Ene cpu veel heter dan andere op dualbord :(

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 17:32
Ik heb een MSI 694D Pro-AIR DualCPU moederplankje (ms-6321, Via 694x chipset) met 2 Intel PentiumIII 1Ghz cpu's (fcpga). Nu wil het toeval dat de eerste processor gemiddeld 40 graden celsius is en de tweede altijd rond de 60 :? Erg goed lijkt me dit niet echt, beide processoren worden gekoeld door Golden Orbs. In de diagnostische gegevens in de bios draaien die orbs ook even snel en beide zijn goed bevestigd op de socket.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak eventueel kan zijn en of dit erg schadelijk is?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 08:16
zit op beide procs evenveel koelpasta ?

• Eindbaas
ja, naar mijn idee wel... een verschil van ongeveer 20 graden is wel erg veel vind je niet?

Verwijderd

Domme vraag misschien, maar is het niet zo dat er altijd wel een processor meer wordt belast dan de ander? Of zit er een soort van loadbalancer op?

Als je je comp nou keihard laat raggen met 3D Studio MAX ofzo, wat gebeurt er dan met de temperatuur (of het verschil) ?

Verwijderd

voedingspanning voor beide CPU's ook gelijk? In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:

1 - idd bevestiging koeler
2 - verschil CPU's

Waarsch. is 'de koele' veel beter over te klokken dan 'de warme'.

Oh, nog een mogelijkheid en dat is dat de temp-sensor van 1 van beide CPU's kapot is/niet goed geijkt is. Is meestal toch cheapass spul dus bij nader inzien lijkt dat me de meest plausibele verklaring :)

• Eindbaas
Zelfs al is de computer nog niet eens helemaal doorgestart geweest naar win2k wordt cpu1 al veel warmer als cpu2, dus als ik direct de bios inga... worden cpu's in de bios dan ook (zwaar) belast? Nee, lijkt me niet echt... Ook in in Win2k in idle toestand is het verschil zo'n 20 graden...

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

verwissel ze eens van slot/socket, als het dan precies andersom is dan komt het door de load.

de betaler vervuilt

• Eindbaas
Op maandag 15 oktober 2001 00:44 schreef hezik het volgende:
voedingspanning voor beide CPU's ook gelijk? In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:

1 - idd bevestiging koeler
2 - verschil CPU's

Waarsch. is 'de koele' veel beter over te klokken dan 'de warme'.

Oh, nog een mogelijkheid en dat is dat de temp-sensor van 1 van beide CPU's kapot is/niet goed geijkt is. Is meestal toch cheapass spul dus bij nader inzien lijkt dat me de meest plausibele verklaring :)
Verschil in cpu's is er volgensm ij niet... ze komen zelfs uit dezelfde serie (aan de nummers te zien) en overgeklokt zijn ze ook niet...

• Eindbaas
Op maandag 15 oktober 2001 00:46 schreef GA!S het volgende:
verwissel ze eens van slot/socket, als het dan precies andersom is dan komt het door de load.
Dat ga ik morgen maar eens proberen, maar zelfs al is er bijna geen sprake van load is het verschil erg groot... toch bedankt voor de tip :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zijn het trouwens CPU's met dezelfde stepping?

de betaler vervuilt

• Eindbaas
uhhh, wat is dat precies en waar kan ik dat aan zien?

• Bulldog
  • Niet online
Verplaatst naar [forum=7] :).

Verwijderd

Jouw conclusie is helemaal correct hoor! ;)

Dat de ene proc veel warmer is dan de andere komt dat Win2K vrijwel olledig zijn taken op de eerste processor laat draaien. Echter software applicaties en sommige spellen (quake 3)die speciaal geschreven zijn voor multiprocessor gebruik zullen de tweede proc ook gebruiken. Helaas zijn er nog niet veel programma's die dit doen. :(

Je zou natuurlijk wel even het }:O kunnen laten draaien. Bij mijn weten maakt dit programmatje wel gebruik van de processorkracht van beide CPU's! >:) Dan doe je nog wat nuttigs ermee ook... ;)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:26
Dat één van de twee veel warmer is in het BIOS verbaast me niets. Hetzelfde geld voor W2k vlak na het booten.

Er wordt dan namelijk maar één CPU gebruikt.

Indien de CPU's van dezelfde model en stepping zijn, perfect hetzelfde gemonteerd (koeler en pasta) en de luchtstroom die de CPU's koelt is gelijk dan zou de temperatuur ook vrijwel gelijk moeten zijn bij volle belasting.

