Op zondag 14 oktober 2001 20:43 schreef WhiteShark het volgende:
Ik doe veel met de systemen, tot en met meehelpen met oplossen van hardware-storingen (hoewel de systemen een onderhouds-contract bij de leverancier hebben en dit eigenlijk niet mijn taak is).
Ja ja you screw up en weg onderhoudscontract...daarvoor heb je SLA's met de leverancier.
Ik schrijf ook : meehelpen.
Ik doe echt niet zoiets zonder medeweten van de system-engineers van onze hardware-leverancier. Maar het is voor hun ook een voordeel, het komt wel eens voor dat ze zwaar onder tijdsdruk staan, en dan krijg ik een telefoontje "Als ik nou straks dat sparepart aan de balie aflever, kun je dat dan even voor ons inbouwen ?". Betekent ook dat ik zelf even kan inplannen wanneer dat systeem open gaat, tot aller tevredenheid.
Na een "gewennings-periode" zijn ze tot de conclusie gekomen dat zij weliswaar heel veel meer kennis van deze specifieke hardware en deze specifieke implementatie van UNIX hebben, maar dat ik, met 15 jaar ervaring met hardware-sleutelen, en ervaring met een heel scala aan UNIX-varianten, op een aantal punten gewoon meer weet dan zij.
Ik heb ze zowel op hardware-, als op software-gebied best wat kunnen leren, net zoals ik van hun ook veel leer. Maar een opleiding als onderzoeker (ooit nog eens een onafgemaakte studie scheikunde gedaan), en mijn ervaring, zorgen dat ik bepaalde problemen kan uitzoeken door vergelijkingen te maken van het type ".... en dit doet me denken aan wat ik bij deze UNIX-variant al eens zag ...." ".... zou dat trucje wat ik toen bij die UNIX-variant toepaste ook hier werken ....". Dat bedrijf gaat nou eenmaal in de training van hun engineers ze niet ook nog eens stage laten lopen bij 2 of 3 andere hardware-leveranciers, en dat is een gemis.
I.t.t. tot sommige engineers (vaak de mentaliteit die bij bepaalde leveranciers heerst) zijn zij namelijk niet hooghartig, maar we werken gewoon samen aan het optimaal functioneren van de systemen. Gewoon geweldige lui.