Nieuwe Project, (voeding etc)

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:24
hey, ben betrekking tot mijn nieuwe systeem heb ik een paar vragen over mijn voeding.

Ik weet dat de meeste meteen schreeuwen 300W minimaal, en ik ook, maar toen ik mijn bios bekeek, om te kijken of ik voldoende V had op mijn voeding was het enige dat ik kon vinden dit:

+3.300V 3.360V
+5.000V 5.163V
+12.000V 12.207V
-12.000V -12.000V
-5.000V -5.27V

Nu denk ik hieruit de conclusie te kunnen trekken, dat hij dus voldoende leverd, op de 3.3 en 5V is dat juist? Er hangt nu een athlon classic aan, (600) en geforce DDR.

Ik wil overstappen, naar een TB1400(@zoveel mogelijk)
512MB sd-ram. En heel wat fannetjes. Naar verwachtig maar ik een fanbus, met minimaal 6 uitgangen, max 10.

EXTRA vraag: Hoeveel fans zou ik op 1 MOLEX connector aan kunnen sluiten van me voeding. Er komen waarschijnlijk, minimaal 3 12x12 fan's in, minimaal 2 8x8 fans, en dan misshcien nog wat 6x6 en 4x4 fan's Kan ik een fanbus maken, die en die allemaal op 1 connector hangen? De fan's die ik ga gebruiken, zijn waarschijnlijk van het merk, panaflow of sunon ofzo, geen delta's.

EXTRA vraag 2: :D Waarschijnlijk koop ik, ook al is deze goed met de loop van de tijd toch een nieuwe voeding, omdat ik deze dan weer in mijn oude systeem gooi, wel merk kan ik dan het beste nemen? Ik zoek dus een redlijk krachtige voeding, die zeker genoeg V geeft en stabiel genoeg is.

Extra vraag 3: ben nog steeds op zoek naar schema's met potmeters, en andere leuke dingen om in mijn pc te zetten, dus als iemand nog iets leuks weet, of iest orgineels.
Ook vraag ik me af of je een connector die aan een aan/uit knop zit gewoon bij de electronica zaak kunt kopen.

Dit was het wel zo'n beetje :9~ lolz, hoop dta het nog een beetje duidelijk is, alvast bedankt.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:09
Leuke dingen om in je kast te zetten?

Ben zelf (dacht ik) vrij origineel geweest met mn walkman-frontje, met bas selecteer ik de fans & met volume regel ik de snelheid. Zie www.case-mod.cjb.net :) Mijn tip: mol es n oud apparaat B-)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Allemachtig wat een vragen, ik schrijf wat antwoorden ertussen:
Op dinsdag 16 oktober 2001 08:51 schreef FFF het volgende:
hey, ben betrekking tot mijn nieuwe systeem heb ik een paar vragen over mijn voeding.

Ik weet dat de meeste meteen schreeuwen 300W minimaal, en ik ook, maar toen ik mijn bios bekeek, om te kijken of ik voldoende V had op mijn voeding was het enige dat ik kon vinden dit:

+3.300V 3.360V
+5.000V 5.163V
+12.000V 12.207V
-12.000V -12.000V
-5.000V -5.27V

Nu denk ik hieruit de conclusie te kunnen trekken, dat hij dus voldoende leverd, op de 3.3 en 5V is dat juist? Er hangt nu een athlon classic aan, (600) en geforce DDR.

