2 x 172 W Peltiers koppelen aan 500W Ringkerntrafo

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 09:54
Over een tijdje (wanneer Abit zijn MP-bordje aflevert in NL) wil ik het volgende gaan aanschaffen:

2x Athlon XP 1700+ (1800+ is veel te duur)
Abit WA-2A (wanneer hij er is)
Geforce Ti 500 (welke weet ik nog niet)
512mb DDR (als het mogelijk is DDR333)

Dit wil ik gaan koelen met het volgende:

2 zelfgebrouwen koperen koelblokken (is lekker goedkoop en leuk om te doen)
2 172W peltiers
Radiator van de sloop
enz.

Nu is de vraag: kan ik die 2 peltiers fatsoenlijk aansturen met een 500W ringkern trafo (van Display), of trekken die 2 peltiers op hun piek teveel voor 1 zo'n trafo?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Hielko
  • Laatst online: 12:41
Dat haal je niet met 500W. Je hebt ongeveer 750W nodig. Je gebruikt condensators om de rimpel af te vlakken en een gevolg daarvan is dat er een flinke piek aan stroom wordt getrokken op de toppen van het sinus signaal van de spanning.

• pixel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Wat wil je dan berijken met zo'n enorme koel installatie? Waarschijnlijk overklokken. Denk je nou echt dat je ineens 200% harder kan ofzo? Ik vindt het maar onzin voor die paar procenten snelheid winst. Je zit toch de meeste tijd te wachten op het booten en dingen die je harddisk laden enzo.

brabrabrabra...

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Enneuh, klein tipje: koop een Radeon8500, heb je ineens betere beeldkwaliteit + dualvision enzo...
Met het geld dat je uitspaart koop je een beetje RAM ofzo...

Enneuh, je moet natuurlijk beide evenveel koelen, maar ik zou (als het budget/plaats het toelaat) een tweede voeding kopen en daar 172watter + 1 80watter op leggen, die 80 watter leg je op de GPU van je videokaart.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Op dinsdag 16 oktober 2001 08:01 schreef pixel het volgende:
Wat wil je dan berijken met zo'n enorme koel installatie? Waarschijnlijk overklokken. Denk je nou echt dat je ineens 200% harder kan ofzo? Ik vindt het maar onzin voor die paar procenten snelheid winst. Je zit toch de meeste tijd te wachten op het booten en dingen die je harddisk laden enzo.
Ehm, booten? Dat gebeurt bij mij zo om de maand (als er hardware bij moet) anders gebruik ik standby ofzowiets (Hibernate in XP dacht ik) dan gebruiktie nog een paar watt stroom...

Enneuh HD lag? Pak 4 barracuda's en zet ze in raid3/raid1/raid0 ofzow :) Denk er wel aan backups te pakken bij dat laatste.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om nou niet ontiegelijk bijdehand over te komen, maar dit forum heet 'Overclocking & Case Modding'....wat jij doet is te vergelijken met een klooster inlopen en tegen iedereen zeggen dat God niet bestaat :7

(There is a GoT :))

I reject your reality, and substitute my own.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46

chromeeh

the Gnome

Ok maar ff back on-topic....
172W peltiers? Wat ga je maken? Een full-size koelkast met biervak ofzo.... :) :9

Wat voor proc's gebruik je?
edit:

Sorry had nog niet goed gelezen...
Hmmmmm ik vind 172W wel een beetje overkill voor je proc's,
maar het is wel donders mooi dat je ze onder de 0 graden krijgt. Kijk alleen uit met ijsvorming.
De mijne is al een paar keer een ijslolly geweest :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

500W is te weinig. Zie mijn site (http://dabit.trybit.com) voor berekeningen en voorbeeldjes.

Verwijderd

Hoe denk je je water te gaan koelen ? 2x172W peltiers dumpen een shitload warmte in je koelwater, een enkel radiatortje trekt dat niet. Die dingen hebben ook een massa power nodig + je mag je sockets isoleren dat het klettert.
Voor jou dual setup lijkt straight waterkoeling me het meest realistische ..... ik zie je huidige droomplan maar moeilijk in de realiteit werken.... het kàn wel, maar...

