Ik wil graag een nieuwe computer voor video bewerking. Ik zat te denken aan een dual processor. Maar moet ik dan Pentium of Athlon? En welk moederbord? Of misschien helemaal geen dual? Op dit moment heb ik een Canopus Raptor kaart. En wil in een latere fase misschien over gaan op de matrox rt2500. Hebben andere mensen ervaring met zoiets? Of een betere combinatie? (Ik wil geen uren renderen!)
Voor de Athlon is alleen nog de Tyan K7 Thunder en die is ook niet geheel optimaal (geen o/c functies, speciale voeding nodig ed) dus daar zou ik nog op wachten.
Dit hoort ook in VB
Dit hoort ook in VB
Voor videobewerking maakt een Dual Processor systeem inderdaad heel veel uit, mits je juiste software gebruikt (die multiprocessing ondersteunt) en uiteraard Windows 2000 of XP Professional gaat draaien (Win9X, Me en XP Personal ondersteunen geen SMP).
Er zijn nu weinig Dual AMD plankjes op de markt. Voorlopig is Tyan de enige die ze levert, maar die is meer op de servermarkt gericht. Ze zijn ook nog erg prijzig. Binnenkort komt daar wel verandering in met Dual AMD plankjes van onderandere Abit, Asus, Gigabyte en MSI.
Momenteel zijn er tal van Dual Intel plankjes verkrijgbaar. Het gros is gebaseerd op de roemruchte 440BX chipset, maar deze is ook alweer wat "verouderd" (tussen haakjes, omdat de good old BX mijns inziens nog steeds niet is achterhaald qua capaciteiten
). De vervanger van de 440BX (volgens Intel dan) is de i820 chipset. Asus bijvoorbeeld heeft een leuke Dual Slot1 plankje met i820 uitgebracht, de P3C-D. Daar kun je RDRAM (Rambus) geheugen en Tualatins op prikken. Een lekkere combinatie lijkt me. Alleen kan de prijs wel wat aan de hoge kant uitvallen.
Goedkopere Dual Intel alternatieven vind je terug in vorm van Socket370 plankjes met de VIA 694XDP chipset, zoals de Abit VP6, MSI 694D en Asus CUV4X-D. Hierbij moet je niet direct aan de VIA perikelen denken zoals problemen met de 4-in-1 drivers enzo, deze hebben alleen betrekking op de KT133(A) plankjes met een 686(
southbridge. De genoemde 694XDP plankjes hebben hun betrouwbaarheid en overklokbaarheid ondertussen wel bewezen.
Kortom: tegenwoordig kun je niet meer om Dual Intel heen, de genoemde VIA plankjes zijn zeker wel te overwegen (of natuurlijk de 440BX, maar die heeft ook haar grenzen, Dual processing met een FSB van 133 is een beetje teveel van het goede). Maar als je geld te over hebt, dan kun je naar i820 plankjes kijken. Als je daarnaast ook nog geduld hebt, dan kun je ook kijken naar de goedkope Dual AMD alternatieven zoals eerder genoemd.
[edit]typo's[/edit]
Er zijn nu weinig Dual AMD plankjes op de markt. Voorlopig is Tyan de enige die ze levert, maar die is meer op de servermarkt gericht. Ze zijn ook nog erg prijzig. Binnenkort komt daar wel verandering in met Dual AMD plankjes van onderandere Abit, Asus, Gigabyte en MSI.
Momenteel zijn er tal van Dual Intel plankjes verkrijgbaar. Het gros is gebaseerd op de roemruchte 440BX chipset, maar deze is ook alweer wat "verouderd" (tussen haakjes, omdat de good old BX mijns inziens nog steeds niet is achterhaald qua capaciteiten
Goedkopere Dual Intel alternatieven vind je terug in vorm van Socket370 plankjes met de VIA 694XDP chipset, zoals de Abit VP6, MSI 694D en Asus CUV4X-D. Hierbij moet je niet direct aan de VIA perikelen denken zoals problemen met de 4-in-1 drivers enzo, deze hebben alleen betrekking op de KT133(A) plankjes met een 686(
Kortom: tegenwoordig kun je niet meer om Dual Intel heen, de genoemde VIA plankjes zijn zeker wel te overwegen (of natuurlijk de 440BX, maar die heeft ook haar grenzen, Dual processing met een FSB van 133 is een beetje teveel van het goede). Maar als je geld te over hebt, dan kun je naar i820 plankjes kijken. Als je daarnaast ook nog geduld hebt, dan kun je ook kijken naar de goedkope Dual AMD alternatieven zoals eerder genoemd.
