CD-ROM in DOS

Pagina: 1
Acties:

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 15:32

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Hallow,

ik weet eigenlijk niet zeker of dit topic hierzo thuishoort, maar goed. Ik heb een vraag, namelijk:

In mijn BIOS kan ik instellen dat mijn kompjoeter boot vanaf CD. Hartstikke handig en ook niet uitzonderlijk dat zoiets kan met je mobo blabla. Maar nu vraag ik mij af:

waarom kan je wel booten van CD, maar als je opstart vanaf je HD en je ramt op F8 en je boot in DOS, waarom heb je dan geen CD-ROM?

Drivers installeren zeg je nu zeker, ja, DUH. :) Maar waarom wel booten van CD mogelijk, dan niet in DOS bij je CD kunnen en in Windows weer wel. Vage shit. :)

GrtZ.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Voor DOS moet je een drivertje installeren :)

Er staan universele drivers op de win98/ME bootdisk :)

webOS all the way!

• AzzKickah
  • Laatst online: 19-08 15:32

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Op maandag 15 oktober 2001 10:44 schreef Hermanvh het volgende:
Voor DOS moet je een drivertje installeren :)

Er staan universele drivers op de win98/ME bootdisk :)
Dat bedoel ik niet helemaal. Hij pakt toch je CD-ROM speler VOORDAT-ie boot. Hoe kan dat dan? En waarom in de BIOS wel, en DAARNA in DOS niet meer? Das toch dom?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Omdat een bootable cd-rom een floppy emuleert.....
Zoek eerst maar eens op hoe je een bootable cd maakt, dan snap je hoe het werkt.

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 10:46 schreef AzzKickah het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet helemaal. Hij pakt toch je CD-ROM speler VOORDAT-ie boot. Hoe kan dat dan? En waarom in de BIOS wel, en DAARNA in DOS niet meer? Das toch dom?
In de BIOS worden je CDroms eigenlijk alleen maar herkent en dat betekend dus niet dat hij er gelijk mee kan gaan werken. net zoals de Bios heel veel andere dingen gelijk herkent, zoals je harde schijf. En zonder dat je op je PC je HD hebt geinstalleerd doet die het ook niet in, dat instaleren van bijv de HD doen files van DOS.. Andere files doen dat voor je CDroms. Die moet je instaleren of zelf een Batch filetje schrijven.

Verwijderd

Bios -> kijkt op sector van CD, laadt die in geheugen blabla etc
Dos -> kijkt op diskette/HD, laad die in geheugen, laad driver, en je hebt cd-toegang
Windows -> kijkt op diskette/HD, laad die in geheugen, laad OS+Gui, en je hebt cd-toegang

Het komt door de werking van DOS, wat al decennia oud is, in tegenstelling tot bootcd/El-
Torito en Windows PnP.
Pagina: 1