Verwijderd

:) Ik zag van de week een stukje op lokale TV over de Jaap Eden schaats baan, die hadden al een ammoniak gekoelde ijsvloer terwijl het buiten 23 graden was. Misschien een idee ..???
8-)

Verwijderd

Red je het met een normale radiator om 350 watt aan warmte te koelen... dat betwijfel ik, maar als het allemaal lukt lijkt het me een zeer geil systeempje :)

Verwijderd

Waterkoeling? Dual radiator? Dat is pas geile shit

Verwijderd

Word een heel duur grapje, en ik denk niet dat het echt veel prijs/prestatie waarde zal leveren, fried/frozen cpu in no time

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Op dinsdag 16 oktober 2001 01:29 schreef universal creations het volgende:
Over een tijdje (wanneer Abit zijn MP-bordje aflevert in NL) wil ik het volgende gaan aanschaffen:

2x Athlon XP 1700+ (1800+ is veel te duur)
Abit WA-2A (wanneer hij er is)
Geforce Ti 500 (welke weet ik nog niet)
512mb DDR (als het mogelijk is DDR333)

Dit wil ik gaan koelen met het volgende:

2 zelfgebrouwen koperen koelblokken (is lekker goedkoop en leuk om te doen)
2 172W peltiers
Radiator van de sloop
enz.

Nu is de vraag: kan ik die 2 peltiers fatsoenlijk aansturen met een 500W ringkern trafo (van Display), of trekken die 2 peltiers op hun piek teveel voor 1 zo'n trafo?
Nuon Electriciteit
Amperestraat 71
1445 JT Purmerend

Aan :
Universal Creations
GoT ID 6736

Betreft : verhoging electriciteit rekening

Geachte heer Creations

Wij hebben geconstateerd dat uw electriciteit verbruik afgelopen maand is verdubbeld. Wij vermoeden dat u een die hard overclocker bent, maar willen u graag onthouden dat ook electriciteit tegenwoordig niet meer goedkoop is. Bijgaande treft u uw vorige en nieuwe rekening aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
September :

300 KW      f 276,89
BTW 19%    f  52,60     
------------------------
Totaal      f 329,50

Oktober :

600 KW      f 552,65
BTW 19%    f 105,00
------------------------
Totaal      f 657,65

Gelieve dit bedrag over te maken binnen 14 dagen naar 158.325.75 
ten name van Nuon Electriciteit.

Met vriendelijke groet,
JT, bedrijfsdirecteur

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Hielko
Hoeveel kost een KW/h eigenlijk?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op dinsdag 16 oktober 2001 08:09 schreef _sNaRs_ het volgende:
Om nou niet ontiegelijk bijdehand over te komen, maar dit forum heet 'Overclocking & Case Modding'....wat jij doet is te vergelijken met een klooster inlopen en tegen iedereen zeggen dat God niet bestaat :7
(There is a GoT :))
LOL!
Maar hij heeft wel een beetje gelijk, het klinkt allemaal zo leuk, peltiertje hier, peltiertje daar, maar wacht maar es tot je de stroomrekening ziet, voor die prijs per jaar koop je er 3 machines bij en cluster je ze :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• 0siris
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op dinsdag 16 oktober 2001 16:13 schreef hielko het volgende:
dat werkt volgens mij met drempels (beetje zoals oude belastingssysteem), maar globaal iets van 30 cent geloof ik...dat gaat best snel iig :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Hielko
Aha, dan kosten dual 172W pelts met vader 1000 piek per jaar oid >:)

• snars
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 16:13 schreef 0siris het volgende:

[..]

