Toon posts:

No Op ra =ing system found

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maand geleden een oude 486 gekregen. Alles werkt perfect, maar nou heb ik ook nog een oude HD liggen die ik er in wil hebben...
Ik haal de oude ff los (jumper settings moet ik nog opzoeken) en zet de "nieuwe" er in. Dan krijg ik de fout "No Op ra =ing system found" terwijl er toch echt DOS en windows 3.11 op staat! autoexec.bat wil ie gewoon NIET laden--als ik in de prompt "autoexec" intyp doet ie helemaal nix...
Formatteren doe ik liever niet...
Kan ik dit oplossen??? Of heeft dit iets te maken met het feit dat deze HD een paar keer van 2 meter hoog op de grond is gevallen (oops... |:( )

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
staat alles goed in je bios????? Anders kan dat 1 van de redenen zijn...en jah misschien komt ut ook wel doordat je je HD een paar keer van 2meter heb laten stuiteren >:)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

viel die hdd op de boven of de onderkant?

Verwijderd

waarsch staat het gewoon niet goed in je bios

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 01:08 schreef terw_dan het volgende:
viel die hdd op de boven of de onderkant?
Ik zou het echt nie weten

Maar die HD doet verder alles wel gewoon hoor. Opstarten met windows ME opstartdiskette wert wel
Ik heb ook al geprobeerd om de autoexec.bat van diskette op C: over te schrijven maar dat helpt ook nie

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

als je de volgende keer nou een touwtje aan je hd doet stuiterd hij niet op de grond

Verwijderd

Ik weet niet of het helpt hoor!

maar eh heb je de sys commando al geprobeert?
sys c:

Dan kopieert hij de systeembestanden van de bootable flop weer naar de hdd (msdos.sys, command..com)

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Die sys c: zou ik niet doen met een ME flop. Mijn vermoeden is dat de harddisk niet correct ingesteld staat. Oude machientjes kende de auto-functie nog niet in de herkenning van het type harde schijf. Vaak moest je handmatig het aantal cylinders en andere gegevens ingeven.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 08:34 schreef gridfox het volgende:
Die sys c: zou ik niet doen met een ME flop. Mijn vermoeden is dat de harddisk niet correct ingesteld staat. Oude machientjes kende de auto-functie nog niet in de herkenning van het type harde schijf. Vaak moest je handmatig het aantal cylinders en andere gegevens ingeven.
Staat toch nergens dat hij ME gebruikt?? volgens hem staat er dos op en windows 3.11 dus moet hij een dos bootflop gebruiken want het kan wel degelijk zijn dat de opstartbestanden beschadigd zijn en kan het natuurlijk ook zijn wat jij hierboven zegt.

Verwijderd

Bij een 486....??

Zeker weten dat je BIOS verkeerd staat. Je zal ofwel op de HDD ofwel op de site van de HDD bouwer moeten zijn om je aantal cylinders/heads etc op te zoeken (als je die info nog vionden kan :? )

Dit moet je invoeren in je BIOS, anders kun je de HDD NIET lezen. Zelfs als je de lijst gebruikt en het goede aantal Mb's kiest werkt het vaak nog niet... De correcte settings is een must!

Soms kun je door alleen het goede aantal Mb's in te stellen (uit de lijst, je kent het wel 40Mb is type 17 ofzo....) wel formatteren en opnieuw je opsys erop zetten, ook al is je "oude" opsys die je erop hebt staan onleesbaar...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 08:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Ik weet niet of het helpt hoor!

maar eh heb je de sys commando al geprobeert?
sys c:

Dan kopieert hij de systeembestanden van de bootable flop weer naar de hdd (msdos.sys, command..com)
Goed idee ga ik strax ff proberen

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 12:33 schreef --tID-- het volgende:

[..]

Goed idee ga ik strax ff proberen
NEEEEEEJ niet doen!!!!!!! :'(

Als je head/sectors verkeerd staan zal elke schrijfactie (met de verkeerde parameters) resulteren in dataverlies van je FATs etc... oftewel al je data foetsie!!!!

Als je boot van flop en dan op je C: drive kijkt, zie je dan files staan, of krijg je "invalid media" of "cannot read" ofzo???

Als je zo'n error krijgt, dan kan een sys c: namelijk fataal zijn voor alle data op die disk. Zie je wel gewoon files, kijk dan of command.com msdos.sys en io.sys erop staan (de laatste 2 zijn wel hidden dus dir /ah ofzo??)

Zonder die files kan DOS nie booten n.l. Dan (en alleen dan) kan sys c: uitkomst bieden

Verwijderd

Topicstarter
Nou command.com staat er wel op, maar als ik command intyp krijg ik een error

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 14:48 schreef --tID-- het volgende:
Nou command.com staat er wel op, maar als ik command intyp krijg ik een error
uhm dat klinkt toch als een foute heads/sector indeling, want:

Je ziet wel command.com, dat lijkt goed. Maar als je command.com typed, dan *zou* je een DOS prompt moeten spawnen onder DOS (dat werkt gewoon; deze kun je met 'exit' weer beeindigen). Maar je krijgt een error. Laat me raden..... read error?? Bad media??? ofzoiets??? In dat geval is toch echt je cylinders/heads/sectors FOUT ingesteld in je BIOS en riskeer je totale dataverlies bij welke schrijfactie dan ook naar die harddisk... Zoek dan toch ff de gegevens bij die harddisk, stel ze in in je BIOS en er gaat een wereld voor je open!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 15:00 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

uhm dat klinkt toch als een foute heads/sector indeling, want:

