Toon posts:

Asus A7V133 & 1,5GB PC133 SDRAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn Athlon 1200/200 en 3x256MB PC133 geheugens vervangen door een Athlon 1400/266 en 3x512MB PC133 geheugens.

Nu heb ik het volgende probleem:
In W2k krijg ik veel IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL stopmeldingen. Ook meldingen als PAGE FAULT etc passeren regelmatig de revu. Nu dacht ik eerst dat dit warmte problemen waren, maar mijn cpu wordt keurig koel gehouden door een Zalman CNPS-5001CU (idle 43graden. max. 55graden) en mijn chipset wordt bedekt door een Thermaltake Blue orb. De mainboard temp is 28 tot 30 graden. Alle temps uit Asus Probe 2.14.08. Deze "koele" oplossingen boden echter geen relaas en dus heb ik ook de voeding vervangen door een 350Watt. Enermax voeding. Nog steeds geen effect. BIOS geflashed naar 1007 en ook dat had geen effect. Nu dacht ik het laatste redmiddel te proberen: De pc opnieuw te installeren. Na een druk op F6 en de Promise Raid drivers te hebben geselecteerd gaat W2K setup een boel bestanden kopieren en tegen het einde kapt ie hiermee met een melding dat de bestanden niet gelezen konden worden en na een boel keer op doorgaan klikken krijg ik ook nu weer de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL melding. Ten einde raad de cpu op 1400MHZ. laten tuffen en 1x512MB PC 133 geheugen laten zitten en nu werkt ie wel! Nu komt het mooiste: De pc blijft stabiel met 1 van die geheugens en het maakt niet uit welke. Zodra ik meer geheugens plaats van 512MB gaat het fout, terwijl er een half jaar lang probleemloos 3 26MB geheugens in gewerkt hebben.
Ligt de oorzaak nu bij het geheugen of bij het mainboard?
Wie kan mij helpen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 17:04
Kun je vertellen wat voor 512MB DIMM's dat zijn? (dus de configuratie en zoveel mogelijk technische blabla, kijk anders even met Sisoft of CTSPD). Aan de cpu zal het vast en zeker niet liggen: die doet het goed of niet goed ongeacht het ram (althans, dat lijkt mij bijzonder logisch :) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is
SPECTEK
P64M6416YLESC-133CL3A
512 MB PC133 SDRAM

Kan het ook een instelling in de bios zijn mbt. het geheugen? Na enige klooien heb ik nu wel W2K erop gekregen, maar nu is het systeem niet 100% stabiel. Ik krijg nu regelmatig vastlopers. Wat is eigenlijk de voltage instelling voor een Athlon 1,4. Hij staat nu op 1.475/1.50.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op maandag 15 oktober 2001 17:49 schreef smartsys het volgende:
Het geheugen is
SPECTEK
P64M6416YLESC-133CL3A
512 MB PC133 SDRAM

Kan het ook een instelling in de bios zijn mbt. het geheugen? Na enige klooien heb ik nu wel W2K erop gekregen, maar nu is het systeem niet 100% stabiel. Ik krijg nu regelmatig vastlopers. Wat is eigenlijk de voltage instelling voor een Athlon 1,4. Hij staat nu op 1.475/1.50.
Dat is is dus veeeeeels te laag, die moet minstens op 1.75 draaien om goed te functioneren (= default setting)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de voltage nu een stukje hoger gezet op 1.575/1.60. De hangers lijken nu weg, maar meer geheugen erin geeft nog steeds dezelfde fout. De default heb ik ook uiteraard geprobeerd, maar dan loopt de cpu temp op tot 65 tot 70 graden en da's ook weer niet de bedoeling.
Kan een ander merk geheugen betere prestaties bieden of is Spektek goed genoeg?

• Abbadon
Met Spectek is in principe helemaal niets mis. Ik kan overigens niet uit die technische specs opmaken of het nu DIMM's zijn met één of twee banken. Één banks 512MB DIMM's kunnen namelijk erg dwarsliggen (en als je er dan drie van in stopt wordt het niet beter). Met een simple tooltje kun je wel vaststellen of er 1 of 2 banken per DIMM worden gebruikt.
Kun je in het BIOS misschien iets m.b.t. tot drive strength aanpassen?

Verwijderd

ik denk dat je gewoon het voltage op default moet zetten maar dan met een betere koeler op je proc. Ik weet natuurlijk niet wat je er nu op hebt zitten dus het is maar een beetje giswerk...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Sick Nick

Drop the top!

Heb ook een A7V133, bij mij draait 1 Gb sd ram op 150 Mhz. Maar ik kan me iets herinneren dat je bij meer dan 1 Gb ram je ECC reepjes moest gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor koeler ik er nu op heb zitten staat in het eerste verhaal. Over die complexe bios instellingen weet ik niet veel, behalve dat bijna alles nu disabled of auto staat.

