Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
Denk niet dat dat veel uitmaakt daar Linux/Unix standaard al een heel effectieve diskcache hebben. Als een /dev device wordt aangesproken wordt het gelijk in memory gecached...
ik denk het eigenlijk niet. waarom zou een device dan sneller worden aangesproken? linux cached van alles in het geheugen van programma's, dus ik denk dat daar dan ook wel /dev dingen in worden gecached 
en als een programma een device wil gebruiken is er altijd een io transactie en komt het process in de wachtrij van de sceduler totdat het device gereageert heeft. voor /dev entries lezen is dat waarschijnlijk beetje onzinnig dan?
en als een programma een device wil gebruiken is er altijd een io transactie en komt het process in de wachtrij van de sceduler totdat het device gereageert heeft. voor /dev entries lezen is dat waarschijnlijk beetje onzinnig dan?
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Ja daar heb je gelijk in. Maar wat is dan interressant om in een ramdisk te zetten?
/dev in ramdisk is, niet slim op zijn zachtst gezegd. Is de ramdisk in linux ook niet een device? zo ja, dan snap je hem wel denk ik. De dev directory wordt geerased zodra je reboot, dus je houdt geen devices meer over.
als je een ramdisk wil gebruiken, dan zou je de de obj output directory van je kernel op ramdisk kunnen zetten (weet niet of linux eigenlijk wel zo'n dir heeft). /tmp kan je ook in je ramdisk kunnen zetten. verder zijn er weinig directories waar het nuttig voor is voor zover ik dat nu zo snel kan bedenken.
als je een ramdisk wil gebruiken, dan zou je de de obj output directory van je kernel op ramdisk kunnen zetten (weet niet of linux eigenlijk wel zo'n dir heeft). /tmp kan je ook in je ramdisk kunnen zetten. verder zijn er weinig directories waar het nuttig voor is voor zover ik dat nu zo snel kan bedenken.
Devices worden vaak maar eenmalig aangesproken, vaak tijdens het mounten van de HD en het openen van een terminal ed. /dev op een ramdisk heeft totaal geen zin, er zijn diverse factoren die meer tijd kosten als het benaderen van een device file. Ten tweede geeft het nogal wat practische problemen.Het /dev/ in een ramdisk zou dat schelen aan snelheid en zou dat uberhaupt kunnen?
Ik zelf denk van wel omdat de processor dan sneller een hd of een wat anders kan aanspreken.
Graag jullie meningen!
Try devfs
Maar het scheelt niet zoveel denkik omdat er gewoon alleen een directory index in het filesystem staat, zogauw jij naar bijv. /dev/dsp schrijft word dat door de kernel afgevangen, het word niet naar de schijf gescreven of wat dan ook.
ehhh. het kan aan mij liggen hoor, maar wat jullie zeggen is dus totaal niet mogelijk.
/dev is niet een directory op een gemounte schijf!
Ga maar kijken. Files die je daar zie zijn niet echt files, maar apparaten. voorbeelden zijn:
/dev/hda
/dev/hda1
/dev/isdnctrl
Je kunt /dev/ beter zien als een mounting point, waarin de kernel files opslaat waarmee devices kunnen worden benaderd (harddisk isdn) of status van een bepaald device (temperatuur van je processor e.d.) Als je speciale commado's gebruikt kun je die files ook gebruiken om devices aan te sturen.
Als ik jullie was zou ik dus even heeel goed een linuxboek lezen, want dit is dus gewoon niet mogelijk en totaal zinloos
Ga maar kijken. Files die je daar zie zijn niet echt files, maar apparaten. voorbeelden zijn:
/dev/hda
/dev/hda1
/dev/isdnctrl
Je kunt /dev/ beter zien als een mounting point, waarin de kernel files opslaat waarmee devices kunnen worden benaderd (harddisk isdn) of status van een bepaald device (temperatuur van je processor e.d.) Als je speciale commado's gebruikt kun je die files ook gebruiken om devices aan te sturen.
Als ik jullie was zou ik dus even heeel goed een linuxboek lezen, want dit is dus gewoon niet mogelijk en totaal zinloos
Ik gebruik een nieuw bericht omdat het oude niet kan wijzigen (moderator gewijzigd, maar ik zie niets)
Ben je niet overtuigd, probeer dan maar eens iets als:
echo "dit is een test" > /dev/tty1
je ziet dat de tekst naar die terminal geschreven wordt
Ben je niet overtuigd, probeer dan maar eens iets als:
echo "dit is een test" > /dev/tty1
je ziet dat de tekst naar die terminal geschreven wordt
/dev is wel een gewone directory, met een gewone inhoud.Op maandag 15 oktober 2001 19:00 schreef Bart B het volgende:
ehhh. het kan aan mij liggen hoor, maar wat jullie zeggen is dus totaal niet mogelijk.
/dev/hda
/dev/hda1
/dev/isdnctrl
Het zou best mogelijk zijn deze in een ramdisk te zetten (het nut is erg klein, maar het kan wel degelijk).
De files in /dev/ zijn zogenaamde special files (character files, block files, symlinks, named pipes en sockets in het geval van /dev ), maar deze verschillen in basiseigenschappen weinig van de 'gewone' files: ze hebben een owner en permissies, kunnen gemoved worden, en kunnen overal op een ext2 filesystem voorkomen (ook buiten /dev ja). Het zijn gewone files met ietwat andere eigenschappen.
Probeer maar eens, in je root homedir:
code:
1
2
| # mknod geluid c 14 3 # cat /proc/kcore > geluid |
En wat gebeurt er dan? precies: je hoort geluid.
