Toon posts:

Athlon XP overklokt leuk ... maar raar (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
we hebben een XP 1700 vastgekregen om mee te spelen voor de review (die staat op www.born2oc.be) en het is een leuke CPU ....

raar is wel dat hij niet graag voltage lijkt te lusten (onze CPU althans) ... het is een 1466 MHz exemplaar, en op 1.80V halen we 1650 MHz ... and thats it.. voltage toevoegen helpt niet ... op 1700 raken we wel in windows maar dan is het ook gedaan. op luchtkoeling kwamen we precies even ver als met waterkoeling ! weird ... we krijgen een dezer dagen nog een 1800+, eens kijken of die dezelfde testresultaten geeft ... unlocken hebben we nog niet gedaan, op deze CPU hebben we er geen toelating voor :(

opmerkelijkste uit de hele test : in de super pi benchmark (download : http://users.pandora.be/JCviggen/superpi.zip) is de XP op GELIJKE klok (1466) 30 sec sneller dan de Tbird !! in totaal 18% performance winst ... very strange.
In sandra en dergelijke waren de verschillen miniem ... 3Dmark hebben we (nog) niet gedraaid, een CPU test is een CPU test, 3Dmark is hoofdzakelijk grafische kaartwerk .. en iedereen kan voorspellen dat de palomino ietsje sneller is dan de TB in deze tests...

temperatuur scheelde ook een hoop : met een alpha pal 6035 + delta HP fan was de TB 1.466 49°C stressed .... op dezelfde settings was de XP 42°C stressed.
op 1.77V haalden we makkelijk 1600 MHz en de temperatuur kwam niet boven de 40 .... best handig als je wil overklokken met toch een stille cooler ....
aangezien we geen shim hebben kunnen we de waterkoeling niet optimaal testen ... maar duidelijk lijkt te zijn dat we er niet echt verder mee komen :(

Dan maar een paar dagen wachten op de XP 1800... en resultaten vergelijken. Ik ben van plan deze lekker "fris" lopende CPU eens te testen met water/peltier koeling (156W) ... should be interesting ...

ik post dit mede omdat tweakers ons artikel blijkbaar niet interessant genoeg vindt om op de frontpage te staan ... heb ik geen problemen mee, maar ik ben een beetje trots op onze XP ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.born2oc.be/images/article/139/WCPUID1650XP.jpg

cheers :)

JC

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Hij blijft nu wel lekker koel.

Maar hij is wel sneller dan met de andere. De raare uitslagen van de progie komt volgens mij omdat die progi's er niet op geprogrameert zijn.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35

Epsilon

. op luchtkoeling kwamen we precies even ver als met luchtkoeling. weird......
is toevallig hetzelfde :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 oktober 2001 17:35 schreef epsilon het volgende:

[..]

is toevallig hetzelfde :)
edited .. lol ;)

• FMS
  • Niet online

FMS

We weten maar weinig over de stepping van de XPs. Jou CPU heeft vast een vrij nieuw stepping, dit zijn de eerste lading cores. Zou me niet verbazen als de OC grenzen van 1.53 ook ongeveer even ver als de 1.47 zijn.

PS. welke stepping had jou 1700+ XP ?

Verwijderd

Topicstarter
de foto van de core staat in onze review ... in dit forum valt hij te groot uit en heb weinig zin om te resizen, maar je kan altijd eens gaan kijken...

ik heb al met wat andere mensen met XP's gesproken en die vinden het toch ook raar ... hun XP's hebben graag wat extra voltage en overklokken makkelijk hoger ... een ongelukkig exemplaar, maar ik draai nu 1660 MHz aan 1.79V, slecht kan je dat toch niet noemen ;)

• FMS
  • Niet online

FMS

is er al een database van de core stepping en de Overklockbaarheid van de XP's?

ik neem zelf een XP's, om nou 150.- extra betalen voor 66Mhz meer, nee dus. ik neem de 1.47, dit wil ik graag OC'en tot de 1700mhz. met hoge FSB. wich brings me to my next question; hoever kon de FSB met jou XP? ik heb gelezen dat 190 mogelijk is.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
ik heb ook 2x een 1800+ besteld ..
Alleen over het bord je.. weet niet of hij ze al ondersteud.
Abit KG7 Raid.

[edit]
Wat voor een cooler gebruik je DuronDude?

Verwijderd

Topicstarter
werkt prima op m'n KG7 ...

en aan de vorige post : die 190 MHz is niet de verdienste van je CPU maar van je geheugen, chipset...
die test was trouwens zonder PCI apparaten en dergelijke .... die vinden 190 MHz maar niks trust me...
om 160-170 te halen moet je al erg goed geheugen en instellingen hebben

ps: gebruikte cooler tijdens test was alpha pal 6035 met delta fan. nu waterkoeling, maar ik kom absoluut niet hoger met water dan met lucht ... om de simpele reden dat deze CPU geen hoog voltage wil, en de temps laag blijven

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dus dat zou betekenen dat ie ook gewoon draait op mijn EPoX 8kta3+ mobotje? Ik was sowieso toch al van plan om een nieuwe cpu te kopen die 900mhz die ik nu heb vindt ik maar nix :(

• Verwijderd
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 19:46 schreef DuronDude het volgende:
werkt prima op m'n KG7 ...

en aan de vorige post : die 190 MHz is niet de verdienste van je CPU maar van je geheugen, chipset...
die test was trouwens zonder PCI apparaten en dergelijke .... die vinden 190 MHz maar niks trust me...
om 160-170 te halen moet je al erg goed geheugen en instellingen hebben

ps: gebruikte cooler tijdens test was alpha pal 6035 met delta fan. nu waterkoeling, maar ik kom absoluut niet hoger met water dan met lucht ... om de simpele reden dat deze CPU geen hoog voltage wil, en de temps laag blijven
Ok, en welk geheugen ??
Ik dacht aan deze cooler: Zalman CNPS 5000 KoperPlus

• FMS
  • Niet online

FMS

geheugen en chipset wordt voor mij; PC2400 mushkin en KT266a. dat zit wel goed, maar de CPU moet ook willen.

keep us posted over OC'en van je 1800+ :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:23 schreef DuronDude het volgende:

ik post dit mede omdat tweakers ons artikel blijkbaar niet interessant genoeg vindt om op de frontpage te staan ... heb ik geen problemen mee, maar ik ben een beetje trots op onze XP ;)
Ik vindt het wel intressant.. en heb em nog es gesubmit ... ben benieuwd of je de frontpage nog haalt :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Verwijderd
  • Niet online
haha, ja doe ik wel.

Dat PC2400 geheugen , gaat niet in die KG7 bordjes toch :?

• Verwijderd
  • Niet online
hmz...
leuk!! :)
Afbeeldingslocatie: http://athlonxp.amd.com/includes/content/imagesBenchmarks/overallBenchmark.gif

• Verwijderd
  • Niet online
FMS of iemand andres...
kan je me even helpen met het modden van mijn Leadtek G3?
Ik heb 2 weerstanden (samen) 510 Ohm ..
Maar weet niet aan welke pinnetjes ik ze moet solderen..
Need Help!
Thnx
Linda

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 oktober 2001 20:08 schreef LindaVanKessel het volgende:
haha, ja doe ik wel.

Dat PC2400 geheugen , gaat niet in die KG7 bordjes toch :?
jawel, heb ik zelf lange tijd gehad en getest ... nu heb ik mushkin HP DDR PC2100 .... great stuff ... 172 cas2 fast settings ... beste DDR dat ik ooit ben tegengekomen (komt standaard met heatspreaders overigens)
Pagina: 1