Op maandag 15 oktober 2001 12:15 schreef nelske het volgende:
[..]
Je zegt tegen mij dat lezen een vak is

Jij stelde het alsof er 2 keuzes zijn. Vrijwillig op straat of mensen die niet de juiste instanties kunnen vinden.
het ging me om deze opmerking:
Hoe kom jij erbij dat mensen er bewust voor kiezen?
Waar je me dus ongelijk geeft en beweert dat ik zeg dat "mensen" (algemeen dus, generaliserend) er bewust voor kiezen, terwijl ik zei dat "sommigen" dat doen, precies wat jij hierna dus zegt:
Okee er is een groep die dit doet, maar er is ook een (veel grotere) groep die hier absoluut niet voor kiest. Dat is niet een kwestie van de "goede instanties" niet kunnen vinden, over het algemeen.
...waar je dus precies hetzelfde zegt als ik

Ik haak op die 2 dingen in. Waarom jij die nou op een dergelijke manier moet ontleden met een dergelijke opmerking is mij eigenlijk een raadsel! Net alsof ik ineens jouw post uit z'n verband ruk ofzo?
Net alsof? Dat doe je ook. Ik denk dat je me gewoon verkeerd hebt begrepen. Uitleg: ik zeg dus dat er mensen zijn, niet allemaal dus, slechts enkelen, die er bewust voor kiezen om op straat te leven, voor geld te bedelen, dat is dus hun "way of life". Ik heb docu's genoeg gezien over dat soort mensen en die weten 9 van de 10 keer donders goed dat ze ook anders zouden kunnen leven. Sterker nog: er zijn mensen die alleen een huis hebben voor de post, verder zelf op straat leven, was laatst nog iets over op ned2... Man die een meisje onderdak bood in zijn huis, hijzelf sliep op straat. Daar doelde ik op. Die mensen bestaan dus echt, of je me wil geloven of niet, het is een feit dat ze bestaan...
Ik zie het niet hoor. De reden om dan zo te reageren ontgaat mij dan ook enigszins, maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik denk het ja... Ik hou er gewoon niet van als ik probeer iets netjes te zeggen en niet te generaliseren en je beweert vervolgens dat ik zeg dat "alle daklozen zo zijn"... Dat zeg ik dus NIET.
Die laatste groep zit namelijk iets ingewikkelder in elkaar dan dat jij (in eerste) instantie deed voorkomen.
Daarom haakte ik er op in.
Die laatste groep heb ik niet eens besproken.
Van generaliseren wil ik je al helemaal niet betichten (dat is iets wat je ook niet doet). Ik wilde gewoon wat meer uiteenzetting van je horen.
Kee, hoop dat ik dat nu gedaan heb. Ik weet ook wel dat er daklozen zijn die niet onder de categorie "zelf voor gekozen" vallen, niet iedereen heeft goede vrienden of familie om op terug te vallen in moeilijke tijden en niet iedereen heeft zichzelf goed genoeg in de hand om niet aan de alcohol te gaan of aan drugs te beginnen om van je problemen/verdriet af te komen, dat weet ik wel en dat wilde ik ook zeggen.
Een goede discussie erover hebben, moet toch gewoon kunnnen?
Juist, dat wil ik ook graag, maar dan wel met de feiten en hoe ik het beweer, niet hoe jij het blijkbaar verkeerd hebt begrepen

Maar ja, zoals weer te zien is aan de laatste reacties, schijnt dat toch moeilijk te zijn.
Daarmee boor je meteen iedere kans op een goede discussie de grond in... Gewoon door het zelf al op de geven.
Trust me, als je iets dergelijks van heel dichtbij mee maakt, dan ga je heel anders over dingen denken, zoals Wasigh al goed verwoordde. Je gaat uberhaupt anders tegen het leven aankijken.
Dat zal best, ik heb het gelukkig niet zelf meegemaakt, maar je kunt niet zeggen dat ik er dus geen mening over mag hebben of dat mijn mening niet zo goed is als die van iemand die het van dichtbij heeft meegemaakt...