Toon posts:

[LINUX] Preemptible kernel patch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand 'm al geprobeerd? Gaat het echt zo veel sneller?

Voor wie nu denkt :? preemptible :? > leest dit of slashdot

Er is geen patch voor mijn distro-kernel, dus zou ik een vanilla moeten installeren, waar ik niet zo van hou (veel problemen mee gehad, tijd terug). Ik wil het wel proberen, maar dan wil ik ook iets zekerder weten dat die snelheidswinst er is.

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:18
Niet uitgeprobeerd overigens maar de testjes zeggen toch genoeg :?. Response tijden van 1 ms naar 0.4 ms is niet iets wat je snel merkt. Overigens de winst met een hardeschijf die stevig wordt belast is wel opvallend te noemen maar of het merkbaar is ??... Voor de tweaker natuurlijk wel, the latest = the greatest, toch ?.

Ondanks dat het een knap stukje code is blijft het beta en dat je dan tegen onvoorziene problemen aanloopt lijkt me erugh logisch.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 oktober 2001 19:06 schreef drikus het volgende:
Niet uitgeprobeerd overigens maar de testjes zeggen toch genoeg :?. [...]
Ja, ik snap die testresultaten niet helemaal.

Ach, ik ga het gewoon proberen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 15 oktober 2001 17:58 schreef slierp het volgende:

Er is geen patch voor mijn distro-kernel, dus zou ik een vanilla moeten installeren, waar ik niet zo van hou (veel problemen mee gehad, tijd terug).
Slechte distro >:)
Welke gebruik je?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op maandag 15 oktober 2001 23:41 schreef mithalph het volgende:

[..]

Slechte distro >:)
Welke gebruik je?
Slechte distro? Wat is dan nu weer voor onzin? Een beetje distro zorgt dat spulletjes uitgebreidt getest worden voordat ze beschikbaar zijn. Bovendien is die patch voor de 2.4.x kernel en niet alle distro's komen al met die kernel, bijvoorbeeld om de reden die ik net noemde.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gister dus geprobeerd. Mdk8.1 heeft 2.4.8 en daar heeft de patch maker net geen patch voor uitgebracht. Dus heb ik 2.4.12 gedl'd, patch ac-2 erover heen, preempt patch daar weer overheen. Bij het booten heeft ie vervolgens een hoop unresolved symbols en kan ie de init image niet vinden. Waarschijnlijk heeft mdk een of andere noodzakelijke patch in de distro kernel zitten - alleen welke? :'( Dat wordt 'm niet.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 16 oktober 2001 10:36 schreef wouzer het volgende:

[..]

Slechte distro? Wat is dan nu weer voor onzin? Een beetje distro zorgt dat spulletjes uitgebreidt getest worden voordat ze beschikbaar zijn. Bovendien is die patch voor de 2.4.x kernel en niet alle distro's komen al met die kernel, bijvoorbeeld om de reden die ik net noemde.
Hij zegt dat hij geen vanilla-kernel kan installeren, omdat dat problemen oplevert. Hij installeert dus een specifieke distro-kernel (gepatched enzo ws.). Nou sorry hoor, maar iedere redelijke distro moet het aankunnen dat je een ongepatchte linux-kernel installeert.

Maarja misschien ligt het wel niet aan de distro ... PEBKAC ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 11:10 schreef mithalph het volgende:

[..]

Maarja misschien ligt het wel niet aan de distro ... PEBKAC ;)
Whatis.com geeft geen uitsluitsel... Hoe luidt je belediging in ABN?

Heb trouwens vaak zat vanilla kernels geinstalld. Mooie aan bijv. mdk distro kernel is dat er allerlei goodies inzitten zoals lm_sensors (zit dacht ik niet in vanilla). Distro patches moeten echter niet noodzakelijk worden voor het booten vind ik.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 16 oktober 2001 11:29 schreef slierp het volgende:

[..]

