Dat is een hele leuke vraag

Persoonlijk denk ik dat er op dit moment geen betere methode is dan de wetenschappelijke methode; zelf zie ik ook geen grenzen aan deze methode omdat ik denk dat het hele proces van bewijsvoering, replicatie, verificatie, etc tot nu toe genoeg is om de werkelijkheid te kunnen beschouwen tot een bepaald percentage...
..Ik denk tot een bepaald percentage, want ik denk dat de wetenschap de status van de "absolute waarheid" nooit zal bereiken; en volgens mij claimt de wetenschap ook niet dit te kunnen bereiken(!). De wetenschap is een menselijke abstractie van de realiteit. Dat deze abstractie ooit gelijk zal zijn aan de waarheid zelf.. denk het persoonlijk niet, omdat er bijvoorbeeld bepaalde fundamentele zaken in het unversum kunnen zijn die onze hersentjes mischien niet kunnen bevatten, ook al weten we dat een bepaald iets bestaat omdat iets aangetoond is. Zaken zoals quantummechanica zijn het resultaat van deze "onvatbare" fysische zaken, omdat (denk ik; ik ben een leek op dat gebied) je met zulke theorieen bepaalde dingen beter, duidelijker en sneller zaken kan oplossen en verklaren.
De mensheid is een hele speciale diersoort: ze is in staat abstracties te maken, deze te evalueren, en deze door te geven aan anderen. Echter, ons zicht op het universum, en onze mentale capaciteiten zijn typisch menselijk, mischien wel bekrompen tegenover het grote universum zelf. Onze psyche is gekneed door ons verleden, en bevat tal van elementen die nog stammen uit de oertijd. Sommige elementen hebben gezorgd voor zaken om ons psychish welbehagen te garanderen; bijvoorbeeld elementen die abstracties zodanig beinvloeden zodat de illusie wordt gewekt dat de realiteit het product is van onze geest (een typisch iets wat je overigens vaak tegenkomt in somige spirituele gedachtengoeden), terwijl de neurowetenschappen net aandragen dat het juist andersom is. De wetenschappelijke methode die is toegepast in dit geval is dan het vangnet voor een bepaalde illusie of een gedachtegoed die in werkelijkheid geen fundering heeft gebaseerd op feiten.
Behalve het vergaren van kennis, zie ik de wetenschappelijke methode daarom ook als filter. Afgezien van de "absolute werkelijkheid/waarheid", denk ik wel dat de "gehele werkelijkheid" in kaart kan worden gebracht; in de zin van volledigheid, maar NIET op absoluutheid als je begrijpt wat ik bedoel... tenminste, alles wat voor
onze werkelijkheid van belang is. Je kan immers altijd nog beweren dat er altijd iets meer is; iets wat we niet kunnen zien, terwijl er geen echte reden is dit aan te nemen (de paashaas bestaat, je kan hem alleen niet zien; zijn wegen zijn ondoorgrondelijk of "ik treedt uit mijn lichaam en zie aliens" terwijl een of andere junk iets vergelijkbaars zag na het snuiven van waspoeder, dus het is waar). De wetenschappelijke methode leent zich goed om zulke problemen te kunnen oplossen, en ik kan eigenlijk geen betere bedenken: tuurlijk betekent dit niet dat er geen betere bestaat, maar als er al een betere bestaat, dan heb ik wel het idee dat deze een uitbreiding is op deze wetenschappelijke methode.