Toon posts:

[CSS] Background no-repeat

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Standaard worden achtergronden automatisch getiled als er genoeg ruimte ervoor is. Ik wil dat een achtergrond maar 1 keer wordt getoond. Ik ben achtergekomen dat je dit kan doen met een CSS. Ik gebruik Dreamweaver. Daar kun je een CSS maken die dan voor een bepaalde frame moet gelden. Als ik dan bij de background gedeelte bij de CSS opties ben kies ik de bepaalde achtergrond en bij repeat 'no-repeat'. Dan wordt de achterkrond inderdaad maar 1 keer laten zien, maar ik zie dan maar een heel klein gedeelte van de achtergrond (die gelijk is aan 1 regel van de gebruikte lettertype). Ben er achtergekomen dat als je de lettergrote in die bepaalde frame vergroot (waar de achtergrond moet komen) dan dat ik ook een groter deel van de achtergrond zie. Maar dan zou ik eigenlijk een lettergrote van 100 moeten instellen en ben van plan om over die achtergrond te gaan typen en dan zou de letters ook zo groot worden. Dat is niet helemaal de bedoeling. Het moet dan toch mogelijk zijn dat je de hele achtergrond 1 keer moet kunnen zien zonder iets aan letterypeeigenschappen te wijzigen.

Ik de search heb ik ook en paar vragen over die 'no-repeat' optie gevonden, maar die hadden niet een probleem dat de achtergrond maar gedeeltelijk zichtbaar was.

Ik heb in de 'normale' pageproperties voor die frame ook niets ingesteld qua achtergrond of dergelijke dus de CSS eigenschappen en gewone page eigenschappen hebben ook geen conflict denk ik.

Ik heb in de background opties van CSS ook zitten klooien met de position en attachment eigenschappen en ook met de andere repeatmogelijkheden maar dat heeft ook niet echt geholpen.

Hopelijk is mijn probleem een beetje duidelijk. Nog ff kort: de achtergrond wordt 1 keer laten zien, maar ik zie maar een heel klein gedeelte ervan (afhankelijk van de grootte van de lettertype in die frame), dat hoort niet echt zo te zijn denk ik.

Verwijderd

spoooky: [verhaal over no-repeat in frames]
De achtergrond van het frame wordt niet groter dan het frame waarvan het de achtergrond is. :)

Verwijderd

Topicstarter
Euhm oke, maar ik heb een frame van 150 pixels breed en 400 hoog. Daarin wil ik een achtergrond neerzetten (gewoon linksbovenin beginnen) van 100 breed en 300 hoog. Maar ik krijg dan een achtergrond van 100 breed en (bijvoorbeeld) 10 hoog. Die 10 pixels is dus de lettretypehoogte.

Verwijderd

spoooky: Ik heb een frame van 150 pixels breed en 400 hoog. Daarin wil ik een achtergrond neerzetten van 100 breed en 300 hoog.
Dit werkt niet?
code:
1
2
3
body {
    background: url(bla.png) no-repeat top left;
}

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:26
Sorry voor de rotschop aan dit oude topic.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Ik ben bezig met onze ELO (ofwel Electronische LeerOmgeving) en dit is gebaseerd op HTML.
Nu wil ik in verband met de toekomst en misschien het wijzigen van de stijl gebruik maken van CSS.
Het enige wat er moet gebeuren is het volgende:
Text Arial bold
size 2 (is 10 pixels geloof ik)
color black
background fixed hoeft niet te scrollen.

Ik heb al geprobeerd verschillende opties te wijzigen.

Weet iemand wat ik fout doe?

De CSS bevat het volgende:

.unnamed1 {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px;
font-style: normal;
font-weight: bold;
font-variant: normal;
background-attachment: fixed;
background-image: url(layoutbg.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-position: left top;
white-space: normal;
}

Ik heb overigens ook al geprobeerd om een CSS te maken van een normale pagina.
Maar dan snapt dreamweaver er niets meer van. Ofwel geeft deze een foutmelding wanneer je em weer terugzet (deze is wel gemaakt dan in Dreamweaver!).

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:51
NielsOveres schreef op 23 augustus 2004 @ 11:22:
Sorry voor de rotschop aan dit oude topic.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

(...)

Weet iemand wat ik fout doe?
Wat wil er niet dan? Wat gaat er fout?

[ Voor 43% gewijzigd door Mercarra op 23-08-2004 11:28 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Arunia
In het onderstaande plaatje kun je het probleem zien.
In principe wanneer je ergens text neer zet, dan zie je een stukje achtergrond.
Het herhaald zich alleen iedere keer weer opnieuw als je enter geeft inplaats van shift+enter.

http://members.fortunecity.com/lycantrophy/dwprobs.gif

Wat ik gewoon wil in die CSS is dat ie standaard de achtergrond weer geeft. Al dan niet dat de css door dreamweaver gemaakt is.

• pthn
  • Laatst online: 31-07-2023
Volgens mij heb je die class .unnamed1 niet op de body zitten maar op een alinea

maak van .unnamed1 in je CSS eens body (dus zonder de punt)

• Arunia
_/-\o_

Meer kan ik niet zeggen!

Ik heb .unnamed1 in body veranderd en het werkte meteen.

Thanks! 1000 maal!

M'n baan hangt namelijk af van dit project, dus ik ben hardt bezig om alles te geven wat ik heb.

Nogmaals bedankt!

Overigens,

is het mogelijk om de fontsize voor tabellen in de CSS mee te geven?
Aangezien deze er op het moment niet naar luisterd.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 23-08-2004 12:15 ]

• pthn
  • Laatst online: 31-07-2023
Dat zou zeker moeten werken, geef eens wat code, kunnen we zien waarom er niet geluisterd wordt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

NielsOveres schreef op 23 augustus 2004 @ 11:59:
_/-\o_

is het mogelijk om de fontsize voor tabellen in de CSS mee te geven?
Aangezien deze er op het moment niet naar luisterd.
code:
1
2
3
table {
font-size: 12px;
}

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CSS werkt met selectors, dat zijn verschillende methodes om je style-declaraties (rules) toe te wijzen:
zo kun je rules toewijzen aan specifieke elementen via ID-selectors (#ID), via groepen elementen via classes (.CLASS) of alle Tags binnen een pagina rules meegeven.

leer hierover meer via:
http://css.maxdesign.com.au/selectutorial/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Arunia
@pthn,

de code staat bovenaan. Nu werkt het wel, het probleem was namelijk de ".unnamed1" deze heb ik in "body" veranderd waarna het wel werkt.

@Johnny,

thanks!
there goes my very expensive course for Dreamweaver 3 down the drain :X
Nu kan ik heel simpel de rest toevoegen waarna het goed moet gaan werken!

Thanks,

ik zal me ook eens in die selectors gaan verdiepen.
In principe is het met dit project zo dat ik de pagina's moet gaan maken, maar er moet ook een layout voor docenten komen wanneer ze het zelf moeten doen (liever niet!). De css is gewoon zodat we in de toekomst heel makkelijk de instellingen kunnen wijzigen.

[ Voor 36% gewijzigd door Arunia op 23-08-2004 12:33 ]

Pagina: 1