Wat gebeurt er met mail en dns als server uit is ?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
allo,

ik vroeg mij net af wat er gebeurd met de mail als je server een tijdje uit is, of iig geen verbinding heeft naar inet.

ik heb dus n server met domeintje, aan een chello verbinding.
wat gebeurt er nou met de mails die naar mijn domein worden gestuurd, als chello eruit ligt ?

en hetzelfde voor de dns: wat gebeurt er met de dns-records als mn server er een tijdje uit ligt ?
ik draai de nameservers niet zelf, maar dat doet mijn provider. het domein is in de dns op hun servers dus doorgelinkt naar mijn ip.
ik had ook iets gehoord dat ik als ik in de toekomst zelf de primary nameserver wil gaan draaien, dat het domein dan vervalt als hij lange tijd niet bereikbaar is :?

alvast bedankt voor de reactie ;) ,

/me

Verwijderd

Mail:

Word door een server 4 uur lang geprobeerd om te versturen daarna krijgt de gebruiker die de mail verstuurd heeft een foutmelding dat er nog 5 dagen lang geprobeerd zal worden het emailtje te versturen.

Of je hebt in de dns een secundaire email server staan die je mail cached maar dan moet je dus ergens anders een caching mail server hebben staan. :)

DNS:

Als de dns van je provider uitvalt neemt DNS2 of DNS3 het zeker wel van hem over. Als je provider helemaal uit lucht ligt dan komt je mail 9 van de 10 keer nog wel aan omdat meestal je domeinnaam nog wel ergens in een nameserver van de mail versturende partij gecached staat. Is dat niet het geval krijgt de versturende partij meteen een email terug van mail could not be send to ****@*****.nl DNS lookup Faillure.

Dat is het eigenlijk wel :)

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Op zaterdag 13 oktober 2001 17:26 schreef NewAgePerformance het volgende:
Mail:

Word door een server 4 uur lang geprobeerd om te versturen daarna krijgt de gebruiker die de mail verstuurd heeft een foutmelding dat er nog 5 dagen lang geprobeerd zal worden het emailtje te versturen.

Of je hebt in de dns een secundaire email server staan die je mail cached maar dan moet je dus ergens anders een caching mail server hebben staan. :)

DNS:

Als de dns van je provider uitvalt neemt DNS2 of DNS3 het zeker wel van hem over. Als je provider helemaal uit lucht ligt dan komt je mail 9 van de 10 keer nog wel aan omdat meestal je domeinnaam nog wel ergens in een nameserver van de mail versturende partij gecached staat. Is dat niet het geval krijgt de versturende partij meteen een email terug van mail could not be send to ****@*****.nl DNS lookup Faillure.

Dat is het eigenlijk wel :)
kej, geen gevaar dus :)

maar als ik dus zelf de primary nameserver wil draaien, cached de secundairy dns dan van de primary ?
dus als mijn primary dns uitvalt, heeft de secundary precies dezelfde zone-info :?

tnx alvast/nog ;)

edit:

misschien n idee om n [ br] tussen die url's in je sig te zetten, staat mooier ! :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:34 schreef cest_moi-le_roi het volgende:

maar als ik dus zelf de primary nameserver wil draaien, cached de secundairy dns dan van de primary ?
dus als mijn primary dns uitvalt, heeft de secundary precies dezelfde zone-info :?

tnx alvast/nog ;)
Als je een andere nameserver als slave laat draaien voor dat domeinen of exact dezelfde zonefiles laat gebruiken en het ook zo insteld bij de domein-registry dan is er geen vuiltje aan de lucht.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Je kan checken wat er met je mail gebeurd vanuit NT....

ga naar de CMD prompt en start NSLOOKUP
type in: set type=mx

vul daarna je domeinnaam in bv: hotmail.com

dan krijg je een lijst met servers waar je mail heen gaat.
eerst naar de gene met de laagste preference.
meestal heeft de provider een mx server met een hogere preference waar de mail een hele tijd wordt vastgehouden als de je eigen server onbereikbaar is. Mocht die er niet zijn dan wordt er meteen een NDR gegenereerd naar de afzender...

Greetz
Fly

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55
Miermode aan:
Klopt, maar kan aangepast worden. Sommige providers bouncen direct...

Overigens inderdaad heel makkelijk op te lossen door een MX2 op te nemen... bSMTP oplossinkje dus...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:18 schreef cest_moi-le_roi het volgende:
allo,

ik vroeg mij net af wat er gebeurd met de mail als je server een tijdje uit is, of iig geen verbinding heeft naar inet.

ik heb dus n server met domeintje, aan een chello verbinding.
wat gebeurt er nou met de mails die naar mijn domein worden gestuurd, als chello eruit ligt ?
Dat hangt er vanaf. heb je een backup MX ? Zo ja, dan worden alle mails naar de backup MX gestuurd. Mocht deze ook niet bereikbaar zijn, dan is de volgende MX aan de beurt. Deze MX'en worden in DNS geconfigureerd mbv MX-records. Deze hebben een prioriteit die bepaald waar de mailserver eerst moet proberen af te leveren (laagste getal krijgt 'm 't eerst). Als geen van alles MX'en bereikbaar is, dan hangt het weer af van de server die de mail probeert kwijt te raken, doorgaans na 4 uur een waarschuwing 'kan niet sturen' en na X dagen (effe kwijt) 'niet gestuurd'.

Je kunt backup MX'en zo instellen dattie alle mail later automagisch weer forward als je host 't weer(d) doet.
en hetzelfde voor de dns: wat gebeurt er met de dns-records als mn server er een tijdje uit ligt ?
ik draai de nameservers niet zelf, maar dat doet mijn provider. het domein is in de dns op hun servers dus doorgelinkt naar mijn ip.
ik had ook iets gehoord dat ik als ik in de toekomst zelf de primary nameserver wil gaan draaien, dat het domein dan vervalt als hij lange tijd niet bereikbaar is :?

alvast bedankt voor de reactie ;) ,

/me
Met DNS geldt iets soortgelijks, alleen heb je hier zelf de controle over hoe lang het duurt voor er problemen zijn. Dit zit 'm in de TTL en in het SOA record van de zone. Maar, je kunt backup nameservers configureren op het internet en dan zal je zone pas kapot gaan nadat je laatste server 't begeeft.

Dit kan overigens ook tegen je werken - als je bijvoorbeeld je mail naar een andere machine wilt verhuizen en je hebt je zone geconfigureerd voor een lange levensduur, dan moet je dus nadat je je zone hebt aangepast, nog precies die tijd wachten (en liefst nog even langer) met het downbrengen van je oude mailserver.

Hier is overigens een *GIGANTISCHE* berg informatie over op het internet te vinden. Kijk maar eens op de websites van sendmail, postfix, qmail, bind, djbdns en weetikwaar nog meer. Een simpele google query levert ook *BERGEN* info op.

I should know - I got it all from there !

edit:
PS: DNS kan ook eerder stuk gaan, bijvoorbeeld als niemand ooit je zone queried. In dat geval is het over als je NS wegvalt.

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Pagina: 1