HA! Daar ben ik dan maar weer eens. Ik heb hier een Behringer MX2642a mengpaneel staan, en dat ding is _prima_. Voor een home-studio of een semiprofessionele-studio zijn Behringer mixers prima. Ik weet eigenlijk heel erg zeker dat die ruis van je ergens anders uitkomt, want uit mijn Behringer meet ik zo goed als niks. De meeste ruis hier komt uit kabels die rotzooi opvangen.
Anyway, natuurlijk zijn er veel betere mengpanelen, maar Behringer biedt je wel het meeste waar voor je geld. De panelen <600 gulden van Behringer vind ik trouwens niet al te denderend qua geluidskwaliteit. Prima voor live gebruik, though.
Iets anders, software: Zelf gebruik ik zo goed als niks qua software, alleen Cakewalk Sonar om m'n synths aan te sturen. Maar tegenwoordig kan je met goeie software erg professionele resultaten behalen. Immers, de synths van nu zijn in feite ook gewoon computers met software erin.
Het grote voordeel van hardware is voor mij toch het hands-on principe, je hebt knopjes waar je aan kan draaien, toetsenborden waar je op kan drukken, kabels die je in kan pluggen zonder dat je ze sleept met de muis
Als ik jou was zou ik gaan voor een combinatie van soft- en hardware. Blijf je keyboardje gebruiken als masterkeyboard, of koop er een andere voor. Haal een VA-synth *1, een samplebased-synth *2 en een mengpaneel (ik ben _erg_ tevreden over mijn MX2642a van Behringer). Eventueel wat effectapparatuur, een reverb-kastje en een compressor *3 zijn vrij essentieel. Monitorspeakers zijn handig als je een echt goeie mix wilt gaan maken, maar ik denk dat dat van later belang is. Je released toch niks de eerste twee jaar.
Ok, deze post is nu vrij lang, zie ik

Als je nog vragen hebt... shoot.
*1, een virtuele analoge synth. De Yamaha AN1x is best goed. De presets zuigen geiteballen, maar het is gewoon een goede VA-synth. Overal te vinden voor 1000 gulden. Let niet op 't cheape plastic kastje waar ie in zit. Je kan 'm trouwens gelijk gebruiken als masterkeyboard. Als je meer geld te besteden hebt voor een VA-synth kan ik je de Access Virus B aanraden, gewoon het meest warme geluid wat er uit een synth te halen valt. De Korg Z1 is erg leuk als je behalve VA ook Physical Modeling wilt, kan je vrij bizarre geluiden mee maken. Ook deze kan je goed gebruiken als masterkeyboard, deze heeft namelijk een _heerlijk_ toetsenbord.
*2, samplebased-synth. De Yamaha CS1x of CS2x, zoals hierboven werd genoemd, is een erg leuk ding om mee te beginnen. Heb je meer geld uit te geven dan raad ik je aan om eens een kijkje te nemen bij Korg. De Trinity (in een rack, 1750 tweedehands) vind ik erg gaaf. En natuurlijk ben ik helemaal verliefd op m'n Triton hier, maargoed, die kost je dan (met toetsen) nieuw 6000 gulden, tweedehands zeker 4250. Rackversie is nieuw 5000 piek. Stay away from Roland synths, ik wordt echt beroerd van de modulaties en effecten die op de basis-samples zitten. Ik heb altijd problemen om die zooi goed in de mix te krijgen. De nieuwere (XV3080/XV5080) zijn gelukkig wat beter wat dat betreft, maar ze hebben nog veel samples van de JV-series... Voor de Roland-fanaten onder ons, laten we hier a.u.b. niet over verder discussiëren, heeft toch nietzoveel zin, lijkt me
*3, de RNC (Really Nice Compressor) van FMR rulez.
http://www.fmraudio.com/. Hij is wat lastig hier te krijgen in Nederland, ik wil er zelf ook nog twee. Kost niks, 200 dollar.