LOL!
Maar hij heeft wel een beetje gelijk, het klinkt allemaal zo leuk, peltiertje hier, peltiertje daar, maar wacht maar es tot je de stroomrekening ziet, voor die prijs per jaar koop je er 3 machines bij en cluster je ze :)
Overclocken is ook al lang niet meer iets wat je doet uit bittere noodzaak, omdat je uit je duurbetaalde CPU ook echt de laatste Megahertzen wil persen. Nee, dat zie je verkeerd [SCHRAAPT KEEL, RECHT RUG]:
Overclocken is verheven tot een kunstvorm. Je overclockt je PC omdat je dat leuk vind, omdat het een kick geeft, omdat je er mee kan patsen tegenover je vrienden, je klasgenoten, je LAN-partiegabbers en wie het ook maar wil horen!
It's all about the image, livin on the edge, pushing the limit weetje......als de meneer Creations uit het bovenstaande voorbeeld een snelle, stabiele PC wilde kocht hij twee 1800+-jes en spaarde hij pakembeet 500 gulden uit en leefde hij niet dag en nacht met de angst dat zijn PC ieder moment in de fik zou kunnen vliegen....en als iedereen dat zou doen, zou dit forum wel kunnen opdoeken :)

• Peertje NL
  • Laatst online: 13-05 23:17
Hebben peltiers inschakel pieken :?
Bij 500Watt trafo en 2 peltiers van 344Watt :9, heeft de trafo nog 45% vermogen over, dus het moet goed lukken denk ik, hebben pelts inschakel pieken dan moet je ze 1 voor 1 aanzetten!

Reality beats fiction by far!

• Hielko
Uhm, nee maar een 172W peltier verbruikt net iets meer dan 172W... Dat wattage is het vermogen wat ie kan verplaatsen, niet wat ie verbruikt.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Je bent gewoon tweakert hé. Het is de sport man. en toevallig doe ik er zelf ook aan mee ;)

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 16:13 schreef hielko het volgende:
het is kWh en niet kW/h, het is een aanduiding voor een hoeveelheid energie, niet voor een verbruik

• straat
  • Laatst online: 13-04 19:54
Op dinsdag 16 oktober 2001 20:46 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

het is kWh en niet kW/h, het is een aanduiding voor een hoeveelheid energie, niet voor een verbruik
precies kW*h

1 Kjoule/s * 3600 s = 3.600 KiloJoule

Moet jij es op een pak melk kijken hoeveel je daarvoor moet drinken >:)

• Universal Creations
Goed, heb alles gelezen (bedankt voor de tips). Ik had die berekening van Dabit al gezien, maar ik probeerde het toch maar. Maar waar haal ik een 750W ringkerntrafo vandaan? Bovendien staat mijn pc niet zo erg veel aan (eigenlijk alleen 's avonds laat en 's nachts (kost ook minder), dus dat stroomverbruik, ach ja, hoort erbij (ik kan natuurlijk ook zo'n dieselgenerator aanschaffen :7 ). Ik zit overigens te denken om 2 radiators te gebruiken: 1 voor de cpu's en 1 erna.

BTW: wat denk je dat dit gaat kosten? Ongeveer het verschil tussen 2 Athlon 1800+ met goede luchtkoeling en mijn configuratie (bedenk wel dat ik de koelblokken zelf ga maken, scheelt alweer F 200,= ).

• snars
  • Niet online
Rekent U even mee?

Twee athlon 1700+ nemen ipv 1800+ scheelt je 420 piek.

Nou ga je de hele zooi koelen met een van de bruutst mogelijke setups van dit moment: 2 172watt pelts (pakembeet 250 piek). Daarvoor heb je een voeding nodig, die bouw je zelf maar ik schat dat je daar toch zo'n 300 piek aan kwijt bent (als de voeding die jij in je hoofd hebt uberhaupt mogelijk is). Dan heb je nog de rest van de waterkoeling: home-made blokken, twee sloopradiatoren, fans (ik neem aan dat je dan ook GOEIE fans neemt), slangen, aansluitstukken, 2 pompen etc, ik denk dat dat in totaal minstens 350 piek kost. Goed, als ik er niet helemaal naast zit ben je toch voor je koelsysteem alleen al 900 piekemannen verder (met een beetje pech 1000 :))

Luchtkoeling zou je maar iets van 300 max kosten (een beetje decent HSF gaat voor 150 tegenwoordig?) voor de cpu-koelers en dan pleur je nog wat fannetjes in je kast.