Whatis.com geeft geen uitsluitsel... Hoe luidt je belediging in ABN?
ABN? Nog zo'n TLA ;)

PEBKAC = Problem Exists Between Keyboard And Chair :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ha ha :(

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 16 oktober 2001 11:59 schreef slierp het volgende:
Ha ha :(
;) Knipoog, jongen ... knip-oog ... niet serieus bedoeld ... knip-oog ...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kijk eens op http://www.linuxdevices.com/articles/AT5152980814.html , ze hebben daar een goed en uitgebreid artikel over preemption. Het voornaamste voordeel is de lagere latency, een nadeel kan lagere throughput zijn. Het grafiekje met latency bij het afspelen van geluid ziet er in ieder geval indrukwekkend uit, dus het lijkt me de moeite waard om eens te proberen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
Ja, ik draai die patch nu dus sinds een paar dagen op Linux 2.4.12, en MOOOOOOOI dat je het verschil wel merkt!

Geluid laten haperen wordt nu *echt* heel erg lastig (ja, een flink brakke MP3-cd en het lukt nog wel, maar anders...), de muis hapert niet meer zo snel in voor de doorsnee Linux-tweaker ongetwijfeld bekende omstandigheden - 6 workspaces open met te veel vensters, vaak heen en weer switchen tussen de verschillende desktops en tegelijk ten minste 2 programma's aan het compileren.
En natuurlijk geen SCSI-schijven want die zijn zo duur....vooral tijdens heftige IDE disk-access (compileren dus bv.) haperde de boel bij mij nogal eens vroeger, maar nu dus nauwelijks meer!

Het compileren duurt wellicht wat langer (duurde het toch al op mijn PII 333), maar who cares of dat een seconde langer duurt, als het in de voorgrond daardoor korter duurt om GoT te openen >:) ?

Kortom:
1. Gebruik je Linux als desktop PC, zeker proberen!
2. Gebruik je Linox voor een server (file/http/whatever), dan is het waarschijnlijk geen goed idee.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 16 oktober 2001 17:28 schreef Wilke het volgende:
2. Gebruik je Linox voor een server (file/http/whatever), dan is het waarschijnlijk geen goed idee.
Mwa... kleinere latency in de kernel kan voor een server misschien ook wel interessant zijn...
Ik weet niet precies wat de througput-hit is, maar als die erg klein is, is een fully preemtible kernel misschien ook praktisch op een server.

* deadinspace had de patch al een paar weken liggen, maar nog niet geprobeerd... toch maar eens doen...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 16 oktober 2001 17:54 schreef deadinspace het volgende:
Ik weet niet precies wat de througput-hit is, maar als die erg klein is, is een fully preemtible kernel misschien ook praktisch op een server.
De throughput daalt volgens voorlopige tests met zo'n 0-5%. In sommige gevallen kan deze echter zelfs verbeteren, door o.a. het beter volhouden van IO-buffers. De latency daalt met ongeveer een factor 20 las ik. Het zal er dan net van af hangen wat voor server het is of het nut heeft. Een druk bezette fileserver heeft waarschijnlijk meer aan een grote throughput, een andere server misschien juist niet. Overigens blijft de patch optioneel: na het patchen krijg je er een kerneloptie bij (CONFIG_PREEMPT of zo) en kun je dus nog kiezen of je die in wilt schakelen. It's all about choice ;)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op dinsdag 16 oktober 2001 10:56 schreef slierp het volgende:
Heb het gister dus geprobeerd. Mdk8.1 heeft 2.4.8 en daar heeft de patch maker net geen patch voor uitgebracht. Dus heb ik 2.4.12 gedl'd, patch ac-2 erover heen, preempt patch daar weer overheen. Bij het booten heeft ie vervolgens een hoop unresolved symbols en kan ie de init image niet vinden. Waarschijnlijk heeft mdk een of andere noodzakelijke patch in de distro kernel zitten - alleen welke? :'( Dat wordt 'm niet.
Same problems here.... Op Debian unstable wil het niet echt. Compileren gaat wel goed, maar bijna alle modules zeuren over unresolved symbols, dus ik kan er niet veel mee...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 20:38 schreef RG© het volgende:

[..]