[edit]typo's[/edit]
Een PIII of een P4 (zijn die er dual, weet het niet eens) hebben iig wel meer cache dan de AMDtjes (verschilt natuurlijk per model).
weet niet of dit veel uitmaakt.
Of een Quadripple XEON 2
. Misschien zijn 4 processoren een beetje teveel en er is geen mobo voor maar een beetje tweaker soldeert gewoon wat en krijgt nog iets werkends ook
weet niet of dit veel uitmaakt.
Of een Quadripple XEON 2
Speeld bij video bewerking niet ook Bandbreedte 'n rol naast CPU power dus de
FrontSide Bus Bandbreedte in nauwe samen werking met de geheugen bandbreedte.
Dus voor dual:
Xeon 1,4 tot 1,7 3200MB/S FSb & mem met duur i860 mobo
AXP/AMP 1500+ tot 1800+ of 1200MP 2100MB/S FSB & MEM met 760MP(X) mobo
PIII(-S) tot 1266 met 1066MB FSB & 1066/2100MB/S MEM
Dus PIII heeft 'n groot bandbreedte nadeel
Xeon 'n Prijs nadeel
P4 doet niet aan DUAL
FrontSide Bus Bandbreedte in nauwe samen werking met de geheugen bandbreedte.
Dus voor dual:
Xeon 1,4 tot 1,7 3200MB/S FSb & mem met duur i860 mobo
AXP/AMP 1500+ tot 1800+ of 1200MP 2100MB/S FSB & MEM met 760MP(X) mobo
PIII(-S) tot 1266 met 1066MB FSB & 1066/2100MB/S MEM
Dus PIII heeft 'n groot bandbreedte nadeel
Xeon 'n Prijs nadeel
P4 doet niet aan DUAL
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ik denk niet dat de 760MP mobo's van MSI, Gigabyte, Epox, Abit enz. veel goedkoper gaan worden dan de Tyan Tiger MP. Hij kost nu 679,- en dat is al op het niveau waarop de dual plank van MSI werd verwacht.
Rekening houdend met de vriendelijke prijs en goede performance van de AMD CPU's vind ik de prijs/performance verhouding de beste van alle dual CPU platformen van dit moment. Dual PIII (Coppermine) is niet duur, maar gaat slechts tot 1GHz. Tualatin-S is snel maar de processors zijn prijzig. Dual Xeon is helemaal onbetaalbaar door de redelijke dure processors, de erg dure mobo's en het duurdere Rambus geheugen.
Rekening houdend met de vriendelijke prijs en goede performance van de AMD CPU's vind ik de prijs/performance verhouding de beste van alle dual CPU platformen van dit moment. Dual PIII (Coppermine) is niet duur, maar gaat slechts tot 1GHz. Tualatin-S is snel maar de processors zijn prijzig. Dual Xeon is helemaal onbetaalbaar door de redelijke dure processors, de erg dure mobo's en het duurdere Rambus geheugen.
ALs toevoeging: Tyan staat bekend als server merk doet niet aan OC opties dus als OC'en niet van belang is kan je nu 'n tyan kopen of wachten op andere met flexible OC mogelijk heden en fix PCI divider.Op zondag 14 oktober 2001 05:04 schreef Femme het volgende:
Ik denk niet dat de 760MP mobo's van MSI, Gigabyte, Epox, Abit enz. veel goedkoper gaan worden dan de Tyan Tiger MP. Hij kost nu 679,- en dat is al op het niveau waarop de dual plank van MSI werd verwacht.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
Als je wat aan videobewerking doet is de MSI694D (A)I(R) wel leuk. I staat voor I-link en is dus FireWire. Kun je dus gelijk een DV cam op aan sluiten. Verder wel een redelijk stabiel bordje.
Maar de meeste mensen die aan videobewerking doen die willen een stabiel en redlijk snel systeem maar oc'en is niks voor hun.Op zondag 14 oktober 2001 13:55 schreef SuperG het volgende:
[..]
ALs toevoeging: Tyan staat bekend als server merk doet niet aan OC opties dus als OC'en niet van belang is kan je nu 'n tyan kopen of wachten op andere met flexible OC mogelijk heden en fix PCI divider.
