SB Live Audigy (platinum) en versterker

Pagina: 1
Acties:

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Topicstarter
Hallo

Bij deze heb ik een vraag die ik nog niemand goed heb zien beantwoorden....zelf heb ik al vermoeden (en wat info) dat hetgene hieronder NIET zal werken maar wie weet kan iemand me uit de droom helpen...

Ik probeer dus uit te vinden ofdat de Audigy nu eens BEHOORLIJK op een Dolby Digital "HiFi" versterker kan worden aangesloten, en dan bedoel ik dus via SPDIF of Optisch...MAAR:

In hoeverre worden de EAX/Directsound streams netjes verdeeld over de 5 beschikbare kanalen??

Dus games over 5.1 op de versterker?????? (dit kan de live dus NIET)
Worden dus de 5 kanalen mooi gescheiden gehouden of worden we wederom in het "Surround" hoekje geforceerd???

Kortom, kan iemand die een Audigy kaart heeft eens voor mij bevestigen HOE geluid in games of muziek uit de speakers van een DD-versterker komt??????
(als test kun je bijv. de (als het goed is) bijgeleverde EAX-demo gebruiken welk geluid over alle 5 speakers pant...)

Mijn informatie en vermoeden zegt dat de SBlive dit nog steeds NIET doet (reden is NIET dat hij niet naar DD kan encoden, want dat is een loze opmerking, als hij naar AC3 kan encoden (wat een andere soort stream is) zou hij gescheiden kanalen kunnen aansturen....voor AC3 zijn geen licentie gelden verplicht), en wel omdat Creaf "ons" gewoon een van hun botte "5.1" speaker setjes op wil dringen....
Dus...wie weerlegt mijn vermoedens???

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie het probleem niet echt.. Sluit 'm dan gewoon met de vij analoge uitgangen aan op je versterker.. Daar wordt het geluid echt niet minder van ofzo...

Dolby Digital doe je dan maar gewoon weer via de digitale kabel (op beide manieren aansluiten dus).
Mijn informatie en vermoeden zegt dat de SBlive dit nog steeds NIET doet (reden is NIET dat hij niet naar DD kan encoden, want dat is een loze opmerking, als hij naar AC3 kan encoden (wat een andere soort stream is) zou hij gescheiden kanalen kunnen aansturen....voor AC3 zijn geen licentie gelden verplicht), en wel omdat Creaf "ons" gewoon een van hun botte "5.1" speaker setjes op wil dringen....
Dus...wie weerlegt mijn vermoedens???
Hier snap ik geen reet van... Bedoel je nu dat dat een Live die bende wél naar DD kan encoderen, maar het gewoon stug niet doet? Whaha, geloof je het zelf? Het gaat dan niet om licentieverplichtingen hoor, maar meer om processorkracht en dergelijke :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dragon_Lee

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 00:05 schreef JvS het volgende:
Ik zie het probleem niet echt.. Sluit 'm dan gewoon met de vij analoge uitgangen aan op je versterker.. Daar wordt het geluid echt niet minder van ofzo...

Dolby Digital doe je dan maar gewoon weer via de digitale kabel (op beide manieren aansluiten dus).
[..]
Ok...dat kan, MAAR dan heb je met games/muziek wederom geen 4 gescheiden kanalen...kan je net zo goed een SB16 erin hangen...

Het gaat me niet direct om Dolby Digital, maar om wat de audigy met EAX geluid doet op de 5 kanalen van een DD-Versterker
Hier snap ik geen reet van... Bedoel je nu dat dat een Live die bende wél naar DD kan encoderen, maar het gewoon stug niet doet? Whaha, geloof je het zelf? Het gaat dan niet om licentieverplichtingen hoor, maar meer om processorkracht en dergelijke :o.
De SB live kan in theorie de 4 eax streams converteren naar een AC3 stream met gebruik van de 4 discrete kanalen, ja...
het AC3 protocol is NIET hetzelfde als Dolby Digital....AC3 is meer het transport en de adressering van het geluid...

