Toon posts:

Athlon XP & Mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, een vraagje aan de kenners, misschien wel eentje die meer mensen interesseren.

Hoe zit het nou met de Athlon XP en een geschikt moederbord? Komt er nu voor de Athlon XP een "speciaal" moederbord, dat speciaal voor deze cpu gemaakt is. Of moeten we het doen met de AMD 760 chipset of de VIA KT266A? En als dat zo is: wat is dan de "beste" (middenweg van stabiel, snelheid, ...) chipset die er is? Volgens mij is "toch" de AMD chipset beter, omdat hij stabieler lijkt te zijn dan een VIAtje.. iedereen kent de problemen wel met hardware die niet compatible is met VIA, of de via 4-1 drivers die het niet altijd willen doen. En zeg nu zelf, ga jij die 5% snelheid winst van AMD 760 -> KT266A merken? Het lijkt me zo'n beetje dat de KT266A chipset een beetje "overhypt" is, en het eigenlijk niet erg veel voorstelt.

Graag had ik jullie mening gehoord hierover!

Cheers :)

Verwijderd

Zeer weinig mensen zullen hier vanuit ervaring op kunnen reageren... Want die 'VIAtjes'zijn (nog) moeilijk te krijgen, en al die links met reviews waar je naar solliciteert zijn te vinden onder een andere draadjes :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 09:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Athlon XP kan gebruikt worden met bestaande Socket A chipsets mits de plank compatible is met de Athlon XP. Vaak is een BIOS update al voldoende, maar soms zijn oude revisies van een mobo niet geschikt voor de Athlon XP.

De VIA KT266A is op dit moment toch wel de meest veelbelovende Socket A chipset te noemen. De SiS 735 bordjes zijn iets minder snel, maar wel erg goedkoop.

5% is best wel veel. Het verschil tussen een Athlon XP 1,4GHz en 1,5GHz is in de praktijk maar net iets groter. Als je dat 'gratis' kunt krijgen door een KT266A plank te nemen, zou ik dat zeker doen.

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Voor zover ik weet, zijn er nog geen mobo's speciaal voor de athlonXP. wel zijn de meeste mobo's die op het moment verkrijgbaar zijn, compatible (vaak dmv een bios-update).
iig de meeste merken mobo's die een 133 MHz FSB ondersteunen (266 DDR), aangezien die AXP daar standaard op loopt.

* Bubbles out *

edit:

crap, Femme was me voor :)

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 17:15
wat is er mis met VIA chipsets? het blaast als de k****r >:)

en VIA 4-in-1 rulez!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Femme: De Athlon XP ..
Inderdaad, "meestal" is er wel een bios update mogelijk, maar ik vroeg me gewoon af of de "kracht" van de nieuwe athlon XP wel voor 100% benut wordt, ook al maak je door een update je mobo/bios compatible, en of er zodoende geen "nood" is aan een XP-moederbord (wat een namen toch :P )
Femme: De VIA KT266A ..
Als iemand goede reviews heeft waar deze 2 chipsets met elkaar vergeleken worden: dank! Hoewel, ik hou het liever met "betrouwbare" chipset-fabrikanten.. je weet nooit als er nieuwe drivers nodig zijn.. en als ze maar niet komen.
Femme: 5% is best wel veel...
Gratis? Echt gratis kan je het niet noemen.. de KT266A bordjes zullen wel iets duurder zijn dan de KT266 versie denk ik.. lijkt me ook logisch. De vraag is inderdaad of die "kloof" in prijs de moeite waard is. Ik persoonlijk ben er nog niet van overtuigd :)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand wil er iets aan toevoegen? 8-)

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

hneel

denkt er het zijne van

Wat moet er nou eigenlijk precies aan het BIOS vernieuwd worden? Is het alleen maar dat ie bij het opstarten de nep+ kloksnelheden laat zien i.p.v. de echte kloksnelheden?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ten eerste is er een klein performance verschil tussen de SIS en de VIA kt266A, echter wel een groot prijsverschil, dat is dus al een keuze die je moet maken.

Verder is VIA een betrouwbare chipset fabrikant, als je alle perikelen rond de KT133a goed had gevolgd, dan had je gelezen dat dit NIET de fout was van VIA, maar van o.a. Creative.

Verder zit het met VIA qua updates erg snor! Kijk maar eens naar la die Via 4 in 1 updates.

Ik heb een VIA gehad en nu een SIS, beide bevielen/bevallen me goed.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik heb ook verschillende boardjes met de Via KT133(A) gehad; MSI K7T Pro2A, KSI K7T Master en de Asus A7V133-R.