Voor het gelijk belasten kun je bijvoorbeeld onder W2k de dNet client gebruiken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Misschien is er ook wel een verschilletje in de temp sensors, dat icm het bovengenoemde kan ook al iets toevoegen

Verwijderd

CPU workload wordt door windows 2000 perfect gedaan. Beide CPU's worden gebruikt, ten allen tijde door het besturingssysteem om taken te doen.

Zelf heb ik een Slot-1 Dual-P-3 systeem. De CPU's verschillen zo'n 0 tot 2 a 3 graden celcius in temperatuur. Dit komt doordat de Fan van CPU-1 georienteerd is in de richting van CPU-2.

Met de workload heeft het dus totaal niets te maken, en zul je waarschijnlijk met een andere oorzaak te maken hebben. Wellicht is de temp-meter in de processor, of die van het mo-bo gewoon niet in orde en toont deze de verkeerde waarde? Of heb je een proc dicht bij een ongekoelde HD staan? etc.

FFe zoeken en proberen dus. -> Draai de proc's eens om, en kijk wat er gebeurd.

Trouwens: In win2k kun je in taakbeheer de belasting per CPU bekijken! Wellicht moet je dit in het menu eerst aanzetten.

• Eindbaas
De taakbelasting is voor beide cpu's in w2k aardig gelijk. Ook is het zo dat het altijd cpu2 is die op de 60 graden celsius (20 graden hoger als cpu1) zit. Vanavond zal ik ze even van socket wisselen en dan nog maar eens kijken...

• Eindbaas
Nog even een vraag: bij een Intel coppermine zit de temperatuursensor toch in de processor zelf?

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 17:38
Op maandag 15 oktober 2001 13:28 schreef wouter76 het volgende:
Nog even een vraag: bij een Intel coppermine zit de temperatuursensor toch in de processor zelf?
Als ik de uitleg mag geloven die je bij veel biossen ziet staan, wel. Het zou een onboard diode zijn die de temperatuur doorgeeft.

Dat had je ook met de Socket 7 CPU's. Als je een Pentium MMX installeerde en je keek in de bios dan begon de temperatuur al vrij snel boven de 30 op te lopen, terwijl als je een AMD K6-2 installeerde hij bij 20 begon. Dan gebruikte hij een sensor onder de socket.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Eindbaas
Komt het dan ook regelmatig voor dat die sensor in een Intel serk afwijkende waarden aangeeft of zelfs stuk is?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

iedere core is niet precies gelijk, zelfs HELEMAAL niet! dus op zich is dit verschil helemaal niet vreemd... check eens, zijn het dezelfde cores (kwa code) ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Eindbaas
die zijn precies hetzelfde

• P5ycho
  • Nu online
ook al zijn alle cores niet identiek, toch verbruiken ze allemaal evenveel vermogen. dit kan misscihen een keer 1 watt schelen ofzo maar dit veroorzaakt hoogstens 1 graad verschil. ervanuitgaande dat een tempprobes ongeveer 5c kunnen verschillen onderling in het ergste geval, lijkt het me verstandig om eerst even de laatste bios erop te zetten en je cpu's even om te wisselen. (niet tegelijk natuurlijk, want dan weet je nog niet waar het aan ligt :))

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Voel 's aan de heatsink of het niet een defecte sensor is.

Kan best wel aan bevestiging koeler liggen: ene maakt goed contact, ander nauwelijks.

Heb zelf ongeveer 4 graden verschil doorgaans bij internetten en programmeren.
Zet continue lopende progs op de tweede processor om die meer te gebruiken.

• Eindbaas
Vanavond ga ik alles even in alle mogelijke mogelijkheden omwisselen, hopelijk geeft dat een duidelijker beeld :) En natuurlijk zal ik mijn bevindingen hier weer posten 8-)

• Eindbaas
De processors omgewisseld en de situatie blijft ongewijzigd :( Het ligt em dus waarschijnlijk niet aan de cpu's... Bij een minimale belasting op cpu2 en een maximale belasting op cpu1 schiet cpu2 zeer snel richting de 73 graden celsius en cpu1 blijft constant op 41 graden staan. Dit terwijl je zou zeggen dat cpu1 toch juist warmer zou moeten worden???

De heatsinks voelen ook precies even warm aan...

Zou het probleem bij het moederbord kunnen liggen?

• Eindbaas
edit: dat was 2x hetzelfde :P

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
zal wel aan de temperatuur sensor liggen

73graden is errug veel

Repareren doe je zo.

• Eindbaas
maar het is altijd cpu2 die dit probleem heeft, ook als je ze dus omwisseld. En bij p3's zit de sensor toch in de cpu?

