• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15
Ik heb de Nikon CoolPix 885 vorige week besteld. Het is een nieuwe camera, de opvolger van de CoolPix 880.

Afbeeldingslocatie: http://img.dpreview.com/reviews/images/nikon_cp885.gif

Hij is eind augustus op de markt gekomen, er zijn nog maar weinig mensen in het bezit van deze camera.

Nu kwam ik via dpreview de volgende 'protest' pagina van een teleurgestelde CoolPix bezitter tegen: http://www.stonebound.com/badnikon.html

Dit is zo negatief, dat ik bijna ga denken om de koop af te blazen. Aan de andere kant, één negatieve mening over deze camera is niet doorslaggevend ('maandagmorgen' model misschien?).

Wat te doen (camera komt eind deze week binnen)?

• Evil-B
  • Laatst online: 09-04-2023
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp885/

http://imaging-resource.com/PRODS/C885/C85A.HTM

Er wordt toch vrij subjectief op de camera ingegaan op verschilende sites, om je nu op één mening te baseren lijkt me inderdaad wel wat kort door de bocht, de ccamarea krijgt over het algemeen best lovende kritieken .....volgens mij is het best een hele fijne camera.... maar ik weet het ook niet, ik heb hem zelf niet gezien natuurlijk.... ben nog steeds tevreden met met Dsc-p1 :9~

edit:
Ik geef wel toe dat die foto's van dat buitenlandschap er vrij beroerd uitzagen. In de reviews heeft men het ook al over een vrij hoge saturatie, maar hier wordt het wel erg gek... ik kan me aan de andere kant ook niet voorstellen dat als de camera zo slecht is dat hij dan wel goede kritieken krijgt :?

• Arnout
Inderdaad, die foto's zijn niet erg mooi.

Zoals je al zegt, aan de andere kant: ik kan me niet voorstellen dat wanneer een camera echt slecht is qua kwaliteit, hij toch op de markt wordt gebracht (zéker Nikon).

Verwijderd

Wat een onzin. De Nikon is een van de beste in zijn soort. De volgende foto's heb ik gemaakt met de voorganger, de Coolpix 880.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~parkweg/DSCN0669.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~parkweg/1/DSCN0664.JPG

Hunniewei

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op maandag 15 oktober 2001 10:31 schreef Hunniewei het volgende:
Wat een onzin. De Nikon is een van de beste in zijn soort. De volgende foto's heb ik gemaakt met de voorganger, de Coolpix 880.

[afbeelding]
[afbeelding]

Hunniewei
Maar het gaat nu over de CP885 en niet zijn voorganger :)

Heb zelf ook een 880 en deze maakt hele mooie fotos, zelf heb ik de 885 nog niet gezien, alleen hoor en lees ik wel veel negatieve berichten over over dat ding, men vind de 880 betere fotos maken dan zijn nieuwe broer de 885.

Ik zou eens kijken in de forums van DPreview, daar zijn zat mensen die de 885 hebben en de 880 hebben gehad...

• Arnout
http://www.photo-forums.com/WebX?50@46.VjTDaJH3otM^2@.ee86f1e

Uit bovenstaande discussie op imaging-resource over de CoolPix 885 blijkt inderdaad dat het probleem wat Jim heeft, incidenteel is. :)
Andere bezitters klagen niet over de slechte kwaliteit.

• Arnout
Zijn er btw al Tweakers met deze cam?

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

ik zit te twijfelen tussen de 885 en de Fuji6900z, de 885 bevalt me vanwege de goede Macro functionaliteit en ook vanwege het formaat :). De screenshots op veel reviewers site bevallen me uitstekend van de 885. De Fuju heeft echter een goede zoom, maar ja, die is weer groter natuurlijk.

Ik denk dat ik in de loop van de komende paar weken een keuze maak, hangt ook af van de financiele situatie :)

• Arnout
Op dinsdag 16 oktober 2001 19:39 schreef Mozin het volgende:
ik zit te twijfelen tussen de 885 en de Fuji6900z, de 885 bevalt me vanwege de goede Macro functionaliteit en ook vanwege het formaat :). De screenshots op veel reviewers site bevallen me uitstekend van de 885. De Fuju heeft echter een goede zoom, maar ja, die is weer groter natuurlijk.