Nu ben ik in het bezit van een ECS K7S5A en dit board is dus echt gewoon HET STABIELSTE board wat ik ooit heb gezien voor Socket A :9~

Ik haal met gemak uptimes van over een week, met m'n andere boardjes lukte dit nooit, hooguit 1-4 dagen en dan een STOP-scherm in Win2k. Ik heb nu dit board ruim een maand draaien.

Ik heb al 2x 10 dagen uptime gehaald, ik reboot alleen voor bios/driver updates :)

webOS all the way!

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54
Op woensdag 17 oktober 2001 15:10 schreef Hermanvh het volgende:

Ik haal met gemak uptimes van over een week, met m'n andere boardjes lukte dit nooit, ....
Dit snap ik niet echt
Ik heb hier een KT133A bordje en daar haal ik met gemak een uptime van 2 week + mee.
En met die andere bordjes die je opnoemde zullen mensen ook wel uptimes halen van meer als een week.
Daarom kan ik niet echt vatten dat je met win2k zelfs een stopscherm kreeg na 4 dgn.
Lijkt mij een systeem wat niet helemaal lekker liep toen.

Kwestie van uitzoeken wat je prob is (crappy mobo wat van de vrachtwagen gevallen was (niet figuurlijk gezien :P ), te hoge temp vd processor, Via 4in1 versie die flipte (niet alle versies werkten lekker met een systeem, algemeen bekend), chipset die te warm word, irq conflicten, brakke agp/pci kaart(en), en ga zo maar door) en dat proberen te fixxen.
Zelf vind ik dat het leuke van een nieuw systeem, gewoon met behulp van eigen ervaring en logisch denken dat systeem goed te laten draaien.

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 17:48 schreef Femme het volgende:
5% is best wel veel. Het verschil tussen een Athlon XP 1,4GHz en 1,5GHz is in de praktijk maar net iets groter. Als je dat 'gratis' kunt krijgen door een KT266A plank te nemen, zou ik dat zeker doen.
Gratis? Die KT266A planken zijn nog altijd ong. Fl 250,- duurder dan die SiS 735 (de ECS K7S5A is 189,-) plus dat ze er nog niet eens zijn. Ja, hier spreekt idd. een tedevreden eigennaar van een ECS K7S5A. Heb hiervoor een KT133 gehad, was ook goed.

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 17 oktober 2001 15:27 schreef Goingin het volgende:

[..]

Dit snap ik niet echt
Ik heb hier een KT133A bordje en daar haal ik met gemak een uptime van 2 week + mee.
En met die andere bordjes die je opnoemde zullen mensen ook wel uptimes halen van meer als een week.
Daarom kan ik niet echt vatten dat je met win2k zelfs een stopscherm kreeg na 4 dgn.
Lijkt mij een systeem wat niet helemaal lekker liep toen.
jep
ik haal ook gewoon uptimes van 10 dagen ofzo (record is 25 dagen) met een msi k7t pro2 onder 2k en nu met een turbo onder 2k en xp (draai nu al weer 9 dagen zonder reboot)
dus met een kt133(a) kan je idd ook leuke uptimes halen.

niet dat dat ECS bordje niet roelt...denk er namelijk sterk aan om die te kopen met een xp1500+ en dan mijn duron tot server te bombarderen...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 14:51 schreef KillerAce_NL het volgende:
Ten eerste is er een klein performance verschil tussen de SIS en de VIA kt266A, echter wel een groot prijsverschil, dat is dus al een keuze die je moet maken.

...

Ik heb een VIA gehad en nu een SIS, beide bevielen/bevallen me goed.
Is het wel een "goed" idee om een SIS te nemen?... ik bedoel ermee: Is het bedrijf betrouwbaar genoeg zodat ze zeer snel nieuwe drivers uitbrengen als het nodig is? Want er is niets zo onaangenaams als wachten op drivers!

Als je vergelijkende reviews hebt tss SIS en VIA: laat maar komen joh!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 oktober 2001 15:34 schreef ---X2--- het volgende:

[..]

Gratis? Die KT266A planken zijn nog altijd ong. Fl 250,- duurder dan die SiS 735 (de ECS K7S5A is 189,-) plus dat ze er nog niet eens zijn. Ja, hier spreekt idd. een tedevreden eigennaar van een ECS K7S5A. Heb hiervoor een KT133 gehad, was ook goed.
Welke moederborden hebben allemaal die, goedkopere, SIS chipset?

Verwijderd

Tot nu toe alleen de ECS K7S5A. Search ff het t.net nieuws voor reviews...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 oktober 2001 08:25 schreef ---X2--- het volgende:
Tot nu toe alleen de ECS K7S5A. Search ff het t.net nieuws voor reviews...
Bedankt, ga ik zeker doen!
Pagina: 1