Je ziet wel command.com, dat lijkt goed. Maar als je command.com typed, dan *zou* je een DOS prompt moeten spawnen onder DOS (dat werkt gewoon; deze kun je met 'exit' weer beeindigen). Maar je krijgt een error. Laat me raden..... read error?? Bad media??? ofzoiets??? In dat geval is toch echt je cylinders/heads/sectors FOUT ingesteld in je BIOS en riskeer je totale dataverlies bij welke schrijfactie dan ook naar die harddisk... Zoek dan toch ff de gegevens bij die harddisk, stel ze in in je BIOS en er gaat een wereld voor je open!!!
Dat word dus goed zoeken... Thanx voor de tips

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik had laatst ook zo'n error veroorzaakt bij de (stone-age) computers bij mij op school, toen had ik alle settings van de IDE autodetection door elkaar gegooid :D Misschien als je die settings fixt dan zou die het dus moeten doen

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01

CXNeXo

This behavior is by design.

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:01 schreef --EasY-- het volgende:
Bij een 486....??

Zeker weten dat je BIOS verkeerd staat. Je zal ofwel op de HDD ofwel op de site van de HDD bouwer moeten zijn om je aantal cylinders/heads etc op te zoeken (als je die info nog vionden kan :? )

Dit moet je invoeren in je BIOS, anders kun je de HDD NIET lezen. Zelfs als je de lijst gebruikt en het goede aantal Mb's kiest werkt het vaak nog niet... De correcte settings is een must!

Soms kun je door alleen het goede aantal Mb's in te stellen (uit de lijst, je kent het wel 40Mb is type 17 ofzo....) wel formatteren en opnieuw je opsys erop zetten, ook al is je "oude" opsys die je erop hebt staan onleesbaar...
Als ik jou post zo een beetje door lees, dan is de conclusie dat jij beweert dat alle 486 machine's handmatig in moeten gesteld worden?
Dit is dus weer gewoon duim-zuigerij, er zijn zat (Lees:veel) 486'tjes die netjes alles auto instellen.

Dit is niet bedoeld als offense, dat je het weet. :Y)

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 08:48 schreef CoolerMaster het volgende:

[..]

Als ik jou post zo een beetje door lees, dan is de conclusie dat jij beweert dat alle 486 machine's handmatig in moeten gesteld worden?
Dit is dus weer gewoon duim-zuigerij, er zijn zat (Lees:veel) 486'tjes die netjes alles auto instellen.

Dit is niet bedoeld als offense, dat je het weet. :Y)
Zucht... :'(

Waarom zou ik dat beweren? De klachten ruiken naar een verkeerde BIOS setting zoals een }:O naar }:O-vlaai ruikt...hahaha ook no offense naar de }:O }:O

Vandaar dat ik aanbeveel de settings op te zoeken... Ja ik neem dus aan dat DEZE 486 geen "auto detect" heeft...

• CXNeXo

CXNeXo

Ik denk zelf dat de HD naar zijn grootje is.
Die krijg je niet meer aan de praat, meneer geeft zelf al aan dat deze een flinke klap heeft gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 12:10 schreef CoolerMaster het volgende:
Ik denk zelf dat de HD naar zijn grootje is.
Die krijg je niet meer aan de praat, meneer geeft zelf al aan dat deze een flinke klap heeft gehad.
Hoe kom je er bij dat ie maar 1 flinke klap heeft gehad??? :P

• CXNeXo

CXNeXo

<meneer v/d winkel> Goedendaag
<tID>Hoi, mijn hd doet het niet
<meneer v/d winkel>wat scheelt eraan dan?
<tID>Ik heb er een gat ingeslagen, zo'n 3 cm, en nu doet ie het niet... Gek he...
<meneer v/d winkel> uhm uhm, ben zo terug

---- 5 min later -----

Tata tatu

U had een gek in de winkel lopen?
Ik pak de dwangbuis wel even.

• CXNeXo

CXNeXo

Op woensdag 17 oktober 2001 10:20 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Zucht... :'(

Waarom zou ik dat beweren?
Waarom? Lees dit dan (zijn jouw woorden):

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:01 schreef --EasY-- het volgende:
Bij een 486....??
Zeker weten dat je BIOS verkeerd staat. Je zal ofwel op de HDD ofwel op de site van de HDD bouwer moeten zijn om je aantal cylinders/heads etc op te zoeken (als je die info nog vionden kan )

>:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 14:43 schreef CoolerMaster het volgende:
<meneer v/d winkel> Goedendaag
<tID>Hoi, mijn hd doet het niet
<meneer v/d winkel>wat scheelt eraan dan?
<tID>Ik heb er een gat ingeslagen, zo'n 3 cm, en nu doet ie het niet... Gek he...
<meneer v/d winkel> uhm uhm, ben zo terug

---- 5 min later -----

Tata tatu

U had een gek in de winkel lopen?
Ik pak de dwangbuis wel even.
hehe LOL
Er zit niet echt een gat in ;)
Pagina: 1