Help!!!! Wat is er kapot???

Pagina: 1
Acties:

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58
Ik heb net eennieuwe 1.4 Ghz - Asus mobo - IBM hdd gekocht.
CPU draaide op 1015 mhz, dat wou ik dus wel wat sneller. Ik verander het in het bios naar 1300 mhz. Ik ga naar het BIOS omte kijken hoe heet mijn CPU is. Zo'n 75 graden, wel heet maar te overleven.
Na een tijdje allemaal rare tekens in mijn BIOS en hij gaat piepen. Ik zet hem gelijk uit en krijg hem niet meer aan :(
Als ik hem nu aanzet: koeler draait, lampjes branden, etc... maar er gebeurt verder niks. Monitor blijft op standby.

Mobo kapot? CPU doorgebrand? Voeding kapot?

Tips?

:? :? :?

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

Verwijderd

Staat je geheugen wel op de goeie stand?

Verwijderd

Hmm... CPU doorgebrand vrees ik :(

Verwijderd

Welke cooler heb je ?

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:34
Op zondag 14 oktober 2001 14:14 schreef QuestGamer het volgende:
CPU draaide op 1015 mhz, dat wou ik dus wel wat sneller. Ik verander het in het bios naar 1300 mhz. Ik ga naar het BIOS omte kijken hoe heet mijn CPU is. Zo'n 75 graden, wel heet maar te overleven.
Na een tijdje allemaal rare tekens in mijn BIOS en hij gaat piepen. Ik zet hem gelijk uit en krijg hem niet meer aan :(
Als ik hem nu aanzet: koeler draait, lampjes branden, etc... maar er gebeurt verder niks. Monitor blijft op standby.

Tips?

Ik volg je ff niet, je hebt een 1.4 GHz@1015MHz, ja beetje onlogisch, maar ja, dat zet je hem naar 1300MHz, is 100MHz minder dan dat hij kan, maar 75 graden is wel warm, ziet je proc er nu niet zo uit?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/AMD1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/AMD2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/AMD3.jpg

Verwijderd

probeer eens de bios te clearen zodat je de orginele instellingen terug hebt.

als het dan nog niets doet is waarschijnlijk je processor kassiewijle.

• QuestGamer
Op zondag 14 oktober 2001 14:49 schreef Klovan het volgende:
Ik volg je ff niet, je hebt een 1.4 GHz@1015MHz, ja beetje onlogisch, maar ja, dat zet je hem naar 1300MHz, is 100MHz minder dan dat hij kan, maar 75 graden is wel warm, ziet je proc er nu niet zo uit?
Nee 1015 was typfout. 1050 uiteraard. (multiplier van 10.5)
Bij hoger dan 12.0 (1300 Mhz) ging de PC sowieso niet meer aan, maar bij 1300 Mhz dusnog wel maar ja nu niet meer :(

BIOS clearen lijkt me goeie oplossing. Als je de bios batterij eruit haalt, stroom eraf en dan batterij er weer in na een tijdje is je BIOS toch gecleared???
Dit hielp niet :(

• QuestGamer
Op zondag 14 oktober 2001 14:31 schreef Ragonite het volgende:
Welke cooler heb je ?
Alpha PAL nogwat Power versie.
Die draait als een gek, lijkt me wel goed.

En hoezo zou mijn geheugen op de verkeerde stand staan? Eerst werkte alles wel, geheugen heeft er denk ik weinig mee te maken.

Verwijderd

bij mijn asus mobo duurde het ongeveer een hele dag dat mijn bios gecleared was na de batterij eruit te halen dus....

• QuestGamer
Op zondag 14 oktober 2001 17:39 schreef 1Nismo1 het volgende:
bij mijn asus mobo duurde het ongeveer een hele dag dat mijn bios gecleared was na de batterij eruit te halen dus....
Huh? Weird...
Maar dat geeft nog wel hoop. Ik haal de batterij er gewoon uit, stekker eruit. En ik wacht een paar uur :? :?

Verwijderd

bij mij moest ik de cmos jumper "aan zetten", met de zonder stroom gedoe werkte bij mij niet

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

Op zondag 14 oktober 2001 14:14 schreef QuestGamer het volgende:

Tips?

zet je jumper op je moederbord even om, zodat je settings van je mobo naar de frabrieks settings gaan en start opnieuw op

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
als je de alpha pal 6035 power versie hebt en hij wordt al 75 graden dan heeft heel waarschijnlijk je koeler er niet goed op gezeten en is waarschijnlijk je CPU doorgebrand..

ik zou zeker weten ff je koeler erafhalen en hem er weer opnieuw opzetten (kun je meteen zien of je CPU zwartgeblakerd is) en gebruik niet teveel koelpasta!

ik hoop voor je dat hij weer gaat werken, altijd lullig als iets meteen al kapot gaat (zoals bij mij me cable router uit amerika)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je probeert de multiplier te veranderen terwijl juist je bus op 133 ipv 100 moet. dit kan moet een jumper op het mobo gaan of in het bios ik weet niet waar het zit bij zo'n asus.

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:21
Stomme vraag misschien, maar je praat alleen over een CPU + Een mobo. Geen nieuwe kast??
Wat voor voeding hangt erin??

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op zondag 14 oktober 2001 17:54 schreef Leipo het volgende:

Altijd lullig als iets meteen al kapot gaat (zoals bij mij me cable router uit amerika)
Euhmmmm, vertel es, ben nieuwsgierig.
Op zondag 14 oktober 2001 14:49 schreef Klovan het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Netjes, nu heb je er 2, wel zonder ;(
Wat voor was het.

