[OpenGL] Creativiteits probleem ...

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
(Dit kan gezien worden als een verkapte vorm van huiswerk.)

Ik ben dus voor een school opdracht bezig met OpenGL. En nu moet ik dus zelf een applicatie, demo, toepassing ontwikkelen met OpenGL.

Ik heb alleen een beetje moeite met het bedenken van iets waarvan ik denk dat het haalbaar is om te schrijven in 3 studiepunten (=120 uur).

Mijn kennis met OpenGL is inmiddles zover dat ik alles in het redbook toe kan passen. Ik heb er echter nog geen routine is, dus ik zit veel te zoeken.

Ik zat zelf een beetje te denken aan een demo ala demoscene. Probleem is dat je daar een ontiegelijke hoeveelheid grafische content voor moet creëren. Verder zat ik te denken aan een padplannings opdracht (A* algoritme) die ik gehad heb om te zetten naar 3d. De pad planning blijft 2d, maar de weergave kan ik natuurlijk heel erg opleuken met 3D. Mooie robot die rond rijd. Omgeving die je aan de hand van een txt filetje definieerd.

Iemand nog andere suggestie van een dergelijk niveau? Ik wil een beetje mijn opties open houden en het valt me op dat andere mensen net iets anders denken en zodoende iets kunnen bedenken waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht had.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Niet echt P&W he :)
Iets wat mij ff te binnen schiet:

Een object wat in een ruimte hangt, waar water? schuin omhoog wordt gestuwd en dan naar beneden valt. En dan een 3d view eromheen ofzo

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

ik moest ooit een dinosaurus model over een generated landscape laten lopen. Wel ok. 3 puntjes ook dacht ik

• The - DDD
Maar het is zeker geen webdesign en graphics.

Ik werk niet via een of ander pakket. Zoals 3D studio max. Ik zit rechtstreeks op de API te proggen.

Ik moet iets bedenken wat programmeer-technisch niet al te technisch is, dus vond ik P&W de meest geschikte lokatie.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

een makkelijk demo-effect is de tunnel, gewoon met bochtjes enzo

met kennis van splines heb je dat zo in elkaar gefrutseld, en het ziet er nog goed uit ook

hier wat screens van een wat geavanceerdere tunnel :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
of additive cubes, als t niet al te origineel moet zijn ;)
of metaballs/cubes whatever ;)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

Download de tweakers.net screensaver sourcecode! :)
(done by me :P)
http://files.tweakers.net/tnetsaver_source.zip

Maarre... die opdracht krijg je niet voor niets, luiheid brengt niemand aan de top. Wat is er mis met zelf wat bedenken? Als je het echt niet meer weet, kun je mn DemoGL examples wel ophalen, is tenslotte OpenGL:
http://www.demogl.com/download.asp

Veel effectjes kosten niet veel tijd om te maken, ik zou gewoon wat in elkaar zetten: wat cubes, getransformeerd naar plaatsen gebaseerd op wat sinussen/cosinussen, envmapping, wat blenden, klaar. :)

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 00:55 schreef OiSyN het volgende:
een makkelijk demo-effect is de tunnel, gewoon met bochtjes enzo

met kennis van splines heb je dat zo in elkaar gefrutseld, en het ziet er nog goed uit ook
Dat kan toch ook gewoon met een 2D raster! :P Ok, de bochtjes krijg je er dan niet zo mooi in, maar goed. :) Scroll jij de textures op een stilstaande huls of prak je telkens geometry aan het eind van de tunnel erbij?

• The - DDD
Inderdaad een effect demo zou natuurlijk eenvoudig zijn. Maar dat is niet echt de bedoeling. Ik zit er toch echt over te denken om dat A* project om te zetten naar 3D.

Vervolgens kan ik het landschap/voertuig zoveel opleuken als ik wil.

Maar aan de andere kant, het wordt dan niet echt een flitsend geheel denk ik. Ja of ik moet dat kreng straal aandrijving geven met behulp van wat particles :P

Hmmm, iemand nog andere goede ideeën?

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

dit is ook al gedaan, maar misschien interresant voor je, een soort 3d-model loader maken, die halflife/md3/etc.. modellen oid kan laden.

again: misschien interresant voor je, misschien niet.

