan moet je ff Vegas bij Soundforge erbij denken ;)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 10:57 schreef OG_outlaw het volgende:
maar ik denk dat je je wav moet opslaan op dezelfde drive als waar je TMP file staat (zie preferences).
klopt, maar dat heb ik bij m'n tutorial maar achterwege gelaten omdat deze alleen gericht is op het rippen van 1 track van vinyl af, en dan kan je ook best ff 10 tellen wachten :)
Ik heb trouwens geen normalizing gedaan, leek me het best om zo weinig mogelijk bewerkingen op de wav los te laten?
zit wat in, normalize laat echter alles hetzelfde alleen iets harder indien nodig :)

Verwijderd

Van step2 naar step3 wordt in nieuw venster geopend...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 11:19 schreef DevDesigner het volgende:
Van step2 naar step3 wordt in nieuw venster geopend...
lees nou eerst aub wat ik gepost heb .,...

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Waarom heb je geen Sound Forge 5 gebruikt? Zit een optie in om hem direct als mp3 op te slaan zodat je hem niet later nog is een keer hoeft te converteren. Lijkt mij dat je dan nog minder kwaliteits verlies hebt.

Ik gebruik zelf ook sound forge 5 en bevalt me eigenlijk een stuk beter als 4.5

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Ziet er goed uit :) alleen zou je nog een stukje over de dc adjust functie van soundforge (in het record panel) kunnen schrijven. Sommige soundcards zetten de sample niet geheel in het midden en door het met dc adjust te scannen voordat je opneemt zorgt het ervoor dat de sample goed komt te staan.

ps, een mp3 release group die vinyls uit gaat brengen ?.
Ik zou ook de kbps iets hoger nemen als het om vinyl gaat (duren toch niet zolang als cd , dus ik zou zeggen 224 HQ stereo) .

Verder zou je ook nog iets over noise reduction kunnen schrijven .En voor clicks/pops gebruik ik altijd een plugin voor Cooledit Pro (ClickFix for Cool Edit, version 2.05)die dit zeer goed doet.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 18:12
Grappig, een engelstalige tutorial met nederlandse software. (windows mixer) :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 16:49 schreef Hellhound het volgende:
ps, een mp3 release group die vinyls uit gaat brengen ?.
download je nooit trance muziek? dacht je dat die van CD kwam?
Ik zou ook de kbps iets hoger nemen als het om vinyl gaat (duren toch niet zolang als cd , dus ik zou zeggen 224 HQ stereo) .
mijn release group wil perse 192
Verder zou je ook nog iets over noise reduction kunnen schrijven .En voor clicks/pops gebruik ik altijd een plugin voor Cooledit Pro (ClickFix for Cool Edit, version 2.05)die dit zeer goed doet.
is heel leuk maar dit is bedoeld voor newbies die nog maar net weten hoe ze op ons IRC kanaal kunnen komen...

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 16:49 schreef Hellhound het volgende:
Ik zou ook de kbps iets hoger nemen als het om vinyl gaat (duren toch niet zolang als cd , dus ik zou zeggen 224 HQ stereo)
hoe kom je er nou bij dat nummers op vinyl niet zo lang duren?
op vinyl komen echt (bijna) alleen maar extendeds uit hoor, terwijl op veel cd's gewoon radio-edits staan

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Op dinsdag 16 oktober 2001 20:37 schreef Flat© het volgende:

[..]

hoe kom je er nou bij dat nummers op vinyl niet zo lang duren?
op vinyl komen echt (bijna) alleen maar extendeds uit hoor, terwijl op veel cd's gewoon radio-edits staan
Nou ik heb veel Jazz vinyls (60's)en die duren hooguit 40 min dus vandaar , en trance doe ik niet aan. CD's daarintegen duren vaak wel over de 70 min dus dat scheelt nogal wat.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Op zich wel goed, maar misschien dat je er ook nog een pagina bij kan doen met wat tips om de geluidskwaliteit aanzienlijk te kunnen verbeteren (tikken eruit, ruis eruit, etc). Want vaak valt me dat namelijk nogal tegen als ik de vinyl rips op internet hoor. Ik kan me er dood aan ergeren als mensen dat niet doen, vooral als de tikken en de ruis heel hard zijn.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op dinsdag 16 oktober 2001 21:38 schreef 208 het volgende:
Op zich wel goed, maar misschien dat je er ook nog een pagina bij kan doen met wat tips om de geluidskwaliteit aanzienlijk te kunnen verbeteren (tikken eruit, ruis eruit, etc). Want vaak valt me dat namelijk nogal tegen als ik de vinyl rips op internet hoor. Ik kan me er dood aan ergeren als mensen dat niet doen, vooral als de tikken en de ruis heel hard zijn.
En dit kan ik alleen maar onderschrijven. Dit is zelfs het belangrijkste onderdeel als je vinyl ript. Hoe goed je naald of draaitafel ook is, tikjes en ruis zitten er altijd in. En juist als je daar de tijd in gaat steken wordt het interessant. IMHO ;)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
is misschien wel een goed idee, welk programma kunnen jullie aanraden om zulke dingen eruit te filteren?

