[SuSE 7.1] Herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laatst heb ik SuSE Linux 7.1 gekocht om is uit te proberen wat Linux is.
Het installeren ging vlekkeloos, dankzij de superduidelijke nederlandse(!!) 25 pagina's dikke installatie-manual.
Alles draaide aardig, ik snapte er geen hol van maar ging gewoon wat klooien.
Ik heb op een gegeven moment mij beeldscherminstellingen naar de maan geholpen denk ik, want als ik met LILO nu voor Linux kies krijg ik een hoop tekst maar daarna hangt ie.
Ik kan dan niets anders doen dan de stekker er uit halen, want Linux herkent m'n USB-toetsenbord niet :(.

Toch wilde ik het graag nog een keer proberen en heb geprobeerd om te herinstalleren. Dat lukt voor geen meter!!
Wie kan mij helpen???

Oja, ik ben een TB 1gHz, 512 MB-RAM, 30GB HD en een NVidia Riva TNT2 Model 64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkte je keyboard ook niet tijdens de installatie?
plug er anders eerst ff een ps/2 in ofzo.

je instaleert het zeker met yast2.
ja kan je maar 1 ding aanraden installeer het met yast gewoon :) het is meschien minder alleen op next moeten drukken maar je krijgt wel al een beetje onderligende info mee die later handig kan zijn.
en je begint niet meteen in KDE ofzo (wat ik denk dat dus gebeurde bij jouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Das dus het rare, m'n toetsenbord deed het gewoon tijdens de installatie en in Linux zelf.
Ik heb idd YaST2 gebruikt.
Is dit dan niet goed??

Moet ik nu met het herinst gewoon te werk gaan alsof ik een schone installatie erop gooi??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wil ik ook graag weten ja, maar ik heb het volgende. Ik heb windows op mijn 1e hd waar dus alleen windows op staat, en linux op een 2e hd volledig voor linux. Dus LILO staat bij mij in de MBR van de windows disk. Hoe moet ik nu herinstalleren?, ik wil geen data/gegevens verliezen van mijn windows disk.. dus moet ik eerst een oude MBR terugzetten ofzo?

Maar even voor de topicstarter, ik had gehoord dat je met die optie SUSE in LILO, je ook kan kiezen om te herinstalleren, heb die optie zelf nog niet geprobeerd, want ik zie er geen documentatie over in de boeken :( Ik heb ook SuSE 7.1.

Dus kan ik gewoon die optie herinstalleren kiezen zodat LILO nog steeds windows en linux boot en ik niks kwijt ben, of moet ik het anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een optie 'herinstalleren' in LILO??
Waar????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow bij SuSe is het vrij simpel.
zet gewoon ff aan dat je ook van CDROM mag booten.
douw er dan een SuSe cd in.
dan boot hij van cdrom.
daar kies je dan voor installatie en kies dan wel ff de goede schijf >:)

maar yast2 vind ik IMHO gewoon slechter omdat je minder keuzes hebt en daar draait het IMHO noujuist om in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 11:22 schreef Blackwater het volgende:
Een optie 'herinstalleren' in LILO??
Waar????
Lamaar, ik heb net zelf die optie SUSE uit LILO gekozen en dan kom je gewoon in linux, dus die herinstall optie heb ik niet kunnen vinden, als die er al is. Maar misschien kun je zoals hierboven al gezegd is inderdaad gewoon opnieuw Install kiezen en over die oude heen. Alleen vraag ik me af wat er dan met LILO gebeurd, ziet die mijn windows dan nog wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 12:19 schreef _jero_ het volgende:

[..]

Lamaar, ik heb net zelf die optie SUSE uit LILO gekozen en dan kom je gewoon in linux, dus die herinstall optie heb ik niet kunnen vinden, als die er al is. Maar misschien kun je zoals hierboven al gezegd is inderdaad gewoon opnieuw Install kiezen en over die oude heen. Alleen vraag ik me af wat er dan met LILO gebeurd, ziet die mijn windows dan nog wel ?
je kunt via yast je lilo helmaal configen.

en gezien lilo in je MBR staat zal er dus weinig mee gebeuren als je alleen je linux opnieuw installd niet :)

en mocht het dan om de 1 of andere vage reden toch fout gaan, ddoe dan weer gewoon ff vanaf cd booten want daar kun je ook bijna alles instellen. (ook lilo dingen enzo geloof ik)

maar wat gebeurt er dan als je linux opstart?
kom je dan in het login stukje of gaat hij meteen naar een grafiesch gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 12:24 schreef StratoS_V2.0 het volgende:

[..]

je kunt via yast je lilo helmaal configen.

en gezien lilo in je MBR staat zal er dus weinig mee gebeuren als je alleen je linux opnieuw installd niet :)

en mocht het dan om de 1 of andere vage reden toch fout gaan, ddoe dan weer gewoon ff vanaf cd booten want daar kun je ook bijna alles instellen. (ook lilo dingen enzo geloof ik)

maar wat gebeurt er dan als je linux opstart?
kom je dan in het login stukje of gaat hij meteen naar een grafiesch gedoe?
Ik had een beetje lopen klooien met die linux nvidia drivers, en ik heb het vermoeden dat linux daar een beetje gek van is geworden, maar ik kan het nog steeds gebruiken :) En ja, als ik uit LILO linux kies kom ik gewoon in de grafische inlogscherm van KDM, waar ik dus kan kiezen welke GUI ik wil ;)

Maar heeft er iemand enig idee waarom TuxRacer draait met maar 1 frame per seconde bij mij ? Daarom wilde ik die nvidia linux drivers proberen maar nog steeds 1 frame per seconde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb ff het een en ander geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet.
Ik heb inmiddels een ander toetsenbord aangesloten, gewoon op de PS/2 poort.

