Traffic meten linuxbak

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
Ik heb de search gebruikt: ipac werkt niet prettig, iptraf heb ik al werkend, maar dat geeft geen mooie grafiekjes en ipfm laat geen totalen zien.

Wat ik dus wil is op mijn linux-server (aan @home) meten welke PC's hoeveel data over het netwerk versturen. Ik heb veel gehoord over SNMP en MRTG (?) en dat die combinatie zo goed is, maar ik kom er NIET uit..

Waar kan ik dat SNMP downloaden? Is dat wel een programma, want ik kan nergens een homepage ervan vinden.

De bedoeling is dus ongeveer stats te krijgen als op http://stats.cistron.nl/ . Wie o wie helpt mij? :)

Verwijderd

mmm ik zou nettop zeggen maarja die doet ook geen grafieken.
kijk anders is op freshmeat ofzo er zal vast wel iets zijn.

• DRvDijk
hehe van freshmeat.com is op het moment de search-functie kapot :P Maar ook daar heb ik gister al gekeken..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

A wise man's life is based around fuck you

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:31
SNMP kan je downloaden bij FreshMeat, RedHat en Debian hebben 'm standaard in de distro zitten.

MRTG idem. SourceForge volgens mij ook. Ik krijg het alleen nog niet lekker aan de gang. SNMP draaid (zie ik ook in de logs), maar hij geeft niets door... Kan iemand zijn /etc/snmpd.conf ff mailen/posten?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

ja ging ff kijken of ik wat kon vinden (ik geil ook altijd op statistics) maar idd search brak.
pfff schijnt een ziekte te zijn tegenwoordig.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Met MRTG krijg je dit soort grafiekjes (is van mijn eigen server). Hij gebruikt een snmp-daemon voor het uitlezen van de hoeveelheid netwerkverkeer (ucd-snmp-4.2.1 bij mij) en daarvan produceert hij leuke grafiekjes.
MRTG is hier te downloaden.....Als je hulp nodig hebt moet je het maar posten...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• DRvDijk
Op maandag 15 oktober 2001 15:38 schreef DiedX het volgende:
SNMP kan je downloaden bij FreshMeat, RedHat en Debian hebben 'm standaard in de distro zitten. *KNIP*
Standaard in de distro? Als dat zo is :) Na een search kom ik uit op 1 bestand: /proc/net/snmp
Kan ik daar dan wat mee? (ik draai inderdaad RH7) Zou ik gewoon aan MRTG kunnen beginnen en gaat dat dan werken?

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24

Talon

Booooom !

Als je die stats van Cistron beter had doorgekeken had je deze link ook gezien : http://ee-staff.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/mrtg.html
Succes :)

• DRvDijk
Op maandag 15 oktober 2001 15:44 schreef Talon het volgende:
Als je die stats van Cistron beter had doorgekeken had je deze link ook gezien : http://ee-staff.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/mrtg.html
Succes :)
Ik geloof ook wel dat het met mrtg gaat werken! Alleen dat SNMP... Deamon draaien.. :?

• DRvDijk
Dubbelpost... Kan dat op GoT? ;)

• [Yellow]
  • Niet online
SNMP is een daemon. Deze draait in de achtergrond (hence the name daemon ;) ) en verzamelt continue gegevens over je PC. Niet alleen netwerk verkeer, maar ook proc load, mem load en disk load.

Met Mrtg kun je deze gegevens dan weer opvragen en in grafiekjes omzetten. Als je dan ook IOG gebruikt (geen link, sorry) zie je precies hoeveel MB's er over je netwerk zijn gegaan.

Ik zou niet weten hoe je dat per computer apart zou kunnen loggen, maar misschien met rrdtool (staat ergens op mrtg site)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Kettrick

Rantmeister!

Als je MRTG ook Gb'tjes wil laten tellen probeer dan

http://www.geocities.com/josef_wendel/mrtg_total.html

eens :)

• DRvDijk
Op maandag 15 oktober 2001 15:48 schreef _Yellow_ het volgende:
SNMP is een daemon. Deze draait in de achtergrond (hence the name daemon ;) ) en verzamelt continue gegevens over je PC. Niet alleen netwerk verkeer, maar ook proc load, mem load en disk load. *KNIP*
Maar draait die SNMP altijd? Ik bedoel, ook op mijn Linux-Redhad-bak? Of moet je die eerst appart downloaden en installeren?

