• Cyberjunkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2024
Als een groot deel van het Nederlandse volk gulden munten en bankbiljetten zou achterhouden tijdens de omwisseling naar de euro, verdwijnt er een hoop geld, aangezien de waarde voor het grootste deel verloren gaat.

- Zou dit een effect hebben op de inflatie?
- Heeft de Bank hier baat bij of juist last van?

Ik vroeg me dat zo af, omdat ik aanneem dat er door de band genomen voor ieder achtergebleven bankbiljet er een nieuw euro biljet wordt gedrukt. Dat geld vertegenwoordigd een waarde die door een consument is weggegooid. Die waarde komt dus weer bij de bank te liggen. Maar heeft de bank daar daadwerkelijk voordeel bij?

Wie het weet, mag het zeggen...

Verwijderd

Ik weet het niet :P.

Maar, ik neem aan dat, gezien het feit dat er zoveel geld gedrukt/geslagen kan worden als nodig is, dat het geen inflatie noch nadeel op zou leveren voor de banken.

Ze gaan er momenteel alleen wel van uit dat iedereen zijn/haar 'oude geld' in gaat leveren (zie Rabobank aktie; storten van spaarcentjes), maar dat is, omdat het betreffende geld zometeen waardeloos is.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
ik mag aannemen dat de banken hier wel rekening mee houden. Ik meende gehoord te hebben dat er al meer Euro's geslagen zijn dan munten, maar ik weet niet hoeveel hiervan waar is.

Signature

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

het

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een waarschuwing voor Diadem wegens slechte humor. :P

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik protesteer tegens deze waarschuwing. Je hebt noch het begrip 'slecht', nog het begrip 'humor' gedefinieerd.

Vormfout!

GAMEOVER!

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik protesteer tegen het feit dat jij denkt zomaar mijn woorden in twijfel te kunnen trekken. Van een mede-mod verwacht ik dat hij mij steunt in mijn modbeleid. Op deze wijze kunnen wij niet samenwerken, en ik ben welhaast genoodzaakt om het MT te benaderen.

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik dien een meta-meta-protest in tegen jouw protest tegen mijn protest. Immers jouw protest tegen mijn protest is in feite een meta-protest, en mag dus slechts beoordeeld worden door een meta-MT.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

MT staat, zoals wij allen weten, voor: Meta-MT.

Het MT is dus het meta-MT, en is volledig gerechtvaardigd al mijn protesten, meta-protesten en verdere instantiaties van protestniveaus te beoordelen.

• Diadem

Diadem

fossiel

Hmm, het lijkt erop dat je gewonnen hebt LD. Ik heb dus verloren, ik ben gameover.

Maar hey, dan heb ik het recht om jouw protest te verwerpen ;)

waarschuwing overruled

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Bij deze bemiddel ik tussen jullie twee:

Alletwee ophouden met dit zwakzinnige gelul, handje schudden en er niet meer over beginnen als ik in de buurt ben. >:)

Beetje users hun draadjes verpesten he ?

Van jullie had ik wel wat beters verwacht. :) ;)

(Hoewel... >:) )

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ik waarschuw jullie voor deze lollige postings ;) :+

Verwijderd

hmm erg snel off topic en dat door mods :)

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik meen zoiets gelezen te hebben dat al het geld wat aan het einde van de 'afkoelings' periode nog niet in het bezit is van de Nederlandse Bank wordt bijgestort ofzow in de staatskas.

Dit om inflatie te tegen te gaan, maar ik neem aan dat op de eurosite de boel wel te vinden is.

www.euro.nl

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Hm...
iets klopt er niet aan dit topic :)
De reacties ofzo *D

Signature

Verwijderd

melding in [SU] en een slotje :P

Ik neem aan dat de mensen gewoon hun geld inwisselen...in plaats van het in hun oude sok te bewaren

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:10
Het omruilen van guldens naar Euro's heeft op zich geen invloed op de geld hoeveelheid, maar doordat er 'contant'geld niet wordt omgeruild vermindert de geld hoeveelheid. Minder geld in omloop maakt het geld meer waard dus vermindert de inflatie, er kan zelf deflatie optreden.