Dat er iets met je hardware gebeurt als je iets naar een device schrijft, komt omdat deze files zich qua input/output niet als normale files gedragen (dit is dan ook het enige verschil met normale files); in plaats van dat er iets naar de HD wordt geschreven, doet de kernel iets met de hardware waar de special file aan gekoppeld (door middel van major/minor device numbers) is.
Dit gaat overigens niet op voor devfs; devfs is een virtual filesystem (net als /proc), waarvan je de inhoud niet zomaar kan wijzigen. Maar devfs is niet mainstream, en je zult het nog niet op veel plaatsen tegenkomen (hoewel devfs imho een technisch gezien veel eleganter systeem is dan de huidige /dev).
Het ligt aan jouOp maandag 15 oktober 2001 19:00 schreef Bart B het volgende:
device nodes zijn speciale files die echter een gewone inode op de disk in beslag nemen./dev is niet een directory op een gemounte schijf!
Het enige verschil met normale files is dat schrijf / lees / ioctl() request door de kernel doorgestuurd worden naar de device driver die zich aan het major / minor nummer heeft gekoppeld.[quote]
/dev/hda
/dev/hda1
/dev/isdnctrl
[quote]
Oh ? Ze hebben anders een owner, group, permissies en ik kan ze gewoon aanmaken en verwijderen. Behoorlijk echt als je het mij vraagt.
Bullshit. /dev is geen mountingpoint. een character / block device file stuur 1 device aan.Je kunt /dev/ beter zien als een mounting point, waarin de kernel files opslaat waarmee devices kunnen worden benaderd (harddisk isdn) of status van een bepaald device (temperatuur van je processor e.d.)
/dev is geen mounting point. Je kan de kernel wel zelf device files laten aanmaken (devfs), maar dit is een behoorlijk recent feature.Als je speciale commado's gebruikt kun je die files ook gebruiken om devices aan te sturen.
Ik zou zeggen : begin zelf eens met lezen. Je snapt totaal het nut van device files niet, en hoe ze intern werken.
Ziet er naar uit dattik ook moet studeren
.
Maar dan nog een vraag van mij, als het wel gewone files zijn, wat staat er dan in die files. Hoe maakt de kernel onderscheid tussen gewone files die in /dev staan en /dev's die naar een device linken (
)
Maar dan nog een vraag van mij, als het wel gewone files zijn, wat staat er dan in die files. Hoe maakt de kernel onderscheid tussen gewone files die in /dev staan en /dev's die naar een device linken (
Doe maar eens iets als 'ls -la /dev/hda1', je zult dan zien dat het type (het eerste teken in de rij waar ook de permissies staan) een 'b' is, van 'block device'. Een directory heeft daar een 'd', een link een 's' en een character device een 'c', om er een paar te noemen. Net zoals het systeem kan zien dat iets een directory omdat er een paar speciale bits staan die dat aangeven (en die 'stat()' gebruikt om te weten wat voor bestand het is), zo kan het systeem ook zien dat iets een block device is en de bijbehorende major/minor uitzoeken, alsmede de driver die zich eraan gekoppeld heeft. Vervolgens geeft het systeem de data aan de betreffende driver en tadaa, het werktOp dinsdag 16 oktober 2001 18:48 schreef Bart B het volgende:
Ziet er naar uit dattik ook moet studeren.
Maar dan nog een vraag van mij, als het wel gewone files zijn, wat staat er dan in die files. Hoe maakt de kernel onderscheid tussen gewone files die in /dev staan en /dev's die naar een device linken (![]()
)
* odysseus vertelt dit overigens meer met een idee van 'gezond verstand' dan dat hij ervoor doorgeleerd heeft, dus correcties zijn welkom...
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Hohohohoho, dat klopt niet allemaal.Op maandag 15 oktober 2001 19:00 schreef Bart B het volgende:
/dev/hda
/dev/hda1
/dev/isdnctrl
- Het klopt, /dev op een ramdisk zetten is, hoe dan ook, volslagen nutteloos. Ramdrives zijn onder Linux bijna per definitie nutteloos/performance-verlagend, omdat Linux vanzelf al het ongebruikte geheugen al als cache gebruikt (dus als een bepaald stuk HD vaak wordt gebruikt staat het toch wel in de cache).
Wat niet per definitie klopt, is dat /dev geen gemounte partitie is op een bestaande schijf!
Bij mijn computer is dat namelijk wel degelijk het geval - een van de basis-paketten van Slackware is ook devs.tgz, een file met alle /dev-nodes.
Sinds kort is er ook het devfs (Device FileSystem) dat zoals jij idd zegt niet echt bestaat waar 'virtueel' door de kernel bijgehouden wordt, en dus ook alleen de devices toont die je echt hebt in jouw computer.
Dit bestaat echter nog niet zo lang en is zeker niet bij elke huidige linux-installatie aanwezig!
Dat antwoord was allang gegeven.Op dinsdag 16 oktober 2001 18:48 schreef Bart B het volgende:
Ziet er naar uit dattik ook moet studeren.
Maar dan nog een vraag van mij, als het wel gewone files zijn, wat staat er dan in die files. Hoe maakt de kernel onderscheid tussen gewone files die in /dev staan en /dev's die naar een device linken (![]()
)
* active2 moet ook nog maar eens op de source code gaan studeren
Even een vraagje als ik wat wil weten in de source code hoe kan ik dat in vredesnaam vinden. Het is al 80 MB aan platte tekst. Dat is erg veel om door te nemen.
Waar moet je ergens beginnen?
Even een vraagje als ik wat wil weten in de source code hoe kan ik dat in vredesnaam vinden. Het is al 80 MB aan platte tekst. Dat is erg veel om door te nemen.
Waar moet je ergens beginnen?
Pagina: 1