Toon posts:

[Linux-Mandrake 8.1] langzaam op een 233 met 32 mb

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na tien mislukte installatie's heb ik Linux-Mandrake 8.1 op me computer gekregen. Alles werkt perfect :) maar een nadeel bevonden "het is langzaam als de pest :( ".

Me pc is:
pentium 233
32 mb ram
3 gig
en 2 mb video geheugen

en 64 mb swap-geheugen, waar van telkens 50 mb wordt gebruikt als ik(bv star-office gebruikt).
Weet iemand hoe ik hem sneller kan maken. Of een ander Distributie wat wel goed op me pc werkt, want verder ben ik best wel tevrede over linux (van de mogelijk heden).
o.k thanks

Verwijderd

Tja, staroffice is nou eenmaal traag (Zeker met het opstarten) en vergt nogal wat geheugen. 64 MB is eigenlijk echt minimaal voor staroffice, zeker als je ook nog eens andere apps erbij hebt draaien.

Kortom je systeem is nogal aan de magere kant voor staroffice en (waarschijnlijk) een moderne desktop omgeving, die er bij zo'n nieuwe distro zit.
Wat gebruik je voor windowmanager/desktop omgeving?

Heb je verder als eens met hdparm, je harde schijf snelheid geoptimaliseerd?

Verwijderd

De drie dingen die ik heb gedaan: hdparm tweaken; overbodige/weinig gebruikte services standaard uit; afgeslankte kernel bouwen. Helaas heb je vooral voor de laatste twee wel wat linux ervaring nodig.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Bak een nieuwe kernel met de preemptive patches, zie ook slashdot.org.

Maar waarschijnlijk heb je een zware Windowmanager draaien(KDE). Probeer eens icewm/windowmaker.

Verder is staroffice ook niet de meest lichte applicatie.

Geheugen is ook erg goedkoop nu, 512 MB gekocht voor 126,-
Dus als je er 64MB bij koopt maakt ook een wereld van verschil

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 15 oktober 2001 09:04 schreef it0 het volgende:
Geheugen is ook erg goedkoop nu, 512 MB gekocht voor 126,-
Dus als je er 64MB bij koopt maakt ook een wereld van verschil
Dan zou ik geen 64 doen maar 128.
een reepje 64 is relatief nog duurder.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op maandag 15 oktober 2001 09:27 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Dan zou ik geen 64 doen maar 128.
een reepje 64 is relatief nog duurder.
Dan zou ik 256 MB nemen, is 2 tientjes duurder :)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
thanks, Ik zie het nu weer, dat ik niet meer onderuit kan komen om meer ram in te proppen :)(ff uitzoeken of me moederbord het aan kan). En misschien ook icewm of windowmaker op installeren, want nu werk ik met kde en gnome. Denken jullie dat met die extra ram (64 of 128) dan wel prettig werkt of weten jullie een Distributies die van zijn eigen lekker snel werkt op wat minder sneller pc.

Verwijderd

Ja hoor, met meer ram werkt linux echt stukken vlotter.
Als je X Window draait met een windowmanager ben je al 32 Mb van je ram kwijt. De rest van je programa's draaien dan ik swap, wat dus wel behoorlijk langzaam is.

Wat handig is, is om inderdaad te snoeien in de services die je start bij het booten. Dit kun je aanpassen in DrakConf, oftewel de mandrake control center.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu icewm op me computer gezet(werkt uitstekent*D), plaats van gnom kde. Maar nu zit ik met het probleem dat ik geen(of ik kan het niet vinden) een grafice shell bij hebt. wat ik wel had met met kde en gnom. Zit het niet bij icewm of moet het bij zitten. Nu moet ik alles zelf intypen om een programma te runnen, als er geen snelkoppeling is.
Waar kan je die grafice shell openen, of welke is het beste om te downloaden??

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
32 mb is echt veel te weinig voor een linux desktop systeem!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op dinsdag 23 oktober 2001 14:14 schreef bestand het volgende:
ik heb nu icewm op me computer gezet(werkt uitstekent*D), plaats van gnom kde. Maar nu zit ik met het probleem dat ik geen(of ik kan het niet vinden) een grafice shell bij hebt. wat ik wel had met met kde en gnom. Zit het niet bij icewm of moet het bij zitten. Nu moet ik alles zelf intypen om een programma te runnen, als er geen snelkoppeling is.
Waar kan je die grafice shell openen, of welke is het beste om te downloaden??
IceWM is een grafische schil: Het is een window manager om X11R6 (de werkelijke grafische omgeving).

Als het goed is kun je gewoon via het "start" menu programma's starten.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op dinsdag 23 oktober 2001 14:51 schreef Pc123 het volgende:
32 mb is echt veel te weinig voor linux!
Onzin!
Linux draait al met veel minder, maar dan moet je wel afzien van een grafische omgeving. 32 Mb is meer dan genoeg, maar draai dan geen KDE en/of Gnome, maar IceWM, FVWM, blackbox, litestep of een andere lichtw windowmanager.
Uiteraard heeft het dan ook geen zin om StarOffice te draaien.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:12 schreef -RenE- het volgende:

[..]

Onzin!
Linux draait al met veel minder, maar dan moet je wel afzien van een grafische omgeving. 32 Mb is meer dan genoeg, maar draai dan geen KDE en/of Gnome, maar IceWM, FVWM, blackbox, litestep of een andere lichtw windowmanager.
Uiteraard heeft het dan ook geen zin om StarOffice te draaien.
Dat weet ik wel, voor een eennvoudig servertje is het wel genoeg, maar voor een desktop systeem niet. Dat bedoel ik dus.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik al zei icewm draait gewoon goed op een 233 met 32mb. (want ik kan geen meer ram in me pc doen) Maar je mist wel paar programma's zoals een File Management. die ben ik aan het zoeken, maar ik weet niet welk het beste voor me is.
zie: http://surfnet.linux.tucows.com/system/managers.html
weet jullie welke ik het beste kan nemen, want ik ben net overgestapt over naar linux. alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
dubbel post

Verwijderd

Wat bedoel je precies met grafische shell?
Ik neem aan dat icewm gewoon een programma-menuutje heeft.
Als dat is wat je bedoelt.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hij bedoelt een filemanager, voor zover ik het begrijp. Het beste lijkt het me dan om voor iets te kiezen als de gnome-versie van MC of zo. Konqueror is wel erg goed, maar om nu alleen alle KDE-libraries te gaan laden omdat je Konqueror wilt draaien lijkt me niet helemaal de bedoeling met 32MB RAM. Overigens schijnen andere distributies zoals bijvoorbeeld Debian sneller te draaien dan Mandrake (ik weet het niet, zelf nooit Mandrake gedraaid), maar deze distributies worden ook als lastiger gezien. Misschien iets voor later...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Koop een nieuwe computer
Pagina: 1