And The Only One

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
dat geklooi met dat batterijtje eruit halen is onzin er is maar een officiele mannier.

elk moederbord heeft voor het clearen van je bios een speciaal jumper/contact, in de hand leiding staat beschreven hoe je dit moet doen.

meestal gaat het zo in z'n werk, computer uit-> jumper omzetten-> computer aanzetten (nu zal de pc weinig tot niets doen) -> computer uit -> jumper weer terug -> bios gereset.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 14 oktober 2001 18:41 schreef Diamon het volgende:

[..]

Euhmmmm, vertel es, ben nieuwsgierig.
kijk hier maar eens: [topic=285249/1/25]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
meestal gaat het zo in z'n werk, computer uit-> jumper omzetten-> computer aanzetten (nu zal de pc weinig tot niets doen) -> computer uit -> jumper weer terug -> bios gereset.
je mag de stekker er officieel niet eens in hebben als je het jumpertje van de cmos reset verplaatst, laat staan dat je pc dan aan gezet moet worden.

Verwijderd

Een test of je CPU nog leeft: haal de koeler er vanaf, start je computer op, voel of ie nog warm wordt de proc, haal meteen de stroom er weer vanaf (niet langer dan 2 seconden doen).. zo nee: helaas, overleden..

wordt ie warm? dan moet je de koeler er GOED opzetten, en de comptuer opstarter net INS ingedrukt, lukt dit niet, dan zou ik het batterijtje van de bios er uit halen, en er een nachtje naast laten liggen...

veel succes,

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:21
Op zondag 14 oktober 2001 21:19 schreef smvs het volgende:

[..]

je mag de stekker er officieel niet eens in hebben als je het jumpertje van de cmos reset verplaatst, laat staan dat je pc dan aan gezet moet worden.
met stekker erin doet die jumper helemaal nix.
Ik ken iemand met een systeem waarvan ik vermoed dat die jumper verkeerd staat:

Soyo SY-5EMM
Stekker erin, nix aan de hand, stekker eruit, 5 seconden later er weer in: bios leeg.

Volgens Soyo is dat de werking van VIA chipsets: stekker erin? dan wil je CMOS niet leeg...

• QuestGamer
Op zondag 14 oktober 2001 18:55 schreef hilbren het volgende:
elk moederbord heeft voor het clearen van je bios een speciaal jumper/contact, in de hand leiding staat beschreven hoe je dit moet doen.
Ik heb alleen een Duitse handleiding :(
Maar daarin staat dat ik kortsluiting moet maken ofzo, maar hoe doe ik dat? :?

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:34
Op zondag 14 oktober 2001 18:41 schreef Diamon het volgende:

Netjes, nu heb je er 2, wel zonder ;(
Wat voor was het.
nee, hij was van iemand anders, ik dacht 1.4!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 22:19 schreef QuestGamer het volgende:

[..]

Ik heb alleen een Duitse handleiding :(
Maar daarin staat dat ik kortsluiting moet maken ofzo, maar hoe doe ik dat? :?
Ergens op het bord zitten 2 puntjes die je met elkaar moet verbinden, bijvoorbeeld met een nagelschaartje.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zondag 14 oktober 2001 21:34 schreef The_YellowDog het volgende:
Een test of je CPU nog leeft: haal de koeler er vanaf, start je computer op, voel of ie nog warm wordt de proc, haal meteen de stroom er weer vanaf (niet langer dan 2 seconden doen).. zo nee: helaas, overleden..

wordt ie warm? dan moet je de koeler er GOED opzetten, en de comptuer opstarter net INS ingedrukt, lukt dit niet, dan zou ik het batterijtje van de bios er uit halen, en er een nachtje naast laten liggen...

veel succes,
een 1.4ghz zonder koeler fikt in 3 tellen door. lijkt me niet zo'n goed plan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 17:26
Warshijnlijk een Voeding probleem,
Had ik zelf ook last van het piepen en de raren tekens op het scherm .

Toen maar een ander voeding gekocht en hij deed het meteen goed en toen nooit meer problemen mee gehad

Tenzij je al eerder AMD hebt gedraaid in je pc of als hij AMD certified is maar ik mag aanemen dat dat meestal goed is.

Zo heeft een andere gast in 1 dag 4 pro's naar de klote geholpen best wel jammer.

Verwijderd

Proc mag max 70grCel. zijn warmer is very badIBM 1400 op 1050 :? , gaat er bij mij niet in. Call IBM support misschien zijn ze barmhartig.
Ps
Zeg niets over overclocken, kunnen ze van schrikken.>:)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

volgens mij als jij een amd 1.4 hebt die @1.050 loopt dan staat je mulitplier verkeerd en heb je je fsb omhoog gegooit.

als je mobo dat niet leuk vindt, tsja dan kan er wel is wat kaput gaan..

Dus zet de multiplier weer zoals ie hoort..

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• swipe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je moet gewoon je CPU eruit halen en were opnieuw aansluiten
dit werkt in de meeste gevallen voor 99%

ik heb ook een keer zo iets gehad en mijn vriend ook en na het eruit halen van de cpu en het er weer inzetten werkt alles weer

zeker de moeite waar om te proberen

en 75 graden ??? wow das erg warm
misschien ligt het eraan dat de temp sensor niet goed ingesteld is ofzo want 75 graden is abnormaal

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 11:52
Op zondag 14 oktober 2001 21:34 schreef The_YellowDog het volgende:

veel succes,
slaat nergens op, een kapotte proc produceert evenveel, zo niet meer warmte als een nog levende!
Pagina: 1