Same problems here.... Op Debian unstable wil het niet echt. Compileren gaat wel goed, maar bijna alle modules zeuren over unresolved symbols, dus ik kan er niet veel mee...
Het is me inmiddels gelukt. Het lag aan m'n config file. Ik had eerst die van m'n 2.4.8 gebruikt - heb nu zelf wat bijmekaar geklooid (met spieken bij m'n 2.4.8).

Het verschil is geen dag en nacht, maar hij reageert zeker sneller.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 16 oktober 2001 22:44 schreef slierp het volgende:
Het is me inmiddels gelukt. Het lag aan m'n config file. Ik had eerst die van m'n 2.4.8 gebruikt - heb nu zelf wat bijmekaar geklooid (met spieken bij m'n 2.4.8).
Misschien tijd om jou over 'make oldconfig' te vertellen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 23:57 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Misschien tijd om jou over 'make oldconfig' te vertellen? :)
Nee, ik ben duidelijk nog te nat achter m'n oren :)

Nee, ik dacht dat dat hetzelfde was als een oude config file laden, maar dat is het dus niet.

• Theguide
  • Laatst online: 26-06-2025
Vraagje

Ik wil de kernel 2.4.16 gaan installeren en wel met een preemptible kernel patch.
Ik ga dus kijken op http://www.tech9.net/rml/linux/ echter daar staan twee (relevante) versies:

preempt-kernel-rml-2.4.16-1
preempt-kernel-rml-2.4.17-pre2-1

welke moet ik nu nemen of misschien wel.... kan ik ze allebei nemen?

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Sjonny

Fratser

16 != 17-pre2
dus wat denk je zelf?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Theguide
Dat snap ik ja.
als er ook alleen preempt-kernel-rml-2.4.16-1 had gestaan, dan was ik niet gaan twijfelen.
Maar er staat dus ook nog een preempt-kernel-rml-2.4.17-pre2-1 patch en aangezien er nog geen 2.4.17 kernel is, ga ik dan toch twijfelen snap je.

• Sjonny

Sjonny

Fratser

pre staat ook voor pre-release ... ga es kijken op www.kernel.org .. zie je dat 2.4.17-pre2 ook uit uit is |:(

• Theguide
thanx for your patience.... sorry to have put you out

Verwijderd

Ik zou trouwens maar voor kernel 2.4.17-pre2 gaan. 2.4.16 is nog verdacht ivm fs problemen. Bovendien 'voelt' 2.4.17-pre2 al een stuk sneller dan 2.4.16. In 2.4.16 had ik tijdens een terminal sessie onder X geen enkele response meer tijdens een grote locale kopieer actie. Kopieren afgelopen, systeem weer beschikbaar. Daar is op de lkml ook een discussie over geweest en naar aanleiding daarvan een aantal verbeteringen aangebracht in 2.4.17-pre2 en die werken prima. En 2.4.16 is in feite net zo pre als 2.4.17-pre2. Daarvoor hoef je het dus niet te laten.
Let wel op dat je in de Makefile van 2.4.17-pre2 de versie aan moet passen :)

• Theguide
Bedankt voor de tip! Ik was net bezig met patchen naar 2.4.17 pre2. Ik had nergens gelezen dat je de versie moest aanpassen, gelukkig lees ik het hier nog effe :)

/edit
hmmmz... in de Makefile staat na het patchen gewoon:
VERSION = 2
is dat niet goed dan?
/edit

• Sjonny

Sjonny

Fratser

Op dinsdag 04 december 2001 13:53 schreef Theguide het volgende:

