Toon posts:

[novell 5] automatisch installatie printerdrivers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken kan novell de wekstations automatisch de juiste printerdrivers laten installeren als iemand via 'netwerkomgeving' naar de printer 'browsed' en dan er met de rechtermuisknop op klikt en 'install' selecteerd.

Voorwaarde hiervoor is dat in de ndps resource manager de juiste drivers zijn geinstalleerd _en_ dat er bij het printerobject staat ingesteld welke drivers hij moet gebruiken.

Welnu, bij ons is dit het geval :)

De juiste drivers zijn geinstalleerd en er staat ook bij de printers aangegeven welke drivers hij moet installeren (zowel voor win3.11, winnt als win95). Toch werkt het niet.

Ik heb de printers als volgt aangemaakt, via nwadmin:

1) naar de juiste context bladeren
2) file --> create --> ndps printer
3) printernaam opgeven 'define extra properties oid' selecteren.
4) de wizzard afmaken en alles juist invullen (dus ook welke driver er bij moet)
5) naar de juiste context voor de queue bladeren:
6) file --> create --> printerqueue
7) naam opgeven
8) printer aanklikken, 'details', vjobs, spooling configuration, add en dan de juiste queue selecteren.

Als ik nu op een werkstation de printer wil installeren komt hij doodleuk met de melding dat er op de server waar de printer geinstalleerd is geen juiste drivers aanwezig zijn :(

Iemand een idee?

//edit
idd via de queues, iets wat met een ndps printer niet hoeft, deze kan ook via de ndps printer manager op de workstations geinstalleerd worden. Dan pakt hij wel de juiste drivers, echter ik wil er een zgn. 'legacy queue' tussen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar kan dit dus niet.. grr :(

(^)

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 16 oktober 2001 19:30 schreef hezik het volgende:
blijkbaar kan dit dus niet.. grr :(

(^)
Jazekers kan dit wel... dut ie bij mij wel....
Het zijn welliswaar wel NT statios

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Hmm, mag ik vragen waarom je dit wilt ?

Wat je zou kunnen proberen is de NDPS printer pushen zodat de drivers lokaal staan, en de printerqueue laten meeliften op de al aanwezige driver. Maar ik geloof dat je _helemaal_ geen NDPS printers op de werkstations wilt....

Probeer anders een snapshot te maken van de printers die je wilt distribueren mbv ZENworks.

Verwijderd

Heb je de NDPS Services wel geinstalleerd op je werkstations?

Zonder de deze client services zal het niet gaan lukken om automatisch de drivers naar je werkstation te duwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag het volgende mogelijk maken:

client klikt op 'netwerkomgeving', dan op de tree, browsed naar de juiste context (waar de printers staan), klikt met de rechtermuisknop op een printer en kiest 'install'.

Op dit ogenblik krijgt die client dan de melding 'op de server zijn niet de drivers geinstalleerd' voor z'n kiezen.

drivers pushen via 'install printer for all users in this container' wil ik niet.

Aangezien die queues gewone (non-ndps) queues zijn, is die ndps printer service niet nodig imo, toch?

(overigens is het gros der werkstations NT4)

Verwijderd

Ik ben bang dat wat jij wilt niet mogelijk is met std. queue's, die hele printerdriver zut is juist _één_ van de voordelen van NDPS. Het is me overigens nog steeds niet duidelijk waarom je _perse_ queue's wilt gebruiken, want jouw wensen worden met NDPS vervuld. Wanneer je nog std. queue's nodig hebt voor bv DOS apps enz, kun je een 'gewone' queue aan een ndps printer object hangen zodat deze alles verder afhandeld.

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Ahaaa kzie nu wat je bedoeld!
Jij hebt print queu's aangemaakt en stuurt daar rechtstreeks de jobs heen...
Neehheee zo doe je dat niet voor hetgeen wat jij wilt.
Je makt daarvoor een (NON-NDPS)Printer object aan.
In dit object kun je de printerdrivers zetten.
Dit object communiceerd met de print queu en stuurt daar de job heen..

zo werkt dat!
Alleen adviseer ik je toch NDPS te gaan gebruiken.

Als zij slim genoeg zijn om door de nds kunnen browsen kunnenze ook wel met de printermanager overweg. In deze kunnen ze ook naar de juiste printer browsen....

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Pagina: 1