Dus, trek je conclusies.....ik vind zelf dat het prijsverschil tussen de 1700+ en de 1800+ behoorlijk in het niet valt in vergelijking met de inverstering die je gaat doen voor je superkoeling..dus als het je alleen maar om het geld gaat, neem dan alsjeblieft gewoon luchtkoeling en 1800+'s, dan ben je altijd beter en makkelijker af dan met dat leipe idee. De enige reden waarom je zou kiezen voor die superkoeling, is niet dat je systeem er sneller van wordt maar dat je gewoon enorm kickt op het bouwen van koelsystemen (hier ben je wel een tijdje mee bezig nl.) en op overclocken...wat ik overiges met m'n vorige betoog al duidelijk probeerde te maken.

Heb je ook wel es gedacht aan 'gewoon' waterkoelen, dus zonder peltiers? Dat is nog altijd beter dan luchtkoeling, en het scheeltje het gehannes met de pelts en de hoge stroorekening.....

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:08

Epsilon

bullsh*t, tuurlijk krijg je het wel voor elkaar om die peltiers met een enkele radiator te koelen. Nee tuurlijk niet zo'n gaar black-ice ding nee, die zijn veel te klein en te slecht. Gewoon een mooie autoradiator, hoeft nog niet eens van koper te zijn, zolang hij maar veel oppervlakte heeft. Je hebt dan gewoon 35 graden warm water maar dat heeft weinig invloed op je proc temps (die pelts hebben toch een delta T van 70 graden), en als je een koelblok van 60 graden hebt, dan is je proc (of iig de koude kant van je pelt/coldplate) -10 graden, en dat is meer als genoeg. Want die pelt trekt meer als genoeg warmte van je proc weg om die -10 graden ook je proc te laten geven.

ik heb gesproken:)

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 23:51 schreef epsilon het volgende:
Je hebt dan gewoon 35 graden warm water maar dat heeft weinig invloed op je proc temps (die pelts hebben toch een delta T van 70 graden), en als je een koelblok van 60 graden hebt, dan is je proc (of iig de koude kant van je pelt/coldplate) -10 graden, en dat is meer als genoeg. Want die pelt trekt meer als genoeg warmte van je proc weg om die -10 graden ook je proc te laten geven.

ik heb gesproken:)
Ik spreek ook even:

Als je koelblok 60 graden is dan heb je echt geen delta T meer van 70 graden hoor.
Vraag me af of je met 60 graden nog wel een delta T hebt.
Maar betwijfel of het met waterkoeling ook 60 graden wordt, zit zelf zo`n 10 graden boven de kamertemp (geen pelt en nog geen fans aangesloten).
Lijkt me dan dat hij maximaal op zo`n graadje op 15 erboven uitkomt, maar met een grote rad zal zelfs dit niet het geval zijn.

uitgesproken (for now)

• Hielko
Temperatuur van de warmekant heeft geen invloed op de DeltaT. Maar een DeltaT van 70C zul je nooit halen, onder belasting is 35C realistischer.

Verwijderd

In mijn geval:
Watertemp rond de 30 graden.
coldplatetemp rond de 0 graden
Vpelt is 16V.

een dT van 35 graden is dus wel haalbaar als je de peltspanning nog wat opkrikt. Dan komen je procs dus net onder 0 uit.