Ik wil overstappen, naar een TB1400(@zoveel mogelijk)
512MB sd-ram. En heel wat fannetjes. Naar verwachtig maar ik een fanbus, met minimaal 6 uitgangen, max 10.
...
Ehm, nee, hier kun je niet zoveel aan zien, wat betreft het vermogen (watt). Een Watt is spanning*stroom. Kijk eens of je voeding een label haaft, daar kun je het waarcshijnlijk wel op vinden...
EXTRA vraag: Hoeveel fans zou ik op 1 MOLEX connector aan kunnen sluiten van me voeding. Er komen waarschijnlijk, minimaal 3 12x12 fan's in, minimaal 2 8x8 fans, en dan misshcien nog wat 6x6 en 4x4 fan's Kan ik een fanbus maken, die en die allemaal op 1 connector hangen? De fan's die ik ga gebruiken, zijn waarschijnlijk van het merk, panaflow of sunon ofzo, geen delta's.
Ligt ook een beetje aan de stroon, maar het beste is om het een beetje te verdelen. Molexen kunnen wel wat hebben, ik denk niet dat je problem krijgt.
EXTRA vraag 2: :D Waarschijnlijk koop ik, ook al is deze goed met de loop van de tijd toch een nieuwe voeding, omdat ik deze dan weer in mijn oude systeem gooi, wel merk kan ik dan het beste nemen? Ik zoek dus een redlijk krachtige voeding, die zeker genoeg V geeft en stabiel genoeg is.
Probeer de dearch ff, daar kun je massa's over vinden
Extra vraag 3: ben nog steeds op zoek naar schema's met potmeters, en andere leuke dingen om in mijn pc te zetten, dus als iemand nog iets leuks weet, of iest orgineels.
Ook vraag ik me af of je een connector die aan een aan/uit knop zit gewoon bij de electronica zaak kunt kopen.

Dit was het wel zo'n beetje :9~ lolz, hoop dta het nog een beetje duidelijk is, alvast bedankt.
Zoek?

Succes :)

Verwijderd

Je voeding voldoet prima nu. Of dat straks met een TBird ook nog zo is, is maar de vraag. Maar je kocht toch een nieuwe voeding.

Welke? Ik hoor goede verhalen over de Chieftec 350W voeding.

Verder meot je heel wat fans op je molex zetten voordat je in de problemen komt. iig meer dan 10.

• FFF
k thx allemaal, zal eens gaan kijken wat die chieftec kost :D beetje goede voeding vind ik wel belangrijk, hang alle fan's dan maar aan 1 molex, als ik er niet veel over heb :D bedankt...

• FFF
Op dinsdag 16 oktober 2001 09:38 schreef FragFrog het volgende:
Leuke dingen om in je kast te zetten?

Ben zelf (dacht ik) vrij origineel geweest met mn walkman-frontje, met bas selecteer ik de fans & met volume regel ik de snelheid. Zie www.case-mod.cjb.net :) Mijn tip: mol es n oud apparaat B-)
Ik zal eens op zoek gaan, zelf denk ik aan:

-volume regeling
-CMOS reset
-uitgebreide fanbus.
-maybe LCD maar weet nog niet goed hoe het allemaal werkt.
-aan/uit knop
-reset knop
-(bijzaak) in de voorzijde komt een 12x12 en 8x8 fan.
-2x 5.25 en 1 floppy opening.
-HD led etc.

Als ik er genoeg over weet om het uit te voeren moet dit er dus allemaal inkomen. De hoofdmaten zijn al afgeschreven, hoe het moet worden.

Maar ik zoek dus nog wat interresante links etc, natuurlijk ga ik ook zelf op zoek.

ja je moet wat in de vakantie he :)

bedankt...

• FFF
Op dinsdag 16 oktober 2001 10:55 schreef DaBit het volgende:
Je voeding voldoet prima nu. Of dat straks met een TBird ook nog zo is, is maar de vraag. Maar je kocht toch een nieuwe voeding.

Verder meot je heel wat fans op je molex zetten voordat je in de problemen komt. iig meer dan 10.
euh in de pricewatch staat hij niet direct weet je wat hij ongeveer kost?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:11
Op dinsdag 16 oktober 2001 10:55 schreef DaBit het volgende:

10 en problemen? Kan best :). Als je 10 van die 2A Sunon monsters er aan hangt en de draadjes van de voeding zijn niet al te dik fikken die vast door.

