[SuSE 7.1] Hangt na 'Starting lpd'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M'n linux (SuSE 7.1 dus) start aardig op, de eerste keer ging alles perfect.
Maar nadat ik m'n comp had uitgezet en weer aanzetten en in LiLo linux koos ging het mis.
Ik zie eerst heel veel regels over m'n scherm lopen, volkomen normaal.
Alles lijkt goed te gaan, maar na de regel

--------
Starting lpd
_

----------

Hangt ie. En aangezien m'n USB-toetsenbord niet werkt tijdens het opstarten :( (tijdens linux zelf geen enkel probleem btw) moet ik dat de stekker er uit halen.
Dit alles gebeurd op een AMD-TB 1gHz met 512 MB-RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dan kan je op de lilo prompt dus ook geen init 1 opgeven om even een symlinkje te verwijderen uit je runlevel dir.

Maar hij zal niet hangen hoor, heb gewoon een tijdje geduld en wacht tot hij vanzelf doorgaat. Dit zal echt wel gebeuren.

[edit]
Dat niemand opgevallen is, dat ik hierboven "init 0" had staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zoiets ook gehad, jammergenoeg weet ik niet meer hoe ik 't heb opgelost. Bij mij duurde het starten van lpd gewoon heeeel lang. Volgensmij had 't te maken met m'n ISDN kaart. kijk is in je logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik ben eigenlijk best wel een newbie met Linux.
Ik zou dus totaal niet weten hoe ik in die logs kan kijken.
Ik heb wel een PS/2 toetsenbord wat ik kan aansluiten btw, dat doet het gewoon.

Maar ik zal dat eens proberen, heel lang wachten.
Houd dat dan in dat ik voortaan heel lang moet wachten of alleen de eertste (paar?) keer??

Nouja, ik ga dat nu ff testen.

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tik is in 'dmesg'
kijk is in de dir '/var/log/' daar staan een aantal text files, dat zijn logs.
Bij dmesg kan het handig zijn grep te gebruiken, dat werkt zo 'dmesg | grep <waar je naar wilt zoeken>'
bij het bekijken van de txt files in /var/log kan je less gebruiken. 'less /var/log/<txt_file>' in /proc/ staan ook een hoop text files met info.
kijk voor veel tips is in de FAQ, of op http://nl.linux.org/ of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 19:21 schreef compukid het volgende:
Ik heb zoiets ook gehad, jammergenoeg weet ik niet meer hoe ik 't heb opgelost. Bij mij duurde het starten van lpd gewoon heeeel lang. Volgensmij had 't te maken met m'n ISDN kaart. kijk is in je logs.
Daarvoor moet je wel eerst in kunnen loggen ;)
Op zondag 14 oktober 2001 20:24 schreef Blackwater het volgende:
Hm, ik ben eigenlijk best wel een newbie met Linux.
Ik zou dus totaal niet weten hoe ik in die logs kan kijken.
Ik heb wel een PS/2 toetsenbord wat ik kan aansluiten btw, dat doet het gewoon.

Maar ik zal dat eens proberen, heel lang wachten.
Houd dat dan in dat ik voortaan heel lang moet wachten of alleen de eertste (paar?) keer??

Nouja, ik ga dat nu ff testen.

Alvast bedankt voor de hulp!!!
Oh je hebt dus wel een normaal toetsenbord.
Hang die er eens aan.
Op de bootprompt geef je op.
"linux init 1"
Ga vervolgens naar /etc/rc2.d en verwijder daar een symlink die een naam heeft die er als volgt uitziet "S<nummer>lpd" ("rm S<nummer>lpd" of "mv S<nummer>lpd <nummer>lpd").

Voor uitleg over wat de symlink in deze dir precies doet (opstarten lpd in runlevel 2) verwijs ik je naar de FAQ [topic=163843]
Eventueel kan je dit ook voor andere runlevels doen.

Doe dan eens "dmesg" of "tail /var/log/messages" voor de foutmelding die gegenereerd wordt bij het opstarten van lpd.
Je kan hem eventueel handmatig opstarten na de hand door op een console hetvolgende commando te geven.
"/etc/init.d/lpd start"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't kan dat 't niet aan lpd ligt maar aan 't geen daarna wordt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 20:34 schreef compukid het volgende:
't kan dat 't niet aan lpd ligt maar aan 't geen daarna wordt gedaan...
Als het gewoon SysV-init scripts zijn is die kans heel klein, aangezien die over het algemeen eerst een echo doen, voordat ze daadwerkelijk commando's uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 20:34 schreef nelske het volgende:

[..]

Oh je hebt dus wel een normaal toetsenbord.
Hang die er eens aan.
Op de bootprompt geef je op.
"linux init 1"
Ga vervolgens naar /etc/rc2.d en verwijder daar een symlink die een naam heeft die er als volgt uitziet "S<nummer>lpd" ("rm S<nummer>lpd" of "mv S<nummer>lpd <nummer>lpd").

Voor uitleg over wat de symlink in deze dir precies doet (opstarten lpd in runlevel 2) verwijs ik je naar de FAQ [topic=163843]
Eventueel kan je dit ook voor andere runlevels doen.

Doe dan eens "dmesg" of "tail /var/log/messages" voor de foutmelding die gegenereerd wordt bij het opstarten van lpd.
Je kan hem eventueel handmatig opstarten na de hand door op een console hetvolgende commando te geven.
"/etc/init.d/lpd start"
OK, ga ik proberen. Ik heb trouwens ook een tijd gewacht, maar na een uur vond ik het wel lang genoeg :)

Ik ga dit nu ff testen, iig bedankt voor de hulp!!!

Oja, ik heb de FAQ van te voren al gelezen, maar vond daar niets wat mijn probleem zou kunnen oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het ff geprobeerd en hij doet het!! Weliswaar met één of ander oud K**-toetsenbord, maar ja...

Maar ik ben nog niet tevreden :)

Is er niet een mogelijkheid om m'n USB-toetsenbord toch te kunnen gebruiken???
Pagina: 1