Verwijderd

Ik ben van plan nog eens een peltier te gaan gebruiken, maar een 156W exemplaar ipv een 172. In performance is er eigenlijk weinig verschil ... de XP's lopen koeler dan de thunderbirds, en een voeding voor een 156 is een stuk makkelijker dan voor een 172. Heb hier thuis nog een 13.8V 20A voeding staan .... niet perfect, maar doenbaar

PS: met jou scenario zou je ook een zeer sterke pomp nodig hebben trouwens ... 2 waterblokken en 1 of 2 radiatoren is niet bepaald gunstig voor je flowrate

Verwijderd

Een 13.8V voeding is redelijk perfect voor een 156W peltier. En inderdaad, ze lijken makkelijker, maar ik moest toch een voeding bouwen. En dan maakt 16 of 24V ook niet meer uit (die 13.8V @ 20A voedingen zijn nogal lomp). Dus ben ik maar gelijk voor de 172W peltier gegaan. Het ding was nog goedkoper dan de 156W versie ook nog (ik heb er 78 piek voor betaald meen ik).

De XP trekt idd minder stroom, maar dat compenseer je weer doordat ze hoger geklokt zijn.Uiteindelijk maakt 't dus niks uit, en blijf je nog net zo goed met 80+ W aan warmte zitten.

Verwijderd

De XP die ik tot nu toe getest heb klokte het hoogst op relatief lage voltages (1.75-1.9V) en bleef flink koel. Hoe lager de temp bij die voltages, hoe hoger ik hem kon klokken .... zelfs met luchtkoeling was het ding maar 44°C stressed (met een alpha pal 6035 en delta) op 1600 MHz/1.75V
1.80/1650 werkte ook prima ... met een 156 pelt moet de temperatuur dan toch laag moeten kunnen blijven denk ik...

• Universal Creations
Op dinsdag 16 oktober 2001 23:50 schreef _sNaRs_ het volgende:
Rekent U even mee?

Twee athlon 1700+ nemen ipv 1800+ scheelt je 420 piek.

Nou ga je de hele zooi koelen met een van de bruutst mogelijke setups van dit moment: 2 172watt pelts (pakembeet 250 piek). Daarvoor heb je een voeding nodig, die bouw je zelf maar ik schat dat je daar toch zo'n 300 piek aan kwijt bent (als de voeding die jij in je hoofd hebt uberhaupt mogelijk is). Dan heb je nog de rest van de waterkoeling: home-made blokken, twee sloopradiatoren, fans (ik neem aan dat je dan ook GOEIE fans neemt), slangen, aansluitstukken, 2 pompen etc, ik denk dat dat in totaal minstens 350 piek kost. Goed, als ik er niet helemaal naast zit ben je toch voor je koelsysteem alleen al 900 piekemannen verder (met een beetje pech 1000 :))

Luchtkoeling zou je maar iets van 300 max kosten (een beetje decent HSF gaat voor 150 tegenwoordig?) voor de cpu-koelers en dan pleur je nog wat fannetjes in je kast.

Dus, trek je conclusies.....ik vind zelf dat het prijsverschil tussen de 1700+ en de 1800+ behoorlijk in het niet valt in vergelijking met de inverstering die je gaat doen voor je superkoeling..dus als het je alleen maar om het geld gaat, neem dan alsjeblieft gewoon luchtkoeling en 1800+'s, dan ben je altijd beter en makkelijker af dan met dat leipe idee. De enige reden waarom je zou kiezen voor die superkoeling, is niet dat je systeem er sneller van wordt maar dat je gewoon enorm kickt op het bouwen van koelsystemen (hier ben je wel een tijdje mee bezig nl.) en op overclocken...wat ik overiges met m'n vorige betoog al duidelijk probeerde te maken.