• [Yellow]
  • Niet online
Mhhh, ben een beetje traag aan het worden geloof ik :9
Of dit was gewoon een te gemakkelijke vraag :)

• DRvDijk
Hehe _Yellow_ :)

Misschien een te makkelijke vraag, maar ik weet het antwoord simpelweg niet. Kun je me dom noemen ofzo, maakt me nix uit, maar ik wil het leren :)

• [Yellow]
  • Niet online
Die moet je dan altijd draaien ja. Bij mijn Mdk distro zet ie een scriptje in /etc/init.d.

Dan moet je een symbolic link daanaartoe leggen in /etc/rc2.d en /etc/rc3.d en S56snmp noemen

• DRvDijk
Maar ik heb die hele deamon niet volgens mij! Wat ik zei, het enige bestand met de naam SNMP erin is /proc/net/snmp .. Nergens SNMPD ofzo..

• [Yellow]
  • Niet online
Dan moet je 'm installeren.

Of ophalen bij ... (vul hier je linux smaak in), of bij freshmeat.
Compileren, installeren en draaien.

(gewoonlijk is dat:
uitpakken in een dir
in die dir doe je dan
./configure
make

dan 'su' naar root en
make install

Dan moet je kijken of er een scriptje is om hem te starten. Dat kun je dan aanroepen in /etc/rcx.d.
Of misschien makkelijker: in /etc/rc.local

• DRvDijk
Heeee, eindelijk die deamon gevonden! :) Hij draait nu ook.. Maar wat doet ie? Logt ie dingen ofzo, waar komt dat te staan etc?

• [Yellow]
  • Niet online
Op maandag 15 oktober 2001 15:48 schreef _Yellow_ het volgende:
SNMP is een daemon. Deze draait in de achtergrond (hence the name daemon ;) ) en verzamelt continue gegevens over je PC. Niet alleen netwerk verkeer, maar ook proc load, mem load en disk load.
Dat houdt ie alleen in RAM bij. Na reboot begint ie weer van voren af aan

• DRvDijk
eens de reboot proberen dan :)

• wouzer
  • Niet online
Wat is er mis met ipac? Ik heb ook mooie grafiekjes, http://www.riant.dhs.org/netusage/

• DRvDijk
na de reboot wordt nu snmpd opgestart. Ondertussen heb ik ook mrtg geinstalleerd (rpm), en de workdir in de config-file veranderd. Maar als ik mrtg nu uitvoer, gebeurt er niets.

mrtg -> usage: mrtg <config file>
dus: mrtg /etc/mrtg/mrtg.cfg

dan geeft ie geen melding meer, maar doet ie ook geen fluit. Er komen geen stats uit! Moet ik niet ergens instellen wát ie moet laten zien? Maar hoe doe ik dat?

• DRvDijk
Op maandag 15 oktober 2001 16:39 schreef wouzer het volgende:
Wat is er mis met ipac? Ik heb ook mooie grafiekjes, http://www.riant.dhs.org/netusage/
wordt helemaal fout gemeten bij mij om een of andere vreemde manier. Ten eerste lopen de grafiekjes alleen maar op, ten tweede loopt de datarate bij ip 192.168.0.2 wel heel erg snel op (20M up & down), terwijl die PC UIT staat!! :?

• DRvDijk
Als ik de net-gemaakte cfg voor mrtg bekijk, zie ik dit kader staan:
code:
1
2
3
4
5
6
######################################################################
# System: CC16895-A
# Description: Linux CCxxxxx-A 2.4.2-2 #1 Sun Apr 8 20:41:30 EDT 2001 i686
# Contact: Root <root@localhost> (configure /etc/snmp/snmp.local.conf)
# Location: Unknown (edit /etc/snmp/snmpd.conf)

Moet er hier ook nog een hoop ingesteld worden ofzo?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Nee, dit hoeft niet, elke regel waar een # voor staat ziet MRTG (en heel veel programma's) als een commentaarregel, die genegeerd word bij het uitvoeren...