• FFF
Op dinsdag 16 oktober 2001 10:15 schreef AcouSE het volgende:
Ehm, nee, hier kun je niet zoveel aan zien, wat betreft het vermogen (watt). Een Watt is spanning*stroom. Kijk eens of je voeding een label haaft, daar kun je het waarcshijnlijk wel op vinden...
euh, niet onbelangrijk te vermelden, mijn voeding is 250W :D
nu dnek ik zelf dat een redelijk geavanceerd systeem zelfs geen 250 gebruikt, maar heb begrepen, dat het om de 5V enzo gaat of die genoeg kunnen leveren. Daarom heb ik dit ff nagekeken.

• FFF
Op dinsdag 16 oktober 2001 12:51 schreef hielko het volgende:

[..]

10 en problemen? Kan best :). Als je 10 van die 2A Sunon monsters er aan hangt en de draadjes van de voeding zijn niet al te dik fikken die vast door.
Nu verwachting, komen er 3-5 12x12 sunon's aan :9~ rest worden, 8x8 en kleiner. of maybe ipv een 12x12 een 9.9x9.2

• AcouSE
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Heb je die fans al? Kun je niet eens kijken wat die aan stroom trekken (of hoeveel watt ze zijn)?

• FFF
Op dinsdag 16 oktober 2001 15:57 schreef AcouSE het volgende:
Heb je die fans al? Kun je niet eens kijken wat die aan stroom trekken (of hoeveel watt ze zijn)?
Nope, net wisten kijken, hadden alleen 230V op voorraad, nu wilde ik ze bestelklen maar ik moet er een hele hoop hebben dus 1 is niet de moeite. Bestel ze allemaal gelijktijding wel.

heb btw als wel led's schakelaar en kabeltjes.

• FFF
Enkele nieuwe vragen:

Ik ben op zoek naar het TYPE NUMMER van een molex connector, zodat ik deze maybe kan bestellen.

Verder Zoek ik het type nummer, van een kliksysteem, waar ik 6-10 fan's op aan kan sluiten, of een merk of wat dan ook.

Is 0,75 mm draad dik genoeg voor een fanbus?

• FFF
voor de fanbus, wat kan ik beter doen? iig 1 functie op 12V, maar de andere wat is het beste? 7V of 5V ?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
zoekt en gij zult vinden... Om je Fans standaard mee te verbinden kun je gewoon een digidoc nemen als je 't simpel houden wilt :)

• Raafz0r
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ga gewoon naar je lokale electroboer, die weet wel wat die molex connectors zijn (let er wel op dat molex alleen een merknaam is, dat je dus de goeie krijgt). Anders bij de conrad.

Wat een klikding is weet ik niet, maar ik neem aan van die draadklemmetjes zoals op audioapparatuur zit. Die kun je ook bij de electroboer halen.

• FFF
Op dinsdag 16 oktober 2001 23:08 schreef as4Raven het volgende:
Ga gewoon naar je lokale electroboer, die weet wel wat die molex connectors zijn (let er wel op dat molex alleen een merknaam is, dat je dus de goeie krijgt). Anders bij de conrad.

Wat een klikding is weet ik niet, maar ik neem aan van die draadklemmetjes zoals op audioapparatuur zit. Die kun je ook bij de electroboer halen.
Dat is dus het probleem, Ik zoek dus een type naam of nummer van zo'n connector, dan weet hij wel wat ik bedoel zo wist hij het niet.

verder heb ik ook al geinformeerd, naar die klik schakelaars (ja net als die bij audio) waar je je draden in moest bevestigen, maar deze waren allemaal te klein, ik zoek er 1tje voor 6 fans. Als iemand een merk/type/naam weet hoor ik het graag :D

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 23:36

random

Lost his marbles

Op woensdag 17 oktober 2001 06:47 schreef FFF het volgende:

[..]

