MAC adres veranderen

Pagina: 1
Acties:

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 16:16
Ik heb 2 PC's (1 boven, 1 beneden) die ik op internet wil aansluiten. Ik heb kabel (quicknet) en de meegeleverde netwerkkaart zit in de PC beneden. Boven wil ik nu ook internetten, maar dit lukt alleen als ik mijn MAC adres van mijn netwerkkaart verander in het MAC adres van de kaart van beneden. Dit lukt mij wel in windows (98, ME, 2000), maar in Linux (Red Hat 7.1) weet ik niet hoe dit moet. Ik heb wel iets geprobeerd met 'ifconfig eth0 metric xxxxxxxx' maar dat werkte niet.
extra info:
Om te internetten sluit ik nu dan de kabel van boven op het modemkastje aan en verwissel deze met beneden als iemand daar wil internetten. Een netwerk met proxy is ook niet erg handig omdat ik (mijn moeder) niet een PC de gehele dag (of een groot deel daarvan) aan wil laten staan.

Kan iemand mij hiermee helpen?

let the past be the past.

Verwijderd

ja ikke >:)

man ifconfig
Staat er letterlijk in als ik me niet vergis.

[edit]
Check, staat er letterlijk in!
Verder is het metric sowieso iets anders.

Verwijderd

Zie hiervoor de faq van Network Troubleshooting:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12#12

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik dacht dat het MAC adres vastgelegd was door de hardware.

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 23:25 schreef XTerm89D het volgende:
Ik dacht dat het MAC adres vastgelegd was door de hardware.
Met de nadruk op dacht ;)

Verwijderd

Tja het mac adres is meestal vast. Maar de software kan dit uitlezen en vervolgens dan veranderen. Maar imho heb je wel een beetje gelijk. Hoewel ik nooit Nelske zou durven betwisten :P

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 23:33 schreef X-terior het volgende:
Tja het mac adres is meestal vast. Maar de software kan dit uitlezen en vervolgens dan veranderen. Maar imho heb je wel een beetje gelijk. Hoewel ik nooit Nelske zou durven betwisten :P
ROFLOL. Wat een vertrouwen zeg. /me maakt ook echt wel eens foutjes hoor ;)

Nee, in principe heeft XTerm89D gewoon gelijk hoor.
Het MAC-adress ligt vastgelegd in de hardware zelf.
Met ifconfig kan je een ander MAC opgeven (handig voor trunking ed.). Dit betekent uiteraard niet dat je het MAC-adres op de harware verandert ;) Dat is immers uniek. Na een reboot heb je ook gewoon weer je originele MAC-adres, als je niet in een opstart scriptje het commando "ifconfig hw ether xx:xx:xx:xx:xx:xx" zet. Let niet op de volgorde of het aantal waardes in het zojuist gegeven commando. Dit komt uit mijn korte termijn geheugen :P

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 16:16
Klopt wel.

Ik heb het net uitgeprobeerd en het werkte.

ifconfig eth0 hw ether xx:xx:xx:xx:xx:xx

Bedankt.

let the past be the past.

Pagina: 1