Ik denk dat ik in de loop van de komende paar weken een keuze maak, hangt ook af van de financiele situatie :)
Eén nadeel van de 885 is de overheersende rode kleur in foto's. Dit valt overigens te corrigeren.

Zodra ik hem heb, zal ik mijn praktijk ervaringen posten.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Die te sterke rode kleur wordt inderdaad aangegeven op de review bij dpreview.com, echter lijkt me dit niet echt een groot probleem, overige foto's die zijn genomen met de 885 vallen mee die ik vond op het internet. Het beste is om even te zoeken naar gewone vakantiefototjes van brave consumentjes :o. Dan kan je zien dat die toch wel mooi zijn.

Ik denk ook dat ik voor de 885 ga, maar niet meer in oktober denk ik :). Graag hoor ik wel je ervaringen natuurlijk als je hem hebt, ghehe.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Ik heb gister wat meer reviews en samples bekeken, maar ik ga nu denk ik niet meer voor de 885 (wat ben ik toch vastberaden). De Sony-s75 lijkt mij een betere keus, met een 64mb stick is deze welliswaar een honderdje duurder, en de camera zelf is ook al ouder, maar de foto's zijn uitstekend! Ook met macro kan deze camera goed overweg.

Hmm, zoals in de vorige topics ook al regelmatig werd geroepen, een keuze maken is nog niet zo makkelijk :)

Verwijderd

bedenk je wel dat als je extra stix wil kopen je een stuk meer geld kwijt bent dan aan flashdingen...voor mij iig wel een reden om geen sony te kopen.

• Arnout
Op vrijdag 19 oktober 2001 08:17 schreef Mozin het volgende:
Ik heb gister wat meer reviews en samples bekeken, maar ik ga nu denk ik niet meer voor de 885 (wat ben ik toch vastberaden). De Sony-s75 lijkt mij een betere keus, met een 64mb stick is deze welliswaar een honderdje duurder, en de camera zelf is ook al ouder, maar de foto's zijn uitstekend! Ook met macro kan deze camera goed overweg.

...
OK misschien is de Sony kwalitatief beter (wie zal het zeggen :)), toch zou ik niet zomaar voor Sony gaan, al was het alleen maar omdat je dan voor 'Sony' als merk kiest (één direct nadeel zijn dan bijv. de MemSticks).

Ik zou de 885 gisteren bij Alternate hebben opgehaald, hij is nog niet binnen, het zal nu dinsdag worden... ben benieuwd.

Hij is inmiddels ook al voor onder de 1800,- piek te koop (zie http://www.tweakers.net/pricewatch/20192).

edit:

Heb inmiddels ff de complete review doorgenomen van de Sony DCS-S75 (http://www.dpreview.com/reviews/sonydscs75/), de camera is inderdaad zéér gewaagd aan de Nikon CoolPix 885. Nadeel: de sony is duurder, memory is duurder per MB. Voordeel: géén overdreven rode kleur in foto's, foto kwaliteit in algemeen (misschien) beter.

• Arthur
  • Laatst online: 12-03 23:13
DE 885 lijkt mij echt een geweldig toestel, heb goede ervaringen met Nikon spiegelreflex camera's (met een celluloid rolletje) en ik vind de foto's van de 880 schitterend. Over het algemeen vind ik de foto's die ik zie van de 885 ook heel fraai, maar als ik dit zie dan ga ik toch wel twijfelen (klik op plaatje voor vergroting):

Afbeeldingslocatie: http://tbloss.hypermart.net/images/010825-1632-34-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tbloss.hypermart.net/images/010826-1132-45-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tbloss.hypermart.net/images/cp885-001.jpg

Persoonlijk vind ik die zware rood-dominantie echt vreselijk jammer; het drukt andere kleuren naar de achtergrond. Nu hebben ze bij DPReview een pre-productiemodel getest; ik weet niet of het ook zo is op de productiemodellen. Ik weet dat je met PhotoShop e.d. een groot deel hiervan kan corrigeren, maar het stelt me wel zwaar teleur als dat ook echt nodig zou zijn...

