Toon posts:

FreeBSd of OpenBSD voor een commerciele webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Dell PowerEdge 2450, die ik zal gaan (laten) inrichten als Unix server. Het wordt een commerciele webserver, waar sites van klanten op komen te draaien. Wat is de verstandigste keuze en hoe zijn de installs van de OS's? Security is een belangrijk aspect, dus moeten we dan zeker voor OpenBSD gaan? Verlopen de upgrades soepel bij beiden OS's?

Ik hoop op jullie reacties...

Verwijderd

Ik draai zelf FreeBSD, werkt goed is makkelijl in gebruik en anders heb je een perfect handbook online tot je beschikking. Het is redelijk veilig en anders goed te beveiligen.

OpenBSD heb ik ook een tijdje gedraaid, maar omdat ik vaak met m'n server aan het klooien ben, ben ik naar FreeBSD geswitched omdat die makkelijker werkt. OpenBSD is wel heeeeeeel stabiel en veilig en extreem goed te beveiligen.

Als het echt een kritieke server wordt (klanten boos als er iets fout gaat...) dan zou ik voor OpenBSD gaan.

Update is bij FreeBSD gewoon cd erin en gaan, OpenBSD heb ik nog nooit upgedate.

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Met betrekking tot het updaten... Aangezien zo'n server ergens in een hok komt te staan, ga je uiteraard gewoon via cvsup de zooi updaten. Niet met een cdtje :)

Dan wat betreft de veiligheid, ik geloof dat in geen van beide OS'en zelf een security hole aanwezig is. Het hangt gewoon helemaal van je configuratie af hoe veilig het geheel is. Ook een OpenBSD bak kan je compleet openzetten als je de software die erop loopt verkeerd insteld.

Ik zou trouwens voor FreeBSD gaan ivm de uitstekende packetmanager.

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Ik denk dat het hetzelfde is als bij Linux ... Choose your own flavour. Als jij veel met OpenBSD of FreeBSD werkt, kies die dan.

Ik werk zelf het liefste met Slackware, en niet met bijv. Redhat, Suse, of Debian, omdat ik die niet goed zat ken. Als je een flavour goed kent, kan je die IMHO beter securen dan een flavour die je niet volledig kent, en aangezien ze allemaal op dezelfde kernel (kunnen) draaien, maakt het verder weinig uit.

Kies dus gewoon het OS waar je thuis in bent zou ik zeggen :)

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op zondag 14 oktober 2001 15:19 schreef Zillion het volgende:
Hallo,

Ik heb een Dell PowerEdge 2450, die ik zal gaan (laten) inrichten als Unix server. Het wordt een commerciele webserver, waar sites van klanten op komen te draaien. Wat is de verstandigste keuze en hoe zijn de installs van de OS's? Security is een belangrijk aspect, dus moeten we dan zeker voor OpenBSD gaan? Verlopen de upgrades soepel bij beiden OS's?

Ik hoop op jullie reacties...
:+

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf voor FreeBSD gekozen op de webserver van een niet nader te noemen bedrijf ( :) ), gewoon omdat die toch net iets sneller aanvoelt. De security van FreeBSD word ook goed bijgehouden, natuurlijk niet zo goed als die van OpenBSD, maar ze doen het toch zeker niet slecht. Verder ondersteunt OpenBSD geen SMP maar dat heeft die server geloof ik niet, toch?

Voor mijn thuisservertje gebruik ik trouwens wel OpenBSD.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Imho is dit meer een NOS dan een ANS topic.
Vandaar gemoved.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op maandag 15 oktober 2001 01:55 schreef j3p het volgende:

[..]

:+
j3p > heb jij hier soms wat mee te maken :o

Ik zou persoonlijk voor OpenBSD gaan, aangezien dat OS nog een stuk cleaner is dan FreeBSD. En tegenwoordig zit de portcollectie van FreeBSD ook in OpenBSD :)

Maar OpenBSD is van huis uit nog een stuk veiliger dan FreeBSD en alles wat jij wil kan ook met OpenBSD (commerciele webserver met php/cgi en alle bla).