• DRvDijk
Jah, dat weet ik... Maar dat geeft toch een fout aan (ergens anders), in dit geval in de snmp-deamon (denk ik)

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Welke foutmelding geeft 'ie aan? Daar zouden we wat aan hebben, kunnen we kijken wat er mis is :?

• DRvDijk
Ik ga even zoeken naar de foutmelding... Dit geeft ie (het is het beginstukje) als ik cfgmaker draai:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
[root@CCxxxxx-A /root]# cfgmaker --global 'WorkDir: /data/www/html/mijn.host.nl/stats' \
> --global 'Options[_]: bits,growright' --output /etc/mrtg/mrtg3.cfg public@localhost
--base: Get Device Info on public@localhost:
--base: Vendor Id: 
--base: Populating confcache
--snpo: Skipping ifName scanning because public@localhost: does not seem to support it
--snpo: Skipping ifDescr scanning because public@localhost: does not seem to support it
--snpo: Skipping ipAdEntIfIndex scanning because public@localhost: does not seem to support it
--snpo: Skipping ifType scanning because public@localhost: does not seem to support it
--snpo: Skipping ifPhysAddress scanning because public@localhost: does not seem to support it
--base: Get Interface Info
--base: Walking ifIndex
SNMP Error:
Received SNMP response with error code
  error status: noSuchName
  index 1 (OID: 1.3.6.1.2.1.2.2.1.1)
SNMPv1_Session (remote host: "localhost" [127.0.0.1].161)
            community: "public"
             request ID: 2004245982
            PDU bufsize: 8000 bytes
              timeout: 2s
              retries: 5
              backoff: 1)
 at /usr/bin/../lib/mrtg2/SNMP_util.pm line 540
SNMP Error:
Received SNMP response with error code
  error status: noSuchName
  index 1 (OID: 1.3.6.1.2.1.2.2.1.1)
SNMPv1_Session (remote host: "localhost" [127.0.0.1].161)
            community: "public"
             request ID: 2004245982
            PDU bufsize: 8000 bytes
              timeout: 2s
              retries: 5
              backoff: 1)
 at /usr/bin/../lib/mrtg2/SNMP_util.pm line 540

Hetzelfde geeft ie ook als ik niet localhost invoer maar mijn internet-IP of mijn externe IP. Wat dur mis is (volgens mij) is dat ik wel snmp heb geinstalleerd (rpm), maar dat die niet alle informatie doorgeeft (over mijn netwerk dus). Hoe ik dat oplos :? Misschien RH7 opnieuw installeren met die package voor snmp al aangevinkt (ik heb hem in deze installatie pas later geinstalleerd), zodat ie ook andere packages kan installeren die ervoor nodig zijn (ofzo).

• DRvDijk
Hé B_O_S_S! Wat draai jij allemaal mooie stats-progs zeg! WOW :) Kun je een beetje aangeven wat je allemaal gebruikt? Het ziet er ZOOOOOOO stoer uit! :)

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 15:31 schreef elviver het volgende:
Ik heb de search gebruikt: ipac werkt niet prettig, iptraf heb ik al werkend, maar dat geeft geen mooie grafiekjes en ipfm laat geen totalen zien.

Wat ik dus wil is op mijn linux-server (aan @home) meten welke PC's hoeveel data over het netwerk versturen. Ik heb veel gehoord over SNMP en MRTG (?) en dat die combinatie zo goed is, maar ik kom er NIET uit..

Waar kan ik dat SNMP downloaden? Is dat wel een programma, want ik kan nergens een homepage ervan vinden.

De bedoeling is dus ongeveer stats te krijgen als op http://stats.cistron.nl/ . Wie o wie helpt mij? :)
MRTG werkt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet noodzakelijk met SNMP. Je kan mrtg gewoon om de 5 minuten een waarde laten lezen en mrtg maakt daar dan mooi een overzicht van per dag, week, maand en jaar. Maar wat MRTG niet doet is totalen maken, daar heb je iets zoals ipac voor nodig.

ipac gebruikte ik thuis veel, maar voor de 2.4.x kernel heb je wel een nieuwere versie nodig, nl ipac-ng (http://sourceforge.net/projects/ipac-ng/). Via iptables kun je dan accounting rules maken en ipac-ng maakt daar dan totalen van, zowel text als via png images.

