Toon posts:

DNS Probleem met Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met Linux. Vandaag heb ik Linux RedHat 7.0 geinstalleerd op een dual-boot partitie. Op de andere partitie draait Windows 98 welke totaal geen probleem heeft om met het Internet via een hardwarerouter (DrayTek Vigor 2200E) te verbinden.

Bij de installatie van RedHat heb ik als IP adres van de computer hetzelfde IP adres opgegeven als het IP adres onder Windows 98 (nl. 192.168.1.11). Als gateway en Primary DNS heb ik het IP adres van de hardware router (nl. 192.168.1.1) opgegeven. De hardwarerouter (behoort automatisch) DNS requests te verwerken. Dit werkt goed onder Windows 98. Onder Linux krijg ik het echter niet voor elkaar. Ik kan wel pingen naar IP adressen (zowel lokaal als Internet), maar niet naar hostnames pingen (bijv. tweakers.net).

Ik ben een echte nieuweling op Linux gebied, dus zou iemand mij de mogelijke oplossing misschien uitvoerig kunnen uitleggen? :)

Alvast heel erg bedankt!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
doe eens:

cat /etc/resolv.conf ?

Dan krijg je de IP-Adressen van de DNS te zien!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb ik gedaan, het resultaat is als volgt:

Search localhost.localdomain
nameserver 192.168.1.1

(volgens mij is dit wat er behoort te staan)...

Verwijderd

Is jou hardeware router zelf een dns server? Zoja, dan is dit goed. Zonee, dan moet die 192.168.1.1 iets anders worden en wel de DNS servers van je provider.

Verwijderd

Topicstarter
Is jou hardeware router zelf een dns server? Zoja, dan is dit goed. Zonee, dan moet die 192.168.1.1 iets anders worden en wel de DNS servers van je provider.
Ik begon ook al te twijfelen. Onder Windows 98 geeft het echter geen enkel probleem. Daar heb ik gewoon als DNS het IP van m'n router opgegeven.

Heb eens in Linux geprobeerd de DNS servers van m'n provider op te geven. Met succes :).

Probleem dus opgelost. Bedankt.