Toon posts:

Harddisk configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude HD was gescrashed en de nieuwe kan ik niet installeren! Het is niet echt een nieuwe, want dat kan ik me nu even niet veroorloven. Het is een Western Digital Caviar 21600 van 1.6 GB. Ik weet niet hoe ik deze moet configureren in de BIOS. Als ik in CMOS Setup voor 'mode' 'auto' kies, kan ik niet het aantal cylinders etc. opgeven maar vindt het systeem wel een primary master, maar definieert het vervolgens als 'None'. Als ik 'user' kies kan ik zelf het aantal cylinders, heads en spt kiezen (harddisk capaciteit rekent ie dan zelf uit), maar dan moet ik wel auto of normal kiezen voor type, want als ik LBA of Large kies, verandert het aantal cylinders automatisch. Anyway, als ik vervolgens opstart vindt ie geen primary master. Ook de auto detectie in de CMOS setup levert niets op. Als ik dat probeer kan ik alleen kiezen uit 1 disk die gedefinieerd is met alleen maar nullen. De jumper heb ik ook op master, single en none gehad, maar ook dat mag niet baten. Heeft ieman nog ideeen?

Bedankt, WJ

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 15:57

Opa

Nu Multifocaal!

Heb je elders in het BIOS (bij Award onder Chipset features) ook ingesteld "Onboard PCI IDE enable"=Both en IDE 1 master mode pio4 of zo?

Het feit dat hij een andere grootte aangeeft als je LBA kiest is ok. Hij zou dan echter wel gevonden moeten worden. Staan de jumpers goed? Master, single en none ken ik niet, wel Master, Slave of Cable Select. Ik zou nooit CS (cable select) kiezen. Altijd MA of SL.

Als je allemaal nullen krijgt bij autodetect vrees ik het ergste.......

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vermoed dat hij aan het dood gaan is

en verkeerd forum HW ==> OM

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->OM

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als ie bij de autodetect via de bios je drive vindt moet je wel aangeven met 'Y' dat hij hem moet gebruiken want als je op de spatie of return drukt dan kiest ie inderdaad 'None'.

Als je hem alleen hebt dan moet je bij een western digital je jumper kantelen anders doet ie niks. Ik had ook al 2 drives terug gestuurd voordat ik daar achter kwam :P
Als je datum op de schijf nog binnen de 3 jaar valt dan kan je hem nog terug sturen.

Check verder of je jumpers goed staan als je ook een CDROM er nog aan hebt hangen.

Verder zou je bios hem automatisch moeten vinden als je voor auto kiest, tenzij je wel een hele oude hebt.

Kijk verder ook eens idd of je IDe controller wel aan staat in de BIOS want als die uit staat vindt ie ook zo weinig.

Senile! Senile Oekaki