Voorderest is FreeBSD ook geen slecht OS hoor, heb hier ook bakje daarmee draaien :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

beiden zijn hier prima geschikt voor

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Op maandag 15 oktober 2001 14:50 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk voor OpenBSD gaan, aangezien dat OS nog een stuk cleaner is dan FreeBSD. En tegenwoordig zit de portcollectie van FreeBSD ook in OpenBSD :)
zou je deze uiting iets verder kunnen beargumenteren? :)

• warp
  • Niet online
Waarom geen NetBSD eigenlijk?

• Vaagharses
Op maandag 15 oktober 2001 16:24 schreef Prozaq het volgende:

[..]

zou je deze uiting iets verder kunnen beargumenteren? :)
Misschien was het wel een gevoelsmatige uiting :o maar wanneer ik een OpenBSD installeer is die bak totaal dicht en draaien er geen services > alles moet je in rc.conf ge-activeerd (veel services zijn al wel geinstalleerd).

Bij FreeBSD heb ik het gevoel dat het wat meer open staat, OpenBSD heeft standaard IPFILTER.Het belangrijkste wat me is opgevallen is tussen oBSD en fBSD/Linux is dat services zoals httpd/named standaard in hun eigen chroot draaien. Dit scheelt gewoon een hoop werk... Je merkt aan het hele OS dat het om secure draait en dat is opzich heel prettig.

Maar dit neemt niet weg dat fBSD geen slechte keus zal zijn> dat OS bevalt me ook prima 8-) Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak wat je liever zou willen installeren.

Beide hebben standaard IPv6 :9~ en dat is super gaaf, dat wilde ik nog ff kwijt :o

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Naar mijn mening ligt de veiligheid van het systeem _compleet_ in handen van de systeembeheerder. Dus het maakt dan ook niet uit of je FreeBSD of OpenBSD gebruikt, als je maar een goede firewall hebt, en onnodige services uitzet :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 15 oktober 2001 18:41 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Misschien was het wel een gevoelsmatige uiting :o maar wanneer ik een OpenBSD installeer is die bak totaal dicht en draaien er geen services > alles moet je in rc.conf ge-activeerd (veel services zijn al wel geinstalleerd).

Bij FreeBSD heb ik het gevoel dat het wat meer open staat,
Je zou eens een keertje RedHat of Mandrake Linux moeten installeren, dan lijkt FreeBSD ineens ook helemaal kaal :)

Verwijderd

of NT 4 zonder service packs met IIS :):)

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 13:24
Op maandag 15 oktober 2001 18:41 schreef Vaagharses het volgende:

Dat kan heel makkelijk ook met freeBSD .. kijk maar eens in het installatiemenuutje van freeBSD en zet het `security level' op high of highest oid.

Dan zal je ook zien dat alles standaard dichtzit ..

oh ja, daar ging dit topic helemaal niet over, excusez moi :)

• Vaagharses
Op maandag 15 oktober 2001 19:23 schreef Bigs het volgende:

[..]

Je zou eens een keertje RedHat of Mandrake Linux moeten installeren, dan lijkt FreeBSD ineens ook helemaal kaal :)
:o :P

Uiteindelijk zijn zowel OpenBSD als FreeBSD twee goede OSsen voor een secure webserver. En welke OS je wil gebruiken is dus afhankelijk wat de sysadmin lekkerder vindt werken ;)

• warp
  • Niet online
Op maandag 15 oktober 2001 19:23 schreef Bigs het volgende:
Je zou eens NetBSD moeten installeren, dan lijkt FreeBSD ook wel heel erg bloated ;)

NetBSD ISO -> 96MB (kompleet!!!)
FreeBSD ISO -> 650MB (excl. de 3 extra cd's)
Pagina: 1