Verschil/vereisten netwerkbeheerder/systeembeheer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13724

Topicstarter
Hallo allemaal, ik weet niet precies in welk forum ik terecht kan met mijn vraag dus probeer ik het maar in deze:

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een netwerk- en een systeembeheerder en wat je zoal moet kunnen als je 1 van deze beroepen uitoefent. Ik wilde het mijn neef uitleggen maar moest helaas enigszins in gebreke blijven.... :?

Zijn er website's over dit onderwerp ?

Bedankt alvast voor jullie reakties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

reacties zou bedoel je:

Volgens mij is dat hetzelfde, maar er zou een verschil in kunnen zitten dat je bij netwerkbeheer leert om een netwerk op te zetten (kabels 'maken enzo') en alle software en hardware er omheen (routers, servers ect). En dat je bij systeem beheer leert hoe je hardware in de computer moet zetten en wat wel kan en wat niet.

Maar volgens mij is er geen verschil tussen. Een netwerk is tenslotte ook een systeem

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een systeem-beheerder heeft als taak ervoor te zorgen dat de beheerde systemen voor de gebruikers naar behoren functioneren. Dat houdt in dat, voor zover dat kan met de ter beschikking gestelde resources (tijd/geld/handjes), de systemen beschikbaar zijn op de benodigde tijden.
Taken :
Het installeren van de systemen (fysiek en software) of eventueel helpen bij/toezien op het installeren door een derde partij.
Het bewaken van patch-levels en eventueel het installeren daarvan.
Het bewaken van systeem-logs, controleren op problemen.
Het analyseren van problemen en ze zelf oplossen of aanmelden bij de verantwoordelijke partij om op te lossen.
Het aanmaken en wijzigen van gebruikers op de systemen.
Het monitoren van het gebruik van de systemen en eventueel het aankaarten van toekomstige bottlenecks.
Het adviseren bij aanschaf van nieuwe hardware.
Het ontwikkelen van tools t.b.v. de verschillende taken.
Enz.

Sommige van deze taken worden bij hele grote organisaties weer ondergebracht bij aparte operations-afdelingen (accounts enz.).

Een netwerk-beheerder heeft dezelfde verantwoordelijkheden, maar dan ten aanzien van het netwerk, en dus met andere taken. Kennis van de operating-systems van de aangesloten systemen hoeft niet nodig te zijn.
Taken :
Het installeren van netwerk-hardware en -bekabeling, danwel helpen bij/toezien bij de installatie daarvan door derden.
Het bewaken van netwerk-performance, oplossen of doen oplossen van problemen en bottlenecks.
Adviseren bij wijzigingen op het netwerk.
Het toedelen van netwerk-adressen aan systemen die op het netwerk moeten worden aangesloten.
Enz.

Natuurlijk zijn bij kleinere organisaties deze taken binnen dezelfde groep belegd (zo niet bij die ene overwerkte man/vrouw), maar bij grotere organisaties zijn het gescheiden afdelingen (soms in constante staat van oorlog).

Ik ben momenteel ingezet als technisch systeem-beheerder van een tweetal zeer specifieke database-clusters in een hele grote organisatie. Ik doe veel met de systemen, tot en met meehelpen met oplossen van hardware-storingen (hoewel de systemen een onderhouds-contract bij de leverancier hebben en dit eigenlijk niet mijn taak is).
Ik heb ondertussen een aantal netwerk-wijzigingen doorgevoerd, maar dat heeft wat voeten in de aarde. Ik moet bij de netwerk-beheer-afdeling een voorstel doen welke soorten netwerk-aansluitingen wij nodig vinden, en zij oordelen of dit kan en mag binnen de netwerk-opzet van de organisatie. Als alles goed is bevonden leveren zij dan bekabeling tot op onze locatie, met eventueel IP-adressen.
Installatie van netwerk-kaarten in de systemen, de driver-configuratie doen wij zelf, aangezien de netwerk-beheerders 0% kennis van onze systemen heeft.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32653

Helder ,alhoewel niet uitputtend compleet, verhaal hierboven, leuk om te lezen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10929

Ik doe veel met de systemen, tot en met meehelpen met oplossen van hardware-storingen (hoewel de systemen een onderhouds-contract bij de leverancier hebben en dit eigenlijk niet mijn taak is).

Ja ja you screw up en weg onderhoudscontract...daarvoor heb je SLA's met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op zondag 14 oktober 2001 20:43 schreef WhiteShark het volgende:
Ik doe veel met de systemen, tot en met meehelpen met oplossen van hardware-storingen (hoewel de systemen een onderhouds-contract bij de leverancier hebben en dit eigenlijk niet mijn taak is).

Ja ja you screw up en weg onderhoudscontract...daarvoor heb je SLA's met de leverancier.
Ik schrijf ook : meehelpen.

Ik doe echt niet zoiets zonder medeweten van de system-engineers van onze hardware-leverancier. Maar het is voor hun ook een voordeel, het komt wel eens voor dat ze zwaar onder tijdsdruk staan, en dan krijg ik een telefoontje "Als ik nou straks dat sparepart aan de balie aflever, kun je dat dan even voor ons inbouwen ?". Betekent ook dat ik zelf even kan inplannen wanneer dat systeem open gaat, tot aller tevredenheid.

Na een "gewennings-periode" zijn ze tot de conclusie gekomen dat zij weliswaar heel veel meer kennis van deze specifieke hardware en deze specifieke implementatie van UNIX hebben, maar dat ik, met 15 jaar ervaring met hardware-sleutelen, en ervaring met een heel scala aan UNIX-varianten, op een aantal punten gewoon meer weet dan zij.

Ik heb ze zowel op hardware-, als op software-gebied best wat kunnen leren, net zoals ik van hun ook veel leer. Maar een opleiding als onderzoeker (ooit nog eens een onafgemaakte studie scheikunde gedaan), en mijn ervaring, zorgen dat ik bepaalde problemen kan uitzoeken door vergelijkingen te maken van het type ".... en dit doet me denken aan wat ik bij deze UNIX-variant al eens zag ...." ".... zou dat trucje wat ik toen bij die UNIX-variant toepaste ook hier werken ....". Dat bedrijf gaat nou eenmaal in de training van hun engineers ze niet ook nog eens stage laten lopen bij 2 of 3 andere hardware-leveranciers, en dat is een gemis.

I.t.t. tot sommige engineers (vaak de mentaliteit die bij bepaalde leveranciers heerst) zijn zij namelijk niet hooghartig, maar we werken gewoon samen aan het optimaal functioneren van de systemen. Gewoon geweldige lui.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
Erg herkenbaar dat verhaal van mvdejong, zo gaat het bij mij op m'n werk eigenlijk net zo.
Alleen heet bij ons de systeembeheerder operationeelbeheerder; naast systeembeheer (ook database clusters) doe ik ook genoeg Oracle, Sybase en Applicatie aanverwante zaken (soms meer dan me lief is). Het komt er in ieder geval op neer dat alle ellende bij ons terecht komt.
Voor netwerk aanverwante zaken buiten onze eigen machine's om schakelen we netwerkbeheer in. Wij vragen aansluitingen aan, en zij zorgen ervoor dat er een netwerkkabel op de juiste plaats komt te liggen met IP adres enz. Ook zorgen ze voor het onderhoud van het netwerk (en dus alle routers, switches, nameservers etc.)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1