[straatlan]de kables liggen er, maar nu?

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
na het BorstelLAN fysiek nu bijna kaar te hebben (de kabel ligt er en de setup wordt nu op mijn pc gestest voordat we een hub gaan aanschaffen)

we hebben problemen elkaar op het netwerk te zien.

de 2 nics.

1. realtek 8029 AS: internet aansluiting
protocollen:
tcp/ip. ip wordt door een dhcp op de uni toegewezen maar is altijd gelinkt aan je MAC.
ipx
netbios

verder is file sharing hier ingeschakeld
2. realtek 8139 : BorstelLAN
tcp/ip op 130.89.1.99/255.255.255.0 (ip/subnet)
ipx
netbios

als we Half Life willen spelen zie ik de servers daar niet maar zij zien een server op mijn comp wel.

ik kom er niet uit. we krijgen file transfer alleen aan de gang als ipx aan staat.

ik gebruik XP pro en de ander gebruikt 2k. de rest zit op dezelfde hub en zou hetzelfde moeten werken.

wat moet er anders?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op zondag 14 oktober 2001 23:22 schreef ocf81 het volgende:
wat moet er anders?
je moet eerst de [topic=152460/1/35] lezen,
misschien is dat makkelijker.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 10:17
Op zondag 14 oktober 2001 23:48 schreef MRic3 het volgende:

[..]

je moet eerst de [topic=152460/1/35] lezen,
misschien is dat makkelijker.
Kort maar krachtig.... stel er gewoon een in als server met winroute.. ben je van alle gezeik af.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
gaat niet zo makkelijk als daar straks 2 mensen achter moeten quaken o.i.d.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

gaat makkelijk, maar maak het maar moeilijk dan het is en geloof ons niet en lees vooral niet de faq.

Ik heb al gelezen dat je ervaring had ... not. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig, 1 lan met 1 subnet en 1 server op een hubje lekker simpel en ben blij als je dat aan de gang krijgt...

Je haalt toch niet de begrippen lan en ip adres door elkaar he?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
kijk, als ik een lokale ip gebruik werkt het op een en of andere manier niet. lan 1 heeft toegewezen ip's van de uni. ik zit met een kabeltje naar hun hub met een nic die geen ip krijgt. ik heb een andere nic die van de uni een ip krijgt maar die wil ik hier over mijn eigen kabelmodem gebruiken. en no 3 krijgt van @home een ip

ff een netje aanleggen is het dus niet imo

© ocf81 1981-infinity

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
2. realtek 8139 : BorstelLAN
tcp/ip op 130.89.1.99/255.255.255.0 (ip/subnet)
ipx
netbios
130.xx.xx.xx mag je toch niet lokaal gebruiken dan flipt de boel toch ook? je moet toch een reeks als 192.168.xx.xx of 10.0.xx.xx gebruiken?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
kijk. het is een beetje als dit: Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~boekeste/lan.jpg

ik zit in huis be met alleen mijn client comp. het probleem is dus dat ik op een en of andere manier niet gezien wordt als ik een 198.168.*.* adres met subnet 255.255.255.0 gebruik (zelfde subnet dus)

dat kopplepunt is wat mij betreft een hub
ik heb geen spare comp voor een router en staks komt daar nog een non-uni net bij

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
ok ze moeten dus in de zelfde range zitten? hoe zit dat dan met niet standaard ranges? (i.e. geen 10.x.x.x of 192.168.x.x)

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
misschien dar we een pc als router kunnen neerzetten. die is dan van lan 1 (overburen)

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
en dat lan aan de linker kan kun je weglaten. is niet door mij gemaakt (no offence daan)

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
hmm. ik weet nu nog steeds niet welke range cik moet hebben.

is de setup uit het plaatje ook zonder router mogelijk? (met een hub of switch?)

© ocf81 1981-infinity

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 18:54
Gewoon in plaats van die router onderin een hub/switch. Alle netwerkkaarten die je daarop aansluit geef je een 10.x.x.x IP. Het LAN helemaal links moet dan ook 10.x.x.x adressen hebben. Dan die kabelmodem (linkse) op een aparte netwerkkaart zetten en je bent klaar.

Om het simpel te houden moet je eerst maar eens zorgen dat de Internetverbindingen allemaal op een aparte NIC zitten zonder hub oid ertussen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
beetje een dure zaak.

misschien biedt de ut hier uitkomst.

we zijn er achter gekomen dat als we ip's lenen. we niet via i-net worden geroute. dus waarschijnlijk melden we ff en paar nepkaarten (goedkope realtek 10mbitjes) aan waarvan de het mac adres dan niet gebruiken.

© ocf81 1981-infinity

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

in Win2000/XP kan je toch meerdere IP nummers aan 1 netwerkkaart toekenen.... misschien kan je daar wat mee...

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
ok. wist ik niet. we zullen eens kijken

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1