Ja, ik weet wie dit toestel produceerd.
Het toetstel wordt oorspronkelijk gemaakt door een Duitse producent, genaamd DeTeWe. Dit staat voor Deutsche Telecom Werken.
De bug die in de KPN-uitvoering zit, schijnt inmiddels te zijn opgelost. Ik heb hetzelfde toestel hier thuis, en heb nooit problemen gehad naast mijn analoge modem.
Het probleem van dit toestel is ontstaan doordat KPN een ander basisstation gebruikt dan degene die oorspronkelijk wordt meegeleverd. Deze is omgebouwd om nummerpresentatie op DTMF-codering weer te kunnen geven. In deze ombouwing zat dus een fout, waardoor de lijn zou kunnen blijven 'hangen'.
Ik werk naast mijn huidige opleiding bij een importeur van telecom-materiaal. Wij verkopen deze telefoon ook, met oorspronkelijk basisstation. Hierin wordt het FSK-protocol gebruikt om nummerpresentatie mogelijk te maken. Dit protocol wordt gebruikt achter vrij veel telefooncentrales, vandaar dat wij hem in deze vorm verkopen.
Voor meer informatie zie:
www.netgroup.nl of
www.teletwister.nl
Het DTMF-protocol en FSK-protocol zijn verschillende manieren van codering die worden gebruikt bij het meezenden van eventuele extra informatie bij analoge telefonie zoals nummerpresentatie. Het verschil is dat de ene vorm werkt met amplitude-modulatie en de andere met fase-modulatie.
Het FSK-protocol is het meest gebruikte protocol, alleen heeft KPN het andere protocol in gebruik genomen. Het gerucht gaat de ronde dat dit is vanwege een bepaalde monopolie-positie en de handhaving ervan. De centrales die KPN verkoopt maken 'toevallig' allemaal gebruik van DTMF-codering, en die van de concurentie meestal niet..