Op de balans van DNB staat contant geld als een credit (schulden), wat gebalanceerd moet worden aan de debit (bezittingen) kant (goud, buitenlands geld, eigen vermogen, etc.). Als er contant geld 'verloren' gaat, nemen de schulden af, dat is dus goed voor DNB.

Verwijderd

dat heeft geen enkele invloed! de waarde van het geld word bepaald door de hoeveelheid goud/zilver van een land, en hoeveel geld er geschepd (geschoppen?) word door de bank dagelijks. munten en briefjes zijn slecht vertegewoordiging van dat goud, en hebben zelf geen echte waarde! geld is alleen wat waard als er vertrouwen is dat je ermee kunt betalen! en zonder dat vertrouwen zal de hele economie in elkaar storten!

daarom word het doen en laten van banken ook zo goed in de gaten gehouden: als een bank failliet gaat hebben mensen geen vertrouwen meer in banken, en nemen hun geld op, waardoor de hele economie in elkaar zakt!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:10
Op maandag 15 oktober 2001 22:02 schreef spock13 het volgende:
dat heeft geen enkele invloed! de waarde van het geld word bepaald door de hoeveelheid goud/zilver van een land, en hoeveel geld er geschepd (geschoppen?) word door de bank dagelijks. munten en briefjes zijn slecht vertegewoordiging van dat goud, en hebben zelf geen echte waarde!
De koppeling met goud is lang geleden verlaten. Contant geld is nu gewoon onderdeel van de balans van DNB en kan gedekt worden door alle bezitting van DNB, niet alleen goud.
geld is alleen wat waard als er vertrouwen is dat je ermee kunt betalen! en zonder dat vertrouwen zal de hele economie in elkaar storten!
Geld is een wettelijk betaalmiddel. Winkeliers zijn verplicht het te accepteren. Wat wel kan gebeuren is dat de prijzen sterk stijgen (hyperinflatie).
daarom word het doen en laten van banken ook zo goed in de gaten gehouden: als een bank failliet gaat hebben mensen geen vertrouwen meer in banken, en nemen hun geld op, waardoor de hele economie in elkaar zakt!
Nou haal je wat dingen door elkaar, banken hebben niks met DNB en contant geld te maken.

• Lordy79
  • Laatst online: 08:01

Lordy79

Vastberaden

Ik heb hier ook al over nagedacht.

Volgens mij is het ONMOGELIJK dat de nationale banken (waaronder DNB) weten hoeveel KONTANT geld er in omloop is. Door de jaren heen is er contant geld verbrand, zoekgeraakt, 'versleten', etc. etc. Om hoeveel het gaat is onbekend.

De lol is dat per 01-02-02 bekend is hoeveel eurobiljetten en -munten er uitgegeven zijn en dus ook hoeveel contant geld er in omloop is. Dit + de girale tegoeden van bedrijven en consumenten is de totale geldvoorraad dat in omloop is.

Een addertje onder het gras is natuurlijk dat contant geld ook na 01-02-02 ingewisseld kan worden tegen euro's bij banken en zelfs tot het jaar 2030 ofzo bij de nationale banken (zoals DNB).

Toch denk ik dat er een impuls voor de economie is/zal komen, aangezien veel mensen (een deel van) hun zwarte guldens (of andere valuta die op( zijn ge)gaan in de euro) in de economie zullen pompen, aangezien ze het niet zo 1-2-3 kunnen omwisselen bij een bank.