Ik snap er werkelijk nix meer van :(

Verwijderd

Dan ligt het dus aan OF je mobo OF de software.....punt uit....toch?! :7

• Eindbaas
ik ruil dit mobo wel om in de hoop dat het dan over is :)

• P5ycho
  • Nu online
onder het mobo zit een mooi meestal blauw temperatuursensortje, daar wordt het gemeten.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Eindbaas
Ik denk er over om de huidige MSI 694D Pro-Air om te ruilen met een ASUS CUV4X-D PIII DUAL FCPGA bordje... Aangezien ik toch geen Raid nodig heb lijkt mij dit wel een goede keuze...

Of zijn er toevallig ook mobo's met een Intel chipset die enigszins betaalbaar zijn?

• Eindbaas
ik heb het nu helemaal gehad met dit K@#@# MSI mobo :( Nog nooit zo'n onstabiel bord gehad :(

En presteren ho maar!!! nog maar 3032 3dmark2000 puntjes, terwijl ik met een pII@392 met dezelfde geforce 2mx (asus v7100) al 4145 punten haalde...

Verwijderd

via drivers........ zucht

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Voel eens ff aan beide processor koelers. Is de ene echt warmer??? 20 graden voel je wel.

• Eindbaas
Op maandag 15 oktober 2001 23:46 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
via drivers........ zucht
Via drivers (meerdere versies geprobeerd) maken het alleen maar erger... Ergo Win2k start dan helemaal niet meer op...

En die koelers voelen hetzelfde aan, ik geloof er ook niet veel van dat die temp klopt die het mobo aangeeft...

Verwijderd

ja hoe je et ook doet, zonder via drivers zal ie iig nooit stabiel worden....... en dat asus bord maakt gebruik van die zelfde fijne chipset :) dus download de nieuwste en vergeet win2k sp2 niet

• Eindbaas
hmm, sp2 maar eens proberen, bedankt voor de tip :)

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53

Theuno

Da Devil Crew

edit:

crosspost

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Eindbaas
sp2 helpt ook nix... dit moederbord is gewoon niet fris...

Verwijderd

? Uit je eerste post haal ik niet dat het systeem instabiel is, is het systeem instabiel?

Een temperatuursverschil tussen beide CPU's is imo geen reden een bord af te kraken/om te wisselen. Als het werkt dan werkt het, toch?

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Andere tweaker had hier ook last van..
[topic=184172/1/25]

misschien staat hier nog wat in wat je kan gebruiken...

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• Eindbaas
Op dinsdag 16 oktober 2001 09:48 schreef hezik het volgende:
? Uit je eerste post haal ik niet dat het systeem instabiel is, is het systeem instabiel?

Een temperatuursverschil tussen beide CPU's is imo geen reden een bord af te kraken/om te wisselen. Als het werkt dan werkt het, toch?
Eerst was ie ook nog niet onstabiel, maar hoe langer ik em nu aan heb hoe onstiebeler het geval wordt... ook nog getest met 2 800Mhz Coppermines, maar precies hetzelfde. Het installeren van de VIA driver levert een grote grafische bagger op het scherm op. Vervolgens in de bios Fast Write uitgezet, dan ziet Win2k er weer normaal uit, maar slaat ie bij het minste of geringste helemaal vast. Verschillende videokaart drivers geprobeerd, geven ook allemaal hetzelfde resultaat. Videokaart in ander systeem gezet en werkt perfect. De 2x512Mb geheugenmodules net zo. Ik durf nu dus echt met zekerheid te beweren dat het probleem bij het moederbord ligt.

Nog een ander maf detail, bij dit bord zit ook dat PC-Alert programmaatje. Die geeft de temp van je cpu's aan, de snelheid van de fans en de diverse voltages. Het duurt altijd vrij lang voordat ie de temp van cpu2 uitgelezen heeft, ik krijg er regelmatig zomaar een een tweede Fan2 bij die dan een snelheid van 135 rpm aanhoudt (waar mag die fan dan zitten :?) en bij de voltages verschijnt er zomaar een -12v, die vervolgens een voltage van 0,35v aangeeft...

Errug vaag allemaal en ik heb totaal geen vertrouwen meer in dit moederbord.

• Eindbaas
Op dinsdag 16 oktober 2001 09:56 schreef KNETTER2000 het volgende:
Andere tweaker had hier ook last van..
[topic=184172/1/25]

misschien staat hier nog wat in wat je kan gebruiken...
Hij heeft idd. ook een temp verschil, maar wel veel kleiner... Oh ja, de steppings van mijn cpu's zijn identiek (voor de volledigheid :P)
Pagina: 1