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52
Op zaterdag 20 oktober 2001 14:48 schreef ArthurS het volgende:
DE 885 lijkt mij echt een geweldig toestel, heb goede ervaringen met Nikon spiegelreflex camera's (met een celluloid rolletje) en ik vind de foto's van de 880 schitterend. Over het algemeen vind ik de foto's die ik zie van de 885 ook heel fraai, maar als ik dit zie dan ga ik toch wel twijfelen (klik op plaatje voor vergroting):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Persoonlijk vind ik die zware rood-dominantie echt vreselijk jammer; het drukt andere kleuren naar de achtergrond. Nu hebben ze bij DPReview een pre-productiemodel getest; ik weet niet of het ook zo is op de productiemodellen. Ik weet dat je met PhotoShop e.d. een groot deel hiervan kan corrigeren, maar het stelt me wel zwaar teleur als dat ook echt nodig zou zijn...
je lan NIEt linken van dpreview :P

• Arthur
  • Laatst online: 12-03 23:13
Zo dan :)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Jep, de sticks zijn het probleem, maar ach, als ik een 64mb stick heb, kan ik wel even voort lijkt me. Verder is de rode dominantie van de Nikon885 een vervelend aspect ja, ik heb geen idee of dat voor alle geldt, omdat alleen op dpreview ik daar klachten over lees.

Maar goed, ik nijg nogsteeds naar de Sony.

Eigenlijk zijn het allemaal goede cameras, puur een kwestie van eigen wensen en persoonlijke ideeen welke je beter vindt. Hmmm, ik denk volgende week de keuze te maken :), snel he

• Arnout
Op zondag 21 oktober 2001 21:38 schreef Mozin het volgende:

[...]

Maar goed, ik nijg nogsteeds naar de Sony.

Eigenlijk zijn het allemaal goede cameras, puur een kwestie van eigen wensen en persoonlijke ideeen welke je beter vindt. Hmmm, ik denk volgende week de keuze te maken :), snel he
Ik ga de bestelling bij Alternate cancelen omdat het te lang duurt en ze geven net te weinig (lees: geen) informatie over wanneer hij wel geleverd kan worden, informatiestroom naar klant is matig en loopt stroef.

Heb nog eens serieus naar de Sony DSC S75 zitten kijken, en ik begin ook naar deze cam te neigen. Ik las eerst even een 'afkoelingsperiode' in voordat ik weer ga bestellen.

Je kan het beste een camera bestellen die direct op voorraad te leveren is, anders verandert je mening tussentijds vanwege prijsdalingen of meningen van anderen. :)

------------------------------------
Nikon CoolPix 885 vs. Sony DSC S75

===CP 885===

3,2MPixel - 3x opt. zoom
Winkelprijs: FL 1795,- (incl. +128MB geheugen: FL 1960,-)

Voordeel:
CompactFlash geheugen (16MB included)

Nadeel:
Rood kleur overheerst

===DSC S75===

3,2MPixel - 3x opt. zoom
Winkelprijs: FL 1845,- (incl. +64MB geheugen: FL 2070,-)

Voordeel:
Kwalitatief zeer goede foto's

Nadeel:
MemoryStick geheugen (8MB included)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52
wat dacht je van de casio 2800 ?

die is weleenswaar 2.1 mpixel,maar heeft wel 8x (!!) optishe zoom :9

voor rond de 1200 piek :)

• Arnout
Op maandag 22 oktober 2001 14:55 schreef Cutebritney het volgende:
wat dacht je van de casio 2800 ?

die is weleenswaar 2.1 mpixel,maar heeft wel 8x (!!) optishe zoom :9

voor rond de 1200 piek :)
Dat zou inderdaad ook een goede keuze kunnen zijn. Maar heb toch de 3.0MP als ondergrens aangehouden, ik denk dat je daaronder foto's niet zo mooi kunt afdrukken via een foto-centrale.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Ghehe, ik heb je toch niet omgepraat? Ik kies niet die camera omdat het toevallig Sony is ofzo, gewoon, ik zoek een goede camera (met goede macro).