Ik werk zelf in een computerwinkel waar we vrij grote omzetten maken en ik kan in mijn boehoudsysteem zien hoeveel er dagelijks giraal (PIN, chipknip, chipper en VIA) binnenkomt en hoeveel CASH. Wat wel grappig is is dat de verhouding giraal/contant steeds groter werd (relatief steeds meer giraal) en dat dat de laatste 3 maanden juist KLEINER wordt, wat voor mij een bewijs is dat er meer mensen zijn die zwart geld 'witwassen' door er een computer voor te kopen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Zwart geld kun je ook omzetten in goud of zo...
En dan later op een gunstig moment verzilveren.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Lordy79
  • Laatst online: 08:01

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 15 oktober 2001 23:54 schreef Phaerion het volgende:
Zwart geld kun je ook omzetten in goud of zo...
En dan later op een gunstig moment verzilveren.
Wou jij dan met een koffertje met geld naar de bank gaan en vragen of ze er goud voor willen kopen?

Of wilde je dat ook op de zwarte markt doen en met een paar staven goud thuiskomen? :P

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 15 oktober 2001 23:57 schreef Lordy79 het volgende:
Wou jij dan met een koffertje met geld naar de bank gaan en vragen of ze er goud voor willen kopen?

Of wilde je dat ook op de zwarte markt doen en met een paar staven goud thuiskomen? :P
Ok, ik regel het voor je. Geef me maar een paar ton en ik koop goud voor je. Ik lever het nog bij je thuis af ook. Tegen een vergoeding natuurlijk b.v. 50% :)

Het is niet zo moeilijk. Er zijn landen zat waar je wel gewoon goud kunt kopen. Ik zou het trouwens wel prettiger vinden als je ook met diamanten tevreden was. Die zijn makkelijker te vervoeren. Goud is zo zwaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

goud is ook nogal zacht, dus de staven gaan snel kapot

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 23:17 schreef Pee het volgende:

[..]

De koppeling met goud is lang geleden verlaten. Contant geld is nu gewoon onderdeel van de balans van DNB en kan gedekt worden door alle bezitting van DNB, niet alleen goud.
dat is niet waar! al het geld wat in omloop is word nog steeds gedekt dor al het goud dat aanwezig is in DNB en is opgeslagen in andere landen (het is wel van nl, maar mocht er oorlog komen zijn ze niet alles kwijt)

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Je hoeft toch ook niet alles in een keer om te zetten?
Hoe lang weten we nu al dat de euro eraan komt?
Reken er maar op dat het meeste zwarte geld nu echt wel gedekt is.
Iemand die miljoenen aan zwartgeld verdiend, zet dat geld meestal gelijk om in bezit of iets dergelijks.Of wast het wit.
En goud kun je gewoon kopen zonder dat je ermee hoeft te leuren.
Als je zoveel geld om te zetten hebt hoef je er niet als een schooljongen mee over straat, dan regel je wel ff wat anders.
Houd er rekening mee dat de meeste zwatgeld bezitters echt wel kanalen hebben om geld wit te wassen.
Dat kost wel geld, maar dat wat er uitkomt is wit.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 16 oktober 2001 10:38 schreef spock13 het volgende:
dat is niet waar! al het geld wat in omloop is word nog steeds gedekt dor al het goud dat aanwezig is in DNB en is opgeslagen in andere landen (het is wel van nl, maar mocht er oorlog komen zijn ze niet alles kwijt)
Nop, al 30 jaar niet meer

http://scholieren.samenvattingen.nl/search/open/7409409/
1971 einde aan gouden-dollarstandaard, opnieuw papieren standaard, nu nog. 50% van de geldhoeveelheid in Ned gedekt door goud.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 22:02 schreef spock13 het volgende:
dat heeft geen enkele invloed! de waarde van het geld word bepaald door de hoeveelheid goud/zilver van een land, en hoeveel geld er geschepd (geschoppen?) word door de bank dagelijks. munten en briefjes zijn slecht vertegewoordiging van dat goud, en hebben zelf geen echte waarde!

geschApen :)
Pagina: 1