Clipping (versterker zet hoge tonen uit)??

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16
Ik heb een Denon PMA-980r die is iets van 2x125 wat.
En 2 zware Infinity-sm225 studiomonitors.
(10-200watt, 101db spl@2,83v@1meter)

Als ik nu Take a look around (limp bizkit) heel hard draai (volumeknop 50%)
Lijkt het net of op het hardste deel de hogetonen afentoe worden uitgeschakeld en dan gaan ze weer normaal aan.
Op dat volume worden de meest zware bassen zonder vervorming weergeven.
Is dit een soort beveiliging van de versterker?

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12 09:00
Ik hoop dat het een beveiliging in je tweeters is, anders ben je goed bezig ze op te blazen. Hoeveel ohm zijn je speakers en kan je versterker dat aan?
En hoe oud is 'ie?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16
Mijn speakers zijn 4OHM en dat moet de versterker kunnen.
Het kan best een beveiliging in de tweaters zijn (ik hoop dat het ergens een beveiliging is).

De boxsen zijn namelijk wel voor Disco achtig en dus kan ik me voorstellen dat ze er een beveiliging ingezet hebben.
Zal er dan toch clipping zijn???

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 20:44

Oceria

I've been in between....

Gok er maar niet op dat er een "beveiliging" op je tweeters zit. Sterker nog: die zit er niet.
Als je versterker gek gaat doen op hoog volume betekent dat inderdaad dat je iets van hem vraagt wat ie niet kan. en als jij je volume knop 50% open hebt ("twaalf uur"), dan vraag je inderdaad iets wat ie niet kan. Bij de goedkopere versterkers betekent volume op 12 uur al ongeveer maximaal vermogen, omdat de potmeters nogal lullig zijn afgesteld. Helemaal opendraaien heeft dus meestal geen zin.
Je zult hem dus zachter moeten zetten. Als je vindt dat het geluid dan niet hard genoeg is kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:

1. Je bent doof
2. Je hebt je speakers ontzetten lullig opgesteld.

Je schrijft dat je speakers 101db/watt/meter rendement hebben. Nou heb ik moeite om dat te geloven, maar als het zo is, kunnen die dingen op 1 meter afstand met een vermogen van 1 watt 101 dB opleveren. (de grens voor acute gehoorschade ligt op 120 dB, bij chronische belasting veel lager.)
Staan je speakers onder een tafel, haal ze daar dan eens onder vandaan. Probeer verschillende plekken.
en voor de eerste reden...maak eens een afspraak met je dokter.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

101 dBSPL op 1 meter is echt niet bijzonder veel hoor, je oren kunnen 8 uur lang naar 90dB luisteren zonder schade, mits je daarna weer 8 uur herstelt, 120 dBSPL is echt wel een groot verschil met 101dB.
Het is denk ik geen "clippen", want dan valt er niks weg, maar wordt het geluid vervormd, bij Hifi-amps klinkt dit echt vreselijk.
Als je zegt dat alleen je hoge tonen wegvallen, is dat inderdaad vreemd, aangezien de bassen toch de meeste energie vragen. Is je crossover citcuit in je speakers niet stuk? In dat geval krijgen die arme tweetertjes al die bassen voor hun kiezen. Check je speakers een 1 voor 1, dan weet je of het daaraan ligt, of toch aan de amp.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

Jag

Op maandag 15 oktober 2001 21:55 schreef TheLemon het volgende:
101 dBSPL op 1 meter is echt niet bijzonder veel hoor, je oren kunnen 8 uur lang naar 90dB luisteren zonder schade, mits je daarna weer 8 uur herstelt, 120 dBSPL is echt wel een groot verschil met 101dB.
Het is denk ik geen "clippen", want dan valt er niks weg, maar wordt het geluid vervormd, bij Hifi-amps klinkt dit echt vreselijk.
Als je zegt dat alleen je hoge tonen wegvallen, is dat inderdaad vreemd, aangezien de bassen toch de meeste energie vragen. Is je crossover citcuit in je speakers niet stuk? In dat geval krijgen die arme tweetertjes al die bassen voor hun kiezen. Check je speakers een 1 voor 1, dan weet je of het daaraan ligt, of toch aan de amp.
Die 101 dBspl is de gevoeligheid van de speaker. Dat is de geluidsdruk die de luidspreker geeft bij een Watt versterkervermogen op één meter afstand.
Ik geloof er trouwens niks van dat ze ook echt 101 dB gevoelig zijn. In de eerste plaats gebruiken ze al een te hoge spanning. Als ze idd een 4 Ohm impedantie hebben, dan moet je 2V en niet 2.83V gebruiken. Dat scheelt al weer 3 dB. Verder is het misschien wel niet in een anechoïsche kamer gemeten, en je kan ook nog erg goed sjoemelen met de frequenties waarmee je meet. 101 dB gevoeligheid zijn PA hoeveelheden, en zelfs voor PA is het best veel.

Wat je omschrijft is trouwens geen clippen. Wat het wel is weet ik niet, misschien iets psychoakoestisch.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 20:44

Oceria

I've been in between....

Op dinsdag 16 oktober 2001 01:05 schreef Jag het volgende:

[..]

(...)
Wat je omschrijft is trouwens geen clippen. Wat het wel is weet ik niet, misschien iets psychoakoestisch.
Het is inderdaad geen clipping dat je hoort, maar het is zeker een soort van beveiliging die ingrijpt om clippen te voorkomen.
De cheapo versterkers zijn allemaal uitgerust met een soort van beveiliging die bij een te hoge temperatuur, of te hoge spanning de voeding van de eindversterker gaan afknijpen. Meestal zijn dat ook van die goedkope dingetjes en daarom reageert de ene versterker heel anders dan de andere op de zelfdebelasting. Zelfs in de zelfde serie kunnen die verschillen optreden.
Hoe dan ook: het is iets dat voorkomen moet worden. Wij, laat even weten hoe je stereo opgesteld is in je kamer, misschien dat we je dan verder kunnen helpen het maximale rendement uit je setje te halen!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Pagina: 1