Dat is dus het probleem, Ik zoek dus een type naam of nummer van zo'n connector, dan weet hij wel wat ik bedoel zo wist hij het niet.

verder heb ik ook al geinformeerd, naar die klik schakelaars (ja net als die bij audio) waar je je draden in moest bevestigen, maar deze waren allemaal te klein, ik zoek er 1tje voor 6 fans. Als iemand een merk/type/naam weet hoor ik het graag :D
Waarom zet je er niet 2 van die 'klikschakelaars' (weet zelf ook de naam niet :)) in dan, zoveel extra ruimte neemt het niet in beslag, en je zult toch moeten solderen.

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• FFF
Op woensdag 17 oktober 2001 07:25 schreef turn het volgende:

[..]

Waarom zet je er niet 2 van die 'klikschakelaars' (weet zelf ook de naam niet :)) in dan, zoveel extra ruimte neemt het niet in beslag, en je zult toch moeten solderen.
staat onprofessioneel lolz, :D nee maar als ze er zijn heb ik natuurlijk liever een grotere, maar als ze hier niet leverbaar zijn houd het gewoon op. Maar weet toevalling iemand een type/merknaam ofzo?

Verwijderd

Over die Chieftec: ik heb ooit een draadje gepost over voedingen. Daarin gaf DuronDude of a.p. versteeg ('k weet ff niet meer welke) een adresje naar die Chieftec, met de melding dat hij er erg tevreden over was. ff search dus.

Over die molexen: die zijn over 't algemeen lastig te krijgen. De lokale elektroboer in Oss heeft ze iig niet. Dus, wat je ook kunt doen is een power-splitter kabletje halen, en dat slopen. Of een oude CDROM speler/harddisk slopen.

0.75mm2 kabel is ruim voldoende voor je fans.

En de gemiddelde schakelaar kan voldoende schakelen om al je fans in 1x te kunnen doen. Daarvoor hoef je niet lang te zoeken, zelfs die miniatuur tuimelschakelaars kunnen het hebben.

• FFF
Op woensdag 17 oktober 2001 11:20 schreef DaBit het volgende:
Over die Chieftec: ik heb ooit een draadje gepost over voedingen. Daarin gaf DuronDude of a.p. versteeg ('k weet ff niet meer welke) een adresje naar die Chieftec, met de melding dat hij er erg tevreden over was. ff search dus.

Over die molexen: die zijn over 't algemeen lastig te krijgen. De lokale elektroboer in Oss heeft ze iig niet. Dus, wat je ook kunt doen is een power-splitter kabletje halen, en dat slopen. Of een oude CDROM speler/harddisk slopen.

0.75mm2 kabel is ruim voldoende voor je fans.

En de gemiddelde schakelaar kan voldoende schakelen om al je fans in 1x te kunnen doen. Daarvoor hoef je niet lang te zoeken, zelfs die miniatuur tuimelschakelaars kunnen het hebben.
je bedoeld, dat ik ipv 6 regelingen, maar 1 regeling maak, en aan die regeling, maar ik 6 fan's of niet? dat is idd een goedkope en plaatsbespaderende oplossing, dacht ik ook al aan, op mijn schakelaartje (pas 1 gehaald) staat aan 1 kant 6A 125vac en de andere 3A 250vac.

Ik heb nu dit schema in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_dual_led.jpg
net deed hij het nog niet =[, alleen de leds branden, als ik de schakelaar boven of beneden zet, midden doet hij nix. Maar had de fan er een beetje raar aanhangen (connector, die pinnetjes eruit, en wat geprikt getaped etc)Ga hem zo nog eens testen, zou er iets fout kunnen zijn?

edit:
Hij doet het nu goed, beter verbonden alles

• FFF
Nog een vraagje, als ik in dit plaatje, ipv het schakelaartjes een potmetertje zet zou hij het dan doen?
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_single_led.jpg

bedankt...
Pagina: 1