Nu wilde ik gaan herinstalleren dus heb ik me DVD in m'n DVD-speler gedaan en opnieuw opgestart.
Alles zag er goed uit, totdat linux m'n hardware gaat detecteren.
Eerst dacht ik, dat lukt wel maar na een half uur wachten gaf ik het op. Hij hing.
Ook m'n toetsenbord deed het niet meer, alle lampjes waren uitgegaan (ik had ze eerst ter controle aangedaan nl.) en ik moest weer de stekker er uit halen.
Toen maar weer windows opgestart op dit te kunnen posten :)

Ik kom er echt niet uit.
Misschien is het een idee om heel linux er af te gooien???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oja, als ik linux gewoon opstart, krijg ik eerst veel tekst te zien die over m'n beeldscherm heenschiet, maar even later stot ie er gewoon mee, ook met een PS/2 toetsenbord.
Nixx grafisch dus, daar komt ie niet eens...

Ik kan wel ff de regels die ik op dat moment zie overschrijven en posten als jullie daar wat aan hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, heb ff die laatste regels overgeschreven.

Dit zijn de laatste regels die op m'n scherm staan:

-----------------------
usb-uhci.c $Revision: 1.237 $ Time 12:54:11 Jan 24 2001
usb-uhci.c High bandwidth mode enabled
usb-uhci.c USB UHCI at I/O 0x1800 IRQ 11
usb-uhci.c Detected 2 ports
usb.c new USB bus registered, assigned bus number1
usb.c: USB new device connect assigned device number1
hub.c: USB hub found
hub.c: 2 ports detected
_
--------------------------

Ik denk dat er een conflict is met m'n USB toetsenbord en USB muis want als ik allebei er uit haal en een PS/2 toestsenbord er in steek, gaat ie een stuk verder.
Ik krijg heeel veel tekst te zien die heel snel over m'n beeld heen schiet, gewoon zoals het hoort en dan lijkt het alsof hij naar de grafische modus wil 'overspringen' en op dat moment valt m'n monitor terug naar standby-stand.
Wel kan ik gewoon terwijl die tekst over het beeld heen gaat normaal typen, dus m'n toetsenbord werkt.
Zouden m'n grafische instellingen verkeerd staan?
Hoe kan ik die dan weer goed zetten? Moet ik daarvoor echt helemaal herinstalleren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tx allemaal.
Ik heb m'n linux weer aardig draaiend...

Nog wel een ander probleem, maar maak ik wel nieuw topic voor.. Heeft hier niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je hem opnieuw geinstalleerd?, gewoon die cd er weer in met booten en install kiezen?, zodat ie die oude linux install wist? Dan ga ik dat ook ff doen binnenkort, alleen heb ik nog die LILO in de mbr van mijn windows disk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb de officiële bootdiskette er in gedaan en toen de PC aangezet.
Toen die eenmaal in het instal-menu zat de DVD er in gedaan en dan ful-install dus gewoon er helemaal overheen...

Hij draait aardig alleen krijg ik apache niet werkend :(
Maarja, ik zoek nog wel ff.

suc6!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 19:16 schreef Blackwater het volgende:
Nee, ik heb de officiële bootdiskette er in gedaan en toen de PC aangezet.
Toen die eenmaal in het instal-menu zat de DVD er in gedaan en dan ful-install dus gewoon er helemaal overheen...

Hij draait aardig alleen krijg ik apache niet werkend :(
Maarja, ik zoek nog wel ff.

suc6!!
Ik ben ook nieuw in Suse 7.1 kan maar niet een goede opstart disk maken in dos met Rawrite bootdisk32 en Rootdisk32 kan je mij anders nog een tip geven wat ik fout doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op maandag 15 oktober 2001 15:30 schreef _jero_ het volgende:
Hoe heb je hem opnieuw geinstalleerd?, gewoon die cd er weer in met booten en install kiezen?, zodat ie die oude linux install wist? Dan ga ik dat ook ff doen binnenkort, alleen heb ik nog die LILO in de mbr van mijn windows disk..
1 commando.
via boot disk win9x..
fdisk /mbr
en weg is lilo.
gr
CJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lukt mij niet om een Opstartdisk te maken in dos voor suse 7.1 het staat wel op cd Bootdisk en Rootdisk ik maak het met Rawrite huj kopieert het wel maar is niet meer te lezen daar na
Hoe moet ik dit oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je een installatie-diskette nodig of één om je SuSE na de installatie op te starten??

Als je de eerste nodig hebt, stuur mij dan ff een mailtje, mail ik je de bestanden die op de flop moeten staan wel ff in een zipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<insert smilie die met zijn ogen rolt>

bij suse kun je gewoon de cdrom erin propen en dat boot hij vanaf cdrom.
je hebt geen boot disk meer nodig. (in princiepe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 09:54 schreef CyberJ het volgende:

[..]

1 commando.
via boot disk win9x..
fdisk /mbr
en weg is lilo.
gr
CJ
Ok, zover was ik ook :), maar ben ik dan enige gegevens kwijt van mijn windows disk waar lilo in de mbr staat? Dus na die fdisk /mbr de pc re-booten zodat win98se weer een mbr terugzet, dan suse 7.1 herinstalleren ?
Pagina: 1