Toon posts:

Kabel internet met Sonera onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje inmiddels lukt het me om onder Linux kabel internet te krijgen echter dit gaat dan via mijn windows PC (waar het internet binnen komt)

Ik heb een Linux bak met 2 netwerkkaarten ik doe allebei DHCP en doe in de ene een UTP kabel van het netwerk en in de ander de UTP kabel van mijn Sonera internet.

dan heb ik dus geen internet. Omdat op die netwerkaart waar sonera inzit geen verbinding met het internet gemaakt kan worden.

Doe ik dan die sonera stekker vervolgens in mijn windows bak dan kan ik wel op internet op die linux PC namelijk via het netwerk (waarvan die windows PC de server is).

Echter ik wil dat die linux bak de server wordt en dus moet die direct internet krijgen.

Ik weet dat sonera (quicknet) met DHCP werkt en dus zet ik dat ook zo aan maar dat wil dus kennelijk niet.

Mijn vraag is nu hoe krijg ik Sonera Kabel internet op die Linux PC??

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Heb je al geprobeerd om je kabelmodem uit zetten NADAT je de netwerkkabel omgeplugt hebt? Dus ff uit/aan zetten bij het overpluggen naar een andere netwerkkaart..

Laat maar.. .

• roush
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 08:40

roush

Trust no 1

De kabelmodem moet je ff uit en weer aanzetten, dan gaat het waarschijnlijk wel werken.
Suc6

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 05:37

dop

Windows needs to reboot now

Op zondag 14 oktober 2001 22:41 schreef extrafriss het volgende:

Mijn vraag is nu hoe krijg ik Sonera Kabel internet op die Linux PC??
sonera kabel bestaat niet meer :P

EPC Debian Gnu Linux

Verwijderd

Topicstarter
oke quicknet dan.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Ons lieve Sonera noteert als ze kabel bij je leveren het MAC adres van je Netwerkkaart. Alleen dit Mac adres heeft toegang naar het internet.

Oplossing, Sonera laten weten wat je Mac address van het nieuwe kaartje internet netwerkkaart is wat in je Linux doos zit. Of die netwerkkaart van je Windows server overzetten naar je Linux machine.

Verwijderd

Ik heb ook Sonera Quicknet (superversion, de snelle dus) en mijn broer had 'nz een tweede OS geinstalled, Linux dus. Bij ons ging het toen heel erg goed.

Maar ik weet er niet veel van, maar je weet in iedergeval wel dat hét kan...

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 11:47
je modem onthoud het mac adres van je netwerk kaart.
je hoeft dus niet sonera te bellen. (oftewl een uur wachten op een lul antwoord van een of andere lbo'er ;))

gewoon ff 30s. je modem uit zetten ..dan word ie reset en neemt ie weer een nieuwe netwerk kaart aan.

oh ja? ja ! oh. :)

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
In dat geval ga ik zelf ook maar eens dat netwerkkaartje verwisselen. Dan heb ik lokaal tenminste allemaal 3COM 905 B/C TX kaarten in me netwerk.

Vroeger toen in de regio Alkmaar Sonera nog Multiweb heette was het met die ouwe modems zo dat ze echt maar met 1 NIC werkte. Daar zijn ze dan gelukkig van afgestapt :)

[off topic]
Inderdaad die helpdesk van Sonera zijn een stel LBO'rs die geen er geen hol van snappen......
Ga naar Start, Uitvoeren en tik in winipcfg.....
Dat is zown beetje het enige wat ze daar kunnen uitkramen....

Verwijderd

Ons lieve Sonera noteert als ze kabel bij je leveren het MAC adres van je Netwerkkaart. Alleen dit Mac adres heeft toegang naar het internet.
Oplossing, Sonera laten weten wat je Mac address van het nieuwe kaartje internet netwerkkaart is wat in je Linux doos zit. Of die netwerkkaart van je Windows server overzetten naar je Linux machine.
============================================================
Dit is niet zo.
Gewoon modem tijdje uit ,utp kabel in netwerkkaart van de Linuxbak ,daar typ je dhcp ethX (1 of 2 ligt eraan welke voor je modem is).en klaar......
suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dank, ik ga dus inderdaad niet slownera bellen dan ben ik morgen nog geen reet wijzer.

Ik haat die gasten daar, tis dat ik niets anders heb. (ja inbellen op telefoonlijn)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb de kabel uit mijn modem gehaald en er weer ingestopt en inderdaad Red Hat deed nu wel DHCP en kreeg wel een ip adres.

Met opstarten ging ie op zoek naar de sonera server ofzoiets en als naam heb ik nu

root@qn-213-73-xxx-xx.quicknet.nl (xx zijn gewoon getallen maar zet nu nog liever niet ff alles bekend op forums neer).

Maar nu komt het mooiste internet deed het niet en ik kan ook niets pingen.

Kortom wat is dit nu weer?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat geven ifconfig, route -n en ip{chains,tables} -L? Staat de dns ingesteld? Werkt pingen naar een IP-adres dus?

Ik heb ook kabelinternet via Sonera/quicknet en deel dat al sinds ik het heb via een linuxbak, dus het kan zeker. Ben toen overigens ook tegen het probleem van MAC-opslag aangelopen...heeft nog wel wat hoofdbrekens gekost voor ik daar uit was ;)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ifconfig geeft alles goed. Juiste ip etc.

Ipchains wil ie niet echt pakken (welke dir is dat??)

Verwijderd

Topicstarter
Oke hij doet het nu goed, bedankt voor alle tips.

DIt bericht komt van de linux bak.

Nu nog ervoor zorgen dat de windows PC's in mijn netwerk ook op internet kunnen.
Pagina: 1