Toon posts:

Case Fans / Dragon bigtower/noisecontrol

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik heb gekeken in de search, maar ik moet specifiek iets voor mij weten.

Ik heb nu een Bigtower Chieftec Dragon 340watt (black met deur) en een noisecontrol silverado voor op mijn 1400amd

Ik wil 3 of 4 case fans hebben (ik denk past of coolermaster) maar weet niet hoe je het het beste kan doen? Ik hoorde dingen over blazen en zuigen, maar kan je ze instellen ofzo? Daarbij vraag ik me af of het nodig is om nog een 120mm erin te gooien? Ik wil de kast nl vrij wil houden (staat snachts ook aan bij mijn bed ;) ) maar moet tegelijkertijd ook supergekoeld zijn (oc-en)

Wie gaat mij een eind op weg helpen? ;)

Edit/ dit staat nl op de chieftec site:Voor een optimale luchtstroom is het aan te bevelen om de achterste 2 fans de lucht uit de kast te laten blazen en de voorste 2 fans verse lucht in de kast te laten zuigen.
...maar hoe laat je het zuigen en/of blazen?
edit\

Verwijderd

Ik ga je helemaal naar het einde brengen zelfs :P LOL

Als je ChieftTec kast al genoeg plekken om casefans te plaatsen heeft, dan hoef je zelf geen gaten meer te dremelen.

Laten we ervan uitgaan dat je dat dus niet hoeft te doen. Je wilt dus je PC 24/7 aan laten staan. Dan is de keuze vrij snel gemaakt voor welke merk fans je moet gaan, namelijk voor Papst :)

Er zijn 2 zeer geschikte 80mm Papst fans op de markt, namelijk de 8412NGL (19CFM + 12dBA) en de 8412NGML (26.5CFM + 19dBA). Deze fans zijn ietsje duurder dan die van Coolermaster, maar de stilte die je ervoor terug krijgt is enorm.

Wat tweakers nou bedoelen met blazen en zuigen van fans is het volgende, 'blazen = outtake' en 'zuigen = intake'. De plaatsing van deze casefans is erg belangrijk. Aangezien warme lucht opstijgt en je deze lucht ook zo snel mogelijk uit je kast wilt ventileren, kan je dus het beste de outtake fans bovenin je kast (achterkant) plaatsen. De andere intake fans komen dan vanzelfsprekend onderin je kast (voorkant) te zitten.

Hoe laat je een fan blazen/zuigen? Dat hangt gewoon af van op welke manier je de fan plaatst. Een fan zuigt lucht aan de ene kant in en aan de andere kant blaast ie deze lucht ook uit. Dus door middel van het omdraaien van de fan, bepaal JIJ of het een intake/outtake fan wordt ;)

Of het nodig is om 120mm fans in je kast te plaatsen? NEE.
Dit is niet per se nodig en 120mm fans maken aardig wat herrie en daar ben jij niet naar op zoek.

De NoiseControl Silverado is een aardige keus wat betreft stilte, maar zeker niet de beste koeler om mee te gaan overklokken, want dat is namelijk de Alpha PAL8045T *D

Ik hoop dat ik je met deze informatie een aardig eindje op weg hebt geholpen 8-)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:08

Epsilon

[b]Op maandag 15 oktober 2001 18:18 schreef Of het nodig is om 120mm fans in je kast te plaatsen? NEE.
Dit is niet per se nodig en 120mm fans maken aardig wat herrie en daar ben jij niet naar op zoek.
een 120mm fan maakt minder lawaai als met de zelfde CFM als een 80mm fan, omdat ze gewoon minder hard hoeven te draaien om die lucht te verzetten.

Verwijderd

Daar heb je helemaal gelijk in, Epsilon. Maar als je kijkt naar de stilste 120mm koeler, die overigens al minimaal 26dBA (55CFM) produceert, dan vind ik dat al niet stil meer en daar ging het juist om ;)

Bovendien als je geen standaard gemaakte plekken in je kast hebt om deze 120mm fans te plaatsen, waarom zou je dan in godsnaam gaan beginnen met dremelen?

Mijn mening is als volgt, als je niet per se (onnodig) extra werk hoeft te doen, waarom zou je er dan aan beginnen :?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik vind het geweldig! Ik ben enorm geholpen...kwas even bang dat ik nog niet helemaal eruit zou komen, maar door deze lange en ook door de 2e reply ben ik helemaal op de hoogte.

Mijn dank is groot ;)

Verwijderd

Het is toch enorm onlogisch dat een 80mm fan stiller is dan een 120 mm als deze beide dezelfde lucht druk moeten creeeren. In dit geval zou toch de 120 mm uitermate stiller moeten zijn. Je moet natuurlijk dan wel de stilste 120 met de stilste 80 vergelijken.
Pagina: 1