ik heb wel Steinberg Clean! Plus maar daar ben ik niet zo van onder de indruk ...

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op woensdag 17 oktober 2001 13:08 schreef dreeke het volgende:
is misschien wel een goed idee, welk programma kunnen jullie aanraden om zulke dingen eruit te filteren?

ik heb wel Steinberg Clean! Plus maar daar ben ik niet zo van onder de indruk ...
De enige juiste methode is handmatig. Betekent WAV afspelen en goed opletten, en tikjes er met de hand tussenuit knippen. Dat bedoelde ik dus met tijd erin steken, want dat kost dus gewoon een paar uur per track als je pech hebt. Maar dan krijg je iig ALLES eruit zonder dat het geluid aangetast wordt. Die automatische cleaners beinvloeden de geluidskwaliteit IMHO te veel.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 15:32 schreef LangTall het volgende:

[..]

De enige juiste methode is handmatig. Betekent WAV afspelen en goed opletten, en tikjes er met de hand tussenuit knippen. Dat bedoelde ik dus met tijd erin steken, want dat kost dus gewoon een paar uur per track als je pech hebt. Maar dan krijg je iig ALLES eruit zonder dat het geluid aangetast wordt. Die automatische cleaners beinvloeden de geluidskwaliteit IMHO te veel.
Juist! Juist!!! Eindelijk iemand die hetzelfde doet als ik. Vooral hele zeldzame tracks die alleen op vinyl te krijgen zijn maak ik helemaal "schoon" met de hand, de tikjes eruit.
De ruis doe ik dan met CoolEdit Noise Reduction, dan kan je de ruis laten analyseren (door eerst een stukje ruis van bijvoorbeeld vlak voordat het nummer begint te selecteren) en vervolgens laat je dat 'geluid' uit de hele track filteren. Het enige nadeel van dit is, dat je bij sommige nummers (vooral bij bassdrums) je de ruis harder hoort worden als het geluid harder wordt. Dan kan je weer beter een noise-gate er achteraf overheen gooien van SoundForge.

• blitzkrieg
  • Laatst online: 07:54

blitzkrieg

Whoop Whoop!

ik heb een paar mp3'tjes, waarvan de makers dit tutorial wel konden gebruiken. :(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Ik ben sinds gisteren ook met Soundforge bezig en dit komt als geroepen.

Zeer duidelijk en ik heb eigenlijk geen andere dan al geplaatste opmerkingen over je "stappenplan"

http://www.hroling.nl

• DJ-FreSh
  • Laatst online: 04-12-2025
Op woensdag 17 oktober 2001 16:38 schreef blitzkrieg het volgende:
ik heb een paar mp3'tjes, waarvan de makers dit tutorial wel konden gebruiken. :(
Zeker een mp3 van Morpheus of Kazaa ofzow 'k neem de moete al geeneens meer om daar op te zoeken. veel slechte kwaliteit ne uit mixes geript...

Officiele releases roelen nou eenmaal 10 keer harder,...mensen die weten hoe ze moeten rippen...

Maar idd tutorials als deze helpen wel de muziek kwaliteit op Kazaa e.d. omhoog te krijgen...

Verwijderd

haha ik kwam dit topic tegen dus ff op reageren.
Je tutorial is engels en je windows is nederlands :D
Misschien handig om die plaatjes overnieuw te schieten maar dan in het Engels.

Verwijderd

sorry maar het is engels op een nederlandse manier

een engels man zal het niet fijn weglezen denk ik.

Verwijderd

grmbl laat die ouwe troep eens met rust 3 jaar oud. WTC stond dr zowat nog
Pagina: 1