• Scorpion

Scorpion

Op maandag 15 oktober 2001 13:00 schreef The - DDD het volgende:
Mijn kennis met OpenGL is inmiddles zover dat ik alles in het redbook toe kan passen. Ik heb er echter nog geen routine is, dus ik zit veel te zoeken.
Waren die redbook en bluebook van het net te downloaden, of waren die alleen in hardcopy te verkrijgen?

• Scorpion

Scorpion

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:47 schreef Yarvieh het volgende:
redbook:
http://fly.srk.fer.hr/~unreal/theredbook/

bluebook:
http://www.dgp.utoronto.ca/people/van/courses/opengl/opengl_index_alpha.html
nice one :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:03 schreef Otis het volgende:

[..]

Dat kan toch ook gewoon met een 2D raster! :P Ok, de bochtjes krijg je er dan niet zo mooi in, maar goed. :) Scroll jij de textures op een stilstaande huls of prak je telkens geometry aan het eind van de tunnel erbij?
texture scrollen gaat niet werken omdat de tunnel allerlei kanten op kronkelt, bovendien kronkelen de wanden ook dynamisch (een beetje een darm effect :))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Scorpion

Scorpion

Op dinsdag 16 oktober 2001 10:17 schreef OiSyN het volgende:

(een beetje een darm effect :))
lekker dan :)

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 10:17 schreef OiSyN het volgende:

[..]

texture scrollen gaat niet werken omdat de tunnel allerlei kanten op kronkelt, bovendien kronkelen de wanden ook dynamisch (een beetje een darm effect :))
Ok :) ik dacht dat het statische geometry zou moeten lijken. :)

Voor een Halflife model loader sourcecode, ga je natuurlijk naar The halflife workshop: http://www.planethalflife.com/workshop en haal je mijn in MFC ge-embedde halflifemodelviewert op ;P

Overigens is A* path visualisation wel leuk, paar dagen geleden zag ik daar nog een image of the day van op www.flipcode.com.

• Bergen
  • Laatst online: 08-09 08:43

Bergen

Spellingscontroleur

Mocht je een voorgedefinieerd pad in willen bouwen, dan raad ik je heel erg aan om dat met bezier curves te doen, dat is echt ideaal. Stippel een paar punten uit en je wandelt er prachtig egaal doorheen. Die formules zijn simpeler dan je denkt.

Effe gezocht.. dit is een mooi startpunt:
http://astronomy.swin.edu.au/pbourke/curves/bezier/

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat is er mis met 3dbanner :) Daar hebben we allemaal verschillende effectjes ingegooid, en je hebt de geometrie al (of was die niet van die pagina te downloaden?).. Breid de effecten wat uit en maak er een windowsport van (of werkje zelf ook op linux) 2sp is IMHO niet zo heel veel werk, dus een flinke demo lijkt me iets teveel van het goeden.. EN daarnaast.. Met zo'n demo ben je meer met het grafische gedeelte (textures, moddeling) bezig dan met het werkelijke programeren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op dinsdag 16 oktober 2001 12:56 schreef GerbenW het volgende:
Mocht je een voorgedefinieerd pad in willen bouwen, dan raad ik je heel erg aan om dat met bezier curves te doen, dat is echt ideaal. Stippel een paar punten uit en je wandelt er prachtig egaal doorheen. Die formules zijn simpeler dan je denkt.

Effe gezocht.. dit is een mooi startpunt:
http://astronomy.swin.edu.au/pbourke/curves/bezier/
ik vind Catmull-Rom splines veel meer geschikt voor paden en routes, aangezien de Catmull-Rom curve mooi door alle punten heen gaat, en je hoeft niet van te voren tangent-lines uit te rekenen zoals je dat bij Bezier curves wel moet doen.

hier heb je er een goeie uitleg over.
Er er is ook nog een extra variabele waarmee je de scherpte van de curves kunt instellen, maar de matrix daarvan kan ik zo snel even niet vinden

• Scorpion

Scorpion

Op dinsdag 16 oktober 2001 10:56 schreef Otis het volgende:

[..]
Overigens is A* path visualisation wel leuk, paar dagen geleden zag ik daar nog een image of the day van op www.flipcode.com.
http://www.flipcode.com/cgi-bin/msg.cgi?showThread=10-08-2001&forum=iotd&id=-1

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

schop

waarom sterven die interessante topics altijd zo'n stille dood ;( :)

• The - DDD
Ok, ik heb nu de volgende ideeën staan:

- 3D weergave van een voorgaand A* project.
- Gearticuleerde robot arm met fysisch correct gemodeleerde eigenschappen.
- Effect demo, niet echt interresant, want dit kan ik ook in de bovenstaande zaken verwerken.

