Router Delay ?

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 16:08

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Op het bedrijf waar ik werk is de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
= INTERNET = ---> Router (Cisco 8xx) --> Switch --> server
                              | 
                              |
                             [netwerk]

In het netwerk zitten 5 PC's
1x Windows 2000 Prof
2x WIndows 98
2x Windows 98 SE

De Windows98SE systemen zijn geschikt voor Win2k maar ivm licenties nog niet gedaan.

Nu maakt elke PC via de router verbinding met het internet over een ISDN lijn (Via Dial-On-Demand)

Mijn vraag is of het mogelijk is om een soort delay te krijgen bij het opstarten van explorer.

Elke keer als je nu per ongeluk explorer opstart, wordt er verbinding gemaakt. Dit kost natuurlijk knaken. Kan ik op de clients of op de router instellen dat er eerst een paar seconden wordt gewacht voordat er verbinding wordt gemaakt? Eventueel kan ook op de client systemen eerst een scherm komen waarop je connect?

Op dit moment hebben we overal als startpagina about:blank. Maar dit is dus niet de bedoeling.. Wie helpt?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Kun je auto-dial niet uitschakelen?
Belt ie niet automatisch in. Als je verbinding wilt, hoef je maar op OK te klikken...

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37

Adze

CCNP !

Je kunt op de router wel een delay instellen, maar dat heeft geen zin:

Je PC vraagt om een info van een ip-adres dat zich op het inet bevindt. Deze wordt naar de gateway gestuurd. (router dus). Deze zal op zijn beurt weer uitbellen. Als je een delay instelt zal het enkel wat langer duren, maar de request is al gedaan....

Het beste wat je kan doen is een startpagina in IE kiezen die lokaal is, of geen startpagina. Vink ook "offline werken" aan !

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Het is mogelijk met een access-list die je koppelt aan je dialer-list in te stellen dat je verbinding alleen opengaat als je een bepaald ip adres probeert te bereiken.

Je stelt dan op de clients een bookmark in naar een willekeurige externe site bijvoorbeeld "http://213.239.154.14" (www.tweakers.net). Gebruik echter geen namen want de DNS servers zitten waarschijnlijk aan je ISP kant. Noem deze link "internet activeren" of zoiets.

Nu moet iemand dus eerst op de link "Internet activeren" klikken nadat een gebruiker IE heeft geopend voordat de internetverbinding wordt geactiveerd.

Succes!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op zondag 14 oktober 2001 15:26 schreef MeatGrinder het volgende:
Het is mogelijk met een access-list die je koppelt aan je dialer-list in te stellen dat je verbinding alleen opengaat als je een bepaald ip adres probeert te bereiken.

Je stelt dan op de clients een bookmark in naar een willekeurige externe site bijvoorbeeld "http://213.239.154.14" (www.tweakers.net). Gebruik echter geen namen want de DNS servers zitten waarschijnlijk aan je ISP kant. Noem deze link "internet activeren" of zoiets.

Nu moet iemand dus eerst op de link "Internet activeren" klikken nadat een gebruiker IE heeft geopend voordat de internetverbinding wordt geactiveerd.

Succes!
Klinkt leuk maar zo een access-list blijft gewoon actief nadat de verbinding tot stand is gebracht, wat inhoudt dat je dus nix zou kunnen bereiken op internet..

Wat wel zou helpen is op de dialer interface van de router een treshold instellen, dus dat ie pas bij een bepaalde hoeveelheid verkeer de verbinding opengooit en niet bij elk pakketje wat naar buiten moeten...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• MeatGrinder
Klinkt leuk maar zo een access-list blijft gewoon actief nadat de verbinding tot stand is gebracht, wat inhoudt dat je dus nix zou kunnen bereiken op internet..
Incorrect. Je moet de accesslist zoals ik vermeldde koppelen aan het dialerlist statement NIET aan een interface. Op deze manier wordt de verbinding alleen opgebouwd als er een pakket richting tweakers.net wordt gestuurd (zoals in m'n voorbeeld) maar kan nadat de verbinding is opgebouwd gewoon alles bereikt worden.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op zondag 14 oktober 2001 18:20 schreef MeatGrinder het volgende:

[..]

Incorrect. Je moet de accesslist zoals ik vermeldde koppelen aan het dialerlist statement NIET aan een interface. Op deze manier wordt de verbinding alleen opgebouwd als er een pakket richting tweakers.net wordt gestuurd (zoals in m'n voorbeeld) maar kan nadat de verbinding is opgebouwd gewoon alles bereikt worden.
Ik heb is een paar posts van jouw doorgelezen en heb gemerkt dat je aardig op de hoogte bent van IOS... Heb je toevallig ook verstand van vpn op router nivo (pptp). Ik moet namelijk een cisco 1720 met 2x ethernet configureren als VPN access server, maar wil niet helemaal lukken :)

Ik hoor het wel...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Als je de dialer list op die manier configureerd, moet er verkeer blijven gaan naar tweakers.net, anders disconnect de verbinding.

Om te beginnen kan je de IE start pagina op 'blank' zetten, dan heb je bij het starten in ieder geval geen probleem.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MeatGrinder
Op maandag 15 oktober 2001 08:56 schreef ijdod het volgende:
Als je de dialer list op die manier configureerd, moet er verkeer blijven gaan naar tweakers.net, anders disconnect de verbinding.
Goed punt, dat had ik even gemist. Dan krijg je inderdaad het probleem dat als de idle-timeout is verlopen je de verbinding opnieuw moet activeren met de tweakers.net link.

Ik heb zelf al eens het idee gehad om in een dosvenster dan een "ping -t 213.239.154.14" of zoiets te doen en dat in de actergrond door te laten draaien zolang ik de verbinding nodig heb maar dat lijkt me ook een ver van ideale oplossing in deze situatie.

Enige oplossing lijkt me om als startpagina te nemen http://<intern ip address> zodat er ook geen dns queries worden gedaan richting internet.

Verwijderd

De primitieve oplossing die ik tot nu toe heb is een access list naar een ip adres. Voordat ik de lijn wil activeren zet ik een bat filetje aan dat naar dat adres gaat pingen in een loop.
Daardoor wordt de lijn dan geactiveerd en blijft geactiveerd.

Bij het uitzetten van de bat file wordt na de dialer time out ook de lijn verbroken.

Ietsje overhead, maar het werkt wel.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 16:08

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ok. Dan weet ik voorlopig weer genoeg :)

tnx

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Pagina: 1