Toon posts:

Aarding van computers

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit voorgaande topics op te maken, zien veel mensen (net als ik) door de bomen het bos niet meer als het op aarding van computers aankomt.

Search naar het onderwerp levert veel onzin-verhalen op en gevaarlijke adviezen van prutsers die met quasi-interessante adviezen durven te komen.

Ik denk dat het artikel van E. van der Weele over aarding van computers veel duidelijkheid kan scheppen voor anelectrobeten en jongetjes die met koperdraadjes aan het kloten zijn:

Tekstje van E. van der Weele

Mijn conclusie is dat ik liever wat geld uitgeef aan het degelijk laten aanleggen van electro-shit door een gekwalificeerd persoon, dan zelf te gaan prutsen. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:52

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Erg duidelijk. Ikke blij dat alles netjes is aangesloten op werkende randaarde stopcontacten :)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
overzichtelijke tekst en makkelijk te begrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ik heb alles maar zelf aangesloten ( doe ook elektro dus :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56

markvt

Peppi Cola

AARDING is belangrijk, om storingen te voorkomen.

WAzig genoeg ?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Wegens draad-gebrek oid is hier niks geaard, gelukkig geen last van rare bromtonen enzo ... :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 21:04

dijkmane

biertje ?

ja, dat is inderdaad duidelijk uitgelegd.
nu maar hopen dat er niet weer wekelijks topics over geopend gaan worden.

bedankt voor de link

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:30
Nou, mijn pc'tje is niet geaard en hij doet het prima. En er staat geen 115V of zo op de kast. Anders had ik dat wel gemerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders had ik dat wel gemerkt...
merken is niet meten.
meten = weten...

ongeveer 5-10% van alle apparatuur gaat kapot door electrische ontladingen, spanningsvelden en instraling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 10:32
Beetje wazig stukje las ik:
Op eigen risico en sterk af te raden:
Alle met de computer verbonden apparatuur aansluiten op een stopcontactenblok met randaarde en het stopcontactenblok aansluiten op een niet geaard stopcontact. Alle apparatuur heeft op de kast en massa-aansluitingen dan hetzelfde potentiaal, maar heeft ten opzichte van wél (min of meer) geaarde systemen een spanningsverschil van circa de helft van de netspanning door het netfilter van o.a. de computer. Voor gezonde volwassenen is die 115 Volt niet gevaarlijk, maar wel zeer ongewenst.
Volgens mij is dit nog altijd beter dan elk apparaat aan te sluiten op een niet geaarde doos. In de situatie hierboven hebben alle randapparatuur en de pc dezelfde massa, lijkt mij alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo gabberjoost,

Er wordt nergens beweerd dat apparatuur niet werkt zonder aarde. Ik heb een leuk truukje voor je om erachter te komen of je 115 volt op je kast hebt staan. Hier komt het truukje: (wel de stapjes volgen, he?)

1: plaats je pc bij de verwarming
2: zet je pc aan
3: ga op je knietjes tussen je pc en de verwarming zitten
4: pak met je hand de verwarming vast
5: steek je tong uit en lik aan je pc

Succes!

ps: laat ons even weten wat er gebeurt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 21:50 schreef Koning_Jan het volgende:

Search naar het onderwerp levert veel onzin-verhalen op en gevaarlijke adviezen van prutsers die met quasi-interessante adviezen durven te komen.

Ik denk dat het artikel van E. van der Weele over aarding van computers veel duidelijkheid kan scheppen voor anelectrobeten en jongetjes die met koperdraadjes aan het kloten zijn:

Mijn conclusie is dat ik liever wat geld uitgeef aan het degelijk laten aanleggen van electro-shit door een gekwalificeerd persoon, dan zelf te gaan prutsen. (8>
Maar Jan, dat wat jij noemt prutsen en kloten is toch waar TWEAKER voor staat??

Maar toch bedankt voor alle duidelijkheid over het aarden van je PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

De autoriteit die deze tekst heeft geschreven heeft dat heel netjes gedaan. Maar mij compu blijft gewoon aan ed kachel hangen.

Redenen:

1) Er is maar een iemand die aan de buizen klust, en dat ben ik. ik kan dus best even de compu uitzetten als ik ga klussen.

2) Mijn kachelbuizen zijn stevig geaard en ze roesten echt niet.

