Toon posts:

Subdomains op Domein

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een domein (domein.nl bij xs4all) en die is door geroute naar een ADSL IP(213.10.166.xx).

Wat ik wil is dat op (213.10.166.xx) een DNS draait die sub domains bevat en hosts. Dus bijvoorbeeld (host.subdomein.domein.nl).

Maar dit alles zonder extra IPs dus dmv NAT naar een eigen netwerk.

Of is dit onzin? Hmmm.

Grtjs

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Ik heb een domein (domein.nl bij xs4all) en die is door geroute naar een ADSL IP(213.10.166.xx).

Wat ik wil is dat op (213.10.166.xx) een DNS draait die sub domains bevat en hosts. Dus bijvoorbeeld (host.subdomein.domein.nl).

Of is dit onzin? Hmmm.
Je kraamt onzin uit ja. Subdomeinen hebben geen reet met IP's te maken, en al helemaal niet met NAT.

Je subdomeinen koppelen aan je IP's van je NAT netwerk werkt niet, en gaat ook nooit werken. Subdomeinen moet je aanvragen bij degene die de DNS server van het domein beheert.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:41

momania

iPhone 30! Bam!

Op maandag 15 oktober 2001 18:53 schreef igmar het volgende:
Subdomeinen moet je aanvragen bij degene die de DNS server van het domein beheert.
Volgens mij kan je als het domein toch naar jou ip staat te wijzen, zo veel sub domeinen aanmaken als je wilt.
Of wel: gewoon een domain controller inrichten en wat A en/of B records aanmaken..

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:20
Op maandag 15 oktober 2001 23:18 schreef momania het volgende:

[..]

Volgens mij kan je als het domein toch naar jou ip staat te wijzen, zo veel sub domeinen aanmaken als je wilt.
Het ligt aan de provider die je DNS records bijhoudt. Bij sommige providers koppelen ze standaard alleen www.domein.nl en domein.nl aan een ip-adres. Elk ander subdomein moet je dan apart aanvragen (en betalen!). Bij andere providers kan je *.domein.nl aan een ip-adres koppelen (los van www.domein.nl).

Neem contact op met je provider en leg het ze voor. Als je per subdomein moet betalen kan het dus lonen om je domein naar een andere provider te verhuizen.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• spifff
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05-2025

spifff

Minus one f

Wat jij wil is dus bij een ADSL-abo van xs4all met xxx.xs4all.nl extra subdomeinen/hostnamen bijmaken/zelf beheren etc?

Volgens mij kan dat niet, aangezien jij geen DNS-server hebt draaien die deze DNS-zone onderhoudt; dat doet de xs4all-server. Alleen als jij toegang hebt tot de server kan je nieuwe hostnamen/subdomeinen/zones toevoegen.

-yup-

Verwijderd

Je kan prima DNS record aanmaken voor lokale hosts...erg HANDIG is dat!

bla IN A 192.168.0.20

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 09:58 schreef spifff het volgende:
Wat jij wil is dus bij een ADSL-abo van xs4all met xxx.xs4all.nl extra subdomeinen/hostnamen bijmaken/zelf beheren etc?

Volgens mij kan dat niet, aangezien jij geen DNS-server hebt draaien die deze DNS-zone onderhoudt; dat doet de xs4all-server. Alleen als jij toegang hebt tot de server kan je nieuwe hostnamen/subdomeinen/zones toevoegen.
Wat ik wil is subdomeinen aan kunnen maken.
Ik heb een domein.nl naar een vast adsl-ip zitten bij xs4all.
Ik heb ook een DNS-server draaien op die adsl-ip.

Dus is het mogelijk om de bezoekers van mijn domein.nl door te sturen naar sub.domein.nl dmv eigen DNS-server?

grts

• spifff

spifff

Minus one f

Volgens mij wel. Je hebt normaal 2 nameservers die jouw zone domein.nl hosten. Je zegt dat een van die twee zowieso al bij jou thuis staat, dan is het alleen nog zaak om ff na te vragen bij je 'domein'provider of je zelf subdomeinen kan aanmaken etc, en hoe het precies zit met de nameserverconfig.

