Fan-mod, Ampere vraagje.....

Pagina: 1
Acties:

• TwisteR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 21:56
Ik heb van Globe Motors een aantal fan's gekregen.
Waaronder een 80mm fan. Deze wil ik op mijn SPIRE cooler maken. Echter deze 80mm fan draait op 12V en 30A. De "normale" CPU coolers draaien op 12V en 15A. Is het nu een probleem als ik deze 80mm fan op de 3-pins aansluiting op m'n mobo prik? Ik heb namelijk geen zin om m'n mobo door te branden o.i.d. (Fan is geleverd zonder connector, kan eventueel ook nog via HDD worden gelinked).

Verder heb ik ook nog een aantal (3x) Panaflo fan's ergens losgetrokken, deze hebben 3 wires (rood/geel/zwart)echter ook geen connector. Deze draaien op 36A, en wederom dezelfde vraag ;) hoe deze aan te sluiten in m'n kast.

Alvast bedankt.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Uuh, lees nog eens goed op die fans... Ik denk dat je bedoelt dat ie op 12V 3A draait, en normale koelers op 12V 1,5A, want ik geloof niet dat je voeding gans van 30A aan kan...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Als je hem gewoon aanlsuit op je mobo ....dan zegt je mobo : *zucht*
en dan kan je naar de winkel voor een nieuw mobo ...
je kan de specs van je fan-headers meestal vinden op de site van je mobo-producent of in je manual.
Maar : tip 1 is nog altijd om ze op je psu te hangen inplaats van op je mobo.
Succes :)

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op maandag 15 oktober 2001 11:38 schreef Demoniac het volgende:
Uuh, lees nog eens goed op die fans... Ik denk dat je bedoelt dat ie op 12V 3A draait, en normale koelers op 12V 1,5A, want ik geloof niet dat je voeding gans van 30A aan kan...
Want 12x30=360watt en dat is dan wel erg veel voor een fanetje

• TwisteR
Hmmm...ben nu dus op mn werk en kan die Fan ff niet bekijken. Zal vanavond even een kijkje nemen.

Alvast bedankt voor de info ;)

Verwijderd

is het geen milli-Ampere? want dat scheelt wel 1000x

voorbeeld van mijn Papst Multifan 8312L [80mm] :

12V DC - 1Watt - (1Watt/12V) = 83 1/3 MilliAmpere
(6-16V DC)

dit is de zwaarste ventilator in mijn archief, en is dus maar 0,083333... Ampere

• TwisteR
Heb de spec's op internet gevonden:

http://www.globemotors.com/d31t10.pdf

Het is de D31B10A04W5100 (80mm standard fan)
Ook heb ik nog 2x een 60mm fan gekregen.

Die Panaflo details kan ik niet op het net vinden, maar als jullie het antwoord weten op de Globe Motors fan...dan geldt dat vast ook voor de Panaflo 8-)

• TwisteR
Iemand?

Beloning = 1x 80mm Panaflo fan......

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
tja. als ik die specs lees (dat pdfje) zie ik dat ze 12V en 24 V modellen hebben, allemaal tussen de 1 en 4 watt, dus dat moet geen probleem zijn voor je voeding. Dus.
mail me even voor die fan wil je :P

ff goed lezen wat je precies wil: die grotere / zwaardere modellen zou ik idd NIET via de fanheader van je moederbord aansluiten, maar aan een los eind aan je voeding.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Hier zit misschien nog wat nuttigs voor je tussen.
http://www.pcpowerzone.co.uk/speed_7v.html

Een cliche is ooit origineel begonnen

• TwisteR
Osoris, het gaat om de fan: D31B10A04W5100 Deze is 12V.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Op maandag 15 oktober 2001 14:50 schreef TwisteR het volgende:
Iemand?

Beloning = 1x 80mm Panaflo fan......
Euh 30A voor een fan kan nooit, kan wel, maar dan blaas je waarschijnlijk je pc weg :P Denk dat je deze gewoon overal op aan kunt sluiten, je kunt kiezen of je zet er een molex connector op, die kun je zo aansluiten, dat zijn die stekkers die uit je voeding komen, maar die van je voeding zijn dus vrouwtjes, je moet dus mannelijke molex connectors halen, voor aan die kabel vast te maken. Verder als je zoveel fans hebt zou ik ze op een fanbus maken, dan heb je ook geen connectoren nodig.

Ik ga d'r ook 1 halen, ben bezig met een houten kast :9~ en daar moeten ook een aantal fans in komen.

(Ben ik te laat of ding ik ook nog mee naar die fan, kan namelijk wel gebruiken :D )

Als je wat wilt weten over fanbussen, of molex connectors aansluiten kun je beter ff de search gebruiken. daar staat al heel veel van in.

• FFF

FFF

Op maandag 15 oktober 2001 15:01 schreef TwisteR het volgende:
maak je niet druk, zo'n kleine fan kan nooit 30 A gebruiken. Staat niet in de handleiding, maar gezien het aantal toeren en de omzet lijkt het om een gewone Fan te gaan, dus overal inzetbaar. verder als je hem aan wilt sluiten op je mobo, moet je op zoek gaan naar zo'n stekkertje, of gewoon op een andere manier de draadjes verbinden, (in het ergste geval solderen of met tape) heb hier ook een tape pc staan, schroefjes waren op en moest deze nog in elkaar zetten })

• FFF

FFF

Op maandag 15 oktober 2001 15:01 schreef TwisteR het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcpowerzone.co.uk/images/Spd7v/speedsense_7v_3.jpg dan moet je hier, ipv de rode draad, nog een zwarte nemen. hier hebben ze dus de rode draad aangesloten ipv de zwarte om hem op 7V te laten draaien. Dis is dus met molex connector.
aan de kant van de gele dus.

Verwijderd

t'is gewoon een 4 watt fannetje, 0,30 Ampere. :P
No Problemo gewoon aansluiten.

• TwisteR
Bedankt voor de info!

FFF die Panaflo (3 wire) is onderweg :7
Pagina: 1