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Die Zalman heb je zeker gekocht omdat hij stil is? Helaas koelt dat ding kennelijk niet goed genoeg, want een processor op default snelheid en spanning hoort met wat voor koeling dan ook(zolang het niet een echte slechte is en de Zalman is dat duidelijk niet) niet zo heet te worden. Ik zou even controleren of die koeler er wel goed opzit. En heb je trouwens de standaard koelprut gebruikt? Of misschien helemaal niets? Smeer gewoon een dun laagje warmtegeleidende pasta (2,50 bij je lokale elektro-knutselzaak) tussen je processor en de koeler, dat zal wel schelen.
Dan kun je hopelijk je processor op 1,75V laten draaien, het zou me niets verbazen als de lage spanning het probleem is.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wat dat aangaat echt geen sukkel hoor. Ik heb inmiddels meer dan 100 pc's in elkaar gezet en alle met een degelijke koeler en uiteraard koel-pasta ertussen. Tussen mijn Zalman en de cpu zit nu Arctic Silver II. Kan de voltage instelling van de cpu effect hebben op het geheugen? Het probleem waar het namelijk om gaat zijn namelijk de blue-screens als ik er meer dan 1 512MB dimm in prop. Met deze nieuwe temp instelling is ie overigens wel stabiel. Hij draait nu vanaf de eerste post continue op deze instelling en tijdens installaties van Office 2000 en tijdens gebruik van Internet blijft ie gewoon draaien.

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

surrie heur.

Welke temp instellingen bedoel je precies?

Kan je moederbord wel 3x512 aan? Dat zal je wel onderzocht hebben van tevoren neem ik aan. Wellicht dat het gewoon een win2K probleem, dat schijnt soepel te draaien TOT 512MB en daarboven schijnen er problemen te kunnen ontstaan. Ik zou ff searchen op Win2K en 512MB+ problemen ofzoiets.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Aldus alle Microsoft boeken en training kits van W2K die ik tot nu toe heb gezien kan W2K tot ongeveer 1Terrabyte aan intern gehuegen ondersteunen. Mijn mainboard moet 3GB kunnen ondersteunen en mijn vorige setup liep 100% stabiel met 3x256MB=768MB. Nu komt ie boven de 1GB en loopt ie om de paar minuten vast. Heeft niemand anders hier last van?

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op maandag 15 oktober 2001 17:49 schreef smartsys het volgende:
Het geheugen is
SPECTEK
P64M6416YLESC-133CL3A
512 MB PC133 SDRAM

CL3 is niet bepaald snel geheugen voor agresieve memory instellingen

Je zou je memory timings zo conservatief/mild mogelijk instellen zover dat gaat.

en anders kom je toch merk geheugen met betere timings waarden en het liefst ECC memory aanschaffen.

Ps heb je het ook met alleen twee dimm's geprobeert

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Topicstarter
Die geheugen timings staan op auto (3,3,3).

Ik heb het ook met 2 dimms geprobeerd.
Zodra ik er 1 bij zet gaat het fout.

Verwijderd

Nou dan lijkt het me duidelijk he?

Er kan gewoon maar 1Gb Memory op :O

Koop anders ff 1,5 Gb ECC geheugen, dan kan je zien of dat "rumourtje" waar is. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt ook niet.

Volgens Asus moet er tot 3GB op dit bord kunnen.

Ik heb het idee dat de geheugens die ik nu heb op de een of andere manier niet 100% compatible zijn met dit mainboard en icm. elkaar.

Probeer eerdaags wel ander geheugens!

• Abbadon
Op dinsdag 16 oktober 2001 14:54 schreef smartsys het volgende:
Dat klopt ook niet.

Volgens Asus moet er tot 3GB op dit bord kunnen.

Ik heb het idee dat de geheugens die ik nu heb op de een of andere manier niet 100% compatible zijn met dit mainboard en icm. elkaar.

Probeer eerdaags wel ander geheugens!
3GB? Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar een A7V133 kan net als elk ander KT133A bord maximaal 1,5GB aan. (staat ook op de Asus site overigens)

Overigens zal ECC geheugen je niks helpen, dat heeft niks met grotere hoeveelheden te maken (dat is het registered verhaal, maar dat is niet nodig).
Ik heb toch het gevoel dat jouw probleem te maken heeft met de chipstructuur. Download SisoftSandra (als je dat al niet hebt), en kijk onder 'Mainboard Information' bij 'Memory Modules', daar zie je een hele reeks technische blabla staan (cijfertjes etc.), en post die hier eens. Als dat niet goed is weet je de oorzaak, is het wel goed, kun je verder kijken. Het probleem kan namelijk zijn dat het 64Mx4 chips zijn (komt toch vrij vaak voor op goedkopere 512MB DIMM's) en die kunnen erg moeilijk doen. In de A7V133 manual staat ook duidelijk dat het DIMM's moeten zijn die aan de Intel PC100/133 specificaties moeten voldoen, en DIMM's met deze chipstructuur voldoen daar niet aan (maar kunnen wel werken, echter drie stuks kan zeker problemen opleveren)

Pagina: 1