Mooiste is natuurlijk dat je alletwee de nameservers onder eigen beheer hebt :9

Btw, je kan zo uitvinden welke nameservers je domein hosten met nslookup.
Nslookup > set type=any > domein.nl en voila, je nameservers...

-yup-

• momania
  • Laatst online: 19:41

momania

iPhone 30! Bam!

Op maandag 15 oktober 2001 23:33 schreef bigtree het volgende:
Bij sommige providers koppelen ze standaard alleen www.domein.nl en domein.nl aan een ip-adres. Elk ander subdomein moet je dan apart aanvragen (en betalen!).
Dit is dus echt onzin!
Bij iedere host provider staan domein.nl altijd naar een ip te wijzen. Ieder ander subdomein wordt op volgorde opgezocht : domein.nl op ip adres en dar de 'www.' bij degene die aan dat ip vast zit. Zo kan je zel zoveel subdomeinen maken als je wilt.
Dat een provider dit zou doen en je daar voor moet betalen klopt echt niet, of je wordt ernorm genaaid!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 22:47 schreef momania het volgende:

[..]

Dit is dus echt onzin!
Bij iedere host provider staan domein.nl altijd naar een ip te wijzen. Ieder ander subdomein wordt op volgorde opgezocht : domein.nl op ip adres en dar de 'www.' bij degene die aan dat ip vast zit. Zo kan je zel zoveel subdomeinen maken als je wilt.
Dat een provider dit zou doen en je daar voor moet betalen klopt echt niet, of je wordt ernorm genaaid!
Klopt dus wel sommige providers hebben standaard wildcards uitstaan in hun dns en dan resolvt subdomain.domain.com toch echt niet naar een ip adres hoor.

• weirdje
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op vrijdag 19 oktober 2001 22:47 schreef momania het volgende:

[..]

Dit is dus echt onzin!
P'don !?

Ten eerste - wat is een host provider anway ?
2. domein.nl (of : domein.tld) hoeft helemaal geen IP adres aan te hangen. Doorgaans hangen IP adressen aan *HOSTS* niet aan domeinen. Redelijke wereld van verschil.

Ten slotte - als een provider iets voor je doet, is het niet meer dan redelijk dat je daar voor moet betalen. Het is een ISP, geen charitatieve instelling.

edit:

PS: met andere woorden : je zit zelf uit je nek te zwetsen

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Wat me opvalt aan deze thread is de gigantische hoeveelheid lolkoek die er gepost wordt. Iedereen roept maar wat zonder te weten waar ze het over hebben of wat jij wilt. Want, wat *WIL* je eigenlijk.

Dat gezegd hebbende ...
Op maandag 15 oktober 2001 17:10 schreef RS het volgende:
Ok - je hebt "domein.nl". XS4all host dit domein voor je (dat begrijp ik tenminste uit je warboel ;)). Dan zeg je dat dit domein is "door geroute naar een ADSL IP", 213.10.166.256 zeggen we even. Nou werk ik al een tijdje met domeinen enzo, maareh -- WTF BETEKENT DAT NOU WEER(D) !?

IP verkeer kun je routeren. Domeinen kun je delegeren.
Hmm - meer raadsels. Moet er op 213.10.166.256 nou een DNS server draaien ? Want dat is natuurlijk geen enkel probleem, iedereen kan een DNS server draaien. Als hier je subdomein op moet gaan 'leven' moet je XS4All alle requests voor dat subdomein naar jouw server laten doorsturen. Delegeren.
Euhm. Wat moeten we hier nu weer mee ? Wat wil je met een domein zonder IP adressen ? En hoezo ga je nou weer zitten NATten ?
Als je je geNATte netwerk wilt laten resolven kan dat prima. Maar daar heeft de rest van het internet niks aan. Dan ping ik 'host.subdomein.domein.nl' en probeertie vervolgens 10.0.0.1 of 192.168.0.1 te pingen (BTW: die worden niet over het internet gerouteerd, daarvoor zijn het 1918 adressen). Dat is alleen nuttig voor je netwerk zelf.
Of is dit onzin? Hmmm.
Glad you asked. JA! WAT WIL JE !!!? Echt, onduidelijker heb ik ze nog niet gezien (ok, 'k zit pas sinds gister op GoT, maar ik heb al de nodige mailinglists en newsgroepen gehad)

*zucht*

• spifff

spifff

Minus one f

Weirdje, ik denk dat je al z'n vragen al hebt beantwoord :)

Ik denk dat hij meerdere hosts wil hebben (bv. www.domein.nl, ftp.domein.nl etc) maar dan zonder aan elke host een apart publiek ip-adres te hoeven geven. En in plaats daarvan het via NAT te spelen en alles door te sluizen naar z'n prive-netwerk. Beetje zoals port forwarding, maar dan in DNS.