Leuke vergelijking maak je inderdaad, ik denk dat je wel gelijk hebt, de batterij van de Sony S75 is een pluspunt. Terwijl de compactheid en pre-sets van de 885 ook wel weer voordelen heeft.

Maar goed, met een beetje geluk post ik hier mijn bevindingen volgende week over de S75 :9~

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-02 09:54

TaZz

Nostalgist

Ik heb zelf een Nikon Coolpix 995..... die bevalt echt super! Je kunt echt alles zelf instellen, en de kwaliteit is echt goed. Dus als je wat centjes over hebt :P

• Arnout
Op maandag 22 oktober 2001 19:23 schreef Mozin het volgende:
Ghehe, ik heb je toch niet omgepraat? Ik kies niet die camera omdat het toevallig Sony is ofzo, gewoon, ik zoek een goede camera (met goede macro).

[...]
OK begrijp ik. Maakt mij ook niet zoveel uit wat nu het merk is, maar de ervaring leert dat Sony graag zijn eigen koers een beetje vaart (zie bijv. de MemorySticks).

Trouwens, de Canon Powershot G2 gaat ook al richting de FL 2K. Hij kost nu FL 2149,- bij BudgetFoto. :)

In den beginne koos ik voor de Canon Powershot G1. Toen ik die [uiteindelijk] wilde bestellen, werd ie gediscontinued vanwege de G2. Nu de G2 zo in prijs daalt (hij zal over een maandje de 2K grens wel bereiken), denk ik dat dit een geduchte tegenstander gaat worden voor de CoolPix 885 en de DSC S75.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Inderdaad, ik zie het, ik dacht altijd dat de G2 toch al snel 2500,- kostte, maar goed, ik denk niet dat ik voor de G2 ga. Hij maakt prima plaatjes hoor, en heeft in ieder geval een betere 'body' dan de 995 :). Hij ziet er ook niet speciaal uit, gewoon lekker standaard, net zoals de Sony.

Het is dat ik via via een 64 memory stick kan regelen voor een prikkie. Als je dan de prijzen op een rijtje zet, kom ik toch met de Sony beter uit dan bijv. met de G2, en die extra MegaPixel is wel aardig, maar 3 is voor mij zat. Ik kan me wel voorstellen dat je toch 4MP wil, voor die paar 100,- meer.

Eerst maar eens de volledige Dpreview review (jaja) van de G2 lezen.

• Arnout
Op dinsdag 23 oktober 2001 09:23 schreef Mozin het volgende:
Inderdaad, ik zie het, ik dacht altijd dat de G2 toch al snel 2500,- kostte, maar goed, ik denk niet dat ik voor de G2 ga. Hij maakt prima plaatjes hoor, en heeft in ieder geval een betere 'body' dan de 995 :). Hij ziet er ook niet speciaal uit, gewoon lekker standaard, net zoals de Sony.

[...]

Eerst maar eens de volledige Dpreview review (jaja) van de G2 lezen.
Ik ga nu voor de Canon Powershot G2. Heb hem ook al besteld, echter er zijn weer eens leveringsproblemen. Ik wacht af.... :Z (tot ik weer een betere keuze tegenkom :))

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Nasty, die levering, helaas heb ik ook geen goedkope winkel in de buurt, het gewoon halen van een camera in de shop scheelt wel een hoop leverings-elende :).

Maar goed, weet iemand misschien hoe het zit met externe lenzen. Het ligt per camera zeker verschillend of en wat voor lenzen je ervoor kan gebruiken? Ik kon er weinig over vinden op de review sites.

• Arnout
:9~
Er is een pakketzending voor u

X waarvoor getekend dient te worden.
Conclusie: De G2 is binnen! (Via Planetphoto welgeteld 2 dagen!)
Pagina: 1