De ideeën heb ik in mijn hoofd wat verder uitgewerkt. En ik zou indien ik echt op dreef kom ze alle drie kunnen combineren. Dus een verplaatsende robot die zin eigen pad plant om van voorwerp naar voorwerp te komen om dit vervolgens met een robot arm op te pakken en in z'n laadbak te gooien en naar huis te brengen. Klinkt misschien dom, maar het zal al moeilijk zat zijn. Krijf dan namelijk te maken met: random omgevings creatie, random plaatsing voorwerpen, padplanning, collision detection, interpolatie voor beweging (robot arm naar artikel en terug de bak in), animatie, fysische simulatie en eventueel moddeling, texturing, belichting en andere mooie fratsen mits ik tijd heb (grote zwaailamp op 't dak, koplampen, uitlaatdampen, geluidseffecten, etc :P )

Hmmm, begint zowaar goed te klinken. :)

• Bergen
  • Laatst online: 08-09 08:43

Bergen

Spellingscontroleur

Als je al het opgenoemde voorelkaar hebt ben je een HEEL eind. Dan krijg je van mij een persoonlijk applaus.

En thanx voor de Catmull-Rom-link OiSyN! Ik zal em es uitproberen want ik kende de term alleen uit het Anti-Alias-keuzemenu van 3D Studio MAX.

• Scorpion

Scorpion

Op dinsdag 16 oktober 2001 23:40 schreef OiSyN het volgende:
schop

waarom sterven die interessante topics altijd zo'n stille dood ;( :)
omdat ik opengl in een screensaver probeer te stoppen :)
het framework is er al, maar nu zit ik nog met opengl te kloten. wil niet zoals ik het wil.

nog iemand tips voor debuggen met C++ ? Heb het al 1.5jaar niet meer aangeraakt, en wil graag het 1 en ander op het scherm zetten kwa waardes van variabelen...

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 08:42 schreef Scorpion het volgende:

[..]

omdat ik opengl in een screensaver probeer te stoppen :)
het framework is er al, maar nu zit ik nog met opengl te kloten. wil niet zoals ik het wil.

nog iemand tips voor debuggen met C++ ? Heb het al 1.5jaar niet meer aangeraakt, en wil graag het 1 en ander op het scherm zetten kwa waardes van variabelen...
Als je het juiste framework zou gebruiken, DemoGL, dan had je eerst een .exe gemaakt, en al je variabelen gewoon naar de console gelogd die als overlay op je effecten wordt gerendered. :D

Daarna verander je 1 regel code en compileer je naar .scr en voila :D

Een screensaver kun je btw het beste ontwikkelen als .exe en dan in de vc++ debugger gewoon steppen in je code.

[pimp mode="ownsoftware"]
http://www.demogl.com
[/pimp]

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 08:42 schreef Scorpion het volgende:
OutputDebugString is wel bruikbaar voor wat je wilt denk ik.

• Scorpion

Scorpion

Op woensdag 17 oktober 2001 10:31 schreef Otis het volgende:

[..]

Als je het juiste framework zou gebruiken, DemoGL, dan had je eerst een .exe gemaakt, en al je variabelen gewoon naar de console gelogd die als overlay op je effecten wordt gerendered. :D

Een screensaver kun je btw het beste ontwikkelen als .exe en dan in de vc++ debugger gewoon steppen in je code.

[/pimp]
Okee otis, nu weten we wel dat DemoGL van jou is, maar ik wil het zonder DemoGL doen :) (ps, wat vindt roots van je opengl? :)).

Anyways, hoe realiseer ik het om output naar de console te stoppen? (System.out.println(" narf "); ?? :P

• Scorpion

Scorpion

Op woensdag 17 oktober 2001 10:53 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

OutputDebugString is wel bruikbaar voor wat je wilt denk ik.
muchias grassias :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 17 oktober 2001 10:31 schreef Otis het volgende:

[..]