Trouwens:

Een schok van 220 Volt is heel vervelend en kan dodelijk zijn. Ik heb er zelf eentje meegemaakt die nog niet zo heel erg was: Ik was aan een lamp aan het klussen zonder de stekker eruit te trekken en zat met mijn voeten tegen een kachel (ik was toen 8, dus dan mag dat nog).

Ik zou zeggen: Kijk uit met stroomkabels en doe niets onverantwoords.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ben ik met je eens fatal_error!

Alleen is het electrische systeem in een huis wat gevaarlijker dan dat van computer componenten. Beetje klooien met instellingen en jumpers is inderdaad lachen. Ergste is dat er iets kapot gaat door verkeerd advies bijvoorbeeld. Jammer.

Maar door verkeerd advies over de aanleg van bijvoorbeeld zelfbouw-aarde systemen is er gewoon een reeele kans op ernstig letsel. Dat is ook wel lachen, maar niet als het jou overkomt, toch?

Daarom dacht ik er goed aan te doen dit stukje algemeen te maken, zodat iedereen weet hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 11:38 schreef Koning_Jan het volgende:
Klopt, ben ik met je eens fatal_error!

Alleen is het electrische systeem in een huis wat gevaarlijker dan dat van computer componenten. Beetje klooien met instellingen en jumpers is inderdaad lachen. Ergste is dat er iets kapot gaat door verkeerd advies bijvoorbeeld. Jammer.

Maar door verkeerd advies over de aanleg van bijvoorbeeld zelfbouw-aarde systemen is er gewoon een reeele kans op ernstig letsel. Dat is ook wel lachen, maar niet als het jou overkomt, toch?

Daarom dacht ik er goed aan te doen dit stukje algemeen te maken, zodat iedereen weet hoe het zit.
En daar zij wij je ook erg dankbaar voor *D

En er zit inderdaad een groter gevaar aan dan je video kaart opblazen ofzo.. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
Op maandag 15 oktober 2001 11:19 schreef unicorn7 het volgende:

[..]

merken is niet meten.
meten = weten...

ongeveer 5-10% van alle apparatuur gaat kapot door electrische ontladingen, spanningsvelden en instraling...
JOMANDA :o :o

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder niet geaarde stopkontakten zit vaak wel een aardedraad, voor het geval dat iemand er een geaard stopkontakt van wil maken. :Y) Dan heb je ook die verwarmingsbuis niet nodig. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 14:30
Op maandag 15 oktober 2001 11:23 schreef Koning_Jan het volgende:
hallo gabberjoost,

Er wordt nergens beweerd dat apparatuur niet werkt zonder aarde. Ik heb een leuk truukje voor je om erachter te komen of je 115 volt op je kast hebt staan. Hier komt het truukje: (wel de stapjes volgen, he?)

Succes!

Pc likken???
Nee, dank je, ik geloof je wel.
Ach, 115 V is toch net lekker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Wat ik nog een beetje mis aan het stuk uit de eerste post is de combi met hifi-apparatuur en tv's enzo.... Want die zijn allemaal niet voorzien van stekkers met aarde.

Ik ben altijd een beetje huiverig dat ondanks dat me PC op de aarde zit dat ik me versterker opblaas....Zeker als m'n versterker al perongeluk aanstaat en ook nog op input "computer". Dan hoor ik altijd zo'n lekkere "ploek".

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hé spyro_the_dragon,

je gelooft het nooit, maar E. van der Weele heeft óók een tekstje over jouw vraag geschreven. *D

Kijk ff hier: kijk dan!

*Koning Jan vindt dat hij netjes zijn best heeft gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 09:47
iets voor de faq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op maandag 15 oktober 2001 16:12 schreef Koning_Jan het volgende:
hé spyro_the_dragon,

je gelooft het nooit, maar E. van der Weele heeft óók een tekstje over jouw vraag geschreven. *D

Kijk ff hier: kijk dan!

*Koning Jan vindt dat hij netjes zijn best heeft gedaan :)
Je bedoelt deze denk ik:
http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/aardingslus.html

maar zeker bedankt; spyro kijkt ff verder dan zijn vlam lang is....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 00:21
Op maandag 15 oktober 2001 11:23 schreef Koning_Jan het volgende:
hallo gabberjoost,

Succes!

AUWIE!!!!!!
Shit het werkt :D
Mijn :9 doet een beetje auwie,ikke beetje flauw praten nu

Nou ff serieus, als ik het goed had stond er toch altijd wel iets van stroom over je case bij een atx of heb ik dat nou fout???