Dus: MRTG gebruik je als je een overzicht wilt zien van de bandbreedte, geheugen gebruik, etc... gedurende het gebruik van je server en ipac-ng gebruik je als traffic counter.

Voor MRTG heb ik wel een paar handige scriptjes die je heel makkelijk kunt hergebruiken om andere dingen mee te visualiseren, laat maar iets weten als je die eens wilt hebben (moet ze wel nog ff opkuisen)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 01:14 schreef elviver het volgende:
Hé B_O_S_S! Wat draai jij allemaal mooie stats-progs zeg! WOW :) Kun je een beetje aangeven wat je allemaal gebruikt? Het ziet er ZOOOOOOO stoer uit! :)
dat staat toch overal onder, op die pagina's?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• DRvDijk
Op dinsdag 16 oktober 2001 12:06 schreef Flat© het volgende:

[..]

dat staat toch overal onder, op die pagina's?
Hehe ja sorry, wat ik vergeten te vertellen was dat ik over een uur en nog wat een tentamen heb en er dus eigenlijk geen tijd voor heb om het allemaal te proberen. Dus daarna ga ik lekker aan de slag :)

Verwijderd

is je community dingetje

public@localhost

wel dezelfde dan in je snmp.conf

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Op dinsdag 16 oktober 2001 01:14 schreef elviver het volgende:
Ik heb nu ff geen tijd (net thuis en wil ff lekker eten) maar ik zal vanavond in het kort aangeven wat ik gebruik, als je nog meer wil weten moet je het maar vragen in deze thread, op msn of mailen...

• DRvDijk
Op dinsdag 16 oktober 2001 14:32 schreef trifling het volgende:
is je community dingetje
public@localhost
wel dezelfde dan in je snmp.conf
Vertel :) Waar moet ik wat in de snmp.conf instellen? Ik dacht niet dat je daar iets aan hoefde te passen?

Verwijderd

vergeten welke snmp daemon je gebruikt

ikke hier is ucdsnmp

de community moet wel kloppen

misschien dom vraagje maar

is dit
code:
1
2
3
4
5
6
# System: CC16895-A
# Description: Linux CCxxxxx-A 2.4.2-2 #1 Sun Apr 8 20:41:30 EDT 2001 i686
# Contact: Root <root@localhost> (configure /etc/snmp/snmp.local.conf)
# Location: Unknown (edit /etc/snmp/snmpd.conf)

het enig dat in je mrtg.conf staat

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik had nog beloofd te posten waaruit mijn status-page bestaat:
Dit is gewoon een HTML pagina waar ik alle losse statuspages kan oproepen (DUH!) ;)
Dit is een phpSysInfo pagina, info te vinden op http://phpsysinfo.sourceforge.net/
Dit is een pagina die gebruikt maakt van LM-Sensors, de source hiervan is hier te vinden.
Dit onderdeel is gewoon een standaard MRTG pagina...
Deze maakt gebruik van de MRTG logfiles, en haalt hieruit het totale dataverkeer, de source staat op http://bjorn.swift.st/
Dan heb ik nog 2 Apache status-pages. De eerste is een AW Stats pagina, de tweede is van het veelgebruikte WebAlizer.
Ik denk dat dit wel weer genoeg is voor nu >:)
Als jullie nog problemen hebben bij het opzetten hiervan, post het maar, dan komen we er wel uit met zijn allen :)

• DRvDijk
THANK you! Het WERKT! =) *D
http://www.linux-sottises.net/en_mrtg.php
Be careful!

Check that you have an empty config file snmp.conf in /etc or /usr/share/snmp (or elsewhere...), this file must be empty!! (or else you know you are doing) Some distribution provide a default config file which does not allow MRTG to work. As long as you need elementary funnctions of snmp, don't setup a config file for snmp.
Hehehe, 3x raden wat mijn probleem was :) Alleen... Als ik nu naar die working-dir ga (met browser), krijg ik wel een dir-listing, maar dus niet een mooie page ofzo.. Daarvoor moet ik eerst op een html-file klikken.. :?

edit:
Probleempje zelf opgelost dat hier eerst stond :)
Pagina: 1