/edit
hmmmz... in de Makefile staat na het patchen gewoon:
VERSION = 2
is dat niet goed dan?
/edit
goh.. dat staat in mijn 2.2.20 nou ook ... check die 3 regels er onder es, en ga een kop koffie halen ofzo :)

• Theguide
okay okay... deze had ik wel een beetje verdiend inderdaad :)
Ik heb er nog wat beter naar gekeken en gezien hoe die versie string wordt opgebouwd :z

Verwijderd

VERSION = 2
PATCHLEVEL = 4
SUBLEVEL = 17
EXTRAVERSION = -pre2

• Theguide
Okay dan! Tis zowaar gelukt B-)
root@guide:~# uname -a
Linux guide 2.4.17-pre2-with-preempt-support #2 Tue Dec 4 14:46:13 CET 2001 i686 unknown

• Sjonny

Sjonny

Fratser

en gaat het nou ook nog wat rapper, of merk je er nix van?

• Theguide
Ik weet niet goed hoe ik het moet testen, maar ik ben een mp3 aan het draaien, een updatedb commando en aan het icq-en en aan het surfen. Hij reageert heel goed. Mp3 hapert ook niet.
Dus ik denk dat in ieder geval m'n systeem niet slechter heeft gemaakt :Y)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 04 december 2001 15:46 schreef Theguide het volgende:
Hij reageert heel goed. Mp3 hapert ook niet.
Haperde hij eerder wel onder een gelijke load?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik heb de patch hier al een tijd draaien en ik heb inderdaad het idee dat het helpt. Bij een vrij hoge load gaat hij nog altijd niet haperen. Wel merk ik dat hij moeite heeft als er plotseling en maar voor heel even een actie is: mijn muziek hapert dan even. Het switchen van een grafische omgeving naar een console is zo'n moment. Het haperen wordt overigens (vaak) veroorzaakt door spinlocks in de kernel die te lang worden aangehouden, waardoor de kernel even niet verdergaat (well, sort of anyway...). Je krijgt dat zogeheten spikes, korte momenten waarop je latency erg hoog is. Deze spikes veroorzaken het haperen.
Op een gegeven moment heb ik nog geprobeerd om mijn muziek te laten haperen door de load zo hoog mogelijk te krijgen. Even snel een recursief scriptje geschreven dat inderdaad een hele hoge load creeerde (ik ben in ieder geval over de 130 geweest, maar hoger zou ook nog kunnen). Helaas schoot het memgebruik daardoor zo omhoog dat mijn soundserver werd afgeschoten door de OOM-killer...door het gebruik van Alt-SysRq kon mijn systeem weer een beetje in normale toestand komen.
Maar om nog even on-topic te zijn: ik merk inderdaad een verbetering, die ik dan wel niet netjes heb getest maar die wel 'voelbaar' is.

• Theguide
Vroeger wilde m'n mp3's nog wel eens een glitch geven, zeker bij het switchen van console naar grafische mode en omgekeerd. Het is me nu met die preemptible patch nog niet gelukt om een glitch te forceren. Ook niet bij het snel heen en weer switchen van console naar grafische mode en omgekeerd.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nou ... ook maar 'ns gepatched ... en valt tegen ...

Onder BeOS heb ik nooit glitches bij het afspelen van mp3.
Onder Windows XP zelden.
Onder Linux 2.4.16-preempt regelmatig. Bijv. bij een grote compilatie.

Dual C433 w/ 256MB ... zou toch goed moeten gaan denk je ...

• Theguide
Ik had ergens in een ander topic gelezen dat de 2.4.16 kernel ook niet echt fantastisch was. Daarom kwam verderop in het topic ook de preemptible patch ter sprake, om die nadelen op te heffen. Misschien als je eens upgrade naar de 2.4.17-pre2 kernel met de bijbehorende preemptible patch, misschien dat je glitches dan tot het verleden behoren.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ok, ga ik ff proberen, thnx voor de tip

Pagina: 1