Wèh zedde gij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ff serieus, als ik het goed had stond er toch altijd wel iets van stroom over je case bij een atx of heb ik dat nou fout???
wel ff tekstje lezen, hè! ;)

<verklapmodus>
het netfilter zet de helft van de netspanning op alle metalen delen van het systeem als de computer niet geaard wordt aangesloten.
</verklapmodus>

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

Dat tekstje komt lekker professioneel over als t'ie het over een stopcontact heeft ipv een wandcontactdoos ;)
wel duidelijk iig. :)

Oh ja joh!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

Aha en die disclaimer doet de deur dicht!

Disclaimer
Aan de inhoud van deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Door de samensteller wordt geen enkele aansprakelijkheid aanvaard ten aanzien van de juistheid van de informatie, noch voor de eventuele hieruit voortvloeiende gevolgen.

Oh ja joh!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het helemaal met de schrijver eens. Echter, bij gebrek aan geld/zin om je huissysteem opnieuw aan te leggen is CV/waterleiding een goed alternatief. Jammer voor de monteur.

werkt idd alleen als je geen kunststof gebruikt... MAAR alleen in oude huizen heb je geen randaarde; dit is namelijk verplicht. oude huizen hebben meestal ook oude CV en oude Waterleidingen.

Anyways, een 2.5^2 groengeel naar boven trekken is veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07

WouterG

Dit is geen ondertitel

Er komt helemaal geen 115V op de leidingen te staan. Die pijpen hebben toch bijna geen weerstand? Kan er ook geen spanning op komen te staan.
De andere kant van de verwarmingspijp hangt gewoon recht aan de echte aarde.
Je kan noooooit een klap van een verwarmingsbuis krijgen als je pc op de verwarming geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
moet je voor de lol dan eens een aardedraad (groen/geel) aan je kast maken en dan langs je verwarmingsbuizen halen dan kan je zien dat je behoorlijk wat lekspanning ziet weglopen..en je merk ut :) alles ineens uit...uhh spreek uit ervaring door klote broertje die draadje aan kast gemaakt had...verschoof PC en ineens was heel het huis zonder licht! Savonds zag geen ding!!!

maar aarden van je kast is wel slim! Maar ga zelf niet klooien met je Electrische schema's maar laat het doen door een Opgeleide Electromonteur...ut kan behoorlijk gevaarlijk zijn! 240~V door je kanis is nie echt lekker (ja, de netspanning is ondertussen 240~V Geworden) :) gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 17:41 schreef ThaNetRunner het volgende:
moet je voor de lol dan eens een aardedraad (groen/geel) aan je kast maken en dan langs je verwarmingsbuizen halen dan kan je zien dat je behoorlijk wat lekspanning ziet weglopen..en je merk ut :) alles ineens uit...uhh spreek uit ervaring door klote broertje die draadje aan kast gemaakt had...verschoof PC en ineens was heel het huis zonder licht! Savonds zag geen ding!!!

maar aarden van je kast is wel slim! Maar ga zelf niet klooien met je Electrische schema's maar laat het doen door een Opgeleide Electromonteur...ut kan behoorlijk gevaarlijk zijn! 240~V door je kanis is nie echt lekker (ja, de netspanning is ondertussen 240~V Geworden) :) gemeten
De netspanning wordt langzaam naar 240v gebracht hij ligt nu rond de 230v, soms is het verschil wel groot ik meet soms hier ook 240 en een andere keer weer 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
had hier 4A lekstroom op 115 V, dus toch maar ff aarde naar dakgoot gelegd, ben hem nu kwijt :) , hier in huis hebben ze (dit meen ik echt) vergeten de aarde te leggen, aLLEEN DE BEGANE GROND HEEFT AARDING (CAPS oops) rest is echt vergeten bij aanleg(over stom gesproken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Hoi,

Ik heb last van een irri brom,..
Weet iemand hier iets op :?

Thnx!

just kiddin' >:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:02
En wat een heleboel mensen die schreeuwen dat aarding voor hun pc niet nodig is vergeten:

Situatie - Je hebt een receiver. Hangt netjes met z'n aux ingangetje aan de line out van je soundcard. En met een coax'je aan je centrale antenne doos, omdat je ook weleens radio wilt luisteren. Je PC is niet geäard.

Nou leuk hoor - lekkere receiver mishandeling krijg je dan. Loopt constant al je lek stroom via je receiver naar de 75 ohm aansluiting, omdat de CATV inrichting waarschijnlijk wel geäard is.

