VIA chipset ingebakken IDE controller

Pagina: 1
Acties:

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik zat me af te vragen of meer mensen dit ervaren: ik heb niet zo heel lang geleden mijn compu maar weer een geupgrade. Dit keer ging ik van een celeron 366@550 in een moederbord met intel BX chipset naar een athlon 1400 in een moederbord met VIA KT133A chipset. Het systeem in zijn geheel is nu velen malen sneller, en bij compileren en games ed merk ik dat ook zeker, maar als de harddisk intensief bezig is lijkt het systeem veel minder goed te reageren. Dit komt natuurlijk niet zo vaak voor, maar als ik veel (enige GB's) aan het kopieren ben van een plek op de harddisk naar een andere en ik probeer te gelijkertijd andere dingen te doen zoals internet browsen of in een tekstverwerker typen ofzo reageert hij echt een stuk minder dan mijn oude systeem. Zijn er meer mensen die dit verschil gemerkt hebben?

En ja, ik heb alle nodige drivers geinstalleerd en DMA aangezet.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 13:21
? ik denk dat er iets mis is met je dma. aller nieuwste drivers? dubbel sjek of dma wel aanstaat? bios update?

draait gewoon perfect hier. 2 borden met via southbrdiges (686a en b)

• ewasx
Ja, alles OK. DMA aan, laatste via 4-in-1 drivers geinstalleerd. Sterker nog, het probleem doet zich zowel onder windows als onder Linux voor. Het is niet echt een probleem, want de computer is niet traag. Het is alleen anders dan ik gewend was met een stuk langzamere compu. En dat vindt ik raar.

Verwijderd

Er zat bij mijn weten een bug in de 686b southbridge van VIA. Hetgene wat mis ging is het overzetten van grote bestanden. Dacht dat het was op te lossen met een BIOS update

• ewasx
Bedankt voor de tip. Zal ik eens proberen dan.

• ewasx
Oh, ik bedacht me net dat dat het probleem onder windows wel op zou kunnen lossen, maar niet onder linux. Die maakt namelijk geen gebruik van de bios. Ook maar een nieuwe kernel downloaden dan. Alhoewel ik me afvraag of daar een patch in zou zitten.
Pagina: 1