Maarre, hebben we het bij het juiste eind RS, of niet?

-yup-

• weirdje

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zaterdag 20 oktober 2001 10:45 schreef spifff het volgende:
Weirdje, ik denk dat je al z'n vragen al hebt beantwoord :)
Das niet zo heel gek - z'n enige vraag was "Of is dit onzin ?" en het antwoord daarop was met de rest van z'n post in het achterhoofd niet zo heel erg moeilijk.
Ik denk dat hij meerdere hosts wil hebben (bv. www.domein.nl, ftp.domein.nl etc) maar dan zonder aan elke host een apart publiek ip-adres te hoeven geven. En in plaats daarvan het via NAT te spelen en alles door te sluizen naar z'n prive-netwerk. Beetje zoals port forwarding, maar dan in DNS.
port forwarding in DNS ;) Ik
edit:
denk dat ik
begrijp wat je bedoelt :

Ik ping pietje.sub.domein.nl en krijg antwoord van 10.0.0.1 (maar dan geNAT naar het ADSL IP). Vervolgens ping ik keesje.sub.domein.nl en krijg ik antwoord van 10.0.0.2 (maar dan ook geNAT naar het(zelfde) ADSL IP).

Even een *ping* lichtje : die naampjes en domeintjes enzo zijn alleen voor ons domme internettertjes. Alleen een idioot gaat 4 miljard adressen onthouden (met IPv4 - pas maar op als zo IPv6 full scale in actie is). Een idioot of een DNS netwerk. Als de ene PC met de andere lult, dan heb je daarbij niks met DNS te maken, alleen met IP adressen. Deze setup werkt dus niet.

NB: Virtual hosting is een geval apart, maar hierbij wordt er over je TCP/IP verbinding door de client een DNS-naam gespecificeerd. De verbinding is dan dus al tot stand gekomen en kan niet nog eens geNAT worden.

NB2: Ohja, e-mail is ook weer(d) een verhaal apart. Daar begin ik hier al helemaal niet aan ;)

• spifff

spifff

Minus one f

Kijk, wij begrijpen elkaar! ;)

-yup-

• DarkHelmet
  • Laatst online: 23-04 20:09
Maar neem eens de volgende situatie:

domein.nl staat in de XS4all DNS ingesteld op 213.10.166.pi (ja mot toch wat! :P)
Alles incluis subdomeinen.domein.nl wordt ook automatisch naar 213.10.166.pi gelinkt.

is het dan mogelijk om pietje.domein.nl via de NAT router direct door te verbinden met pietje.lan (bv. 192.168.0.34).

Lijkt mij niet of wel? Want dan moeten beide de DNS & portforwarder elkaars werk doen...

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 19:29 schreef DarkHelmet het volgende:
Maar neem eens de volgende situatie:

domein.nl staat in de XS4all DNS ingesteld op 213.10.166.pi (ja mot toch wat! :P)
Alles incluis subdomeinen.domein.nl wordt ook automatisch naar 213.10.166.pi gelinkt.

is het dan mogelijk om pietje.domein.nl via de NAT router direct door te verbinden met pietje.lan (bv. 192.168.0.34).

Lijkt mij niet of wel? Want dan moeten beide de DNS & portforwarder elkaars werk doen...
ouwe }:O

Maar het zou wel moeten kunnen, je maakt in apache een virtualhost aan die op zijn beurt data gaat halen van een lokale server.

Hoe dat precies moet? geen idee. Een andere oplossing is misschien via een NFS mount de htdocs dir mounten?

En ja...dat is alleen webtraffic :) nu de rest nog :P

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Laatste post was van 21 oktober!!

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.