Zo'n situatie had ik een paar jaar geleden. Heb toen toch maar ff een dikke 220 naar de CV ruimte naast mijn kamer getrokken, die wel geäarde stopcontacten heeft. :9

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 02-10 16:51
Ik heb als complete electro-anaalfabeet ( :P ) een vraagje.

Hoe kan je nou meten of je stopcontact ook effectief geaard is?
Dus dat er aan dat stukkie ijzer in het stopcontact ook echt een aarddraad hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 13:08 schreef Fire69 het volgende:

Dus dat er aan dat stukkie ijzer in het stopcontact ook echt een aarddraad hangt?
Tjsa idd, wil ik eigenlijk ook wel weten.

iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

dit tekstje verklaard best wel waarom het een naar gevoel is als ik mijn coaxkabel in mijn geaarde comp met tv kaart steek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm, wat te doen tegen het onstaan van een bromtoon over de geluidsboxen t.g.v. het aarden van pc met randapparatuur?
Onder randapparatuur versta ik in dit geval ook de stereotoren.
Doordat ik de audio uitgangen van mijn pc aansluit op mijn versterker creeer ik, wanneer ik pc en stereotoren geaard heb een zogehete aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 02-10 16:51
Op woensdag 17 oktober 2001 13:30 schreef Oracle het volgende:

[..]

Tjsa idd, wil ik eigenlijk ook wel weten.

iemand ?
Niemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.

sure maar als ik er met me kop tegen de verwarming hang of met mn oren tegen de verwarming(staat mn compu naast) dan doet het toch echt wel pijn... met name mn oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 13:45 schreef Speedy het volgende:
Hmmmm, wat te doen tegen het onstaan van een bromtoon over de geluidsboxen t.g.v. het aarden van pc met randapparatuur?
Doordat ik de audio uitgangen van mijn pc aansluit op mijn versterker creeer ik, wanneer ik pc en stereotoren geaard heb een zogehete aardlus.
check de faq van het audio/video/hifi eens op dit forum, stond er geloof ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Op woensdag 17 oktober 2001 13:45 schreef Speedy het volgende:
Hmm, ik weet niet of het al in de FAQ staat, maar ik had er ook last van. Ik had die bromtoon zelfs als ik m'n receiver op een andere ingang dan de aux had staan (bv. CD, of Cassettedeck ofzo). Heb je je versterker (receiver?) toevallig ook aan de radio/tv kabel doos hangen?

Bij mij was die combinatie pc <-- receiver --> kabel namelijk de oorzaak van de aardlus. Ik heb toen bij een electronica zaak (maar conrad verkoopt ze geloof ik ook) een 'scheidingsfilter' gekocht (weet ik veel hoe die dingen precies weten :P). Die zet je tussen de radio-uitgang van je wand doos en je receiver in.

Weg brom :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 19:08 schreef Fl3xx het volgende:

[..]

De netspanning wordt langzaam naar 240v gebracht hij ligt nu rond de 230v, soms is het verschil wel groot ik meet soms hier ook 240 en een andere keer weer 220.
Sorry hoor, maar de netspanning in nederland (en een groot deel van de eu) wordt naar 230 volt gebracht. Weet even niet meer wanneer ze daarmee klaar zijn. Engeland heeft 240 volt netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb inderdaad mijn versterker/tuner ook op de radio/tv kabeldoos hangen.

En volgens mij heb ik ook zo`n scheidingsfilter nodig.
Bedankt voor de tip, ik ga meteen zo`n ding kopen.

Hmm, ik weet niet of het al in de FAQ staat, maar ik had er ook last van. Ik had die bromtoon zelfs als ik m'n receiver op een andere ingang dan de aux had staan (bv. CD, of Cassettedeck ofzo). Heb je je versterker (receiver?) toevallig ook aan de radio/tv kabel doos hangen?

Bij mij was die combinatie pc <-- receiver --> kabel namelijk de oorzaak van de aardlus. Ik heb toen bij een electronica zaak (maar conrad verkoopt ze geloof ik ook) een 'scheidingsfilter' gekocht (weet ik veel hoe die dingen precies weten :P). Die zet je tussen de radio-uitgang van je wand doos en je receiver in.

Weg brom :)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet wel de botte bijl methode, toepassingen op eigen risico en niet lopen zeuren als je een schok krijgt.

