Toon posts:

[Slackware] netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb recent Slackware 8 geinstalleerd en naar enig prutsen in config files werkt alle hardware, behalve mijn netwerkkaart. Dat wil zeggen, volgens Slackware werkt hij wel (en kan naar zichzelf pingen) als ik ifconfig doe, maar dingen doorzenden naar een andere PC op mijn netwerk werkt niet. Alle instellingen schijnen te kloppen (qua IP enzo) en ik krijg geen errors als ik dmesg doe.

Wel zie ik ergens de melding "ds: can't make sockets" of zoiets (ik zit nu op werk dus kan even niet precies kijken).

Het gekke is dat het lampje op de hub niet brand, waar hij wel brand als ik Windows gebruik (ik dualboot dus), verder werkt perfect onder Windows. Dit geeft dus aan dat de kaart niet kapot is.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

nou ben ik geen netwerk guru maar klinkt alsof je geen IP hebt. kan dat kloppen?

Verwijderd

Topicstarter
volgens ifconfig heb ik een ip en zelfs een subnet ip dat klopt

Verwijderd

Hm volgen mij gooit ie jou NIC niet online.
en dan heb je ook geen ip nummer.

weet je welke NIC je hebt...

dan kun je met

#modprobe "NIC module naam"

eens proberen of je je nic up kunt krijgen..
en dan met

#ifconfig eth0 "IP Nummer en netmaks" een ip nummer toekennen aan je NIC.

groetjes RKM

Verwijderd

Het kan ook zijn dat je NIC fullduplex is en je Hub halfduplex of anders om..inder slackware dan.
of dat ie onder slackware op 100 M/Bits staat en je hub een 10 M/bits is of anders om natutlijk akn ook
stuur anders wat meer info welke NIC je hebt en welke Hub
en de snelheden waar alles mee werkt..

Onder winXXXX werkt ie wel naar behoren..

try anders om de insteling van je nic te veranderen onder winxxx van halfduplex naar fullduplex of anders om...

groetjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het als ik thuis kom even proberen

De gegevens:
De netwerkkaart is een 100/10Mbit kaart, maar de hub (en de rest van het netwerk) is 10Mbit... lekker nuttig zo'n 100Mbit zou je zeggen, maar goed :)

En in het GoT FAQ van Network-troubleshooting staat: Een Hub kan nooit Full-Duplex zijn. Dus die van mij zal dat dan ook wel niet zijn :)

Verwijderd

HMM "een HUB kan nooit fullduplex zijn"..

Wij werken hier allemaal met een Fullduplex hub's van 3Com.
en alles werk prima.

Ik moet dit maar ff verder onderzoeken....

Verwijderd

Topicstarter
Even terugkomend op de post dat het uitmaakt of je slackware hem herkend als 10 of 100 Mbit, maakt dat uit dan?
Is het niet zo dat hij gewoon op 10Mbit gaat lopen?

Maar het is ook gewoon gek dat hij het lampje op de hub niet laat zien...

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

krijg je bij ifconfig te zin dat eth0 up is?

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, volgens mij wel
ipconfig geeft aan dat alle ip's juist zijn ingevuld
en er staat ergens UP (weet zo uit mijn hoofd de volledige zin niet meer), daarnaast kan ik pingen naar die kaart (maar ik weet niet of dit wat zegt).

Verwijderd

nou ik heb ook een 10/100 M/bits NIC en deze wordt gezien als een 100 M/Bits NIC om hem op 10 te laten werken moet je ergen in de /etc/rc.d/rc.modules of in /etc/rc.d/rc.inetd een parameter mee geven voor je NIC om hem op 100 of 10 M/Bits te laten starten..

suc6.-

Verwijderd

en al je je NIC ff opnieuw configureerdmet netconfig.
ziet ie je NIC wel goed dan.
Ik vind het wel een beetje triest dat ie niet doet als je alles goed hebt staan... :'(

Verwijderd

Topicstarter
De gegevens zijn (aldus ifconfig):

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:80:48:FB:B6:19
inet addr:192.168.0.4 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:10 Base address:0x6800

Zo te zien is hij dus wel up.

netconfig heb ik opnieuw gedaan, geen verschil
met "modprobe tulip" krijg ik de kaart up, met ne2k-pci wil dat niet eens lukken. Maar als het goed is, is de modprobe correct.

Ik zou inderdaad kunnen proberen of het op 10 Mbit of Half-duplex wel werkt, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet instellen.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Welke netwerkkaart & kernel heb je precies?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn hoofd (ben nu niet thuis):
- Compex FastLink pci 100/10Mbit netwerkkaart
- Linux kernel 2.2.? geloof ik

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het, nu ik thuis ben, even nagekeken en het is Linux 2.2.19
De kaart is geen FastLink, maar een: Compex ReadyLink 100/10Mbit ethernet adapter.

Verwijderd

Lastig te vinden die kaart, je vindt een rijtje op deze site en de door jou genoemde staat er ook bij, alleen dan nog wel even een goede driver vinden.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je gaf in je eerste post iets aan met ds: can't create sockets ofzo?

Zoiets had ik een keer toen ik zelf een kernel gecompiled had, voor netwerkondersteuning moet je wel socket ondersteuning hebben, zonder dat kun je lang wachten tot hij online is hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt janjanjanjanjansen voor de site, ik zal er thuis naar kijken

kippenijzer: inderdaad, zonders socket wordt het moeilijker :) Ik heb overigens de kernel (nog?) niet gecompiled.
Enig idee hoe ik die socket ondersteuning aankrijg?
Pagina: 1