Dolby Digital (de)comprimeert de DATA in die stream tot hanteerbare stukjes data, en laat daarbij dus het onhoorbare geluid weg enzo (a la mp3)

(als extra additie, 3 jaar geleden was Yamaha bezig een consumer kaart te maken die (toen al) DD en DTS certified was, deze zou de mogelijkheid gehad hebben om ALLE audio door te sturen naar een DD/DTS versterker, met behoud van de gescheiden kanalen....(en niet encoderen naar DTS/DD) helaas is er besloten om deze kaart niet meer uit te brengen, reden heb ik nooit mogen vernemen)

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ik denk dat je gewoon moeilijk aan het doen bent. Die tests van creative kloppen niet, die kun je niet vertrouwen. In de test komt al het geluid uit alle boxen tegelijk, maar in spellen en zo heb ik gewoon 5 boxen voor 3d positioning of hoe het ook heet. En das met de live, niet de audigy.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Gaat niet lukken ben ik bang, heb hier de beschikking over een DTT3500 waarmee je dat leuk kan testen.
FPS of 5.1 kan je digitaal alleen bereiken als er gebruik wordt gemaakt van de Digital DIN aansluiting achterop de kaart.
Optisch aansluiten heeft 2 gescheiden kanalen(L/R) als gevolg.
Wil je echt 5.1 of FPS met spellen hebben bv. zul je toch een setje moeten hebben met een 5.1 analoge ingang

• Dragon_Lee

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 00:35 schreef GambitRS het volgende:
ik denk dat je gewoon moeilijk aan het doen bent. Die tests van creative kloppen niet, die kun je niet vertrouwen. In de test komt al het geluid uit alle boxen tegelijk, maar in spellen en zo heb ik gewoon 5 boxen voor 3d positioning of hoe het ook heet. En das met de live, niet de audigy.
Hmm ik krijg dat niet voor elkaar, die demo werkt prima bij mensen met een creaf desktoptheatre setje, maar op een syteem met ALLEEN een SPDIF of optische aansluiting krijg ik Dolby Surround as best...(dus de 2 voorste kanalen zijn gescheiden, en er is een mono achterkanaal)
Dit zie ik bij iedereen die een SbLive - DD versterker heeft en aangesloten op spdif of optisch

Ik wil gewoon weten of de audigy dus wel behoorlijk EAX op 4 speakers op een DD versterker doet..

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 00:46 schreef Dragon_Lee het volgende:

[..]

Hmm ik krijg dat niet voor elkaar, die demo werkt prima bij mensen met een creaf desktoptheatre setje, maar op een syteem met ALLEEN een SPDIF of optische aansluiting krijg ik Dolby Surround as best...(dus de 2 voorste kanalen zijn gescheiden, en er is een mono achterkanaal)
Dit zie ik bij iedereen die een SbLive - DD versterker heeft en aangesloten op spdif of optisch

Ik wil gewoon weten of de audigy dus wel behoorlijk EAX op 4 speakers op een DD versterker doet..
Nee dus, als ik op de DTT3500 de optische aansluiting kies vanaf de Audigy(heb een Hoontech bracket) krijg ik met de speakertest 2 gescheiden kanalen voor, en geen achtergeluid

• Dragon_Lee

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Topicstarter
Dat dacht ik dus wel weer....bedankt voor de verificatie..

Wederom is creaf op slinkse wijze bezig met "valse" reclame...

Ik ga maar eens verder zoeken...Creaf hoeft van mij nu helemaal niet meer....ze waren al absoluut verkeerd bezig met hun compleet onkundig driver team, maar als je dus de 3e kaart in een serie met hetzelfde probleem naar buiten brengt, (een probleem wat velen al aangekaart hebben bij Creative),
alleen maar om druk op de mensen te zetten om een van je Desktop setjes te kopen kan ik dus niet zeggen dat je markt bewust bezig bent..
(maar och, welke markt denkt creative natuurlijk)

Iemand een tip voor een ander "high end" kaartje dat wel behoorlijke scheiding heeft van alle kanalen?

Geloof dat een van de terratecs dit wel gewoon doet met EAX geluid...hmm...

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
Silence......is life

Verwijderd

Volgens mij kan geen enkel kaartje 4 of 5 kanalen scheiden via een optische uitgang.
Pagina: 1