Verwijderd
http://www.tweakers.net/nieuws/18653?highlight=tyanOp zaterdag 13 oktober 2001 22:21 schreef ubermaestro het volgende:
Voor de Athlon is alleen nog de Tyan K7 Thunder en die is ook niet geheel optimaal (geen o/c functies, speciale voeding nodig ed) dus daar zou ik nog op wachten.
Dit hoort ook in VB
De Tyan Tiger is er momenteel ook al, en die is een stuk goedkoper en heeft niet van die exotische hardware eisen. Zou ik persoonlijk kopen als ik een dual athlon systeem wilde.
Zo'n bord heb ik ook, met 2 1Ghz coppermines. Werkt prima verdersOp maandag 15 oktober 2001 11:59 schreef Charon het volgende:
Als je wat aan videobewerking doet is de MSI694D (A)I(R) wel leuk. I staat voor I-link en is dus FireWire. Kun je dus gelijk een DV cam op aan sluiten. Verder wel een redelijk stabiel bordje.
Verwijderd
Op de asussite staat hier niets over vermeld....Op zaterdag 13 oktober 2001 22:54 schreef BalusC het volgende:
Asus bijvoorbeeld heeft een leuke Dual Slot1 plankje met i820 uitgebracht, de P3C-D. Daar kun je RDRAM (Rambus) geheugen en Tualatins op prikken. Een lekkere combinatie lijkt me. Alleen kan de prijs wel wat aan de hoge kant uitvallen.
Tenminste het tualatin deel....
Volgens asus kunnen er cpu's tot 733Mhz in, en geen tualatin cpu...
De enige tualatin in dual die ik ken zijn de Iwill en de Tyan Tiger 230T...
Nog niet uit in europa btw...
Hier komen ook vaak die andere mensen.Op maandag 15 oktober 2001 12:11 schreef amd_ruluzzz het volgende:
[..]
Maar de meeste mensen die aan videobewerking doen die willen een stabiel en redlijk snel systeem maar oc'en is niks voor hun.
dus ook Steven spielTweakberg en aanhang
Warempel ja, je hebt gelijk.. Ik had niet in de Asus site gekeken, maar het leek me zo vanzelfsprekend, Tualatins op een i820 bordje..Op maandag 15 oktober 2001 13:33 schreef bertbal het volgende:
[..]
Op de asussite staat hier niets over vermeld....
Tenminste het tualatin deel....
Volgens asus kunnen er cpu's tot 733Mhz in, en geen tualatin cpu...
De enige tualatin in dual die ik ken zijn de Iwill en de Tyan Tiger 230T...
Nog niet uit in europa btw...
Nog bedankt voor de correctie
Ik hou het voorlopig toch maar bij mijn BP6
Dat moet een sensor fout zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat een Temp Sensor op eem mobo niet juist werkt.Op maandag 15 oktober 2001 13:04 schreef wouter76 het volgende:
[..]
Zo'n bord heb ik ook, met 2 1Ghz coppermines. Werkt prima verdersAlleen een beetje een temperatuur probleempje (cpu2 wordt 20 graden warmer als cpu1), maar dat zal wel niet aan het bord liggen.
Hoe kan het immers ook? 20 C verschil bij gelijke kloksnelheid en Voltage, no way!
"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."
nee dat klopt wel, ik heb dat zelfde bord en zie hetzelfde,
het is een fout in de bios/of software
De ABIT BP6 (V2.x) en de MSI 694D Pro2 zijn beide uitstekende borden als het om stabiliteit gaat.
De ABIT BP6 (V2.x) en de MSI 694D Pro2 zijn beide uitstekende borden als het om stabiliteit gaat.
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Ik heb dat bord ook(zie sig)en bij mij is het temperatuursverschil hooguit 4-5 graden (2 verschillende koelers).Dus lijkt me geen software/bios probleemOp dinsdag 16 oktober 2001 16:49 schreef reddog33hummer het volgende:
nee dat klopt wel, ik heb dat zelfde bord en zie hetzelfde,
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
Verwijderd
Ik dacht dat intel 820 chipset zuigt, en dat die p3c serie niet lekker werkte.
correct me if i am wrong
correct me if i am wrong
reply op copycat het gebeurt als je 1 GHZ proccesoren erop zet (MSI geeft het zelf ook toe) jij hebt een wat lager ding erop zitten.
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Pagina: 1