Meet met een spanningszoeker waar de fase op staat bij je wandcontactdoos. Pak een stukje vb-draad, stip de uiteindjes, 1 kant aan de fase en met de andere kant de te testen aarding even aanraken. Zit je plotseling in het donker dan heb je een wandcontactdoos met aangesloten aarding (en een werkende aardlekschakelaar, of bij gebrek daaraan mag je een stop gaan vervangen in je meterkast) Ook erg effectief als een afdelingsgenoot per se een programma wilt kijken en de rest zich rotergerde aan de tering herrie :)

Enne, ik lees hier dat mensen het heel gevaarlijk al die netspanningen. Ben ik dan echt de enigste hier die gemiddeld 1 keer per jaar weer eens aan de 230 volt hangt omdat ie te lui is om een groep eruit te gooien als ie een lamp ophangt of aan het behangen is?
Lekker is anders, maar om dit nu gevaarlijk te noemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 16:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nah.... khep effe het verhaal gelezen.....
Het gebruik van een CAI kabel voor aarding zou ik ook afraden omdat die vaak niet goed geaard zijn. Daartegen zijn de meeste CV en waterleidingen in een huis van koper en dus goed geleidend. Deze moeten (en zijn dus) altijd direct (keihard) geaard op een aardpunt, meestal is dit in de badkamer.

En deze meneer beweert in zijn verhaal dat de CV en waterleidingen niet aan te raden zijn. Deze bevatten meer koper dan het standaard 2.5mm draadje wat normaal gebruikt wordt voor een aardetoevoer en hebben dus een keiharde aarde.
Natuurlijk heeft hij gelijk dat er tegenwoordig plastick wordt gebruikt maar dan nog is d meeste CV nog met koper.

Wat mij betreft moet je deze meneer niet al te serieus nemen en zou ik zeker zijn verhaal in de FAQ opnemen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lampje v.e. spanningszoeker licht iets sterker op, als je met je andere hand dat stukkie ijzer aanraakt. Vrij subtiel verschil, als het een beetje donker is in de kamer is het iig. goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Trouwens nog een vraag: Hoe raakt de adapter (trafo) van een laptop eigenlijk zijn spanning kwijt? Die is helemaal niet geäard (die van mijn Toshiba dan).

En ik weet trouwens niet hoe jullie hierover denken: Niet aarden kan levensgevaarlijk zijn!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.R. Overclocked
  • Laatst online: 02-05 10:05

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Ik heb dus m'n PC's en m'n monitoren geaard, de rest (m'n randapparatuur) dus niet (er hangt ook al een wasmachine/droget/kachel aan die groep)
Maakt dat uit?

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.R. Overclocked
  • Laatst online: 02-05 10:05

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Waterleidingen worden meer en meer vervangen door kunststofleidingen die geen elektrische stroom doorlaten.
LOL, en ik maar denken dat water stroom geleid :P

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 18:21 schreef ir_overclocked het volgende:

[..]

LOL, en ik maar denken dat water stroom geleid :P
van nature niet, alleen van "onzuiverheden" gaat water stroom geleiden. Gedestileerd water geleid niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 17:38 schreef Niwreh het volgende:

[..]

Het lampje v.e. spanningszoeker licht iets sterker op, als je met je andere hand dat stukkie ijzer aanraakt. Vrij subtiel verschil, als het een beetje donker is in de kamer is het iig. goed te zien.
Dus als je die spanningsmeter tegen het draadje met spanning houdt en vervolgens je aard-draadje vastpakt, dan zou dat lampie iets feller moeten branden :? Dat is wat ik uit jouw verhaal opmaak, klopt dit , of niet.. :?

Ik heb dreunen genoeg :P gehad en wil deze keer ongeschonden uit de strijd komen >:) , vandaar deze, misschien onnozele, vraag.

thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat spanningszoeker, geen spanningsmeter...

Een spanningszoeker is een schroevendraaier met een 'lampje' erin. De achterkant, de kant tegenover het schroefvlak, is van geleidend materiaal gemaakt. Bij het zoeken van spanning moet je op dat geleidende vlakje je vinger geplaatst hebben. Doe je dat niet, dan gaat het lampje in je spanningszoeker wel branden, maar veel minder fel dan wanneer je wel je vinger op de achterkant van je spanningszoeker hebt. Je speelt dan zelf als aarde.

