Zeeer warm beeldscherm.

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Lectori Salutem!

Ik heb een jaartje terug een Conmark (ja met een C ;)) beeldscherm gekocht bij Conrad voor maar 300 piek. Was zelfs 17"! Ben er ook erg tevreden mee, alleen wordt dit ding zo gloeiend heet. Als ik mijn hand op de bovenkant leg doet dit zowat pijn. :(

Nu is dit het probleem niet, ik bedoel: wie legt zijn hand nou ook op zn beeldscherm? Het vervelende is: zodra ik een middagje internet is 's avonds mijn hele kamer opgewarmd. Ik typ dit met zwetende vingers! (Echt waar)

Nu vroeg ik me af: Valt hier wat aan te doen? Kan je een scherm uperhaupt koelen? Of zou een kleiner aantal Hz helpen? :?

Bvd,

Niek

PS. Het raam staat al open. :)

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Bel Conrad eens, vraag of dat normaal is.

Verwijderd

er bestaan dacht ik wel monitor coolers hoor
moet je effe zoeken denk ik

(die van mij wordt eigenlijk helemaal niet heet)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

Just Cooler heeft speciale monitor koelers. Bij Mycom hadden ze die laatst in de uitverkoop. Weet niet of ze die nog hebben. Waren toen iets van Fl 15,- ofzo.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 08:14
Ik weet niet of je verstand hebt van natuurkunde, maar je kan een systeem niet koelen zonder warmte uit dit systeem te verwijderen.

Als jij dus je monitor wilt koelen zal jij op een of andere manier de warmte van je monitor moeten verplaatsen naar de omgeving, jouw kamer dus.

Dit zal jouw monitor afkoelen maar zeker niet je kamer. Sterker nog aangezien je alle warmte die in jouw monitor zit eruit haalt en in je kamer verspreid zal het nog warmer worden. Helemaal als je bedenkt dat een koelsysteem netto ALTIJD hitte produceert. de omgeving van koeler + gekoeld iets zal dus altijd warmer worden dan wanneer je niet koelt.

Jouw oplossing is dus je kamer koelen, niet je monitor. Koop een ventilator of zet je raam open.

Een energiebesparendere oplossing is een andere monitor nemen of als het een fout is de monitor in te ruilen. Het is niet goed als je je aan de buitenkant van een monitor kan branden.

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Op maandag 15 oktober 2001 20:59 schreef DaZZle het volgende:
Ik weet niet of je verstand hebt van natuurkunde, maar je kan een systeem niet koelen zonder warmte uit dit systeem te verwijderen.

Als jij dus je monitor wilt koelen zal jij op een of andere manier de warmte van je monitor moeten verplaatsen naar de omgeving, jouw kamer dus.

Dit zal jouw monitor afkoelen maar zeker niet je kamer. Sterker nog aangezien je alle warmte die in jouw monitor zit eruit haalt en in je kamer verspreid zal het nog warmer worden. Helemaal als je bedenkt dat een koelsysteem netto ALTIJD hitte produceert. de omgeving van koeler + gekoeld iets zal dus altijd warmer worden dan wanneer je niet koelt.

Jouw oplossing is dus je kamer koelen, niet je monitor. Koop een ventilator of zet je raam open.

Een energiebesparendere oplossing is een andere monitor nemen of als het een fout is de monitor in te ruilen. Het is niet goed als je je aan de buitenkant van een monitor kan branden.
Ik doe natuur en techniek. :)

Kwas hier ook al bang voor. Ik denk trouwens niet dat dit een monitor fout is. Hij smelt niet ofzo. :+

Is er dan nix aan te doen dmv instellingen? Hz/reso e.d.?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
die van mij is warm, maar heet, neuh

en te goed koelen is ook slecht, het is maar dat je het weet
afkoelen zal weinig beeld geven denk ik :P

maar een ventilator verticaal boven de monitor moet lukken:

|
|

dus | is de fan
en ______ is de bovenkant van de monitor

dan moet het denk ik wel gaan
maar nooit in de monitor gaan blazen ofzo :)

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 08:14
Maar waarom zou je een beeldscherm willen koelen? Wordt het beeld dan beter ofzo? Kan je hem dan 1hz hogere refresh rate geven?

Een beeldscherm is ontworpen om te werken zonder koeling. Je hebt eerder kans dat hij slechter gaat werken dan dat hij beter gaat werken als je dingen gaat aanpassen. Het is niet zo dat er chips ofzo inzitten die beter werken als je ze koelt.

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 10:46
Ik heb maar ff een thermometer erop gezet en mijn Belinea 103040 17" word gewoon 43-44 graden!!? Nooit op gelet eigenlijk, maar het zal wel goed zijn? Hij staat redelijk vrij, dus genoeg ventilatie lijkt me.

p.s. dit is wel recht boven de straalbuis gemeten. Temp in kamer is ongeveer 23 graden.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een monitor is nog steeds een oudewetse electronen buis alleen is ie een beetje veredeld. Buizen horen warm te worden. Anders werken ze niet eens goed. Er zit natuurlijk wel een max aan.

40 a 45 graden is normaal aan de bovenkant van de monitor. Maar verbrand je echt je hand dan is er iets mis. Ga je monitor niet koelen. Een monitor hoeft niet gekoelt te worden. Je veroorzaakt er eerder brand mee of je zorgt er voor dat de buis niet op de juiste temp kan komen. Wordt ie te heet ga er dan terug mee en als je hem blijft gebruiken pas dan op voor brand. Leg ook nooit iets boven op de monitor. Die koel gaten zitten er niet voorniks :P
Pagina: 1