XP en Linux, dualboot

Pagina: 1
Acties:

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 22:25
-

[ Voor 99% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 00:37 ]

Verwijderd

Na de installatie van LinuX krijg je een vraag of je LiLo wilt installeren. Deze kan je ook op een bootflop zetten. Dus d.w.z dat je dus het bootup programma op een diskette kan zetten, en daarmee dus linux kan opstarten. En heb je deze diskette dan niet in de computer zitten. Dan zal je gewoon het standaard Winxp boot menu krijgen :P.

dus in het kort:

- bij installatie van linux
- lilo op diskette gooien
- computer met flop booten als je linux wilt gebruiken
- computer zonder flop booten voor het standaard menu
suc6

Verwijderd

en lilo dus niet in het mbr zetten ;)

Verwijderd

Ik heb hier ook linux mandrake 8.0 en winxp draaien.
Gewoon met lilo en geen enkel probleem gehad.

Verwijderd

bedankt voor het aanvullen mede-tweaker :P..

btw: mbr = master boot record :9~

• SuperPotato
  • Laatst online: 04-06 22:25
-

[ Voor 100% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 09:17 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja, tijdens de installatie zal Mandrake je aanbieden om LILO te installeren, en daar kun je liezen voor de Linux /boot partitie, of bijvoorbeeld /dev/hda (dat is de MBR van je eerste HD).
Je floppy wordt aangeduid als /dev/fda (f voor floppy, lijkt me duidelijk ;) )
Mocht je om wat voor reden dan ook geen XP/Windows zien in je LILO menu kun je /etc/lilo.conf ook handmatig aanpassen zodat er een entry staat voor /dev/hda1 ( <----dat is je eerste primaire partitie, je C: dus) die je dan kan kiezen.
Dan krijg je je NTloader die XP opstart.

Daarnaast kun je ook tijdens de installatie een rescue-diskette aanmaken --> net zoals Windows9x dat doet :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022

Minotic

Mimimi

Dus als ik het goed begrijp kan je LILO ook op de Linux boot zetten en dan gebruik maken van XP en linux?

Ik zit er ook over te denken om Linux te proberen, maar ben op dat gebied een totale nitwit :o.

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022

Minotic

Mimimi

Ik heb nu linux erop staan, maar nu kom ik niet meer in windows XP :(

Als ik kies voor NT, dan komt er een zwart scherm met 'loading NT' maar er gebeurd helemaal niets!

Wie weet raad?

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

Verwijderd

Ik heb ook dit zelfde probleem...
Als ik dan het commando lilo geef in de shell van Mandrake zegt ie: TABLE not specified near..blablabla...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
edit je /etc/lilo.conf

en zet eht volgende boot menu erin

# other=/dev/hda1
# label=HURD
# restricted
# alias=3
other=/dev/hda1
label="WinNT(hda

zo staat eht bij mij en kan ik dus gewoon winXP booten als ik wil, heb de laatste 4 maanden geen windows meer gezien :D

• Arie
  • Laatst online: 14-08 09:15

Arie

One Man Army

En hoe zit het als je twee partities wilt hebben, één met daarop XP en één met daarop Linux, maar XP moet wel NTFS zijn. Hoe los ik dit op? Tot nu toe altijd op twee aparte machines gedraaid, maar nu wil ik het toch het liefste op één laptop. Kan dit dus met NTFS? En zo ja, hoe?

Not trying to pretend the enemy that I am.

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

WOS --> NOS maar, denk dat dit daar beter past :)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 14 juni 2002 14:02 schreef knutsel het volgende:
Ik heb ook dit zelfde probleem...
Als ik dan het commando lilo geef in de shell van Mandrake zegt ie: TABLE not specified near..blablabla...
Ik heb toen mandrake zei dat de installatie klaar was ff op het bolletje gedrukt van bootprog configureren.

dan kies je toevoegen en dan zie je ook windows staan. Dat werkte bij mij perfect ;) en die staat wel in de MBR

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Als je geen risico wilt nemen met 'BSOD: Kan VFAT niet laden'
kan je lilo het beste op een floppy zetten...

Verwijderd

Je kan lilo gewoon in het mbr gooien. Dit heb ik op zowel mijn laptop als mijn normale comp gewoon met Windows XP en Debian GNU/Linux naast elkaar.
En het instellen van je lilo.conf is ook niets aan om het voor elkaar te krijgen dat windows XP opstart. Gewoon:
code:
1
2
other=/dev/HD_MET_WINXP
label="Windows XP"

toevoegen aan lilo.conf
Pagina: 1