Als je vinger op de achterkant van je spanningszoeker plaatst èn ook nog de aarddraad van je wandcontactdoos (stopcontact) aanraakt speel je nog beter je rol als aarde.
Gevolg: lampje aat iets beter branden.

*Koning Jan is benieuwd of het klopt wat hij zegt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat spanningszoeker, geen spanningsmeter...
He shit ja, die bedoel ik ook, maarre iig bedankt voor de uitleg *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 11:23 schreef Oracle het volgende:

[..]

He shit ja, die bedoel ik ook, maarre iig bedankt voor de uitleg *D
Spanningszoeker idd.

Je krijgt daar geen dreun van, omdat het een heel klein stroompje is. De spanningszoeker beveiligt het.

Ik heb het net even gemeten op de achterkant v.d. spanningszoeker: ongeveer 150 V 0.07 mA .

Je voelt er echter niks van, hoogstens een hele lichte prikkeling als je natte handen hebt, was mij verteld.

Ik vond dat de eerste keer ook wel eng, maar ik voelde niks hoor. :) (niet met natte handen geprobeerd). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 16:20 schreef Niwreh het volgende:
*KNIP*
Ok dan, ga ik dat ffies uitzoeken, kvond het eigenlijk al nix om niet geaard te zitten.

thnx *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet geaard, enkel op 1 reden, de bliksem komt vaak via aarde het huis binnenzeilen, gegarandeerd exploderende apparaten >:)

Neh, zonder gekheid. (zit wel kern van waarheid in hoor)

Aarden van computers is belangrijk, de ontlading die optreed bij aanraking kan gevaarlijk zijn (zweet handen etc.) Het aarden van pjoeter aan kachel, verwarmingsbuizen etc. is een mogelijkheid, maar geen veilige mogelijkheid, aanrakingsgevaar blijft bestaan. Men gaat er vanuit dat huizen goed geaard zijn, kan ook wel zijn, maar er zal er maar 1 tussen zitten die dat net niet heeft, en je lieve cavia of hamster wordt geroosterd.

Ten 2e, pjoeter componeneten kunnen niet tegen elektrostatische ontladingen, zelf onlaad ik mezelf altijd door de kachel even aan te raken, om dan vervolgens mijn geheugenmodules te plaatsen.

Men is voorzichtig met het toegeven dat kachelaarding 100% veilig is, om het simpele feit dat ze de kwaliteit van aarding niet bij iedreen kunnen garanderen.
Uit ervaring weet ik dat er nog erg veel onproffesionele beunhazen rondlopen, die alleen maar aan hun centen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jongen allemaal goed en wel! Maar hoe zit het met de adapter van een laptop? (zie mijn vorige post)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 01-10 11:53
Op donderdag 18 oktober 2001 19:12 schreef laupro het volgende:
Jongen allemaal goed en wel! Maar hoe zit het met de adapter van een laptop? (zie mijn vorige post)
Die lekt dus als de t***** :(

ik heb zelf een fujitsu siemens een ook een adapter zonder aarde

ook lekstroom dus :( (coax pcmcia kaartje en bnc connector niet samen vast pakken !!!

gelukkig heb ik hier nu ook 100Mbit over cat5 :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even naar mijn lappie gekeken. Op de adapter staat dat deze een klasse 2 is. Die hoeven niet geaard te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De adapter van mijn Compraq Armada E500 heeft juist wel weer aarde... verschilt dus toch ook weer per merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat heeft de aardlekschakelaar dan nog voor nut?

Die schakelt de stroom toch ook uit als er te veel stroom weglekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat heeft de aardlekschakelaar dan nog voor nut?
Wat bedoel je? Ten opzichte van wat?

Trouwens, iedereen z'n aardlekschakelaar al getest? :D
Wel netjes doen hoor! Anders slaat Sinterklaas je misschien wel over dit jaar... :'(

De aardlekschakelaartest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

nou de mijne werkt wel hoor.. vliegt er minstens 1 keer per week uit $#@$#@$#@$#$#@$#@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-07 07:31

Excrusiator

Say wha?

Op zaterdag 20 oktober 2001 16:02 schreef m-m het volgende:
nou de mijne werkt wel hoor.. vliegt er minstens 1 keer per week uit $#@$#@$#@$#$#@$#@
Bij ons werkt die ook.
Gelukkig ook maar dat de die ervoor zorgde dat de stroom uitviel toen ons tosti apparaat begon te roken en ik de stekker vast had...

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Pagina: 1