Heb je ook wel es gedacht aan 'gewoon' waterkoelen, dus zonder peltiers? Dat is nog altijd beter dan luchtkoeling, en het scheeltje het gehannes met de pelts en de hoge stroorekening.....
Oftewel een veel te lang doordraafverhaal
De meeste ringkerntrafo's (tot 625W) zijn onder de F 200,=. Ventilators heb ik genoeg (10 120mm fans en 5 80mm fans en nog 3 40mm fans), dus daar hoef ik niet naar te kijken.
Rekent u even mee:

1x ringkerntrafo : 200,=
1x koperblok (in tweeen zagen en bewerken): 30,=
2x pomp Sicce 1300 l/u : 140,=
2x coldplate : 10,=
2x radiateur: 50,= (of gratis, als ik over het hek heen gooi bij de sloop)
reservoir (zo'n mooie stalen buis met raampje, bij blokker): 15,= ofzo
siliconen-slangen en aansluitstukken : gratis (ben TOA op een school en daar hebben we er genoeg).

Totaal: ongeveer 450,=
Goede luchtkoeling (en dan bedoel ik dus goede: Swiftech MC 462 met Delta HP) kost voor 2 cpu's : 458,=

Dus wat is dan beter volgens jou (_sNaRs_)? Als je nog steeds bij luchtkoeling blijft, snap je er werkelijk geen _sNaRs_ van.

• snars
  • Niet online
Vervelend als je het zo hebt opgevat, maar mijn vorige post was helemaal niet zo betweterig bedoeld. Ik val je echt niet aan ofzo :) Laat ik 1 ding vooropstellen: nix moet, alles mag, en ik ben echt de laatste persoon die je op wat voor manier dan ook zal tegenhouden. Wat ik trouwens mis in je berekening is de kosten voor de peltiers en de elco's in je voeding (volgens dabit's beproefde recept op http://www.vanderhoeven.nu/dabit/electronics/electronics_index.html )

Dus als het zo moet...jouw feestje :z

edit:

en de bruggelijkrichter natuurlijk

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Het valt altijd duurder uit, uit ervaring ;) :(

• Universal Creations
Ik wist dat ik wat was vergeten!! Bedankt (en nog mijn excuses, je bedoelingen waren goed)

edit op vorige post:

2x 172W peltier : 258,=
1x gelijkrichter: 9,=
1x condensator: nog niet bekend (of 8 losse van 10.000uF à 8,=)
1x ringkerntrafo : 200,=
1x koperblok (in tweeen zagen en bewerken): 30,=
2x pomp Sicce 1300 l/u : 140,=
2x coldplate : 10,=
2x radiateur: 50,= (of gratis, als ik over het hek heen gooi bij de sloop)
reservoir (zo'n mooie stalen buis met raampje, bij blokker): 15,= ofzo
siliconen-slangen en aansluitstukken : gratis (ben TOA op een school en daar hebben we er genoeg).

Totaal: ongeveer 800,=

Verwijderd

weet iemand een online electro shop waar ze ringkerntrafo's kan kopen?

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Je moet er ook rekening mee houden dat die peltiers vaak zo'n 16 V nodig hebben om echt 172 Watt te doen. Op een trafo (12V ga ik even vanuit) doen ze het dus iets minder hard.

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• Universal Creations
Op woensdag 17 oktober 2001 23:29 schreef lambi80 het volgende:
Je moet er ook rekening mee houden dat die peltiers vaak zo'n 16 V nodig hebben om echt 172 Watt te doen. Op een trafo (12V ga ik even vanuit) doen ze het dus iets minder hard.
Ringkerntrafo's zijn er in allerlei soorten en maten (http://www.dil.nl) dus ook in 24V uitvoering

• snars
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 22:32 schreef universal creations het volgende:
Ik wist dat ik wat was vergeten!! Bedankt (en nog mijn excuses, je bedoelingen waren goed)
Ach, ik ben ook niet te beroerd om toe te geven dat mijn 'rekent u even mee'-post misschien een iets te belerend toontje had...laten we het vooral gezellig houden :)

• Universal Creations
Op donderdag 18 oktober 2001 09:40 schreef _sNaRs_ het volgende:

[..]

Ach, ik ben ook niet te beroerd om toe te geven dat mijn 'rekent u even mee'-post misschien een iets te belerend toontje had...laten we het vooral gezellig houden :)
Correctie: Laten we het vooral COOL houden 8-)

Pagina: 1