[/pimp]
:Z ;)

Verwijderd

hehe :)

jaja ok I'll stop spamming ;). Het probleem is echter dat nog steeds mensen telkens weer het wiel uitvinden, tijden bezig zijn met het fabriceren van een werkbaar framework voordat ze eens kunnen beginnen met effectproggen. That's all. De console is een class, dus die kun je in je eigen code er zo in plakken. (bsd license, dus doe er je voordeel mee ;))

overigens kun je ook een win32 console openen en daar text op loggen, middels win32 calls.
(ps, wat vindt roots van je opengl? ).
Geen idee, ik heb hem in geen jaar meer gesproken. De laatste keer dat ik hem sprak, kwam er alleen maar "java sux java sux java sux, did I mention java sux?" uit :D

• Scorpion

Scorpion

Op woensdag 17 oktober 2001 11:46 schreef Otis het volgende:
hehe :)

jaja ok I'll stop spamming ;). Het probleem is echter dat nog steeds mensen telkens weer het wiel uitvinden, tijden bezig zijn met het fabriceren van een werkbaar framework voordat ze eens kunnen beginnen met effectproggen. That's all. De console is een class, dus die kun je in je eigen code er zo in plakken. (bsd license, dus doe er je voordeel mee ;))
zal es kijken :)
overigens kun je ook een win32 console openen en daar text
op loggen, middels win32 calls.
win32 calls? hmmm explain :)
[..]

Geen idee, ik heb hem in geen jaar meer gesproken. De laatste keer dat ik hem sprak, kwam er alleen maar "java sux java sux java sux, did I mention java sux?" uit :D
hehehe weinig veranderd :) join #java weer es ;)

Verwijderd

MSDN -> platform sdk -> Win32 API -> Reference -> Functions by category -> Console

viola.

#java, bestaat dat nog? hehe, doe de lui daar de groeten maar van me :)

• Scorpion

Scorpion

Op woensdag 17 oktober 2001 12:55 schreef Otis het volgende:
MSDN -> platform sdk -> Win32 API -> Reference -> Functions by category -> Console

viola.

ok nice, zal es kijken.
#java bestaat zeker nog wel :) zal ze de groeten doen. kwam laatst nog quotes van je tegen op een webpage. volgens mij iets met roots of creamgirl.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 17 oktober 2001 12:55 schreef Otis het volgende:

viola.

wat heeft viola holt hier nou weer mee te maken :?
Dat je het over java hebt vind ik al erg genoeg, maar om nou dat dikke mens er ook nog eens bij te betrekken... :)

Verwijderd

ruk, je hebt gelijk, ik bedoelde voila! :D

Excuses voor de nachtmerrie. Wist je dat ze jarengeleden nog in de playboy stond?

• The - DDD
Op woensdag 17 oktober 2001 21:25 schreef Otis het volgende:
...Wist je dat ze jarengeleden nog in de playboy stond?
AAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh..........

/me - DDD rent nu kokhalzend naar de WC. >:)

Ghehe

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

* .oisyn rent erachter aan

Ga eens aan de kant man!

* .oisyn kotst over The - DDD heen

sorry... :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Overigens, The - DDD, doe je dat altijd? Je eigen topics offtopic helpen? :)

• The - DDD
Uhm, nee, eigenlijk niet. B2B maar weer. :+

In ieder geval, ik ga in de komene week de specificaties schrijven. Ik denk dat ik het doe aan de hand van mijlpaal producten.

Dat ik dus eerst x moet hebben om y te mogen doen.

Wat precies ben ik nog steeds niet echt zeker over. Hoe meer je over iets nadenkt, hoe complexer het wordt. Denk dat een robotarm al moeilijk genoeg is. Zat leuke dingen die ik daar mee kan doen.

Eerst dus een robot arm uit blokken dozen bouwen op een nette manier (dus netjes OO). En dat ik daarna van daaruit verder ga bouwen. Voorwerpen pakken (collision detection). Zelfstandig kunnen pakken (interpoleren). Keer wat textures en belichting zou ook wel mooi zijn (blending, texturing lighting)

Moet je zien wat er allemaal al inzit. Ontiegelijk veel voor een OpenGL newbie als ik.

Wordt dus veel schrijven de komende paar dagen. Moet namelijk allemaal in een functioneel ontwerp komen. Maar dat is niet zo erg denk ik, het helpt wel bij het inschatten van de mogelijkheden binnen de tijdsperiode die je hebt.
Pagina: 1